Sportscars: WRT wint ELMS-debuut met Kubica, Deletraz en Ye (lang)

Start van het ELMS-seizoen in Barcelona
Het Belgische team WRT heeft met Louis Delétraz, Robert Kubica en Yifey Ye de vier-uursrace van Barcelona, de seizoensopener van de European Le Mans Series, gewonnen. De tweede plaats was voor Panis Racing met Julien Canal, Will Stevens en Gabriel Aubry, de United Autosports-Oreca met Phil Hanson, Jonathan Aberdein en Tom Gamble eindigde als derde, voor de beste van de beide G-Drive-auto's met Nyck de Vries, Roman Rusinov en Franco Colapinto. De andere United-auto met Job van Uitert werd als negende geklasseerd. In de LMP3-klasse won Cool Racin met Nicolas Maulini, Matt Bell en Niklas Krütten, voor RLR Msport met Mikael Benham, Alex Kapadia en Malthe Jakobsen en Inter Europol Competition met Martin Hippe, Ugo de Wilde en Julien Falchero. De Nielsen Racing-Ligier met Max Koebolt werd zesde in de klasse. De GT-winst was voor het Iron Lynx-Ferrari-trio Matteo Cressoni, Rino Mastrionardi en Miguel Molina, voor de Proton-Porsche van Christian Ried, Gianmaria Bruni en Jaxon Evans en de Spirit of Race-Ferrari met Duncan Cameron, Matt Griffin en David Perel.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR
De nummer 26-G-Drive-Aurus startte dankzij de inzet van Nyck de Vries in de kwalificatie vanaf de pole-position. Startrijder Roman Rusinov wist aanvankelijk de leiding te behouden, maar moest na 20 minuten zijn meerdere erkennen in Louis Delétraz in de WRT-Ligier. Daarmee was het niet gedaan voor G-Drive, want het team kreeg een tweetal straffen, eenmaal voor rijgedrag van Rusinov bij de start inclusief contact met andere rijders en later, met Franco Colapinto achter het stuur, voor een 'unsafe release' na een pitstop. Dat maakte de weg naar de overwinning voor WRT vrij, een prachtig debuut van het Belgische team in zijn eerste seizoen in de prototypes. Robert Kubica stuurde de Oreca van het team met een marge van ruim 22 seconden op Gabriel Aubry in de Panis Racing-Oreca als winnaar over de eindstreep. Voor Kubica was het de eerste overwinning sinds zijn Formule 1-zege tijdens de Canadese Grand Prix in 2008.
Achter de winnende WRT-Oreca en de Panis Racing en United Autosport-combinaties op de plaatsen twee en drie kwam slotrijder Nyck de Vries in de G-Drive-Aurus nog als vierde over de eindstreep. In de laatste tien minuten wist hij de ronde achterstand op Kubica in de WRT-Oreca nog goed te maken door de Pool op de baan te passeren. De tweede United-Oreca, die Job van Uitert deelde met Nicolas Jamin en Manuel Maldonado werd negende in de klasse. "We waren al snel kansloos voor een goed resultaat: mijn teamgenoot (Jamin, red.) spinde in de eerste bocht", zei Van Uitert. "Maar goed, dat kan iedereen overkomen, dus hoofd omhoog. Met mijn laatste stint was ik heel tevreden. Samen met Nyck de Vries was ik op dat moment de snelste op de baan. Dat betekent ook dat de auto snel was. Genoeg positieve dingen om mee te nemen naar de Red Bull Ring, kijken of we daar wat meer geluk hebben!"
Was WRT in de LMP2-klasse dominant, de strijd in LMP3 bleef spannend tot in het laatste halfuur. De DKR-Duqueine had met Alain Berg aan het stuur de leiding in handen, totdat Matt Bell in de Cool Racing-Ligier met 23 minuten te gaan de Fransman passeerde, de eerste plaats overnam en vervolgens de overwinning naar huis reed. Voor DKR zat zelfs een podium er niet meer in, want Berg kwam uiteindelijk slechts als vijfde in de klasse over de eindstreep, achter de Ligiers van RLR Msport, waarin Malthe Jakobsen een sterke slotstint reed, Inter Europol Competition (Hippe/De Wilde/Falchero) en 1AIM Villorba Corse, dat met minder dan een seconde geklopt werd in de strijd om de laatste podiumplaats.
Als laatste team in dezelfde ronde als de klassewinnaars eindigden Max Koebolt en zijn teamenoten Nicholas Adcock en Austin McCusker in de Ligier van Nielsen Racing op de zesde plaats, een keurige progressie vanaf de 16e startplaats in de klasse. Koebolt berichtte: "We mogen niet klagen, het is best goed verlopen. Mijn teamgenoot Nick heeft de eerste twee stints gedaan en de auto heel netjes op P8 binnengebracht. Toen was ik aan de beurt. Dat ging gewoon supergoed: ik was een van de snelsten op de baan. Een heel goed begin voor mijn eerste ELMS-race, al zeg ik het zelf. Ik bracht hem binnen op P6 en Austin heeft die positie vastgehouden tot het einde van de race. Hij is een keer aangereden door een LMP2, wat ons zeker 25 tot 30 seconden kostte. Zonder dat verlies had de derde plaats er misschien wel in gezeten. Het team heeft een megajob gedaan in het verbeteren van de auto en wij zelf hebben als rijders ook flink progressie gemaakt. Op naar de Red Bull Ring!"
In de GTE-klasse viel de van pole gestarte Proton-Porsche in de beginfase van de race terug, terwijl de Iron Lynx-Ferrari met Matteo Cressoni, Rino Mastronardi en Miguel Molina een probleemloze wedstrijd kende en met de overwinning aan de haal ging. Dankzij een sterk slotoffensief klom fabrieksjunior Jaxon Evans in de Porsche toch weer op naar de tweede plaats, zij het wel met een ronde achterstand op de klassewinnende Ferrari. Ook de Spirit of Race-Ferrari van Duncan Cameron, Matt Griffin en David Perel eindigde op een ronde als derde, terwijl de navolgende auto's in de klasse, aangevoerd door de dames-Ferrari met Rahel Frey, Michelle Gatting en Manuela Gostner, allemaal tenminste twee ronden achterstand hadden.