Formule E: Nyck de Vries “Er is nooit één sleutel tot succes”
Nyck de Vries maakte in het zesde Formule E seizoen zijn debuut bij het Mercedes Benz EQ Formula E team en beëindigde het seizoen als beste rookie en een podium bij de finale in Berlijn. Ook komend seizoen komt de Nederlander voor het team uit.
Nyck de Vries voelt zich in zijn tweede seizoen helemaal thuis in de Formule E.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Mercedes Benz
Nyck de Vries: "Er is nooit één sleutel tot succes"
Komend seizoen komt Nyck de Vries voor het tweede achtereenvolgende jaar in het FIA Formule E kampioenschap uit. De Nederlander is dan geen rookie meer.
Dit wordt je tweede seizoen in de Formule E. Voel je je thuis in de serie?
Nyck de Vries: "Het team moest aan het begin van het seizoen nog wat meer oefening zien te vinden. Dit gold ook voor mij, want toen ik begon zat ik nog in de Formule 2 terwijl ik ook voorbereidingen voor de Formule E moest treffen. Ik moest alles tegelijk doen en ging maar met de stroom mee. Toen voelde ik mij nog niet zo goed thuis als nu. Dit kost altijd tijd en kan niet afgedwongen worden. Gedurende het seizoen ontwikkelde zich een sterke werkrelatie en raakten we meer op elkaar ingespeeld. Ik heb het destijds niet gemerkt maar achteraf zie ik een duidelijk verschil van hoe ik mij toen binnen het team voelde en nu. Ik ben erg blij over mijn positie binnen het team en alle betrokkenen.

De Vries in actie.
Vond je het moeilijk om met het energie management en de strategie om te gaan. Dingen die in de Formule E vitaal zijn?
Nyck de Vries: " Gedurende de tests voorafgaande aan het seizoen was er weinig tijd. Ik heb getracht om mij voor te bereiden op de dingen die ik gedurende het raceweekend en het seizoen kon verwachten. Maar de waarheid is dat er niets hetzelfde is als in een echte wedstrijd. Gedurende een testdag ben je alleen op de baan en leg je je rondjes af. Het is in alle opzichten een perfecte race maar in de wedstrijd vecht je tegen andere coureurs en moet je beslissingen nemen of je energie wilt verbruiken, wilt aanvallen of afwachten hoe dat de wedstrijd zich ontwikkelt. Het is erg moeilijk en het vinden van de juiste balans is een enorme uitdaging. Bovendien heb je ook te maken met tegenstanders waarvan je de strategie niet kent wat ook erg moeilijk is.
Over het algemeen is het Formule E formaat een enorme uitdaging. Alles vindt op één dag plaats, je hebt weinig tijd om te oefenen. Het is heel anders en veeleisend maar uiteindelijk is het toch een race. Het is een racewagen, en ik zou zeggen dat ik mij goed heb aangepast. Ik moet nog veel leren maar we zijn op de goede weg. Ook in het kampioenschap was alles nieuw en anders. Er wordt van je verwacht dat je direct presteert maar tegelijkertijd moet je eerst aan alle dingen wennen. Ik ben erg verheugd hoe snel we ons aangepast hebben, niet alleen als team, maar ook voor mij persoonlijk.De Formule E is een zeer interessante en innovatieve serie, naar mijn mening één van de beste. Ik denk dat dit de weg vooruit is en erg verheugd hiervan deel uit te mogen maken."
Zijn er gebieden waarop je het beter kunt doen dan in je rookie-seizoen?
Nyck de Vries: "Er is nooit één weg naar succes. Er zijn altijd verschillende aspecten die tot een resultaat leiden. Ik denk dat de kwalificatie belangrijk is en ik zou mijzelf voor de Super Pole graag een beetje willen verbeteren. Als we in de wedstrijden wat verder vooraan konden beginnen dan zouden onze kansen met dit sterke pakket goed zijn. Soms zaten we een beetje verder naar achteren wat het ons in de wedstrijden wat moeilijker maakte. Onder dergelijke omstandigheden zou ik het graag beter willen doen. Vooral wat betreft intelligent met energie omgaan en inhalen."
Waar kijk je in het zevende seizoen het meeste naar uit?
Nyck de Vries: " Ik kijk er naar uit om weer op de zuivere Formule E banen te kunnen racen en dat we naar een normaal wedstrijdschema kunnen terugkeren, i.p.v. de situatie waarmee we op het eind van het seizoen werden geconfronteerd. Met de Berlijnse finale leverde de Formule E fenomenaal werk dat voor alle betrokkenen veilig was maar we moesten ontzettend veel races op dezelfde locatie rijden. In feite heb ik dus slechts op 1/3e van de circuits gereden die normaal op de kalender staan. Dus ik vraag me wel af hoe de andere Formule E-circuits en locaties eruit gaan zien?"

Samen met zijn Belgische teamgenoot Stoffel Vandoorne.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Mercedes Benz
Nyck de Vries: "Er is nooit één sleutel tot succes"
Komend seizoen komt Nyck de Vries voor het tweede achtereenvolgende jaar in het FIA Formule E kampioenschap uit. De Nederlander is dan geen rookie meer.
Dit wordt je tweede seizoen in de Formule E. Voel je je thuis in de serie?
Nyck de Vries: "Het team moest aan het begin van het seizoen nog wat meer oefening zien te vinden. Dit gold ook voor mij, want toen ik begon zat ik nog in de Formule 2 terwijl ik ook voorbereidingen voor de Formule E moest treffen. Ik moest alles tegelijk doen en ging maar met de stroom mee. Toen voelde ik mij nog niet zo goed thuis als nu. Dit kost altijd tijd en kan niet afgedwongen worden. Gedurende het seizoen ontwikkelde zich een sterke werkrelatie en raakten we meer op elkaar ingespeeld. Ik heb het destijds niet gemerkt maar achteraf zie ik een duidelijk verschil van hoe ik mij toen binnen het team voelde en nu. Ik ben erg blij over mijn positie binnen het team en alle betrokkenen.

De Vries in actie.
Vond je het moeilijk om met het energie management en de strategie om te gaan. Dingen die in de Formule E vitaal zijn?
Nyck de Vries: " Gedurende de tests voorafgaande aan het seizoen was er weinig tijd. Ik heb getracht om mij voor te bereiden op de dingen die ik gedurende het raceweekend en het seizoen kon verwachten. Maar de waarheid is dat er niets hetzelfde is als in een echte wedstrijd. Gedurende een testdag ben je alleen op de baan en leg je je rondjes af. Het is in alle opzichten een perfecte race maar in de wedstrijd vecht je tegen andere coureurs en moet je beslissingen nemen of je energie wilt verbruiken, wilt aanvallen of afwachten hoe dat de wedstrijd zich ontwikkelt. Het is erg moeilijk en het vinden van de juiste balans is een enorme uitdaging. Bovendien heb je ook te maken met tegenstanders waarvan je de strategie niet kent wat ook erg moeilijk is.
Over het algemeen is het Formule E formaat een enorme uitdaging. Alles vindt op één dag plaats, je hebt weinig tijd om te oefenen. Het is heel anders en veeleisend maar uiteindelijk is het toch een race. Het is een racewagen, en ik zou zeggen dat ik mij goed heb aangepast. Ik moet nog veel leren maar we zijn op de goede weg. Ook in het kampioenschap was alles nieuw en anders. Er wordt van je verwacht dat je direct presteert maar tegelijkertijd moet je eerst aan alle dingen wennen. Ik ben erg verheugd hoe snel we ons aangepast hebben, niet alleen als team, maar ook voor mij persoonlijk.De Formule E is een zeer interessante en innovatieve serie, naar mijn mening één van de beste. Ik denk dat dit de weg vooruit is en erg verheugd hiervan deel uit te mogen maken."
Zijn er gebieden waarop je het beter kunt doen dan in je rookie-seizoen?
Nyck de Vries: "Er is nooit één weg naar succes. Er zijn altijd verschillende aspecten die tot een resultaat leiden. Ik denk dat de kwalificatie belangrijk is en ik zou mijzelf voor de Super Pole graag een beetje willen verbeteren. Als we in de wedstrijden wat verder vooraan konden beginnen dan zouden onze kansen met dit sterke pakket goed zijn. Soms zaten we een beetje verder naar achteren wat het ons in de wedstrijden wat moeilijker maakte. Onder dergelijke omstandigheden zou ik het graag beter willen doen. Vooral wat betreft intelligent met energie omgaan en inhalen."
Waar kijk je in het zevende seizoen het meeste naar uit?
Nyck de Vries: " Ik kijk er naar uit om weer op de zuivere Formule E banen te kunnen racen en dat we naar een normaal wedstrijdschema kunnen terugkeren, i.p.v. de situatie waarmee we op het eind van het seizoen werden geconfronteerd. Met de Berlijnse finale leverde de Formule E fenomenaal werk dat voor alle betrokkenen veilig was maar we moesten ontzettend veel races op dezelfde locatie rijden. In feite heb ik dus slechts op 1/3e van de circuits gereden die normaal op de kalender staan. Dus ik vraag me wel af hoe de andere Formule E-circuits en locaties eruit gaan zien?"

Samen met zijn Belgische teamgenoot Stoffel Vandoorne.