GT: FIA kondigt elektrische GT regels met half openbatterij ontwikkeling aan. Net zo snel als GT3
De FIA kondigde vandaag nieuwe reglementen voor een nieuwe elektrisch aangedreven GT-serie aan. Volgens de FIA moeten de rondetijden op hetzelfde niveau als van de huidige GT3's komen.

Tekst Willem J. Staat
Foto's FIA
FIA kondigt elektrische GT regels met half open batterij ontwikkeling aan. Net zo snel als GT3
De FIA heeft vandaag een nieuw GT concept aangekondigd. Volgens de FIA belichaamt het concept een combinatie van die innovaties die voorheen in de autosport ongezien waren en is het bedoeld om fabrikanten een platform te geven om een technologie te ontwikkelen die relevant is voor de high performance straatauto's. De auto's die volgens het nieuwe reglementen worden gebouwd kunnen gewoon met de atmosferische bolides op de circuits concurreren.
Leena Gade, voorzitster van de FIA GT commissie: "De markt voor hoogwaardige superscars op de weg is constant in opkomst. Daardoor is er veel behoefte aan een platform waarop fabrikanten hun technologie kunnen ontwikkelen en demonstreren. Het opstellen van nieuwe technische reglementen was de afgelopen 18 maanden een sleutelproject voor de FIA GT commissie.Via onze technische werkgroepen hebben we regelmatig gesprekken gevoerd met de GT fabrikanten en er is een grote belangstelling voor deze categorie. Daardoor wordt ook de GT portfolio naast de GT3 van de FIA verbreed waardoor de focus op de wereldwijde racemarkt gericht zal blijven."

De categorie staat open voor de specialisten van electrische voertuigen maar ook voor fabrikanten van verbrandingsmotoren en GT3's.
Afhankelijk van het basismodel zal het gewicht variëren van 1490 tot 1530 kg. met een maximum vermogen van 430 kW. Door het gewicht hoger in te stellen dan voor de GT3 klasse wordt het gebruik van dure materialen beperkt. In tegenstelling tot de FE wordt er geen gebruik gemaakt van gestandaardiseerde batterijen.
Met het toonaangevende bedrijf Saft, een dochteronderneming van Total, worden de fabrikanten in staat gesteld om hun eigen op maat gebouwde batterij lay-outs te bouwen.Dit op basis van de door Saft geleverde cellen(met behulp van lithium-ionchemie) die aan de behoefte van de nieuwe klasse zijn aangepast.De cellen zijn ontwerpen voor 700kw. piekherstel waardoor ze gedurende een pitstop tot 60% van hun capaciteit aangevuld kunnen worden. De FIA gaat een snellaad netwerk ontwikkelen dat aan de eisen van snel laden moet voldoen, afhankelijk van locatie en tijdelijke infra structuur.
Fabrikanten hebben de vrijheid om hun eigen aandrijflijnopstellingen te kiezen, bestaande uit twee of vier elektromotoren waarbij van configuraties van twee- en vierwiel aandrijving zijn toegestaan. De promotor van de nieuwe serie zal t.z.t. worden aangekondigd. De verwachting is dat dit SRO is.

FIA Technisch directeur Xavier Mestelan Pinon: " De rol van de electrische voortstuwing in de auto-industrie wordt steeds groter. Omdat de autosport voor deze branche relevant is zullen steeds meer wedstrijden deze richting uitgaan. De belangrijkste technische uitdagingen zijn batterij-ontwikkeling, batterij-integratie en snellaad technologie. Voor de fabrikanten is dit cruciaal. Zeker om weggerelateerde technologie te ontwikkelen dan te vertrouwen op standaard componenten. Met het gebruik van het GT3 platform blijven de kosten onder controle."

Tekst Willem J. Staat
Foto's FIA
FIA kondigt elektrische GT regels met half open batterij ontwikkeling aan. Net zo snel als GT3
De FIA heeft vandaag een nieuw GT concept aangekondigd. Volgens de FIA belichaamt het concept een combinatie van die innovaties die voorheen in de autosport ongezien waren en is het bedoeld om fabrikanten een platform te geven om een technologie te ontwikkelen die relevant is voor de high performance straatauto's. De auto's die volgens het nieuwe reglementen worden gebouwd kunnen gewoon met de atmosferische bolides op de circuits concurreren.
Leena Gade, voorzitster van de FIA GT commissie: "De markt voor hoogwaardige superscars op de weg is constant in opkomst. Daardoor is er veel behoefte aan een platform waarop fabrikanten hun technologie kunnen ontwikkelen en demonstreren. Het opstellen van nieuwe technische reglementen was de afgelopen 18 maanden een sleutelproject voor de FIA GT commissie.Via onze technische werkgroepen hebben we regelmatig gesprekken gevoerd met de GT fabrikanten en er is een grote belangstelling voor deze categorie. Daardoor wordt ook de GT portfolio naast de GT3 van de FIA verbreed waardoor de focus op de wereldwijde racemarkt gericht zal blijven."

De categorie staat open voor de specialisten van electrische voertuigen maar ook voor fabrikanten van verbrandingsmotoren en GT3's.
Afhankelijk van het basismodel zal het gewicht variëren van 1490 tot 1530 kg. met een maximum vermogen van 430 kW. Door het gewicht hoger in te stellen dan voor de GT3 klasse wordt het gebruik van dure materialen beperkt. In tegenstelling tot de FE wordt er geen gebruik gemaakt van gestandaardiseerde batterijen.
Met het toonaangevende bedrijf Saft, een dochteronderneming van Total, worden de fabrikanten in staat gesteld om hun eigen op maat gebouwde batterij lay-outs te bouwen.Dit op basis van de door Saft geleverde cellen(met behulp van lithium-ionchemie) die aan de behoefte van de nieuwe klasse zijn aangepast.De cellen zijn ontwerpen voor 700kw. piekherstel waardoor ze gedurende een pitstop tot 60% van hun capaciteit aangevuld kunnen worden. De FIA gaat een snellaad netwerk ontwikkelen dat aan de eisen van snel laden moet voldoen, afhankelijk van locatie en tijdelijke infra structuur.
Fabrikanten hebben de vrijheid om hun eigen aandrijflijnopstellingen te kiezen, bestaande uit twee of vier elektromotoren waarbij van configuraties van twee- en vierwiel aandrijving zijn toegestaan. De promotor van de nieuwe serie zal t.z.t. worden aangekondigd. De verwachting is dat dit SRO is.

FIA Technisch directeur Xavier Mestelan Pinon: " De rol van de electrische voortstuwing in de auto-industrie wordt steeds groter. Omdat de autosport voor deze branche relevant is zullen steeds meer wedstrijden deze richting uitgaan. De belangrijkste technische uitdagingen zijn batterij-ontwikkeling, batterij-integratie en snellaad technologie. Voor de fabrikanten is dit cruciaal. Zeker om weggerelateerde technologie te ontwikkelen dan te vertrouwen op standaard componenten. Met het gebruik van het GT3 platform blijven de kosten onder controle."