Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Porsche Cups

Porsche Cups: Porsche toont nieuwe Cup-versie

De nieuwe Cup Porsche heeft inmiddels incognito zijn rondes afgelegd. Het nieuwe Cup model staat op het punt om voor het seizoen 2021 het groene licht te krijgen. Het is de eerste raceauto van de 911 generatie die op de 992 gebaseerd is. De zevende Cup generatie zal een grote traditie voortzetten. Sinds zijn voorloper in 1990 heeft men bij Porsche maar liefst 4251 exemplaren gebouwd. Alleen al van zijn directe voorganger rolden 1410 auto's van de 911 assemblagelijn waaronder 673 voertuigen van de 991-1 generatie en 737 van de 2017 gelanceerde 991-2 generatie. Technische specificaties en verdere informatie wordt op 12 december a.s. bekend gemaakt.



2020 Cup 1

Tekst Willem J. Staat
Foto's Porsche AG

Porsche toont nieuwe Cup-versie
De ontwikkeling van de nieuwe 911 GT3 Cup begon in het midden van 2018 met de definitie van het concept hoe dat de nieuwe raceauto er uit moest zien en waartoe hij in staat moest zijn. Wat kan er verbetert worden en wat voor verwachtingen hebben de klantenteams.

"Het bleek nuttig om in nauwe samenwerking met de raceteams en onze internationale Cup-organisaties over de gehele wereld van gedachten te wisselen en ook buiten onze eigen series om zelfs. Wij hebben goed geluisterd naar de ingenieurs, maar ook de coureurs en teambazen om er achter te komen wat ze aan de huidige auto leuk vinden en om erachter te komen wat er nodig is" zegt productmanager Christoph Werner.

"Door dit te doen kregen wij een zeer nauwkeurig beeld van de stemming en hebben we veel informatie verzameld zodat we de juiste prioriteiten konden stellen voor het nieuwe wereldwijd beheerde model." aldus Werner. Dit geldt trouwens ook voor het rijden van de auto in endurance-wedstrijden of clubsport evenementen.Na een druk jaar werden in het midden van 2019 honderden nieuwe onderdelen op de TC01(Test Car 01) aangebracht.

2020 Cup 2

Jan Feldmann: "Nadat de carrosserie en eerst allerlei componenten in ons Motor Sport Center in Flacht hadden voltooid, hadden we de auto binnen 10 dagen met ons project team gereed. Dit was een interessante fase. Het toonde aan dat het in 2018 opgerichte project team perfect werkt."

Terwijl het eerste prototype rechtstreeks naar de windtunnel reed werd er een tweede auto de testbaan van Research and Development in Weissach de baan opgestuurd. Feldmann: "Eigenlijk had de auto als shakedown maar een paar testkilometer af moeten leggen. Met tescoureur Klaus Bachler hebben we uiteindelijk dertig vliegende ronden gereden. De eerste keer dat hij op volle snelheid langs vloog kregen we allemaal kippenvel. Bij de eerste klap was het direct een winnaar. We hebben een uitstekende feedback gekregen."

2020 Cup 3


Na vier dagen testen op Weissach begon de TC01 aan zijn Europese toer. Er volgden tests op de Lausitzring en diverse internationale circuits. Technisch Manager Martin Meijs: "Voor ons was het belangrijk om zoveel mogelijk te leren over een zo breed aanbod van verschillende circuits met verschillende eigenschappen. Deze ervaringen zijn vervolgens in de laatste ontwikkelingsfase verwerkt."

Halverwege 2020 en duizenden testkilometers op het circuit kreeg de TCO1 een opvolger. Een voorloper van het productiemodel uit Zuffenhausen. Feldmann: "Hij werd op dezelfde assemblagelijn als de 911 geproduceerd en leek uiteindelijk op erg op de definitieve raceversie. De belangrijkste taak van deze testauto was het afleggen van lange runs op het Nürburgring Grand Prix circuit. Marco Holzer, Nordschleife recordhouder Lars Kern, drievoudig Mobil1 Supercup kampioen Michael Ammermüller en Porsche merkambassadeur Jörg Bergmeister voegden zich later bij de tests.

2020 Cup 4



Meijs: "Bij de keuze van de rijders wilden we een breed scala aan persoonlijkheden. Ze gaven ons allemaal bijzondere feedback. Als ingenieurs ervaren we de auto door wat ze zeggen. De feedback van Bergmeister klonk het project team als muziek in de oren. "Qua prestaties heeft de nieuwe 911 GT3 Cup een enorme stap voorwaarts gemaakt en de rondetijden onderstrepen dit ook. Hij is opnieuw op alle gebieden verbeterd, de motor, de ophanging, de aerodynamica, de remmen en tot en met de elektronica en ergonomie toe."

Na het voltooien van alle ontwikkelingstests vertrok het team voor de laatste shakedown naar de Motorsport Arena Oschersleben. In deze fase was het voertuig identiek aan de productie raceauto en was hij opnieuw in camouflagekleuren verkleed waarbij verschillende rijders in de gelegenheid werden gesteld om met de auto kennis te maken.

Werner: "Het project team deed ook iets anders in Oschersleben; hoe de teams met de nieuwe auto zouden omgaan en het idee was om een geheel weekend vanuit het perspectief van onze klanten te simuleren en de auto te gebruiken zoals de klanten dit zouden doen, inclusief het uitlokken van opzettelijke problemen zoals onjuiste operaties en schadescenario's. Zo kwamen we kleine problemen tegen die we direct konden verhelpen. Tegelijkertijd kregen de technici voor Customer Sport op de circuits en Marco Seefried als rookie coach in de Mobil1 Porsche Supercup een beter inzicht in de functies, het rijgedrag en de bediening van de auto. Dat was belangrijk voor ons en wij hebben onze uiterste best gedaan om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op de marktintroductie van de 911 GT3 Cup."

2020 Cup 5

Matthias Scholz van GT Project Racing Cars: " Na deze praktijktest wisten we dat deze Cup-auto klaar voor onze klanten was om te gaan racen. Wij kwamen met een volledig voldaan gevoel terug uit Oschersleben."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet