Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
NASCAR

NASCAR: Uitgebreide test Next Gen.Auto Roval Charlotte

Afgelopen maandag werd er door zowel Kurt Busch als Martin Truex Jr. met de NASCAR Gen. auto op de Roval van Charlotte getest. Zelfs op het moment van dit schrijven zijn beide coureurs nog onder kunstlicht veel data aan het verzamelen.


2020 Kurt Busch
Kurt Busch in actie met de nieuwe Gen. Next. auto. Let op de achterdiffusor. Toch wel een novum in de NASCAR-wereld.

Tekst Willem J. Staat
Foto's NASCAR

Uitigebreide test Next Gen. Auto Roval Charlotte
Het NASCAR-seizoen is eigenlijk nooit over. Want sinds vandaag lopen de voorbereidingen voor het seizoen 2022 al op volle toeren. De zevende generatie NASCAR-bolide werd vandaag onder het toezicht van NASCAR zelf op de Roval van Charlotte flink aan de tand gevoeld. De vorige tests werden uitgevoerd door het team van Action Express.

Overigens is dit de zesde maal dat de auto in actie kwam. De eerste vijf vonden op ovals plaats en werden uitgevoerd door Austin Dillon(Richmond 2019), Joey Logano(Phoenix-1 mijls oval), Erik Jones(Homestead 1.5 mijl), William Byron(Fontana 2 mijl) en Cole Custer op de 1 mijls oval van Dover.

Martin Truex Jr. kwam afgelopen maandag in actie met het chassis dat door Action Express gebouwd werd terwijl Kurt Busch met een door Richard Childress gebouwd exemplaar aanwezig was. Overigens RCR direct vanaf het begin bij de ontwikkeling betrokken geweest.


2020 Test Chassis
De officiële NASCAR crew in actie.


Kurt Busch was laaiend enthousiast: " Omdat de auto zo totaal anders is, voelt het aan als je eerste schooldag. Die sequentiële versnellingsbak dat is genieten. Ik hou ervan om met de versnellingen sequentieel te schakelen. De remmen zijn veel groter en de auto stopt veel sneller. Op dit moment beschikken we over hybride pk's, echter niet over de volledige 750 maar ongeveer 550. De eerste indruk van de auto is genieten, spannend en totaal anders. Ik adviseer iedereen dan ook om hier in te duiken. Zoals verwacht beschikten de auto's tijdens de test over 6 versnellings sequentiële bak i.p.v. de traditionele H-bak die in de TransAm series gebruikt wordt. Verder beschikte de auto over een onafhankelijke achterwielophanging.

NASCAR heeft de zg. H-bak jarenlang gebruikt maar Busch verwacht niet dat veel rijders moeilijkheden zullen hebben met de sequentiële set-up zoals die in de Australische Supercars gebruikt worden. Verder verklaarde Busch dat de auto effectiever en gevoeliger aanvoelde.

Martin Truex Jr: "Het verschil hier op de Roval van Charlotte is dat de auto over iets minder pk's beschikt dan we gewend zijn. De banden zijn groter, meer versnellingen, grotere remmen Ik denk wel dat alles een stukje beter is. En op de roadcourse is hij wat gemakkelijker te besturen. Het gaat echt heel goed worden.

Op de grote baan hebben we nog wat problemen besturing omdat de auto "bottoms out" ofwel behoorlijk de grond raakt. Verder voelt het goed aan en is solide en leuk om te rijden. Qua snelheid en minder pk's zijn we gewoon net zo snel als de huidige auto's.


2020 Data
De mensen van het R&D Center verzamelden veel data.

Afgelopen maandag werd er op de 2.32m. roval getest en woensdag komen beide auto's op de 2,5 mijl tri-oval in actie. Overigens is 2021 het allerlaatste jaar waarmee NASCAR gebruik zal maken van de BorgWarner versnellingsbak die in 1957 voor het eerst op de Corvette verscheen.

Verder zullen de pitstops in 2022 totaal anders zijn omdat men gebruik zal maken van een centrale wielmoer net zoals in Indycar. Verder zal er bij het tanken gebruik gemaakt worden van een vastklembare tankslang zoals die in IMSA/Indycar gebruikt worden.

Maar ook aero-downforce technologieën zullen NASCAR van 2022 een ander gezich geven. De auto's beschikken over een nieuw ontworpen side split, aerodynamische ventilatoropeningen in de motorkap, een nieuwe frontspoiler, allemaal bedoeld om de zijdelingse krachten van de auto te verminderen. En voor het eerst in de geschiedenis zal men in NASCAR met een achterdiffusor racen die meer downforce moet genereren. Busch kwam overigens in actie met het P3 Prototype waarmee gedurende dit jaar de nodige data vergaard werden.

Afgelopen maandag werd heel veel aandacht aan de verschillende Goodyear bandencompounds besteed. In zijn totaliteit was Busch heel tevreden en verklaarde dat de auto uitstekend reageerde en dat er slechts kleine veranderingen aangebracht moesten worden.

2020 Martin Truex Jr
Martin Truex Jr. in actie.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet