Supercar Challenge: Tim Joosen en Steve van Bellingen winnen overtuigend tweede race
Equipe Joosen-Van Bellingen heeft in de tweede race van de Supercar Challenge op de Hockenheimring hun Norma M20FC naar de overwinning gestuurd. Het gevecht met Deldiche Racing teamgenoot Tom Boonen bleef dit keer uit, want de racewinnaar van gisteren viel tijdens de safetycarperiode in het begin van de race stil. Gevechten om de podiumplaatsen in alle divisies waren er volop, wat resulteerde in andere podiums dan in race 1. Het langste en mooiste gevecht vond plaats in de Sportklasse, waar Jan Berry Drenth en Mark Wieringa om de derde podiumplek streden. Al met al een race die de harten van de autosportliefhebber sneller deed kloppen.
Tekst: Aangeleverd bericht
Foto's: PR
Net als in de eerste race mag Max Aschoff met zijn indrukwekkende Ginetta Nissan G58 vanaf de beste startplaats vertrekken. De Duitse LMP3-coureur wordt op de eerste rij geflankeerd door de Belgische equipe Steve Van Bellingen en Tim Joosen met de Deldiche Racing Norma 20FC. De winnaar van de eerste race Tom Boonen gaat met de andere Deldiche Norma van start vanaf de tweede rij, met naast hem de Fransman Julien Schell met zijn Pagasus Racing Ligier LMP3. Na de zware crash van gisteren blijft de vijfde startplek van equipe Berg-Cascatau leeg. De Luxemburgse gymleraar Alain Berg boorde zijn Norma M20FC hard de vangrail in bij het naderen van de Spitzkehre. Gelukkig stapte de rijder ongedeerd uit, maar zijn wagen was te zwaar beschadigd om in race 2 aan de start te verschijnen.
De snelste GT-rijder Bob Herber mag met zijn Lamborghini Super Trofeo de race als zesde aanvangen. De snelste Supersport 1 equipe van de broers Van den Berg start hun BMW E90 vanaf de tiende plaats. Vader en zoon Greenhalgh mogen in de Supersport 2 met hun Radical SR1 vanaf de 13de plaats de race aanvangen. De Peugeot RCZ van de Belgische rijders Voet-Van den Broeck start als snelste in de Sport divisie vanaf de 16de plaats.
Na twee opwarmronden wordt het veld losgelaten richting de Nordkurve. Max Aschoff heeft de beste start maar moet al snel Tim Joosen in de Norma laten gaan. De ruitenwissers van de Ginetta van Aschoff staan aan, het is begonnen met druppelen op de Hockenheimring.
Aschoff zet zijn wagen met problemen aan de achterwielophanging aan de kant op een vervelende plek voorbij de Sudkurve. De wedstrijdleiding besluit gelijk om de safetycar naar buiten te sturen. Achter de safetycar valt de Norma van Tom Boonen in tweede positie stil.
Julien Schell krijgt een tijdstraf van 30 seconden omdat de LMP3 niet op de startgrid niet op tijd op vier wielen stond. Het druppelen gaat over in een echte regenbui. Iedereen staat op slicks, alleen Daan Meyer besluit de pits in te komen voor regenbanden. Een rommelig eerste kwartier van deze race.
Na de herstart worden de omstandigheden steeds moeilijker. Robert van den Berg spint, maar ook koploper Tim Joosen gaat achterstevoren. Beide verliezen enkele posities. Bob Herber pakt de kop voor de Pool Peter Posavac in de Koopman Racing BMW Z4 GT3. Derde algemeen en koploper in de Supersport 1 Dennis de Borst heeft het naar zijn zin op de gladde baan.
Jerome Greenhalgh ligt op kop in de Supersport 2 divisie. In de Sport divisie is het smullen geblazen. Chris Voet met zijn Peugeot moet zich verdedigen tegen vijf aanvallende Zilhouettes. Mark Jobst pakt de kop kortstondig over maar moet al snel zijn wagen in het gras naast de baan parkeren.
Tim Joosen heeft na zijn spin het ritme weer teruggevonden en stoomt op naar de eerste plaats algemeen voor GT-leider Bob Herber en derde man Peter Posavac. Daan Meijer op zijn regenbanden heeft de verkeerde keuze gemaakt, want het is na enkele ronden gestopt met regenen. Ook krijgt de BODA Racing coureur nog een 30 seconden straf vanwege het overschrijden van de witte lijn bij het uitgaan van de pits.
Bart Arendsen is de nieuwe koploper in de Supersport 1 divisie. De BMW 1 Serie GTR heeft een paar seconden voorsprong op Robert van den Berg. Dennis de Borst zakt wat terug en komt halverwege de race binnen om het stuur over te geven aan Stan van Oord. In de Sport divisie profiteert de Traxx Racing Team Peugeot van Chris Voet van het enorme gevecht om de tweede plaats achter hem tussen Mark Wieringa en Jan Berry Drenth met hun Zilhouettes.
Na alle pitstops en de verschillende successeconden stiltand kunnen we de stand gaan opmaken. Vooraan heeft Tim Joosen zijn racestoel overgedragen aan Steve van Bellingen. De Norma in de CN klasse heeft 10 seconden voorsprong op Peter Posavac, die maar vijf seconden extra successeconden moest ondergaan en daardoor koploper is geworden in zijn GT divisie. Daarachter de LMP3 van Schell die na zijn straf de achterstand snel aan het inlossen is. Bob Herber is daarachter de tweede GT, gevolgd door Max Tubben in de Zilhouette GTR. De beste Supersport 2 klassering is er nog steeds voor Bart Arendsen, maar Stan van Oord is onderweg naar voren.
Koploper in de Supersport 2 Robin Greenhalgh heeft het Radical-stuur overgenomen van zijn zoon Jerome, maar verliest kostbare tijd na een spin in de Spitzkehre. Hij blijft leider in deze klasse, al dringt Nick Stox enorm aan. In de Sport divisie blijft Peugeot rijder Bart van den Broeck koploper voor Lars Blaak en Mark Wieringa. Daar zijn de verschillen nog steeds minimaal.
Vooraan blijft de Norma van Steve Bellingen koploper met een nieuwe achtervolger met de naam Julien Schell, die met de veel snellere Ligier LMP3 Peter Posavac terug verwijst. Ook Bob Herber passeert de Koopman Racing BMW en heeft net als gisteren weer de leiding in de GT divisie. Bart Arendsen heeft nog niets te vrezen van Stan van Oord, die weliswaar dichterbij komt, maar de 35 seconden successeconden in de pits niet meer goed kan maken.
De koploper in de Supersport 2 Robin Greenhalgh moet toch de snellere Nick Stox voor zich dulden. In alle spanning spint hij nog een keer van de baan, maar kan de wedstrijd vervolgen. In de Sport divisie blijft de strijd achter koploper Bart van den Broeck fantastisch om te zien.
De twee Zilhouettes van Jan Berry Drenth en Mark Wieringa maken er een fraaie show van. Rondenlang strijden deze twee kemphanen, in de strijd om de laatste podiumplaats, op een faire manier zij aan zij, deurkruk tegen deurkruk. Heel leuk om te zien.
Met nog 25 seconden te gaan moet Benjamin van den Berg zijn BMW E90 rokend aan de kant zetten. Weg derde plaats en weg hun hoge klassering voor het kampioenschap in de Supersport 1. Bart Arendsen wint in deze klasse voor Stan van Oord en Remco de Beus in zijn BMW E46 M3. In de Supersport 2 winnen vader en zoon Peter en Nick Stox voor Jerome en Robin Greenhalgh. Maar na het passeren van de finish zijn het toch de vader en zoon Greenhalgh, die na een tien seconden straf van Nick Stox, vanwege te hard rijden in de pitstraat, aan het langste eind trekken. In de sport divisie zijn het de Belgen Voet-Van den Broeck die de gehele wedstrijd alleen maar Zilhouettes in hun spiegels hebben gezien. Tweede werd de familie Blaak voor Mark Wieringa die de lange strijd met Jan Berry Drenth voor de laatste podiumplaats op zijn naam schreef.
Vooraan wint equipe Joosen-Van Bellingen voor Bob Herber en Julien Schell, die zijn 30 seconden straf nog moest ondergaan. Een fraaie race op de Hockenheimring met een tweede succes voor het Belgische Deldiche Racing team. De volgende twee wedstrijden zijn op 5 en 6 juni tijdens de Spa Euro Races op het uitdagende circuit van Spa-Francorchamps.
UITSLAG