Formule 1: Spyker gecrasht tijdens test op Barcelona
Test-coureur van Spyker Adrian Valles heeft gisteren op het circuit van Barcelona een zware schuiver gemaakt. De Spanjaard stapte ondanks het ongeval ongedeerd uit. De oranje Formule 1-wagen was daarentegen flink beschadigd. Giedo van der Garde racete gisteren ook voor Spyker en kon de wagen wel ongeschonden over de baan sturen.
Tekst: Marc Kok
De mecaniciens van Spyker hebben afgelopen etmaal overgewerkt om de vierwieler weer in orde te krijgen. Volgens de planning zal vandaag immers Adrian Sutil in actie moeten komen op het Catalaanse asfalt.
Valles klokte voor zijn ongeval een beste rondetijd van 1.23,72. Giedo van der Garde, die voor Valles achter het stuur zat, kwam tot 1.24,99. Van der Garde, die het circuit van Barcelona 37 keer rondde, stelde na afloop dat de Formule 1-wagen van Nederlandse makelij significant progressie heeft geboekt sinds hij enkele maanden terug in Valencia testte. Kimi Raikkonen was overigens het snelste gisteren. Zijn Ferrari ging rond in 1.21,195.
Financiële klappen
Ondertussen krijgt Spyker na de magere seizoenstart en de recente crash van Valles ook op financieel gebied klappen. Het moederbedrijf Spyker Cars was gisteren op de Amsterdamse beurs de grootste verliezer. Het aandeel verloor 4,5 procent. Afgelopen vrijdag moest Spyker reeds 4,7 procent inleveren nadat het bedrijf in een handelsbericht over het eerste kwartaal had aangegeven dat de toekomst van de autobouwer onzeker zou kunnen worden als het niet lukt om voldoende financiering aan te trekken. "In het geval we er niet in slagen genoeg geld aan te trekken of over onvoldoende kasmiddelen beschikken, kan de toekomst van het bedrijf onzeker worden'', meldde Spyker vrijdag.
Voorzichtig
Afgelopen weekend werd in het financiële tv-programma Business Class van Harry Mens gezegd dat het Nederlandse automobielconcern een bedrijf is waar je erg voorzichtig mee moet zijn. Sinds het begin van 2007 is de beurswaarde van Spyker een kleine dertig procent gedaald. Beleggers hebben met name zorgen over de continuïteit van de firma.
Spyker heeft momenteel veel geld nodig om de overname van het Formule 1-team te betalen en om de paradepaardjes D12 en C12 Zagato in productie te nemen. Het bedrijf investeert in 2007 ongeveer twintig miljoen euro, waarvan het merendeel in de tweede helft van het jaar, zo schrijft het ANP.
Rekeningen
Onlangs deden verhalen de ronde over een vermeende ruzie tussen Spyker en de Duitse carrosseriebouwer Karmann, de belangrijkste leverancier van Spyker Cars. Karmann zou een advocaat hebben ingeschakeld om ruim 3,2 miljoen euro aan achterstallige rekeningen vergoed te krijgen, meldt het ANP. Spyker liet afgelopen vrijdag weten een overeenstemming met het bedrijf te hebben en dat inmiddels 663.000 euro aan de Duitsers is overgemaakt. De rest moet uiterlijk op 11 mei betaald zijn.
Spyker heeft recentelijk een overeenkomst gesloten met investeerder Trafalgar om de komende drie jaar 25 miljoen euro te kunnen lenen. Daarnaast hebben drie aandeelhouders, onder wie topman Victor Muller, 7,5 miljoen euro geleend aan het bedrijf.
Tekst: Marc Kok
De mecaniciens van Spyker hebben afgelopen etmaal overgewerkt om de vierwieler weer in orde te krijgen. Volgens de planning zal vandaag immers Adrian Sutil in actie moeten komen op het Catalaanse asfalt.
Valles klokte voor zijn ongeval een beste rondetijd van 1.23,72. Giedo van der Garde, die voor Valles achter het stuur zat, kwam tot 1.24,99. Van der Garde, die het circuit van Barcelona 37 keer rondde, stelde na afloop dat de Formule 1-wagen van Nederlandse makelij significant progressie heeft geboekt sinds hij enkele maanden terug in Valencia testte. Kimi Raikkonen was overigens het snelste gisteren. Zijn Ferrari ging rond in 1.21,195.
Financiële klappen
Ondertussen krijgt Spyker na de magere seizoenstart en de recente crash van Valles ook op financieel gebied klappen. Het moederbedrijf Spyker Cars was gisteren op de Amsterdamse beurs de grootste verliezer. Het aandeel verloor 4,5 procent. Afgelopen vrijdag moest Spyker reeds 4,7 procent inleveren nadat het bedrijf in een handelsbericht over het eerste kwartaal had aangegeven dat de toekomst van de autobouwer onzeker zou kunnen worden als het niet lukt om voldoende financiering aan te trekken. "In het geval we er niet in slagen genoeg geld aan te trekken of over onvoldoende kasmiddelen beschikken, kan de toekomst van het bedrijf onzeker worden'', meldde Spyker vrijdag.
Voorzichtig
Afgelopen weekend werd in het financiële tv-programma Business Class van Harry Mens gezegd dat het Nederlandse automobielconcern een bedrijf is waar je erg voorzichtig mee moet zijn. Sinds het begin van 2007 is de beurswaarde van Spyker een kleine dertig procent gedaald. Beleggers hebben met name zorgen over de continuïteit van de firma.
Spyker heeft momenteel veel geld nodig om de overname van het Formule 1-team te betalen en om de paradepaardjes D12 en C12 Zagato in productie te nemen. Het bedrijf investeert in 2007 ongeveer twintig miljoen euro, waarvan het merendeel in de tweede helft van het jaar, zo schrijft het ANP.
Rekeningen
Onlangs deden verhalen de ronde over een vermeende ruzie tussen Spyker en de Duitse carrosseriebouwer Karmann, de belangrijkste leverancier van Spyker Cars. Karmann zou een advocaat hebben ingeschakeld om ruim 3,2 miljoen euro aan achterstallige rekeningen vergoed te krijgen, meldt het ANP. Spyker liet afgelopen vrijdag weten een overeenstemming met het bedrijf te hebben en dat inmiddels 663.000 euro aan de Duitsers is overgemaakt. De rest moet uiterlijk op 11 mei betaald zijn.
Spyker heeft recentelijk een overeenkomst gesloten met investeerder Trafalgar om de komende drie jaar 25 miljoen euro te kunnen lenen. Daarnaast hebben drie aandeelhouders, onder wie topman Victor Muller, 7,5 miljoen euro geleend aan het bedrijf.