Ford Fiesta Sprint Cup: Bas Koeten Racing heeft een duidelijke filosofie
Wat bij Bas Koeten ooit begon als passie is in ruim vijftien jaar uitgegroeid tot een klein race imperium dat vrijwel elk weekend wel ergens op één of meerdere circuits te vinden is. Dat vereist een strakke organisatie, waarbij de juiste persoon op de juiste plaats wordt ingezet. Bij Bas Koeten Racing hebben ze daarvoor een eigen werkwijze die uitermate efficiënt is. Mede door die werkwijze wist Bas Koeten Racing, in een seizoen waarin alles anders is en met dank aan het talent van Colin Caresani, in de Ford Fiesta Sprint Cup toch weer een kampioen te leveren.
Tekst en foto's: PR
Zakelijk bekijken
Tijdens de afgelopen Gamma Racing Day was Bas Koeten Racing bijvoorbeeld op twee fronten actief. Bas zit op Zandvoort voor de Porsche Carrera Cup Benelux, terwijl broer Jelle zich bezig houdt met de Ford Fiesta Sprint Cup op Assen. Een drukbezet weekend, maar dat zijn ze inmiddels wel gewend. "Het is minder belangrijk wat ik leuk vind, maar we kijken wie van ons op zo'n weekend als dit het beste op zijn plek kan zijn. Om professioneel te zijn en goed te presteren moet je het gewoon zakelijk bekijken," verklaart Jelle Koeten zijn aanwezigheid op Assen en die van zijn broer op Zandvoort.
Pa en Ma
Het avontuur voor Bas, Jelle en Wim Koeten begon in 2001. Bas won de Challenge die uitgeschreven was door Veronica Magazine en mocht een jaar lang racen in de Clio Cup. Hij reed in het team van dj en autosportliefhebber Mental Theo. "Het was echt een sprong in het diepe," vertelt Jelle Koeten over de beginjaren. "Maar we vonden het allemaal een geweldig spel en we hadden al snel zoiets van: daar moeten we iets mee. We zijn toen aan de keukentafel van Pa en Ma gaan zitten en hebben avonden lang met elkaar gesproken. Bas heeft daarna nog een half jaartje Clio Cup en Seat gereden, die we zelf onderhielden met een club vrienden in de schuur van Pa. In 2003 hadden we onze eerste eigen auto en begonnen we onze diensten aan anderen aan te bieden. Al snel werd de schuur te klein, want twee jaar later hadden we al acht auto's. We deden dit nog steeds naast ons werk en studie, maar net als Bas is Wim full time in het team gekomen en in 2010 ook ikzelf."
Duidelijke filosofie
Inmiddels is de vloot auto's in de garage bij Bas Koeten Racing gegroeid naar meer dan twintig wagens, waarmee ze op diverse gebieden actief zijn, zoals de Porsche Carrera Cup Benelux, de 24H Series en de Ford Fiesta Sprint Cup. Daarvoor zijn een heleboel mensen nodig om alles in goede banen te leiden. "We hebben zeven man in dienst en daarnaast een grote groep vrijwilligers en free-lance specialisten. Over de inzet van deze mensen hebben wij een duidelijke filosofie," legt Jelle uit. "We hebben een viertal groepen. Een vaste crew, de specialisten, studenten en vrijwilligers.
De vaste crew runt gedurende een raceweekend alle zaken rondom het team, de specialisten zijn gespecialiseerd op een bepaald type of types auto, in de Ford Fiesta Sprint Cup hebben we de studenten van Technova en de vrijwilligers doen allerhande belangrijke zaken van catering tot pitcrew."
Taakverdeling
De drie broers hebben de dagelijkse leiding over het raceteam, maar ook zij hebben hun taken verdeeld. Bas houdt zich voornamelijk bezig met de ontwikkeling van de auto's en de setup, Jelle is verantwoordelijk voor de algemene organisatie, rijders, contact met de organisaties en het plannen van de crew en Wim doet de inkoop en de planning daarvan en bemoeit zich ook met de techniek.
Opwerken
En hoe zit het dan wanneer ze twee evenementen tegelijk hebben? "Dan gaan we kijken wie we het beste waar kunnen hebben," aldus Jelle Koeten, "We hebben ruim dertig mensen die we kunnen inzetten. Tijdens de wedstrijden van de Ford Fiesta Sprint Cup lopen er zo'n twintig tot vijfentwintig mensen rond, terwijl we er bij de Porsche Cup veel minder nodig hebben. Je moet het dus echt zakelijk benaderen om op beide locaties er het meeste rendement uit te halen, zakelijk en sportief." Overigens biedt Bas Koeten Racing hun mensen de mogelijkheid om zichzelf op te werken. "Wanneer iemand uit de groep vrijwilligers of stagiairs de ambitie heeft om door de te groeien zullen we dat zeker stimuleren."
Alles delen
In de Ford Fiesta Sprint Cup rijden met name jonge coureurs die hun eerste stappen in de autosport zetten. Bij Bas Koeten Racing hebben ze een uitgesproken idee om hun rijders te begeleiden. "Bij ons is iedereen gelijk, jong, ouder, ervaren en onervaren. Ze betalen allemaal hetzelfde bedrag, daar zijn we heel transparant in. Het kost wat het kost en we maken geen uitzonderingen," legt Jelle uit. "We delen alle data en ervaringen, niemand mag iets voor zichzelf houden als we bij elkaar zitten."
Gezonde mix
Jelle kan er echt van genieten wanneer hij ziet hoe zijn pupillen het racen toch elk op hun eigen manier benaderen. "We hebben een gezonde mix van rijders. Laurens de Wit bijvoorbeeld heeft al de nodige ervaring en benadert het racen heel anders dan degenen voor die nog aan het begin staan. Ook Colin Caresani heeft zo zijn eigen wijze waarop hij er in staat. Een paar hebben ervaring met karten en die begeleiden we naar de volgende stap, want met een Ford Fiesta moet je toch heel anders omgaan dan wat ze gewend waren. Maar Belle Rappange en Jules Grouwels hebben die ervaring niet of nauwelijks en dat moet je dan weer net even anders benaderen, dat vind ik er zo leuk aan."
Groeien
Enthousiast vertelt hij verder: "Iedereen is gretig en probeert alles op te nemen. Ze doen iets met de adviezen en elkaars ervaringen. Elke keer zie je ze groeien." Maar ook in mentaal opzicht worden de rijders getraind. "We begeleiden ze in het omgaan met hun emoties, zowel op als naast de baan. Vroeger werden ze begeleid door Pa, maar die heeft nu een stapje terug moetendoen bij ons. Wij benaderen het neutraal, terwijl er bij ouders toch altijd emotie bij zit. Kortom, we proberen ze zo goed mogelijk te maken op alle fronten waardoor ze nog beter presteren."
Hart bij cupracen
Jelle Koeten vertelt dat zijn hart echt bij het cupracen ligt. "Doordat de wagens in principe allemaal gelijk zijn, komt het veel meer op de rijder aan. Je doet er waanzinnig veel ervaring op en leert goed hoe je moet racen, maar ook hoe je met teleurstellingen moet omgaan. Daar word je mentaal sterker van, wat altijd goed voor je is. In de Ford Fiesta Sprint Cup ligt alle data van elke deelnemer bij wijze spreken gewoon op straat, daar hebben wij ons hard voor gemaakt en het staat nu in het reglement. Ze mogen bij me langs komen en deze ophalen. Alleen de videobeelden die we aan boord maken, blijven binnen ons team. Afstellingen worden binnen ons team ook gedeeld, zo kun je van elkaar leren en kunnen we elke rijder naar een hoger niveau brengen. Met vijf Ford Fiesta's in één team werkt dat systeem uitstekend.
Mooie nieuwe stap
Het uiteindelijke doel van Bas Koeten Racing in de Ford Fiesta Sprint Cup is dat hun rijders uiteindelijk doorgroeien naar een hoger segment. Jelle: "Ik denk dat het initiatief voor de nieuwe BMW M2 Cup precies op het juiste moment komt. Het past volgens mij heel goed bij het format van V-Max Racing Management. Het kan voor rijders van ons die dat ambiëren een mooie nieuwe stap worden. En ervaring hebben we met doorgroeien. Kijk bijvoorbeeld naar Loek Hartog die nu die nu in de Porsche Carrera Cup Benelux rijdt. Die hebben wij ook helemaal mogen begeleiden en zo zie ik het bij een aantal rijders van ons ook wel zover komen. Maar er zijn er natuurlijk ook die echt voor het plezier rijden en die ambitie wat minder hebben, dat mag natuurlijk ook. Het belangrijkste blijft toch het plezier."
Nul ervaring
Wat doet Bas Koeten Racing met iemand die graag bij hen wil komen racen maar nul ervaring heeft? "Als iemand met deze vraag komt zal ik altijd eerst vragen wat de persoon al heeft gedaan, zoals bijvoorbeeld karting, in het NK of recreatief, trackdays, enzovoort. En of hij of zij een licentie heeft. Wanneer iemand echt helemaal groen is, adviseer ik eerst om een licentie te gaan halen en een of twee jaar ervaring op te doen met clubracen. Ik vind het heel belangrijk dat iemand die bij ons komt rijden goed en veilig met de sport bezig is. We zijn in zo'n geval niet gevoelig voor geld. We moeten er echt iets in zien, anders doen we het niet."
Kampioen 2020
Een rijder waarin Bas Koeten het vanaf het begin al zag zitten is Colin Caresani. In zijn eerste seizoen Ford Fiesta Sprint Cup maakte de jonge rijder uit Aerdenhout al indruk met een tweede plaats, dit seizoen sloeg hij toe en veroverde hij op 16-jarige leeftijd de overall titel.
Totaalplaatje telt
Bas Koeten Racing heeft een bijna filosofische kijk op de autosport zou je toch wel kunnen zeggen. "Het is voor ons het totaalplaatje dat telt," besluit Jelle. "We proberen onze passie en ervaring zo goed mogelijk over te brengen op onze rijders en de mensen er omheen. Dat is voor ons het allerbelangrijkste. En als je dan na al je inspanningen ziet dat rijders groeien en kunnen meekomen op goede posities dan weet je waar je allemaal voor doet."