Retro: 60 Jaar Jaguar E-Type in Autoworld Brussel
Het is alweer anderhalf jaar geleden dat uw redacteur de laatste live-reportages over de Maastrichtse Interclassics, het Brusselse Autosalon en de VW Love Bugs expositie voor deze website maakte. Eindelijk konden we gisteren in Brussel de kleine thema-expositie van de Jaguar E-Type bezoeken. De "Parade Cat" van het nobele Britse merk blaast dit jaar 60 kaarsjes uit.
Brussel staat in de zomermaanden in het teken van de Jaguar E-Type.
Tekst en Foto's: Willem J. Staat
Een mooi overzicht van de bolides die de basis voor de E-Type vormden. Op uitzondering van de XJ220 na natuurlijk.
60 Jaar Jaguar E-Type in Autoworld Brussel
Mijn eerste herinneringen aan de Jaguar E-Type? Dat ik van mijn ouders begin zestiger jaren een 1/43 schaalmodelletje van de Jaguar E-Type voor de Feestdagen kreeg. Ferrari-rood nog wel. Een bijzondere auto, alhoewel ik ze zelden in de hoogtijdagen heb zien racen helaas. Daar was ik te jong voor. Nu vele jaren later gecompenseerd door een bezoek aan het Brusselse Autoworld. Daar stonden enkele bijzondere exemplaren die het autosporthart van de liefhebbers vast sneller doen kloppen.
De prachtige Jaguar E-Type ooit in het bezit van de legendarische autosportjournalist Denis Jenkinson.
Hoogtepunt is de E-Type die ooit het persoonlijke bezit was van de legendarische autosportjournalist Denis Jenkinson, die in 1955 samen met Stirling Moss voor de Mercedes de befaamde Mille Miglia won.
Zij aanzicht van het persoonlijke bezit van Denis Jenkinson.
Met deze E-Type reisde Jenkinson samen met collega Alan Henry naar vele Europese autosport evenementen. Bijv. van de toenmalige Österreichring naar de Norisring. Dit autosport relikwie is nu in Belgische handen en één van de hoogtepunten van de expositie.
Een foto van Denis Jenkinson met zijn geliefde bezit.
De Le Mans-successen van Jaguar tussen 1955-1957 vormde de basis van de E-Type die aanvankelijk als zuivere racewagen was ontworpen maar uiteindelijk maakte men er bij Jaguar toch maar een GT van die vooral op de Engelse circuits grote successen boekte. De carrosserie van de E-Type werd ontworpen door Malcolm Sayer.
Zelfs het C-Type uit begin vijftiger jaren vormde al de basis voor de E-Type in 1961
De auto's die de basis legden voor de E-Type waren de C en D-Types die beiden op de expositie te bewonderen zijn. Van de C- en D-Types troffen we in Brussel twee replica's aan. Van het C-Type was de originele benaming eigenlijk XK 120 C. De letter C-stond uiteraard voor competition. Ook het C-Type was bijzonder succesvol op Le Mans. Van het C-Type werden maar liefst 53 exemplaren gebouwd waarvan er 43 naar de VS werden geëxporteerd.
Brussel staat in de zomermaanden in het teken van de Jaguar E-Type.
Tekst en Foto's: Willem J. Staat
Een mooi overzicht van de bolides die de basis voor de E-Type vormden. Op uitzondering van de XJ220 na natuurlijk.
60 Jaar Jaguar E-Type in Autoworld Brussel
Mijn eerste herinneringen aan de Jaguar E-Type? Dat ik van mijn ouders begin zestiger jaren een 1/43 schaalmodelletje van de Jaguar E-Type voor de Feestdagen kreeg. Ferrari-rood nog wel. Een bijzondere auto, alhoewel ik ze zelden in de hoogtijdagen heb zien racen helaas. Daar was ik te jong voor. Nu vele jaren later gecompenseerd door een bezoek aan het Brusselse Autoworld. Daar stonden enkele bijzondere exemplaren die het autosporthart van de liefhebbers vast sneller doen kloppen.
De prachtige Jaguar E-Type ooit in het bezit van de legendarische autosportjournalist Denis Jenkinson.
Hoogtepunt is de E-Type die ooit het persoonlijke bezit was van de legendarische autosportjournalist Denis Jenkinson, die in 1955 samen met Stirling Moss voor de Mercedes de befaamde Mille Miglia won.
Zij aanzicht van het persoonlijke bezit van Denis Jenkinson.
Met deze E-Type reisde Jenkinson samen met collega Alan Henry naar vele Europese autosport evenementen. Bijv. van de toenmalige Österreichring naar de Norisring. Dit autosport relikwie is nu in Belgische handen en één van de hoogtepunten van de expositie.
Een foto van Denis Jenkinson met zijn geliefde bezit.
De Le Mans-successen van Jaguar tussen 1955-1957 vormde de basis van de E-Type die aanvankelijk als zuivere racewagen was ontworpen maar uiteindelijk maakte men er bij Jaguar toch maar een GT van die vooral op de Engelse circuits grote successen boekte. De carrosserie van de E-Type werd ontworpen door Malcolm Sayer.
Zelfs het C-Type uit begin vijftiger jaren vormde al de basis voor de E-Type in 1961
De auto's die de basis legden voor de E-Type waren de C en D-Types die beiden op de expositie te bewonderen zijn. Van de C- en D-Types troffen we in Brussel twee replica's aan. Van het C-Type was de originele benaming eigenlijk XK 120 C. De letter C-stond uiteraard voor competition. Ook het C-Type was bijzonder succesvol op Le Mans. Van het C-Type werden maar liefst 53 exemplaren gebouwd waarvan er 43 naar de VS werden geëxporteerd.