V8 Supercars: SVG weer klasse apart. Zes overwinningen in zes races. Podium voor De Pasquale
Triple Eight Red Bull Team Holden-coureur Shane van Gisbergen lijkt onverslaanbaar dit seizoen. De Nieuw Zeelander met Nederlandse wortels behaalde op het Tasmaanse Symmons Plains zijn zesde seizoensoverwinning. Teamgenoot Jamie Whincup eindigde als tweede terwijl Anton de Pasquale voor DJR Shell V-Power met de Ford Mustang zijn eerste podium dit seizoen behaalde.

En een zesde overwinning voor SVG dit seizoen! De concurrentie begint de hoop te verliezen
Tekst Willem J. Staat
Foto's Red Bull/Kelly Grove/PR
SVG weer klasse apart. Zes overwinningen in zes race. Podium voor De Pasquale
De polesitter heeft op het Tasmaanse Symmons Plains altijd een slechte uitgangspositie en dit jaar was geen uitzondering. Cameron Waters in de Tickford Mustang had een betere start dan SVG die in de openingsronde zelfs naar de derde plek terugviel en zelfs zijn teamgenoot Jamie Whincup voorbij moest laten. Maar in de negende ronde stelde SVG orde op zaken door zowel zijn teamgenoot Jamie Whincup als Cameron Waters te passeren. In Turn 6 nam de T8 Red Bull Holden-coureur definitief de leiding en wist al snel een voorsprong van meer dan één seconde op de Tickford Mustang op te bouwen.
De Tickford Mustang-rijder kwam onder sterke druk van Jamie Whincup en Chaz Mostert in de #25 WAU Mobil Appliances Online ZB Commodore te staan. In de dertiende ronde ging Whincup met een identieke "move" als zijn teamgenoot vier ronden eerder exact op dezelfde plek aan Waters voorbij. Ook Mostert verschalkte met rokende banden de Tickford Mustang-rijder. Daarachter volgden de DJR Shell V Power Racing Ford Mustangs van veteraan Will Davison en Anton de Pasquale. Beiden gingen resp. in de elfde en veertiende ronde voor hun verplichte stop naar binnen. Daarbij verloor Davison nogal wat tijd.
Cameron Waters slaagde er met de Tickford Mustang niet in om zijn pole te verzilveren.
Whincup had in de zeventiende ronde een achterstand van ruim 3.6 secs. op SVG toen hij voor reguliere stop naar binnen ging. Waters en Mostert gingen bezochten resp. vier en vijf ronden later de pitlane. Van Gisbergen kwam exact twintig ronden voor het einde naar binnen en liet twee achterbanden verwisselen. Met ruim twee seconden voorsprong kwam hij voor zijn teamgenoot Jamie Whincup weer terug de baan op. Virtueel leider André Heimgartner liet in de 36e ronden als laatste zijn banden wisselen. Daarna herstelde de originele wedstrijdvolgorde zich. Daarna beschikte SVG over een voorsprong van ruim drie seconden op zijn teamgenoot.
SVG: "Ik had een slechte start en vervolgens pakte Jamie mij met een schitterende move. Aan het einde van het rechte stuk voerde ik wat bombardementen uit en pakte ze allebei terug. Vervolgens probeerde ik een gat te slaan waarbij ik wat extra rubber verbrandde. Voor morgen kan dit een klein beetje een probleem zijn. Onze auto is gewoon fantastisch. Mooi om daar een onderdeel van te zijn."
Anton de Pasquale: " Ik had een goede start en wist daarbij twee plekken goed te maken. Toen ik voor mijn teamgenoot Will de pits uitkwam bevond ik mij in "clean air" en had al uitgevogeld dat ik mij in een goede positie bevond. Naarmate de wedstrijd vorderde was de bandenslijtage OK. Zeker omdat het bewolkt was en ik mij op mijn gemak voelde om het ding naar huis te rijden. Ik ben bij dit team nog vers maar elke wedstrijd worden we steeds beter en het is fantastisch om te zien dat we goede richting uitgaan.

Eerste podium voor Anton de Pasquale dit seizoen.
Teamgenoot Jamie Whincup pakte voor de snelste ronde nog een extra punt overigens. De Pasquale eindigde als derde maar Chaz Mostert in de WAU Andretti Holden vormde nimmer een bedreiging en moest met een vierde plek genoegen nemen. Hoewel Nick Percat in de#8 RJ Batteries na een incident in de openingsfase acht ronden verloor werden alle 24 deelnemers in de einduitslag geklasseerd.

André Heimgartner reed gedurende lange tijd als virtueel leider op kop.
Voor SVG betekende het na zijn Bathurst zege eind 2020 overigens zijn zevende achtereenvolgende overwinning. De concurrentie begint er overigens nu al een beetje de hoop op te geven. Chaz Mostert's race-engineer Adam de Borre na afloop van de wedstrijd: "Ik word hier totaal neerslachtig van!""

De DJR Shell V Power Mustangs vormen nog niet echt een bedreiging.
Uitslag Race 6 Symmons Plains
1 97 Red Bull Ampol Racing Team Shane van Gisbergen Holden Commodore ZB 44 ronden
2 88 Red Bull Ampol Racing Team Jamie Whincup Holden Commodore ZB 44 ronden
3 11 Shell V-Power Racing Team Anton De Pasquale Ford Mustang GT 44 ronden
4 25 Mobil 1 Appliances Online Chaz Mostert Holden Commodore ZB 44 ronden
5 17 Shell V-Power Racing Team Will Davison Ford Mustang GT 44 ronden
6 6 Monster Energy Racing Cameron Waters Ford Mustang GT 44 ronden
7 18 IRWIN Racing Mark Winterbottom Holden Commodore ZB 44 ronden
8 20 DEWALT Racing Scott Pye Holden Commodore ZB 44 ronden
9 9 Erebus Motorsport William Brown Holden Commodore ZB 44 ronden
10 99 Erebus Boost Mobile Racing Brodie Kostecki Holden Commodore ZB 44 ronden

En een zesde overwinning voor SVG dit seizoen! De concurrentie begint de hoop te verliezen
Tekst Willem J. Staat
Foto's Red Bull/Kelly Grove/PR
SVG weer klasse apart. Zes overwinningen in zes race. Podium voor De Pasquale
De polesitter heeft op het Tasmaanse Symmons Plains altijd een slechte uitgangspositie en dit jaar was geen uitzondering. Cameron Waters in de Tickford Mustang had een betere start dan SVG die in de openingsronde zelfs naar de derde plek terugviel en zelfs zijn teamgenoot Jamie Whincup voorbij moest laten. Maar in de negende ronde stelde SVG orde op zaken door zowel zijn teamgenoot Jamie Whincup als Cameron Waters te passeren. In Turn 6 nam de T8 Red Bull Holden-coureur definitief de leiding en wist al snel een voorsprong van meer dan één seconde op de Tickford Mustang op te bouwen.
De Tickford Mustang-rijder kwam onder sterke druk van Jamie Whincup en Chaz Mostert in de #25 WAU Mobil Appliances Online ZB Commodore te staan. In de dertiende ronde ging Whincup met een identieke "move" als zijn teamgenoot vier ronden eerder exact op dezelfde plek aan Waters voorbij. Ook Mostert verschalkte met rokende banden de Tickford Mustang-rijder. Daarachter volgden de DJR Shell V Power Racing Ford Mustangs van veteraan Will Davison en Anton de Pasquale. Beiden gingen resp. in de elfde en veertiende ronde voor hun verplichte stop naar binnen. Daarbij verloor Davison nogal wat tijd.

Whincup had in de zeventiende ronde een achterstand van ruim 3.6 secs. op SVG toen hij voor reguliere stop naar binnen ging. Waters en Mostert gingen bezochten resp. vier en vijf ronden later de pitlane. Van Gisbergen kwam exact twintig ronden voor het einde naar binnen en liet twee achterbanden verwisselen. Met ruim twee seconden voorsprong kwam hij voor zijn teamgenoot Jamie Whincup weer terug de baan op. Virtueel leider André Heimgartner liet in de 36e ronden als laatste zijn banden wisselen. Daarna herstelde de originele wedstrijdvolgorde zich. Daarna beschikte SVG over een voorsprong van ruim drie seconden op zijn teamgenoot.
SVG: "Ik had een slechte start en vervolgens pakte Jamie mij met een schitterende move. Aan het einde van het rechte stuk voerde ik wat bombardementen uit en pakte ze allebei terug. Vervolgens probeerde ik een gat te slaan waarbij ik wat extra rubber verbrandde. Voor morgen kan dit een klein beetje een probleem zijn. Onze auto is gewoon fantastisch. Mooi om daar een onderdeel van te zijn."
Anton de Pasquale: " Ik had een goede start en wist daarbij twee plekken goed te maken. Toen ik voor mijn teamgenoot Will de pits uitkwam bevond ik mij in "clean air" en had al uitgevogeld dat ik mij in een goede positie bevond. Naarmate de wedstrijd vorderde was de bandenslijtage OK. Zeker omdat het bewolkt was en ik mij op mijn gemak voelde om het ding naar huis te rijden. Ik ben bij dit team nog vers maar elke wedstrijd worden we steeds beter en het is fantastisch om te zien dat we goede richting uitgaan.

Eerste podium voor Anton de Pasquale dit seizoen.
Teamgenoot Jamie Whincup pakte voor de snelste ronde nog een extra punt overigens. De Pasquale eindigde als derde maar Chaz Mostert in de WAU Andretti Holden vormde nimmer een bedreiging en moest met een vierde plek genoegen nemen. Hoewel Nick Percat in de#8 RJ Batteries na een incident in de openingsfase acht ronden verloor werden alle 24 deelnemers in de einduitslag geklasseerd.

André Heimgartner reed gedurende lange tijd als virtueel leider op kop.
Voor SVG betekende het na zijn Bathurst zege eind 2020 overigens zijn zevende achtereenvolgende overwinning. De concurrentie begint er overigens nu al een beetje de hoop op te geven. Chaz Mostert's race-engineer Adam de Borre na afloop van de wedstrijd: "Ik word hier totaal neerslachtig van!""
De DJR Shell V Power Mustangs vormen nog niet echt een bedreiging.
Uitslag Race 6 Symmons Plains
1 97 Red Bull Ampol Racing Team Shane van Gisbergen Holden Commodore ZB 44 ronden
2 88 Red Bull Ampol Racing Team Jamie Whincup Holden Commodore ZB 44 ronden
3 11 Shell V-Power Racing Team Anton De Pasquale Ford Mustang GT 44 ronden
4 25 Mobil 1 Appliances Online Chaz Mostert Holden Commodore ZB 44 ronden
5 17 Shell V-Power Racing Team Will Davison Ford Mustang GT 44 ronden
6 6 Monster Energy Racing Cameron Waters Ford Mustang GT 44 ronden
7 18 IRWIN Racing Mark Winterbottom Holden Commodore ZB 44 ronden
8 20 DEWALT Racing Scott Pye Holden Commodore ZB 44 ronden
9 9 Erebus Motorsport William Brown Holden Commodore ZB 44 ronden
10 99 Erebus Boost Mobile Racing Brodie Kostecki Holden Commodore ZB 44 ronden