Retro: Aanschuiven bij Michael Nooij
Deze keer schuift AUTOSPORT.NL aan bij Michael Nooij, die in het NK GTTC een opvallend gezicht is met zijn Fiat 128 3P. We vroegen 'm of hij tijd had voor een kort verhaal over zijn raceauto, maar vier bekers koffie en ruim een uur later weten we pas de helft...
Tekst en foto's: Erik van der Schaaff
Aanvullende foto's: archief Michael Nooij
"Ik ben gestart met autocross", zo begint Michael. "Nee, niet met een Fiat maar een Lancia Beta Coupe. Mijn eerste straatauto was een Fiat 128. Ik bouwde daar een 1500cc-motor in met dubbele Webers. Daarna volgde er een hele serie Fiat Ritmo 130TC's. Deze werden opgevolgd door een Alfa 164 3.0 V6. Wel mooi maar niet echt snel."
Na de Alfa kwam er een 128 3P, maar deze was te rot. Althans, te rot voor de weg. "Toen kwam er een..." Michael staart in de verte. "Geen idee meer. Nadat de teleurstelling was weggezakt, heb ik toch maar weer een andere 3P gezocht. Een maatje had er twee staan waar hij vanaf moest. Ik kreeg ze gewoon cadeau! Deze wilde ik gaan opbouwen als racer. Beide auto's waren te verrot. De ene van voren en de andere van achteren, dus heb ik van de twee auto's één racer gebouwd. Dat was ergens in 1995."
Aan de hand van het boek van Alfred Cosentino bouwde hij een verbredingsset op zijn auto. "IJzeren frame en steeds met kleine plaatjes de boel netjes maken, plamuren en schuren deden de rest", grijnst hij. "Het voorbeeld kwam van de Fiat 128 Gr.2 Trivellato. Het motortje in de 128 werd een 1.3 turbo uit de Fiat UnoTurbo. In 2000 plaatste ik een injectiesysteem op de motor, een eigenbouw-injectieschuif en een pomp uit een in Italië op de sloop gevonden BMW2002Tii. In 2000 kocht ik er een Colotti-versnellingsbak bij. Een rib uit mijn lijf, maar met 25 mogelijke tandwielcombinaties kan ik op elk circuit de juiste verhoudingen kiezen." Dat tekent Michael, meer een techneut en bouwer dan een racer.
Sinds 1996 heeft hij zijn racelicentie al, maar hij racet sinds 2001. Eerst de Scuderia Italia, wat nu de Kampf der Zwerge is, een paar races, met zelfs een tweede plaats op Zolder. En later de Alfa Challenge en de DNRT met de Fiat. Maar inmiddels racet hij al weer drie seizoenen bij het NK GTTC, waar collega's regelmatig gebruik maken van zijn technisch inzicht en vaardigheden. Deze winter bouwt hij weer een snellere motor en gaat hij de achterwielophanging verbeteren.
"Een HTP op de Fiat? Dat wordt 'm niet. Er zijn ooit twee 3P's geweest, maar om te bewijzen dat de mijne gelijk is aan een van die twee? Ze bestaan geen van beide meer en papieren zijn er niet van."
Voor 2021 heeft hij zijn zinnen gezet op weer een jaar NK GTTC.