Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro: Aanschuiven bij Bob Spaargaren

E20 HARC250 190

In deze winter schuift AUTOSPORT.NL aan bij een reeks Nederlandse coureurs uit de historische racewereld. Bob Spaargaren opent het bal. Bob is de ras-Hagenees met de brede glimlach en de blauwe Renault 5 Alpine waarmee hij uitkomt in het NK GTTC en de Kampf der Zwerge.

Tekst en foto's: Erik van der Schaaff
Aanvullende foto's: archief Bob Spaargaren


Met een beker koffie in de hand stellen we de eerste vraag. Hij staart in de verte op de vraag hoe hij 2020 ervaren heeft. "Het jaar van de grote plannen die niet uitkwamen", klinkt het filosofisch en hij vervolgt: "De eerste race van ons jaar, de Zandvoort 250, ging lekker totdat in de laatste ronde de motor kapotging. Er was een olieslang losgesprongen, te laat opgemerkt en daarmee ging de boel stuk, met als resultaat een oliespoor vanaf begin Scheivlak tot bocht 9. De dames en heren van de OCA hebben tot laat opgeruimd. Sorry daarvoor!"

E20 HARC250 400

"Maar we hadden nog genoeg reserveonderdelen liggen, zodat we snel weer konden rijden. Althans, dat was het plan. Omdat ik een heel seizoen wilde racen, werkte ik aan mijn conditie, beetje lopen, krachttraining en fietsen, dat werk. Eind april ging tijdens het fietsen mijn lampje uit. Ik werd onwel maar gelukkig was ik snel in het ziekenhuis. Slecht nieuws! Niet alleen de motor diende gereviseerd te worden, maar ook ik had wat nieuwe leidingen nodig. Zodoende eind mei drie bypasses gekregen, een week later mocht ik weer naar huis. Terug naar mijn steun en toeverlaat Ingeborg en mijn kinderen. Trouwens, weet je waarom mijn team INSPA Racing heet?" Hij beantwoordt zijn zelfgestelde vraag: "INgeborg SPAargaren."

E20 HARC250 189

Ik ken Bob een beetje. Lekker aanwezig, altijd een babbel en een praatje, maar gaandeweg wordt hij wat stiller. "Natuurlijk, de wisseling van baan heeft veel energie gekost, corona heeft veel leuke dingen weggehaald, maar ik werkte toe naar de Historic Grand Prix, zonder goal geen doel! In de week voor het evenement waren we met de jongens van het team met de auto bezig. Is het wel verstandig en zo... Je kent het wel. Ik heb mij in mijn racekuipje laten zakken. Okay, dat was al wat. Toen een van de monteurs aan de auto begon te trekken en te duwen en ik heen en weer geslingerd werd... reality check! De ritssluiting en mijn borstkas deden ontiegelijke pijn, dat werd hem dus niet. Balen met hoofdletters."

AT5 basis

"Op dit moment zijn we een nieuwe motor aan het bouwen, uiteraard de 1397cc. Deze gaat meer pk's leveren dan de vorige motor, mede dankzij een gerespecteerde motorbouwer. Ooit was mijn Alpine een straatauto, daarna opgebouwd conform de homologatie van de R5 Alpine Gr2 Rally. Weet je, mijn eerste R5 was een TL. Verderop in de straat stond een Alpine. Ik heb toen mijn TL aan de buitenkant omgebouwd als Alpine. In 2006 restaureerde ik een R5 Alpine Turbo. Ergens in 2007 sloeg het racevirus toe."

Alpine voor crash

"Hoe ik ben gaan racen? Tjonge, ken je Michel Braxhoofden? Hij had een team in de Supercar Challenge en ik hielp in de catering bij Brax Racing. Geweldige groep! Hij zei weleens, haal ook je licentie en ga racen. Nadat Michel stopte met de Supercar Challenge en zijn A5 van stal haalde, ben ik begonnen met trackdays. In maart 2015 ging ik op voor mijn licentie in Assen, maar had een eh... momentje. Ik reed mijn geliefde Alpine plat. Ik rolde en bleef ondersteboven liggen. Rare gewaarwording, asfalt waar anders lucht is. Ik moest er via de voorruit uit. Wat nu? Het seizoen zou bijna beginnen en ik had mij ingeschreven voor een paar races. Na het weekend belde Michael Mann, yep, die uit Zwolle met de dikke R5 Alpine Turbo en 5 Turbo. Hij had nog een koetsje over, die moest ik maar ophalen. Toffe gozer!"

Alpine na crash

"In maart 2017 was mijn huidige auto klaar en heb ik mijn EU-licentie gehaald. Mijn eerste race was overigens in de PTC Cup bij Lohuis Autosport op Assen, daarna met de R5 op Assen en Zandvoort tijdens de Historic GP in 2017. Geweldige ervaring! Mijn eerste package deal in het NK GTTC en een heel seizoen racen kwam in 2018. Ook in 2019 heb ik daar gereden, maar omdat ik met mijn auto niet op kan tegen de dikke kanonnen, ben ik ook bij de Kampf der Zwerge gaan rijden, een Duitse raceklasse met alleen maar kleine rappe autootjes waarin fair maar hard wordt gestreden. Ineens had ik auto's om mij heen die ik voorbij wilde of die aan mij voorbij wilden. Ik merk dat ik door het racen bij de KDZ veel race-ervaring heb opgedaan."

PTC cup

"Op naar 2021!" sluit hij af. "O ja, mag ik Michel, de Brax Boys, Jeroen F, Paul E, Michael N, Emiel G bedanken voor al hun ondersteuning en gezelligheid."

E20 HARC250 165
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet