Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Verstappen doorbreekt Italië-vloek met zege (maar mag toch een beetje balen)

Verstappen Hamilton start

Max Verstappen heeft de Italië-vloek doorbroken, met een sterke zege in Imola. De Nederlander had op een natte baan een geweldige start, en schoot Perez en Hamilton voorbij. Daarna hield hij de race onder controle, en na bij de pitstop de aanval van Hamilton te hebben weerstaan, leek het geluk Verstappen toe te lachen. Hamilton maakte een uitzonderlijk foutje, kwam in de muur terecht, en moest via de achteruit, zijn weg hervatten. Met een ronde achterstand leek het een kansloze missie voor Hamilton, maar hij had het geluk aan zijn zijde. Een harde klapper van teamgenoot Bottas – met Russell – veroorzaakte de rode vlag. Voor de herstart mocht Hamilton zijn ronde achterstand terugpakken en kon hij vanaf p9 terugvechten naar p2. Omdat hij ook nog de snelste raceronde reed, behoudt Hamilton de leiding in het kampioenschap, met een puntje meer dan Verstappen. Zo mag de Nederlander toch nog een klein beetje balen, al had hij zelf ook geluk toen hij voor de herstart bijna spinde en ternauwernood de leiding behield. Hij zal dus niet treuren; het seizoen duurt nog lang.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Red Bull

Alle scenario's overboord
Softs en mediums, een- en tweestoppers ... alle uitgedachte scenario's kunnen al voor de race overboord. Een half uurtje voor de start trekt er een flinke bui over de helft van het circuit en op start/finish regent het nog als de wedstrijd van start gaat. De meeste mensen starten op intermediates, Gasly op p5 op wets. Hoe weinig grip er is, demonstreert Charles Leclerc, die op intermediates spint in de opwarmronde. Hij valt niet terug naar de laatste plek en mag daarom snel zijn vierde startplek weer innemen.

De grootste uitdaging is op het natte asfalt goed van de plek komen. Hierin slaagt Max Verstappen het beste. Hij komt direct naast Perez en vindt aan de binnenkant net genoeg ruimte om naast Lewis Hamilton te kruipen. Verstappen lijkt er voorbij, maar in de Tamburello-chicane gaat Hamilton buitenom het gevecht aan. De twee raken elkaar bijna, Hamilton wordt de kerb opgeduwd, en stuitert daar over de hoge kerbs. Dat kon wel eens schade aan de vloer een voorvleugel opleveren, maar hij kan wel door. Perez zoekt buitenom naar het gaatje, maar zet die aanval niet door. In de volgende chicane verliest Perez de grip, en wordt hij te grazen genomen door Leclerc.

Het hele veld zoekt in de openingsronde naar grip, met onder andere Sainz die van de baan schiet. Perez heeft op p3 een momentje en verliest een plek aan Leclerc, Gasly verliest op zijn wets een plekje aan Ricciardo. Norris ziet Stroll en Sainz voorbijkomen.

Schade in de achterhoede
De meeste glibberaars komen met de schrik vrij, maar voor Latifi eindigt het in tranen. Hij spint, komt terug de baan op, snijdt de oprukkende Mazepin af. Die kan nergens heen, tikt de Williams aan en gaat rechtsaf de muur. Safetycar.

Achter die safetycar gaat Mick Schumacher de fout in: hij warmt zijn banden iets te enthousiast op en spint rechtsaf de muur in. Hij kan door, zonder voorvleugel, en sukkelt terug naar de pitstraat. Helaas is die gesloten en Schumacher moet met zijn gehavende Haas nog een ronde door.

Verstappen ervandoor
Bij de herstart mag Verstappen het veld aanvoeren. Hij gaat vrij vroeg op het gas, en geeft Hamilton de kans om aan te haken. De Brit komt echter net niet dichtbij genoeg en sluit gewoon aan als tweede. Hamilton moet ook opletten voor Leclerc, die zijn aanvalsdrang laat zien en een kansje ruikt bij de Mercedes met licht beschadigde voorvleugel.

Met vrij baan is het snelheidsverschil enorm: Verstappen is na de eerste ronde 3 seconden los en na twee ronden bijna 5. Leclerc heeft zijn aanval niet door kunnen zetten en verliest veel tijd, Perez heeft problemen met zijn stuur en valt snel terug. De Mexicaan heeft nog meer problemen, want hij heeft ingehaald achter de safetycar – hij ging van de baan, verloor drie plekken, maar maar pakte die plekken onrechtmatig snel weer terug – en krijgt een penalty van tien seconden.

De strijd om p6 is hevig. Sainz valt aan bij Gasly, maar Norris profiteert en pakt de Ferrari. Gasly weet de McLaren ternauwernood voor te blijven, maar dat lukt een ronde later niet meer. Als ook Sainz de volgende ronde de Alpha Tauri voorbij gaat, blijkt Gasly's keuze voor wets toch niet de juiste. Omdat er misschien nog regen komt blijft Gasly doorrijden, maar hij wordt aan alle kanten voorbij gereden.

Verstappen doet het rustig
Het gat van vijf seconden van Max Verstappen is prima. De baan droogt langzaam op (het is maar 10 graden in Imola) en het belangrijkste is deze banden zo lang mogelijk goed te houden tot slicks mogelijk zijn. Het gat jojoot ronde de vijf tellen, ook Hamilton vindt het zo wel even prima. "Letten jullie op de rondetijden als mensen naar slicks overstappen?", vraagt de Nederlander. Doen ze. Een droge lijn verschijnt heel langzaam en het miezert nog. Bovendien is er een paar centimeter buiten die droge lijn nauwelijks grip.

Minder dan de tien strafseconden achter Perez zit Daniel Ricciardo, die zijn teamgenoot ophoudt. McLaren grijpt in en laat de Australiër plaats maken. "We willen Norris' tempo zijn met vrij baan." Ricciardo gaat trouw aan de kant en ziet Norris in een ronde drie seconden wegrijden.

Vettel is proefkonijn
Na 22 ronden is Sebastian Vettel de eerste die slicks krijgt ondergeschroefd. Hij heeft niets te vrezen; de Duitser startte vanuit de pitstraat omdat zijn remmen op weg naar de grid in de fik vlogen. Omdat dat ook niet voor het vijf-minuten-signaal was opgelost, moet hij direct na die stop nog een stop-and-go-penalty inlossen. Niets te verliezen dus, en een mooi proefkonijn voor slicks. Het antwoord bevestigt wat Verstappen al vermoedde: te vroeg voor slicks.

Hamilton zet Verstappen onder druk
Op de snel aftakelende intermediates komt Lewis Hamilton in zijn ritme. Hij lijkt zijn banden beter gekoeld te hebben, en rijdt het gat van vijf seconden in een paar rondjes dicht. De druk op Verstappen wordt vergroot: stoppen lijkt onvermijdelijk, maar gaat hij naar intermediates of durft hij slicks aan? Verstappen komt binnen en krijgt slicks.

Hamilton rijdt door, en krijgt één ronde om zijn intermediates helemaal aan grot te rijden. Hoe snel heeft Verstappen zijn slicks op temperatuur. Verliest hij in die ene ronde, of houdt hij stand? Verstappen krijgt een klein beetje hulp van een Alfa Romeo, waarvoor Hamilton in de pits net even moet wachten. Verstappen is snel in die outlap en trekt aan het langste eind: hij komt voor Hamilton de baan op.

Nu het eerste schaap over de dam is, volgen ze allemaal. Leclerc houdt ruimschoots de derde plek. Norris beloont McLaren voor de teamorder, en komt net voor Perez terecht die zijn straf inlost en ook maar even van stuurtje wisselt. Sainz komt als zesde terug de baan op, voor Ricciardo. Bottas rijdt achtste en wordt pijnlijk gelapt door Verstappen. Stroll en Russel maken voorlopig de toptien vol.

Hamilton in de muur
Lewis Hamilton is op de slicks razendsnel en verhoogt de druk weer op Verstappen. Maar dan laat de wereldkampioen zien dat hij ook niet onfeilbaar is. Bij het lappen van een grote groep, gaat Russel niet van zijn lijn, maar laat hij Hamilton op de natte lijn gaan. Daar maakt de wereldkampioen een klein foutje en hij glibbert rechtdoor van de baan. Het gaat niet hard, maar de muur staat hier zo dichtbij dat Hamilton de bocht niet meer kan maken. Hij tikt de muur aan, beschadigt zijn voorvleugel en staat vast. Hamilton weet zijn auto aan de praat te houden, zet hem in de achteruit, gaat terug de baan op en kan vanaf p7, met een kapotte voorvleugel, terug naar de pits.

Bottas veroorzaakt grote klapper
Hamilton is nog maar net de grindbak uit, of zijn collega Bottas komt erin. En die klapper is wel hevig. Bottas wordt op start/finish ingehaald door Russel, maar wil het de Williams moeilijk maken door beetje te knijpen. Het baantje in Imola is echter bijzonder smal en Russel komt op hoge snelheid met een wiel in het natte gras. Hij spint, klapt linksaf tegen Bottas aan en de twee crashen allebei de grindbak in en de muur in. Russel is woedend op de Fin die in zijn auto blijft zitten, gaat verhaal halen, krijgt een middelvinger van Bottas en geeft hem een tik tegen de helm. De ravage op het rechte stuk is enorm. Hier kan geen auto omheen en de rode vlag is de enige logische keuze. Jammer voor Verstappen, voor wie er zonder Hamilton geen vuiltje meer aan de lucht leek.

Kaarten opnieuw geschud
De race is net over de helft als hij wordt stilgelegd. Het is een soort rust, waarin de rijders tot bezinning kunnen komen. De tweede helft vangt aan met een rollende start, waarin de kaarten opnieuw worden geschud. Verstappen voert uiteraard het veld aan, met Leclerc en Norris achter hem. Perez rijdt vierde en heeft zijn straf dus ingelost. Kan hij zijn teamgenoot gaan helpen? Sainz, Ricciardo, Stroll en Räikkönen rijden achter hem, Hamilton hervat de race als negende. Hij heeft zich van de ronde achterstand die hij opliep mogen ontdoen en heeft daardoor zijn banden al een rondje warmer. Zo heeft hij geluk bij een ongeluk – uiteindelijk fijn geholpen door zijn teamgenoot (niet opzettelijk uiteraard). Het volgende cadeautje krijgt hij van Räikkönen, die spint achter de safetycar.

Räikkönen is in goed gezelschap, want ook Max Verstappen gaat de fout in. Hij glibbert van de baan, maar komt met de schrik vrij. Leclerc houdt namelijk in en laat de Nederlander voor. Ook geluk bij een ongeluk, want daar had Verstappen bijna de leiding verloren. Bij de herstart is Verstappen wel wakker. Hij houdt de leiding vast, terwijl achter hem Norris voorbij Leclerc komt.

Perez

Perez helpt Verstappen niet
Met Perez hoopt Verstappen eindelijk eens punten van Hamilton af te snoepen, maar ook Perez gaat knullig de fout in. Hij gaat van de baan, verliest veel tijd, en – nog belangrijker voor het team – geeft Hamilton een positie cadeau. Stroll is ook geen partij, waarmee Hamilton p6 in handen heeft.

Hamilton houdt schade beperkt
Aan de leiding heeft Verstappen niet zo veel te duchten van Lando Norris, die op softs al snel terugvalt. Verstappen kan rustig aandoen, maar Norris houdt Leclerc en Sainz op. Dat is dan weer koren op de molen van Lewis Hamilton, die de snelste man op de baan is en stukje bij beetje dichter naar Sainz kruipt. Lag hij voor de rode vlag nog op een ronde achterstand negende, nu heeft hij p2 in het vizier. Sainz en Leclerc zullen op Italiaanse grond echter maar wat graag voor de Mercedes eindigen.

Eenmaal binnen de seconde van Sainz, heeft Hamilton niet heel lang nodig om te gaan inhalen. Met DRS komt hij meteen dichtbij, maar Sainz dwingt hem in de chicane naar buiten en houdt zijn plek. Poging 2 is beter; Sainz dwingt hem weer naar buiten, maar Hamilton is er voor de chicane al voorbij.

Volgende prooi: Leclerc. Dat is een iets moeilijkere prooi, want Leclerc heeft ook DRS van Norris. Dat maakt de dobber voor Hamilton wat zwaarder. Hij zit steeds dichter bij Leclerc dan eerder bij Sainz, maar zonder het DRS-voordeel komt hij steeds te kort. Het is voor Leclerc dus halszaak elke keer die DRS van Norris te pakken, want zonder die troef lijkt hij kansloos. De eerste keer heeft hij geluk: op 1.073 heeft Leclerc geen DRS, maar Hamilton zit te ver weg. De volgende ronde is Leclerc nog verder weg, en zit Hamilton wel dichterbij. En inderdaad; Leclerc is machteloos en Hamilton rijdt derde.

Hamilton dwingt het geluk af
Lando Norris zou op zijn vergane softs geen probleem meer moeten zijn voor Hamilton, maar de jongeling verkoopt zijn huid duur. De wereldkampioen is geduldig, wacht op het goede moment en zeilt dan voorbij de McLaren. P2: een geweldig resultaat voor Hamilton gezien de negende plek en ronde achterstand waar hij voor de rode vlag nog lag. Het is toch bijzonder hoe vaak Hamilton het geluk lijkt af te dwingen. Jammer voor Verstappen en zijn fans, leuk voor de spanning het kampioenschap.

Kers op de taart?
Max Verstappen heeft 20 seconden voorsprong en rijdt probleemloos naar de finish. Met Hamilton op p2, bepaalt de snelste raceronde wie het kampioenschap zal leiden. Dat punt heeft Hamilton in handen, maar Verstappen wil het nog even proberen. Zijn banden zijn als het goed is nog beter dan die van Hamilton, hij laadt zijn batterij nog even op, maar de kers op de taart zit er niet in.

Achter de twee titelkemphanen, is de derde plek van Lando Norris zeer noemenswaardig. Gisteren deed hij al een aanval op de pole, maar deze leidde tot teleurstelling. Maar nu brengt hij de McLaren op eigen kracht naar het podium, voor beide Ferrari's, die met p4 en p5 ook niet ontevreden zullen zijn, met vorig seizoen nog vers in het geheugen.

Ricciardo heeft met p6 nog niet het tempo van zijn teamgenoot te pakken. De zevende plek van Lance Stroll zijn welkome punten voor Aston Martin. Gasly maakt met p8 het potentieel dat er in de Alpha Tauri lijkt te zitten nog niet helemaal waar. Alfa Romeo zal dankbaar zijn voor de twee punten die Kimi Räikkönen binnenhaalt. Esteban Ocon pakt het laatste punt, en een boost in zelfvertrouwen door teamgenoot Alonso achter zich te houden.

Verstappen blijft rustig
Na de tegenvaller in Bahrein, slaat Verstappen sterk terug. "Het was een flinke uitdaging vandaag. Bij de start verraste ik mezelf. We hebben na vorig seizoen veel aandacht aan de starts besteed en dat betaalde zich vandaag uit. Vooral in de openingsfase was het moeilijk om überhaupt op de baan te blijven. Het was erg glad. Daarna werden de banden minder en was het moeilijk om het goede moment voor de pitstop te vinden. Dat deden we erg goed. Voor de herstart had ik een klein momentje; ik wilde mijn banden iets te enthousiast opwarmen. Gelukkig spinde ik niet." Over het laatste puntje voor de snelste ronde, maakt hij zich niet druk. "Het is een lang seizoen. We blijven rustig."

Hamilton glundert ook
De tweede plek, daar durfde Hamilton niet meer aan te denken toen hij in de muur stond. Hij prijst zich dan ook gelukkig. "Het was niet mijn beste dag vandaag. Het is lang geleden dat ik zo'n fout maakte. Ik had iets te veel haast bij het inhalen van achterblijvers en verslikte op de natte strook. Gelukkig kon ik door. Ik ben dankbaar dat ik het kon goedmaken. Ik dacht niet aan de punten, ik wilde alleen de kater van die fout kwijtraken. En dat heb ik gedaan."

Norris trots
Lando Norris baalde gisteren openlijk dat zijn derde tijd werd afgepakt. Vandaag gaf hij het enige juiste antwoord. "Het was een goede comeback na gisteren. De start was niet zo goed, maar ik kwam in een goed ritme. Het is lekker om op pure snelheid op het podium te eindigen. We kozen bij de herstart voor softs. Die waren in het begin snel, maar ik wist dat het aan het einde zwaar zou worden. Ik kon nog even standhouden tegen Hamilton, maar niet lang genoeg. Maar ik ben heel blij met deze derde plek."

Uitslag Grand Prix Imola
1. Max Verstappen, 63 ronden
2. Lewis Hamilton, op 22.000
3. Lando Norris, op 23.702
4. Charles Leclerc, op 25.579
5. Carlos Sainz, op 27.036
6. Daniel Ricciardo, op 51.220
7. Lance Stroll, op 51.909
8. Pierre Gasly, op 52.818
9. Kimi Räikkönen, op 1:04.773
10. Esteban Ocon, op 1:05.704

11. Fernando Alonso, op 1:06.561
12. Sergio Perez, op 1:07.151
13. Yuki Tsunoda, op 1:13.184
14. Antonio Giovinazzi, op 1 ronde
15. Sebastian Vettel
16. Mick Schumacher, op 2 ronden

Valtteri Bottas
George Russell
Nicholas Latifi
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet