Formule E: Stoffel Vandoorne bekroont sterke race met overwinning

Een sterk optreden voor de Belgische Mercedes-coureur Stoffel Vandoorne
Wat hem gisteren vanaf de pole-position vanwege een aanrijding met André Lotterer niet lukte, dat kreeg de Belgische Mercedes-coureur Stoffel Vandoorne in de tweede Formule E-race van het weekeinde in Rome wel: hij won relatief comfortabel en stond daarmee voor de tweede keer in zijn loopbaan in de Formule E als winnaar op het podium. Alex Sims werd namens Mahindra tweede, terwijl de Fransman Norman Nato bij pas zijn vierde Formule E-race als derde over de eindstreep kwam, maar vervolgens vanwege teveel energieverbruik werd teruggezet. Daarmee erfde Porsche-rijder Pascal Wehrlein de derde plaats, zijn eerste podiumfinish met Porsche. Robin Frijns kwam als 13e over de eindstreep, werd echter na een straf als 18e geklasseerd omdat hij evenals twee andere rijders niet voor de derde keer in de race de 'attack mode' geactiveerd had, Nyck de Vries raakte in de slotronde betrokken bij een aanrijding en kwam niet verder dan de 21e plaats.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Formule E
Met Nick Cassidy namens Envision Virgion Racing en Norman Nato van Venturi staan er twee nieuwkomers in de serie op de eerste startrij, daarachter volgen Pascal Wehrlein en Stoffel Vandoorne. De Nederlanders staan verder naar achteren: Nyck de Vries op de 17e en Robin Frijns op de 18e startplaats.
Opnieuw wordt er achter de safety-car gestart, omdat met name op het rechte stuk van start en finish het asfalt nog behoorlijk nat is. Ditmaal is er in de race drie keer sprake van de verplichte 'attack mode', wat voor behoorlijk wat actie zorgt. Na een ronde wordt de race vrijgegeven, maar het gaat gelijk mis voor Cassidy: bij het aanremmen van eerste linker bocht gaat hij al in de rondte, waarop Nato de leiding overneemt. Pas op de tiende plaats kan Cassidy weer aansluiten. In de derde ronde plaatst Wehrlein een aanval en neemt vanuit de slipstream de leiding over van Nato.

Pole-sitter Nick Cassidy voerde in ieder geval een paar honderd meter het veld aan
Vandoorne passeert de Fransman eveneens en klimt zo op naar de tweede positie. Rowland is de eerste die de 'attack mode' activeert en valt Cassidy aan, waarop de Nieuw-Zeelander rechtuit moet en de bandenstapels raakt. Het is duidelijk niet zijn dag... Frijns krijgt vijf seconden straf voor het niet aanhouden van de maximale afstand van tien wagenlengtes tijdens de safety-car-start. Rowland wordt met tien seconden bestraft voor de aanrijding met Cassidy.
Bird rijdt Müller aan, waarop de Zwitser rechtdoor schiet. Di Grassi strandt voor de tweede dag op rij: hij klaagt via de radio over gevaarlijk rijgedrag van Buemi, die hem de muur in rijdt. Dat leidt tot een 'full course yellow'. Ondertussen heeft Vandoorne de leiding overgenomen, voor Wehrlein, Sims, Günther, Nato, Mortara, Rowland, Buemi, Evans en Félix da Costa. De Vries is al opgeklommen naar de elfde plaats, Frijns is 16e.
In de tiende ronde wordt de race weer vrijgegeven. Wehrlein mist de start volledig, terwijl Sims meldt dat er op het rechte stuk een voorvleugel ligt... Niettemin klimt Sims op naar de tweede plaats. Vandoorne heeft na één vrije raceronde alweer een voorsprong van vijf seconden. Vrijwel alle rijders activeren de 'attack mode'. De Vries verremt zich in de twaalfde ronde en raakt met het rechter achterwiel de afgrenzing, maar kan wel verder rijden en behoudt vooralsnog zijn elfde plaats. Hij krijgt ook nog het voordeel van 'fan boost', evenals Vandooorne, Bird, Félix da Costa en Wehrlein.
In de 15e ronde activeert Vandoorne voor de derde keer de 'attack mode', maar zijn voorsprong is zo riant, dat de eerste positie niet in gevaar komt. Uit de top tien heeft alleen Rowland nog niet voor de derde keer de extra pk's opgepikt, maar verderop in het veld moet Frijns, die op de 15e plaats rijdt, zelfs nog twee keer de 'attack mode' activeren. Vandoorne leidt, voor Sims, Nato, Wehrlein, Mortara, Günther, Félix da Costa, Evans, Rowland en Bird.

Schade na muurcontact voor René Rast
Nyck de Vries strijdt met René Rast om de elfde plaats en moet in de 18e ronde zijn meerdere erkennen in de Duitser. Een ronde later gaat het echter mis voor Rast, die bij het uitkomen van de laatste bocht met overstuur in de afgrenzing rijdt. Daarmee zijn beide fabrieks-Audi's uit de race. De wedstrijdleiding brengt opnieuw de safety-car de baan op. In de 22e ronde wordt de race weer vrijgegeven, met nog slechts een minuut op de klok. Vandoorne leidt voor Sims, Nato en Wehrlein. Vandoorne maakt geen fouten bij de herstart en behoudt de leiding. Sims en Nato verremmen zich en leveren daarmee geen gevaar meer op. Drie rijders gaan rechtdoor: De Vries, Bird en Rowland. Vandoorne wint voor Sims, terwijl Nato op de laatste kilowatts de derde plaats redt, voor Wehrlein, Mortara, Günther, Evans, Félix da Costa, Lynn en Buemi. Frijns eindigt als 13e, De Vries na de crash in de slotronde als 21e. Later grijpt de wedstrijdleiding in en ontneemt Nato de derde plaats vanwege teveel energieverbruik, terwijl Frijns, Lynn en Cassidy naderhand een 'drive-through' krijgen opgelegd, omgezet in een tijdstraf van 30 seconden, omdat ze niet voor de derde keer de 'attack mode' gebruikt hebben.