Fraaie overwinning voor Robert en Benjamin van den Berg in Supersport 1
Na een lekkende tank op de testdag leek het weekend voorbij voor het team van Harders Plaza. Na lang zoeken hadden zij het Belgisch team van AR Perfomance met een zelfde BMW E90 bereid gevonden om hun eigen tankzak aan het team uit te lenen, zodat de broers Van den Berg toch tegen alle verwachtingen in deel konden nemen aan de openingsraces op Zandvoort. Het team van Harders Plaza is AR Perfomance uiterst dankbaar voor deze bijzondere hulp en samenwerking tussen het Belgische en hun eigen Nederlandse team. In de tweede race van de Supercar Challenge won de Harders Plaza equipe, na een jaar aanwezigheid, hun klasse. Een betere start is niet mogelijk en dus met veel dank aan het Belgische team.
Tekst en foto's: PR
Na de chaotische race van zaterdag onder natte omstandigheden, is het nu gelukkig droog op het circuit van Zandvoort. 19 Wagens staan klaar voor hun tweede race, met Daan Meijer en equipe Engelen/Haezebrouck op de eerste rij.
De start is gelijk under investigation bij de wedstrijdleiding doordat de kop al veel te vroeg op het gas gaat. Dennis de Borst kan zijn wereldstart van gisteren niet herhalen en valt een paar plaatsen terug. Ook Ted van Vliet ondergaat datzelfde lot. Herber met de fraaie Lamborghini Trofeo pakt de derde plaats bij de GT's af van Max Tubben.
In de Supersport 1 klasse zijn het de broers Van den Berg die de koppositie pakken, terwijl Mark Jobst hetzelfde doet in de Sport divisie. De strijd vooraan is superspannend tussen de BMW Z4 GT3 van Daan Meijer en de Radical RXC van equipe Engelen/Haezebrouck. De twee bolides zijn aan elkaar gewaagd. Bob Herber ligt achter dit duo op 9 seconden afstand. Max Tubben met de BMW M4 Silhouette 3.5 ligt vierde. Hij werd na zijn beladen wedstrijd van gisteren bestraft met vijf plaatsen straf op de grid en drie strafpunten op zijn licentie.
Een full course yellow zorgt na een kwartier racen voor het eerste oponthoud. De BMW E92 V8 van Ted van Vliet valt na een slecht begin stil voor het Scheivlak en moet worden weggesleept. Vijf minuten later mag iedereen weer vol op het gas. De koploper in de Supersport 1 divisie, de Harders Plaza BMW E90, lekt vloeistof en dat zal door de technische commissie tijdens hun pitstop worden bekeken. De pitwindow voor de verplichte pitstops gaat open. Op datzelfde moment valt Bart Arendsen met zijn BMW 1 Serie GTR stil voor de Gerlachbocht op een gevaarlijke plek. Dit voorval zorgt voor een tweede full course yellow en een bezoek aan de pits voor de meeste rijders. Nadat de wagen is weggesleept wordt de wedstrijd vervolgd.
Daan Meijer verliest de koppositie door een zelf genomen drive through straf, nadat hij kennelijk zelf geconstateerd had dat hij te kort had stilgestaan. Jammer genoeg gaat hij beide keren bij uitkomen pitstraat over de witte lijn en dat wordt door de wedstrijdleiding ook onderzocht.
Max Tubben is de nieuwe koploper algemeen en bij de GT's, gevolgd door de Radical, die na de rijderswissel het tempo echter niet meer kan bijhouden. Het wordt nog erger voor deze equipe als ze de bandenstapels in de Tarzanbocht beroeren en hun race moeten staken. De safetycar verschijnt op de baan en ook Max Tubben maakt dan een fout. Vanuit leidende positie graaft hij zich in het grind van het Scheivlak. Het duurt twee ronden voordat de wagen weer los is en Tubben zijn race weer kan vervolgen. Bob Herber is de lachende derde en pakt de kop voor Daan Meijer.
Paul Sieljes met zijn Porsche 996 GT3 Cup is de nieuwe leider in de Supersport 1 divisie, voor de broers Van den Berg en de Hyundai van equipe De Borst en Stan van Oord. Mark Wieringa is de nieuwe koploper in de Sport divisie voor het sympathieke Belgische duo Voet/Van den Broeck met hun Peugeot RCZ.
Met nog 12 minuten te gaan komt de safetycar weer in de baan. Het wordt een sprintrace naar het einde toe. De herstart van Daan Meijer wordt nader bekeken. Van den Berg haalt Sieljes in en pakt de leiding weer terug bij de Supersport 1 divisie.
De volgorde blijft ongewijzigd in de GT klasse en in de Supersport 1. Bob Herber wint voor Daan Meijer, maar die krijgt nog een paar straffen (140 seconden) aan zijn brandvrije broek. Een hele fraaie overwinning voor de broers Van den Berg, die Paul Sieljes en equipe De Borst/Van Oord voor blijven. Mark Jobst wint ook de tweede race in de Sport divisie, voor Wieringa en equipe Voet-Van den Broeck.