Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
VLN

Div: Live ADAC TOTAL 24h-Rennen Nürburgring

210603 Q2 Lambo
Het snelst op dag 1: de FFF-Hankook-Lamborghini in handen van Mirko Bortolotti

23.45 uur: De waarde van de kwalificatie bij de 24-uursrace op de Nürburgring is relatief, want de startplaatsen op de eerste 15 rijen worden morgenavond tijdens de tweede heat van de Top 30 Qualifying bepaald, maar vandaag en morgen moeten alle rijders in ieder geval hun drie verplichte rondes afwerken, en natuurlijk is het leuk om de ontwikkeling van de tijden te volgen.

210603 Q2 Walkenhorst

Net als vanmiddag begon ook de tweede kwalificatie, van half negen tot half twaalf, weer op een vochtige baan na regenval, maar al snel werden de tijden sneller. Daarmee was het al direct duidelijk dat de vanmiddag gereden voorlopige pole-tijd van 8:23,596 minuten, gerealiseerd door Nico Bastian in de nummer 6-HRT-Mercedes, niet al te lang stand zou houden. De eerste die er in de avondsessie onderdoor kwam, was de Noor Kristian Krognes in de Walkenhorst-BMW met 8:22,373 minuten. Ook Julien Andlauer in de Rutronik-Porsche, Augusto Farfus in de nummer 77-Junior-BMW, en Klaus Bachler in de nummer 33-Falken-Porsche wisselden elkaar aan de kop van het klassement af, maar in de laatste tien minuten van de kwalificatie reed Mirko Bortolotti in de FFF-Hankook-Lamborghini in 8:18,575 minuten de snelste tijd van de dag.

210603 Nbr Q1 Mercedes 4

donderdag, 16.30 uur: De actie op de baan in het kader van de 49e editie van het ADAC Total 24h-Rennen Nürburgring is vanmiddag begonnen met de eerste kwalificatie van anderhalf uur. Vorig jaar besloot de organisatie de gebruikelijke vrije training te schrappen en ook de eerste sessie al gelijk tot kwalificatie te bombarderen, zodat zelfs teams die schade rijden of op andere wijze problemen kennen, toch eerder kans maken op een geklokte ronde. De snelste tijd kwam op naam van Nico Bastian in de bont gekleurde nummer 6-HRT-Mercedes (Assenheimer/Bastian/Engel/Haupt). Bastian reed een tijd van 8:23,596 minten en was daarmee 0,268 seconden sneller dan de nummer 31-Frikadelli-Porsche (Pilet/Makowiecki/Martin/Olsen).

210603 Nbr Q1 Wet

De training begon op een nog natte baan na flinke regenval in de ochtend, maar naarmate de kwalicatie vorderde, droogde het asfalt meer en meer op, zodat er in de tweede helft van de training op slicks gereden kon worden. Daarmee gingen de tijden uiteraard flink naar beneden. Achter de genoemde Mercedes en Porsche eindigde de nummer 2-Car Collection-Audi (Haase/N. Müller/Niederhauser/Winkelhock) als derde, voor de nummer 101-Walkenhorst-BMW (Krognes/Pittard/Tuck/J. Müller), waarmee er vier merken op de eerste vier plaatsen vertegenwoordigd waren. Het best geklasseerde team met Nederlandse inbreng was de nummer 15-Phoenix-Audi (Stippler/D. Vanthoor/Frijns/Drudi) op de vijfde plaats.

210603 24h Q1 Manta

En voor de vele fans van de Opel Manta, compleet met vossenstaart: hij rijdt. En de 93e tijd in het veld van 120 auto's is niet eens verkeerd voor de bedaagde Opel. De langzaamste auto in het veld, de Dacia Logan, was maar liefst drie minuten langzamer dan de Opel!

21-06-03 cameras

Nog meer veiligheid op de Nordschleife. Op een gedeelte van 2.8 km. heeft de Nürburgring GmbH hoge resolutiecamara's geplaatst die direct signalen naar de wedstrijdleiding stuurt. De bedoeling van deze nieuw aangelegde digitale infrastructuur is om de veiligheid nog meer te verhogen. Het is een project van Fujitsu. Op het gedeelte van de Döttinger Höhe en het GP circuit heeft men acht vast geïnstalleerde en zoombare HD camera's geplaatst die voor een perfect overzicht zorgen. Dit betekent dat men in de toekomst wat minder afhankelijk is van de radiocommunicatie van de trackmarshalls. Op deze wijze kan men bij Race Control een beter beeld vormen van wat er gaande is. Als het systeem een succes wordt dan zullen er meer digitale displaypanelen worden geplaatst die dan de nodige vlagsignalen zullen tonen. De komende weken zullen er op de Döttinger Höhe nog meer camara's en displaypanelen geplaatst gaan worden. Toekomstdoel is natuurlijk om de gehele Nordschleife af te dekken.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet