GT World Challenge Europe Endurance Cup: Bachler, Cairoli en Engelhart triomferen in regen op Monza, Breukers valt uit na sterke inhaalrace
42 GT3-auto's namen deel aan de seizoensopener van de Fanatec GT World Challenge Europe Endurance Cup powered by AWS, de drie-uurs race van Monza. Het werd een onvoorspelbare race, waarin rijders te maken kregen met verschillende weersomstandigheden. Uiteindelijk wist Dinamic Motorsport te winnen met Klaus Bachler, Matteo Cairoli en Christian Engelhart achter het stuur van een Porsche. Er werd geschiedenis geschreven in de Silver Cup, terwijl er teleurstelling was voor Rik Breukers.
Tekst: Vincent Bruins
Foto's: SRO
De vrije trainingen op zaterdag verliepen rustig tot het einde van de tweede sessie. Jan Kasperlik crashte hard bij het uitkomen van Lesmo 2 en Allied-Racing trok zich terug van het evenement. Op de zondagochtend werd de kwalificatie verreden. Mirko Bortolotti, Andrea Caldarelli en Marco Mapelli (Orange1 FFF Racing Team) pakten de pole positie en zouden de eerste rij delen met Jules Gounon, Dani Juncadella en Raffaele Marciello (AKKA ASP). Rik Breukers zette een geweldige tweede tijd neer in zijn sessie achter het stuur van de Mercedes-AMG van Madpanda Motorsport, maar de Nederlander moest vanuit de pitstraat starten, vanwege een motorwissel.
Voor de start van de race begon de lucht al gauw donker te worden. Terwijl Gounon verbaasd naar boven keek en had verwacht dat het zonnig zou zijn, verheugde Albert Costa (Emil Frey Racing) zich juist op regen. Bortolotti en Marciello hielden vast aan de eerste twee posities, toen de lichten uitgingen voor drie uur lang actie op Monza. Ben Barnicoat (JOTA) had een versnellingsbakprobleem en zette zijn McLaren in de grindbak om iedereen voorbij te laten. Bij de tweede chicane raakten Brendan Iribe (Inception Racing) en Alexandre Cougnaud (Saintéloc Racing) elkaar en vielen uit met schade.
Plensbui
In ronde zes begon het ineens te plenzen. Terwijl Bortolotti en Marciello om de leiding vochten op slicks op de natte baan, crashte Rob Collard (Ram Racing) hard na de Ascari-bocht. Tijdens de Safety Car-periode viel de Lamborghini van Bortolotti voor een paar minuten stil en hij zou niet meer in de ronde van de leider kunnen komen. Francesco Zollo (Kessel Racing) verloor de controle over zijn Ferrari en crashte in de Parabolica.
Bij de herstart die volgde, lag Marciello aan de leiding voor Maro Engel (HRT). Aan het einde van Breukers' eerste stint had hij maar liefst 37 posities goedgemaakt: van starten vanuit de pitstraat naar de vijfde positie! Kelvin van der Linde (Team WRT), Mikkel O. Pedersen (Dinamic Motorsport) en Alex Fontana (Emil Frey Racing) liepen allemaal lekke banden halverwege de race op. Door alle rubber en rommel op de baan moest er een Full Course Yellow komen.
Luca Stolz had de Mercedes-AMG van Engel overgenomen en lag op de eerste positie, maar na de herstart kregen hij, de twee Walkenhorst-BMW's van Thomas Neubauer en Marco Wittmann en de twee Emil Frey-Lamborghini's van Norbert Siedler en Konsta Lappalainen ook lekke banden. Het kapotte rubber van de laatstgenoemde rukte zelfs de gehele achtervleugel van zijn auto. Dit gaf de leiding aan de Dinamic-Porsche waar nu Bachler achter het stuur van zat. Ezequiel Pérez Companc, teamgenoot en teambaas van Breukers, reed ondertussen in de top tien. Het leek een fantastische comeback te worden voor Madpanda Motorsport, maar helaas vielen zij uit met pech.
De laatste Safety Car-periode kwam ook door rommel op de baan, nadat wederom een linker achterband klapte. Dit keer was het de BMW van Jens Liebhauser (Boutsen Ginion). Bachler behield de leiding bij de herstart voor Gounon op een ondertussen droger geworden baan. Ricardo Feller (Emil Frey Racing) lag derde, terwijl Antonio Fuoco en Davide Rigon, beiden uitkomend in Ferrari's voor Iron Lynx, vochten om de vierde plaats. Ondanks spannende gevechten in de laatste veertig minuten, zou de stand verder niet veranderen.
Het werd een tweede achtereenvolgende zege op Monza voor de wit-zwart-groene Porsche van Dinamic Motorsport, dankzij Bachler, Cairoli en Engelhart. Gounon, Juncadella en Marciello finishten nog geen drie seconden achter de winnaars. Feller, Fontana en Rolf Ineichen kwamen over de streep in de derde positie en wonnen in de Silver Cup in een Lamborghini van Emil Frey Racing. Nooit eerder stond een team uit die klasse op het algemene podium in de GT World Challenge Europe Endurance Cup.
Dankzij een foutje van Miguel Ramos (Barwell Motorsport), kon Jonny Adam de zege pakken in de Pro-Am Cup samen met Chris Goodwin en Alexander West in een Aston Martin van Garage 59.
De tweede race van de Fanatec GT World Challenge Europe Endurance Cup powered by AWS is de 1000 kilometer van Paul Ricard in het weekend van 29-30 mei, maar op 8-9 mei zal eerst het Sprint Cup-kampioenschap van de GT World Challenge Europe van start gaan met twee een-uurs races op Circuit de Nevers Magny-Cours.
Rik Breukers:
"Het was een beetje een hectische dag. Vanochtend in de kwalificatie zou Ezequiel [Pérez Companc] Q1 rijden, ik Q2 en Q3. Ezequiel had Q1 gereden en had een mooie tijd neergezet. Hij zat er best redelijk bij, P20 overall. Toen ging ik Q2 rijden en daar was ik heel tevreden over. Het ging heel goed met P2 overall, iets meer dan een tiende naar P1 overall, en [ik was] eerste in de klasse. Ik zou ook Q3 rijden en ik zat er helemaal in, dus dat leek goed te gaan komen, alleen in de in-lap van Q2 had ik wat rook in de cockpit. Uiteindelijk bleek dat er een probleem was met de motor. Daarom hebben ze de motor moeten vervangen. Dat hebben ze echt in recordtempo gedaan. Zelfs Mercedes zei dat het nog nooit een team was gelukt om binnen vier en een half uur een motor te vervangen, dus dat was heel uitzonderlijk. Daardoor hebben we kunnen starten, maar wel vanuit de pitlane. Door de wisselvallige omstandigheden met de regen en de Safety Cars hebben we toch snel plaatsen kunnen winnen en ben ik van de laatste plek naar plek vijf gereden in mijn stint en Ezequiel is van plek vijftien naar plek zeven gereden. Het ging echt top, we zaten er weer helemaal bij en het zag er allemaal heel goed uit. Toen kwam Ezequiel binnen voor de pit stop, ik stap in de auto en de auto start niet meer. De starter was kapot, dus daardoor zijn we uiteindelijk uitgevallen en dat is heel erg zonde. Als je kijkt naar hoe goed we met de kwalificatie bezig waren en dat we dat dan niet af konden maken en laatste moesten starten en dan ook in de race weer een klein probleempje, waardoor we dus moesten uitvallen, dan is dat erg vervelend. Ik ben wel heel tevreden over onze pace, over hoe het team heeft gepresteerd en over mijn eigen rondetijden, vooral in de kwalificatie, maar het is natuurlijk heel erg balen dat we de kwalificatie niet hebben kunnen afmaken en al helemaal dat we in de race hebben moeten uitvallen en daarmee natuurlijk ook belangrijke punten mislopen. We gaan positief naar Magny-Cours. We weten dat we de snelheid hebben en ik denk dat we nog wel veel mooie dingen kunnen doen dit jaar. We gaan het zien."
UITSLAG