Dragracing: Na regen komt winst voor Steve Torrence, Robert Hight en Matt Hartford
Ze moesten er een dag langer op wachten maar uiteindelijk konden op maandag Steve Torrence (Top Fuel), Robert Hight (Funny Car) en Matt Hartford (Pro Stock) hun trofeeën in ontvangst nemen en als winnaars worden gehuldigd. Regen en storm waren de grote spelbrekers op Houston Raceway Park waardoor niet alleen vrijdag iedereen in de pits bleef, maar ook de eliminaties van zondag naar maandag moesten worden verplaatst.
Tekst: Remco Scheelings
Foto's: NHRA
Het zat de rijders, teams en organisatie bij de Mopar Express Lane NHRA SpringNationals, ronde vijf van de NHRA Camping World Drag Racing Series, op Houston Raceway Park bepaald niet mee. Op donderdag werd reeds besloten om gezien de extreem slechte weersvoorspellingen de vrijdag uit het programma te schrappen. Daarmee resteerden er voor de Top Fuel, Funny Car en Pro Stock klassen op zaterdag nog maar twee kwalificatieruns.
Maar ook dat was de rijders niet gegeven want opnieuw was regen de spelbreker. Uiteindelijk kwamen de Top Fuel en Funny Car klassen tot slechts één run en lukte het de Pro Stockers nog wel om twee volledige kwalificatiesessies af te werken voordat de regen terugkwam. Daarmee was de ellende nog niet voorbij. Ook op zondag maakte regen na een paar eliminatieruns in de Top Fuel klasse een voortijdig einde aan de actie. Uitstel tot maandag loonde gelukkig wel want toen konden de eliminaties verder zonder problemen worden afgerond.
Steve Torrence
In de Top Fuel klasse was het opnieuw regerend kampioen Steve Torrence die de dienst uitmaakte. De inwoner van Texas pakte op eigen grond de eerste kwalificatiepositie en was ook in de eliminaties ongenaakbaar door Mitch King en Clay Millican aan de kant te schuiven en probleemloos tot de finale door te dringen. Aan de andere kant van de ladder was Doug Kalittta te sterk voor Brittany Force, Antron Brown en Shawn Langdon en plaatste zich zo voor de finale.
De finale
De strijd tussen Torrence en Kalitta was al snel beslist toen de laatste al vroeg in de run gripproblemen kreeg waardoor Torrence in 4,0 seconden naar de zege kon rijden. Voor de Capco Contractors-piloot was het alweer zijn derde zege van het seizoen.
Robert Hight
In de Funny Car klasse waren Robert Hight en Ron Capps de snelste en meest constante rijders op maandag. Hight klopte in tijden laag in de 3,9 seconden Bobby Bode, Cruz Pedregon en de als eerste gekwalificeerde Bob Tasca, terwijl Capps zelfs in de 3,8 seconden dook en Paul Lee, Don Schumacher Racing-teamgenoot Matt Hagan en Tim Wilkerson te snel af was.
De finale
Net als bij de Top Fuelers werd de finale een anticlimax omdat Capps al snel tractie verloor waardoor Hight in opnieuw een snelle 3,91 seconden probleemloos naar zijn eerste zege van het seizoen kon rijden.
Robert Hight
In de Pro Stock klasse waren het de KB Racing-rijders die in Houston de dienst uitmaakten. In de kwalificatie werden de eerste drie posities met Dallas Glenn, Greg Anderson en Kyle Koretski ingenomen door rijders van dit team. De eliminaties verliepen voor dit drietal iets minder fortuinlijk, maar uiteindelijk waren het wel rijders met KB Racing-motoren die de finale haalden.
Matt Hartford
Matt Hartford schakelde in de kwartfinale op reactietijd regerend kampioen Erica Enders uit en datzelfde deed Deric Kramer met Anderson. Hartford klopte vervolgens Aaron Stanfield en Kramer Koretsky waardoor twee rijders die hun motoren van KB Racing leasen het in de finale tegen elkaar moesten opnemen.
De finale
Helaas leverde ook deze finale niet het gehoopte spannende duel op. Beide rijders kregen op de startlijn last van tyreshake. De Total Seal Camaro van Hartford kreeg nog de meeste snelheid en pakte in 7,6 seconden de winst, terwijl Kramer in 18,3 seconden zijn auto over de streep liet rollen. Voor Hartford was het de eerste overwinning van het seizoen.