Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Renger van der Zande en Kevin Magnussen winnen in Detroit (lang)

210613 IMSA Overwinning
De overwinning van Van der Zande en Magnsusen werd gevierd in de fontein

Renger van der Zande en zijn teamgenoot Kevin Magnussen hebben de Chevrolet Sportsc Car Classic op het Belle Isle-stratencircuit in Detroit gewonnen. Met de Cadillac DPi-V.R van Chip Ganassi Racing wist Van der Zande in de slotfase van de vierde seizoensrace van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship de aanvallende Felipe Nasr achter zich te houden en zo de eerste overwinning voor Chip Ganassi Racing sinds de terugkeer op het hoogste prototype-niveau veilig te stellen. Voor het team was het de tweede zege van de dag, enkele uren na de winst in de IndyCar-race door Marcus Eriksson. In de GTD-klasse ging de overwinning naar Jeff Westphal en Richard Heistand in de Audi R8 LMS, gerund door CarBahn with Peregrine Racing.

UPD: Enkele uren na de finish raakte het CarBahn-team zijn overwinning in de GTD-klasse alsnog kwijt, omdat het team bij de tankstop niet had voldaan aan de minimale standtijd van 40 seconden zoals vastgelegd in de 'balance of performance'. Daarmee ging de overwinning in de klasse naar Ross Gunn en Roman De Angelis in de The Heart of Racing-Aston Martin.


Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

210613 IMSA Start
Na lang wachten kon er dan eindelijk worden gestart

Het duurde een tijd voordat de 100 minuten durende IMSA-race eindelijk van start kon gaan, want de zware crash van Felix Rosenqvist in de eerste IndyCar-race zorgde voor een flinke vertraging in het programma in Detroit. Uiteindelijk kon er dan toch worden gereden, waarbij Kevin Magnussen en Renger van der Zande zoals gemeld voor het eerst dit seizoen de beste uitgangspositie hadden. Ze maakten er maximaal gebruik van en reden van begin tot eind aan de leiding. Aan het eind werd het echter spannend, toen er met nog negen minuten te gaan een neutralisatie kwam omdat de BMW van Bill Auberlen op de baan tot stilstand was gekomen. Bij de herstart, drie minuten voor het einde, wist Van der Zande de leiding vast te houden en weerstond de druk van Felipe Nasr in de Whelen-Action Express-Cadillac, zodat hij met een marge van 0,573 seconden als winnaar werd afgevlagd. De derde plaats was voor Filipe Albuquerque en Ricky Taylor in de Acura van WTR.

Met dit succes in Detroit heeft Van der Zande nu sinds 2017, het eerste jaar waarin hij in de hoogste categorie van de IMSA-serie rijdt, ieder seizoen minstens een race gewonnen. Voor Magnussen was het zijn eerste overwinning in pas zijn vierde race in een prototype. Uiteraard was Van der Zande zeer ingenomen met het succes: "Het was lang wachten voordat we eindelijk van start konden", zei hij in een reactie aan AUTOSPORT.NL. "Kevin deed het bij de start heel goed en pakte vanaf pole de leiding. Dat was uiteindelijk ook heel belangrijk omdat er op de baan moeilijk in te halen was. De auto was heel goed. We kregen de banden nog steeds niet zo snel op de gewenste temperatuur, maar we konden wel lang doorrijden. Op de 'long run' werd de auto steeds beter. Het werd een 'one-stopper': we hebben één keer moeten tanken, maar moesten daardoor wel de hele race brandstof besparen, Kevin in zijn stint en ik in mijn stint. Ik denk dat we niet sneller waren dan Nasr, die in het verkeer wel akelig dichtbij kwam. Wel denk ik dat we het goed hebben gedaan: we hebben de race gecontroleerd door op de goede momenten benzine te sparen en zo tot het eind door te gaan. Die laatste restart pakte ik heel mooi, maar de baan was op dat moment superglad, dus ik had nog wel een paar spannende momenten en ook Nasr achter me ging er bijna af, maar zo wonnen we uiteindelijk de race. Het voelt heel goed, we hadden Sebring en Daytona al moeten winnen, Mid-Ohio was ongelukkig, dus dan begin je toch een beetje na te denken, of we niet erg veel pech hebben, maar hiermee is deze last van ons af gevallen. De druk was hoog: voor General Motors is dit het thuiscircuit, dus alle grote bazen zijn er, we racen onder de grote toren van GM, maar het is gelukt en het is fijn op deze manier een overwinning te kunnen geven aan de mensen achter het programma, heel tof!"

210613 Zande
Van der Zande met de General Motors-toren op de achtergrond

Aanvankelijk werd vermoed dat General Motors dit weekeinde rondom de race in Detroit al een aankondiging zou doen omtrent het verwachte LMDh-programma vanaf 2023, nadat eerder in de week ook BMW al aankondigde dat het vanaf 2023 met twee prototypes in de IMSA-serie racet, maar de aankondiging van General Motors is nog even uitgesteld. Mede met de gedachte in het achterhoofd dat Magnussen naar Peugeot vertrekt, waar hij met de hypercar in het WEC gaat rijden, zijn de kansen voor Van der Zande, die na zijn successen in eerdere jaren met WTR nu dus ook bij Chip Ganassi Racing met de Cadillac gewonnen heeft, er zeker niet slechter op geworden.

210613 IMSA Audi
GTD-klassezege in pas de tweede IMSA-race voor het CarBahn-Audi-team

In GTD ging de overwinning naar CarBahn with Peregrine Racing, dat pas vorige maand op Mid-Ohio zijn debuut in de IMSA-serie maakte. Rijders Jeff Westphal en Richard Heistand hadden met de Audi R8 LMS op pole-position al een perfecte uitgangspositie in handen. Het leek even spannend te worden toen Heistand bij de start al voordat de groene vlag werd gezwaaid op het gas ging en de beide Corvettes, die zonder punten in de GTLM-klasse reden, passeerde, maar de wedstrijdleiding ondernam hierop geen verdere actie. Zo controleerden Heistand en later Westphal de race op één set Michelins. Aan de finish had Westphal een voorsprong van 5,713 seconden op de Heart of Racing-Aston Martin van Ross Gunn en Roman De Angelis. De Grasser Racing Team-Lamborghini van Marco Mapelli en Misha Goikhberg eindigde als derde. Van de beide GTLM-Corvettes eindigde de nummer 4-auto van Nick Tandy en Tommy Milner voor de nummer 3 van Jordan Taylor en António García.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet