Sportscars: Nyck de Vries zet G-Drive-Aurus op pole voor ELMS-seizoensstart Barcelona (UPD: Reacties Van Uitert, Koebolt)

Dankzij Nyck de Vries start de G-Drive-Aurus morgen vanaf de pole-position
Nyck de Vries bewees in de kwalificatie voor de vier-uursrace van Barcelona, de seizoensstart van de European Le Mans Series, andermaal zijn klasse door in de laatste minuut van de sessie met de nummer 26-G-Drive-Aurus in een tijd van 1:31,788 minuten de pole-position voor zich op te eisen. Onze landgenoot deelt de auto met teameigenaar Roman Rusinov en de Argentijn Franco Colapinto. In LMP3 was de pole-position voor de Brit Duncan Tappy in de nummer 3-United Autosports-Ligier. De beste GT-tijd ging naar Gianmaria Bruni in de nummer 77-Proton Competition-Porsche in WeatherTech-kleuren.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR
Lange tijd had Ben Hanley in de nummer 21-DragonSpeed USA-Oreca met een tijd van 1:32,482 minuten de voorlopige pole-position in de LMP2-klasse in handen, maar in de laatste minuut doken maar liefst drie rijders onder de tijd van de Brit. De eerste van hen was Nyck de Vries, die met de G-Drive-Aurus eerst een tijd van 1:31,867 minuten op de klokken zette, en vervolgens het tempo nog een keer verhoogde en uitwam op 1:31,788 minuten, wat genoeg was voor de pole-position. De tweede tijd ging naar Louis Delétraz in de nummer 41-Team WRT-Oreca, een sterk optreden van het Belgische team. Will Stevens reed in de nummer 65-Panis Racing-Oreca de derde tijd, de genoemde Ben Hanley moest uiteindelijk genoegen nemen met de vierde startplaats. De andere United-Oreca met Job van Uitert start morgen om 11.00 uur vanaf de vijfde positie.
UPD: "Bij ons gaat alles prima", meldde Job van Uitert na de kwalificatie. "Op mijn tweede ronde in de kwalificatie met nieuwe banden maakte ik een fout, dat kostte me die ronde, helaas. Na de eerste run zaten we er best goed bij, maar al met al nog steeds niets verloren, de vijfde plek is prima om de race te starten, we zitten er gewoon goed bij en de wedstrijd is lang genoeg! Vier uur lang om naar voren te knokken en hopelijk met een mooie beker naar huis te gaan."

Duncan Tappy is blij met zijn LMP3-pole
In onze uitgebreide ELMS-voorbeschouwing verklaarde Max Koebolt, die dit weekeinde zijn racedebuut met een prototype in de klasse maakt, hoe klein de verschillen in de LMP3-klasse zijn. Dat bleek overduidelijk in de kwalificatie, waarin de tijden van de eerste drie auto's binnen 0,062 seconden lagen (vier honderdste van een seconde!), en alle 16 auto's in de klasse zich binnen 1,4 seconden wisten te kwalificeren! De snelste tijd was daarbij voor Duncan Tappy in de nummer 3-United-Ligier, die met het minimale verschil van 0,021 seconden de lange tijd leidende Deen Malthe Jakobsen in de nummer 15-RLR Msport-Ligier van de eerste plaats verdrong. Achter de Deen kwalificeerde Wayne Boyd zich in de nummer 2-United-Ligier als derde. De nummer 6-Nielsen Racing-Ligier met Max Koebolt verrekt morgen vanaf de 16e plaats in de klasse.
UPD: "Moeizaam, niet helemaal wat we hadden verwacht", liet Koebolt naderhand weten. "We wisten wel dat we qua snelheid wat tekort zouden komen, maar P16 is natuuurlijk niet waar je wilt staan. Desondanks zit het heel dicht bij elkaar. Er waren nog wat dingen tijdens de run die wat beter konden. Voor de volgende kwalifcatie ziet het er beter uit, we weten wat er beter kan. Voor de race wordt het lastig, maar we hebben vier uur lang de tijd om wat goed te maken en we weten dat de racepace van onze auto goed is. Daar vertrouwen we op en we hopen dat het morgen goed gaat komen. Ik heb er zin in!"

Porsche op pole in LMGTE dankzij Gianmaria Bruni
In de GT-klasse leek de Spanjaard Miguel Molina in de nummer 80-Iron Lynx-Ferrari in eigen land op weg naar de pole-position, maar in de laatste seconden van de sessie moest Molina zijn meerdere erkennen in de Italiaan Gianmaria Bruni, die in de nummer 77-Proton-Porsche een tijd van 1:41,892 minuten reed en daarmee ruim vier tienden van een seconde sneer was dan Molina. Zo behaalde Bruni de pole-position, voor Molina en de Zwitserse Rahel Frey, die de nummer 83-Iron Lynx-Ferrari met de volledige damesbezetting als derde kwalificeerde.