Rally WRC Monte Carlo: Evans vs Ogier
De rally begon op een ongebruikelijk tijdstip. Vanwege de avondklok in Frankrijk startte de eerste proef donderdag in het begin van de middag. Ott Tänak ging als snelste uit de startblokken en was vooral verheugd over het feit dat hij alles goed kon zien bij daglicht. "Andere jaren was de start altijd pas 's avonds. Dan zie je de verraderlijke ijsplekken vaak pas heel laat." Hij werd op de hielen gezeten door Kalle Rovanperä. Het eerste slachtoffer van deze rally was, zoals we al eerder meldden Teemu Suninen. Hij gleed tegen een rotswand rolde zijn auto en gleed op vier wielen over een muurtje in een sloot daarachter. Bij de service bleek later dat de rolkooi was verbogen dus dat was het einde van de rally voor de Fin.
Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR

Sebastien Ogier ligt op kop en vormt met Evans en Rovanperä een Toyota 1,2 en 3
Vroege vrijdag
Om 06:30 uur was de start op de eerste proef van de dag. Het was nog volop donker en ook de temperaturen waren onder nul. Dat had tot gevolg dat er nogal wat glijpartijen waren. Meestal zonder ernstige gevolgen. Dat gold zelfs voor de regerend wereldkampioen Sebastien Ogier maar hij was verder een flink deel van de dag goed op weg naar de top van het klassement. Hij won alle drie de ochtendproeven en ging toen trots aan de leiding. Aan het begin van de middag ging het echter mis. Bij de tweede keer op de proef Aspremont- La Bâtie-des-Fonts liep de Fransman een lekke band op. Hij verloor ruim een halve minuut en zakte terug naar de derde plek. De nieuwe leider was Elfyn Evans. Hij mocht met een kleine voorsprong gaan slapen. Bij Hyundai ging niet alles van een leien dakje. Allerlei 'klein malheur' als bijvoorbeeld beslagen ramen kostten zowel Tänak als Neuville wat tijd. Daar komt voor Neuville natuurlijk bij dat hij nog gewend moet raken aan zijn nieuwe navigator Martijn Wijdaeghe. Neuville spreekt zich op een positieve manier uit over zijn nieuwe bijrijder: Martijn heeft het geweldig gedaan," legt Neuville uit. "Het is altijd even wennen voor allebei, daar komt bij dat voor een navigator Monte Carlo niet de makkelijkste rally is om mee te beginnen. We moeten dus nog wat beter op elkaar inspelen."
Tussenstand na 7 van de 15 proeven (vrijdagavond)
1. Evans 01hr33min57.5sec
2. Ogier +7.4sec
3. Tänak +25.3sec
4. Neuville +53.1sec
5. Rovanperä +59.1sec
6. Sordo +01min49.6sec

Thierry Neuville op zoek naar podiumplek
Op weg naar Monte-Carlo
Voor de rijders vertrekken voor de ruim 200 kilometer lange verbindingsroute naar het prinsdom moeten er eerst nog even 3 proeven worden afgewerkt. De drie proeven hebben alle drie een andere winnaar: respectievelijk Ogier, Neuville en Evans.
Op een typische Ogier manier vliegt de Fransman over de openingsproef op zaterdag. Hij verandert zijn achterstand van ruim 7 seconden in een voorsprong van ruim 10 tellen, ten koste van zijn teamgenoot Elfyn Evans. Toyota teambaas Jari-Matti Latvala kan tevreden zijn want op de derde plaats ligt nu Kalle Rovanperä. Die maakt het dus een totaal Toyota podium. "Dit is natuurlijke een fantastisch resultaat," vindt Latvala. "Maar zoals ik uit eigen ervaring weet zijn we er nog lang niet! Maar het uitgangspunt is goed en dit zou een leuke start zijn in het constructeurskampioenschap."
Voor ditzelfde kampioenschap ligt natuurlijk ook Hyundai op de loer. Neville doet vanmorgen goede zaken. De eerste proef maakte Wijdaeghe, volgens eigen zeggen, een paar domme fouten. "In het donker was ik een paar keer de notes kwijt en was ik te laat met een bepaalde aanwijzing. Gelukkig ging het in de tweede proef een stuk beter." Opnieuw bevestigde Neuville dat Wijdaeghe het heel goed deed. "We reden niet helemaal voluit maar we konden toch een goed ritme opbouwen." Minder vrolijk was Ott Tänak. Hij kreeg twee keer te maken met een lekke band. Op weg naar de hergroepering wisselde hij nog een keer een kale velg met een velg met lekke band, maar het rubber haalde de lange verbindingsroute niet en met weer een kale velg kwam hij in Gap aan. Hij mocht de laatste proef van de dag niet meer starten. Bij aankomst voldeed zijn auto niet meer aan de eisen die de Franse verkeerswetgeving aan een auto op de weg stelt. De organisatie nam hem dan ook uit de wedstrijd. Volgens het reglement in de Rallye Monte-Carlo is het niet toegestaan om na uitval op zaterdag op zondag weer te starten. Voor de tweede keer in twee jaar eindigde de Est dus met nul punten in deze rally.

Gus Greensmith is nog de enige M Sport rijder in het WRC 1 veld
Voordat de rijders van hun welverdiende rust mogen gaan genieten moeten ze eerst nog ruim 200 kilometer rijden naar de haven van Monte-Carlo, waar morgen (zonder service) de finale zal worden gereden. Er is maar een klein verschil tussen Ogier en Evans, maar 'Montemeester' Ogier zal alles op alles om 'zijn' evenement (hij is geboren in Gap) nogmaals te winnen.
Kevin Abbring
Ook Kevin Abbring en Pieter Tsjoen mogen zaterdagmiddag met de VW Polo naar het prinsdom. Zij lagen zaterdagmiddag in een zwaar bezet veld op een 21e plaats algemeen. Hij begon de wedstrijd heel goed. Zoals hij zelf zei: "Ik ben mega happy. We startten op plek 40 en dat betekende een hoop modder en stenen op de weg, maar het ging fantastisch."
Boetes
Zowel Martijn Wijdaeghe als Sebastien Ogier kregen een boete opgelegd van € 400,00. De organisatoren hadden geconstateerd dat beide rijders tijdens een proef hun helm niet goed hadden vastgemaakt.
Tussenstand na 7 van de 15 proeven (zaterdagavond)
1. S. Ogier J. Ingrassia Toyota Yaris WRC 1 2:16:31.9
2. E. Evans S. Martin Toyota Yaris WRC 1 +13.0
3. K. Rovanperä J. Halttunen Toyota Yaris WRC1 +56.8
4. T. Neuville M. Wydaeghe Hyundai I20 Coupé WRC 1 +1:03.8
5. D. Sordo C. Del Barrio Hyundai I20 Coupé WRC 1 +2:11.3
6. T. Katsuta D. Barritt Toyota Yaris WRC 1 +4:43.1
7. A. Mikkelsen O. Floene Skoda Fabia Evo WRC2 +5:22.7
8. G. Greensmith E. Edmondson Ford Fiesta WRC 1 +6:14.6
9. A. Fourmaux R. Jamoul Ford Fiesta Mk II WRC2 +7:36.5
10. E. Camilli F. Buresi Citroën C3 WRC2 +7:54.1
21: K. Abbring P. Tsjoen VW Polo GTI WRC2 + 2:34:49,9
Zondag
Na aankomst in Monaco op zaterdagavond gaan alle auto's in een ParcFermé. Zondagmorgen moeten de rijders zich even voor zeven weer melden bij de uitgang van dat Parc Fermé voor een route naar de bandenwissel zone. Om half negen moeten ze zich dan weer melden in bij de eerste van in totaal vier proeven. Het begint met de proef tussen Puget-Théniers en La Penne. De volgende proef ligt tussen Brianconnet en Entrevaux. Beide proeven worden daarna nogmaals gereden. De tweede doorkomst van de Brianconnet proef geldt als PowerStage. Geen Col de Turini dus dit jaar. In verband met overstromingen eind vorig jaar was dat niet mogelijk.
Live TV
Net als alle andere proeven zal ook de PowerStage live worden uitgezonden via het (betaalde) tv platform WRC+ All Live. Om ongeveer 12:00 uur begint het verslag van de laatste proef en om 12:18 start de PowerStage. Meer informatie is te vinden op https://www.wrc.com/en/wrcplus/all-live/
Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR

Sebastien Ogier ligt op kop en vormt met Evans en Rovanperä een Toyota 1,2 en 3
Vroege vrijdag
Om 06:30 uur was de start op de eerste proef van de dag. Het was nog volop donker en ook de temperaturen waren onder nul. Dat had tot gevolg dat er nogal wat glijpartijen waren. Meestal zonder ernstige gevolgen. Dat gold zelfs voor de regerend wereldkampioen Sebastien Ogier maar hij was verder een flink deel van de dag goed op weg naar de top van het klassement. Hij won alle drie de ochtendproeven en ging toen trots aan de leiding. Aan het begin van de middag ging het echter mis. Bij de tweede keer op de proef Aspremont- La Bâtie-des-Fonts liep de Fransman een lekke band op. Hij verloor ruim een halve minuut en zakte terug naar de derde plek. De nieuwe leider was Elfyn Evans. Hij mocht met een kleine voorsprong gaan slapen. Bij Hyundai ging niet alles van een leien dakje. Allerlei 'klein malheur' als bijvoorbeeld beslagen ramen kostten zowel Tänak als Neuville wat tijd. Daar komt voor Neuville natuurlijk bij dat hij nog gewend moet raken aan zijn nieuwe navigator Martijn Wijdaeghe. Neuville spreekt zich op een positieve manier uit over zijn nieuwe bijrijder: Martijn heeft het geweldig gedaan," legt Neuville uit. "Het is altijd even wennen voor allebei, daar komt bij dat voor een navigator Monte Carlo niet de makkelijkste rally is om mee te beginnen. We moeten dus nog wat beter op elkaar inspelen."
Tussenstand na 7 van de 15 proeven (vrijdagavond)
1. Evans 01hr33min57.5sec
2. Ogier +7.4sec
3. Tänak +25.3sec
4. Neuville +53.1sec
5. Rovanperä +59.1sec
6. Sordo +01min49.6sec

Thierry Neuville op zoek naar podiumplek
Op weg naar Monte-Carlo
Voor de rijders vertrekken voor de ruim 200 kilometer lange verbindingsroute naar het prinsdom moeten er eerst nog even 3 proeven worden afgewerkt. De drie proeven hebben alle drie een andere winnaar: respectievelijk Ogier, Neuville en Evans.
Op een typische Ogier manier vliegt de Fransman over de openingsproef op zaterdag. Hij verandert zijn achterstand van ruim 7 seconden in een voorsprong van ruim 10 tellen, ten koste van zijn teamgenoot Elfyn Evans. Toyota teambaas Jari-Matti Latvala kan tevreden zijn want op de derde plaats ligt nu Kalle Rovanperä. Die maakt het dus een totaal Toyota podium. "Dit is natuurlijke een fantastisch resultaat," vindt Latvala. "Maar zoals ik uit eigen ervaring weet zijn we er nog lang niet! Maar het uitgangspunt is goed en dit zou een leuke start zijn in het constructeurskampioenschap."
Voor ditzelfde kampioenschap ligt natuurlijk ook Hyundai op de loer. Neville doet vanmorgen goede zaken. De eerste proef maakte Wijdaeghe, volgens eigen zeggen, een paar domme fouten. "In het donker was ik een paar keer de notes kwijt en was ik te laat met een bepaalde aanwijzing. Gelukkig ging het in de tweede proef een stuk beter." Opnieuw bevestigde Neuville dat Wijdaeghe het heel goed deed. "We reden niet helemaal voluit maar we konden toch een goed ritme opbouwen." Minder vrolijk was Ott Tänak. Hij kreeg twee keer te maken met een lekke band. Op weg naar de hergroepering wisselde hij nog een keer een kale velg met een velg met lekke band, maar het rubber haalde de lange verbindingsroute niet en met weer een kale velg kwam hij in Gap aan. Hij mocht de laatste proef van de dag niet meer starten. Bij aankomst voldeed zijn auto niet meer aan de eisen die de Franse verkeerswetgeving aan een auto op de weg stelt. De organisatie nam hem dan ook uit de wedstrijd. Volgens het reglement in de Rallye Monte-Carlo is het niet toegestaan om na uitval op zaterdag op zondag weer te starten. Voor de tweede keer in twee jaar eindigde de Est dus met nul punten in deze rally.

Gus Greensmith is nog de enige M Sport rijder in het WRC 1 veld
Voordat de rijders van hun welverdiende rust mogen gaan genieten moeten ze eerst nog ruim 200 kilometer rijden naar de haven van Monte-Carlo, waar morgen (zonder service) de finale zal worden gereden. Er is maar een klein verschil tussen Ogier en Evans, maar 'Montemeester' Ogier zal alles op alles om 'zijn' evenement (hij is geboren in Gap) nogmaals te winnen.
Kevin Abbring
Ook Kevin Abbring en Pieter Tsjoen mogen zaterdagmiddag met de VW Polo naar het prinsdom. Zij lagen zaterdagmiddag in een zwaar bezet veld op een 21e plaats algemeen. Hij begon de wedstrijd heel goed. Zoals hij zelf zei: "Ik ben mega happy. We startten op plek 40 en dat betekende een hoop modder en stenen op de weg, maar het ging fantastisch."
Boetes
Zowel Martijn Wijdaeghe als Sebastien Ogier kregen een boete opgelegd van € 400,00. De organisatoren hadden geconstateerd dat beide rijders tijdens een proef hun helm niet goed hadden vastgemaakt.
Tussenstand na 7 van de 15 proeven (zaterdagavond)
1. S. Ogier J. Ingrassia Toyota Yaris WRC 1 2:16:31.9
2. E. Evans S. Martin Toyota Yaris WRC 1 +13.0
3. K. Rovanperä J. Halttunen Toyota Yaris WRC1 +56.8
4. T. Neuville M. Wydaeghe Hyundai I20 Coupé WRC 1 +1:03.8
5. D. Sordo C. Del Barrio Hyundai I20 Coupé WRC 1 +2:11.3
6. T. Katsuta D. Barritt Toyota Yaris WRC 1 +4:43.1
7. A. Mikkelsen O. Floene Skoda Fabia Evo WRC2 +5:22.7
8. G. Greensmith E. Edmondson Ford Fiesta WRC 1 +6:14.6
9. A. Fourmaux R. Jamoul Ford Fiesta Mk II WRC2 +7:36.5
10. E. Camilli F. Buresi Citroën C3 WRC2 +7:54.1
21: K. Abbring P. Tsjoen VW Polo GTI WRC2 + 2:34:49,9
Zondag
Na aankomst in Monaco op zaterdagavond gaan alle auto's in een ParcFermé. Zondagmorgen moeten de rijders zich even voor zeven weer melden bij de uitgang van dat Parc Fermé voor een route naar de bandenwissel zone. Om half negen moeten ze zich dan weer melden in bij de eerste van in totaal vier proeven. Het begint met de proef tussen Puget-Théniers en La Penne. De volgende proef ligt tussen Brianconnet en Entrevaux. Beide proeven worden daarna nogmaals gereden. De tweede doorkomst van de Brianconnet proef geldt als PowerStage. Geen Col de Turini dus dit jaar. In verband met overstromingen eind vorig jaar was dat niet mogelijk.
Live TV
Net als alle andere proeven zal ook de PowerStage live worden uitgezonden via het (betaalde) tv platform WRC+ All Live. Om ongeveer 12:00 uur begint het verslag van de laatste proef en om 12:18 start de PowerStage. Meer informatie is te vinden op https://www.wrc.com/en/wrcplus/all-live/