Formule 1: Hamilton bezegelt zevende wereldtitel in stijl

Lewis Hamilton heeft zichzelf op gelijke hoogte gezet met Michael Schumacher, met zeven wereldtitels. En dat had Hamilton niet op grootsere wijze kunnen doen, dan met de race van vandaag. Op het gevaarlijk nat en glibberig Istanbul Park hield Hamilton als enige het hoofd koel. Hij werkte zich langzaam op naar het front, maakte geen fout, nam op de juiste momenten de juiste beslissingen, en was snel op de momenten dat het moest. De dikverdiende en ijzersterke overwinning is een waardige bekroning van Hamiltons kampioenschap. En het argument dat Hamilton alleen wint omdat hij zo'n goede auto heeft? Bottas spinde zes keer en eindigde veertiende.
Max Verstappen kan nog wat leren van de volwassen race van Hamilton. De Nederlander was ook snel en had ook zomaar kunnen winnen, maar was te gretig en ongeduldig, probeerde Perez in te halen waar dat niet kon en gooide met een spin zijn eigen glazen in. Was hij gisteren teleurgesteld met de tweede startplek, dat kan hij nu helemaal zijn met de zesde plaats. Maar Hamilton laat vandaag zien hoe fouten leiden tot grootsheid; hij verwees bij zijn keuzes vandaag naar zijn ervaringen in China 2007 (toen hij het kampioenschap verloor met een crash in de pitstraat) en Monaco 2015 (toen hij de race verloor door een onnodige late stop).
Hamilton werd op het podium geflankeerd door twee rijders met ieder hun eigen verhaal. Sergio Perez eindigde twee. Dat reed hij lange tijd achter poleman Lance Stroll, maar waar die uiteindelijk wegviel naar de negende plek, hield Perez stand. Een betere open sollicitatie voor een stoeltje voor volgend jaar kon Perez niet doen. De derde plek ging naar Sebastian Vettel, die dit jaar maar weinig hoogtepunten kende, maar nu in de laatste ronde zijn teamgenoot van het podium afduwde.
Tekst: Daan Jeuken. Foto's: teams
Staande start
De omstandigheden bij de start van de race zijn niet veel beter dan gisteren. Tot een kwartier voor de start heeft het nog geregend, dus de baan is weer spekglad. Ter illustratie van dit feiten schieten Giovinazzi en Russel op weg naar de grid van de baan, waarbij ze hun voorvleugel beschadigen. De start is staand, een zege van raceleider Michael Masi. De grip zal bij de start minimaal zijn, helemaal aan de kant van Verstappen waar geen enkel rubber ligt. Iedereen start op wets, behalve de Williamsen, die vanuit de pitstraat de gok wagen op intermediates.

De start is een grote expeditie naar grip, poleman Stroll glibbert het beste van zijn plek. Max Verstappen start dramatisch gaat bijna achteruit en wordt aan alle kanten voorbij gereden. Stroll en Perez pakken de leiding. De Renaults zijn ook heel goed weg, maar komen in het gedrang. Ricciardo moet uitwijken voor de ook goed gestarte Hamilton. Hij snijdt Ricciardo een beetje af, die moet uitwijken en tikt teamgenoot Ocon in de rondte. Bottas moet uitwijken en spint ook. Vettel profiteert, wint 8 plaatsen bij de start en pakt p4. Verstappen profiteert ook van de spin voor hem en sluit aan achter Vettel op p5. Dat is gezien de eerste meters nog vrij aardig.
Het is bewonderingswaardig dat de schade in de eerste bocht meevalt en de safetycar buiten kan blijven. Maar de eerste bocht zegt niet alles. Hamilton verremt zich in de eerste ronde en wordt ingehaald door Vettel en Verstappen, en de bocht erna ook door Albon. Achter Vettel lijkt Verstappen véél sneller – Vettel verliest elke ronde twee seconden op de Racing Points. Vettel, voor het eerst dit jaar in de topdrie, weet echter wel hoe hij zich moet verdedigen in deze omstandigheden. In de tussentijd loopt de achterstand op de Racing Points met twee seconden per ronde op.
Tijd voor intermediates?
De baan droogt in de openingsfase redelijk gestaag op. Na zeven ronden is Russel, op p17 met zijn intermediates, behoorlijk snel. Leclerc in het achterveld waagt ook de gok, ook Bottas die vastzit wil dit. De mannen vooraan hebben nog geduld, maar Leclerc rijdt direct de snelste raceronde.
Dappere beslissing Verstappen
Vettel komt de volgende ronde binnen, en dat geeft Verstappen vrijheid. Nu stampen en dan maar hopen dat hij sneller is dan Vettel op zijn nieuwe inters. Verstappens eerste sector is paars. De tweede sector is minder, maar sneller dan die van Vettel. Het is nog niet genoeg voor een pitstop, dus Verstappen gaat nog een ronde door. In die derde sector is Vettel al sneller. Maar Verstappen heeft geleerd van gisteren, toen de Red Bull op intermediates veel slechter ging dan op de full wets. "Laten we niet te snel naar intermediates gaan", zegt Verstappen. Hij bewijst zijn gelijk met de snelste raceronde even, maar Hamilton is de volgende ronde 3 seconden sneller. Verstappen móét stoppen. Gaat hij een plek winnen op Vettel, of zelfs een verliezen op Hamilton?
De stops van Red Bull zijn normaal razendsnel, maar uitgerekend nu hebben ze extra tijd nodig om wat tape van de remmen af te halen. Maar het is nét genoeg! Verstappen komt vlak voor de deur van Vettel en Hamilton de baan op, waarbij hij het geluk heeft dat Vettel ook Hamilton heeft opgehouden. Eveneens goed nieuws voor Verstappen: hij zit vlak achter Perez, terwijl voor de stops het verschil nog tien seconden was.
Alex Albon bleef in de openingsfase eindelijk eens in de buurt van Verstappen. Maar hij wordt nu een beetje in de steek gelaten door zijn team. Hij stopt nog een ronde na Verstappen en verliest wel die plek aan Hamilton. De Brit zit flink te jagen op Vettel, maar vindt geen gaatje. Een iets te optimistische poging van Hamilton geeft Albon een buitenkansje en dat grijpt hij. De tweede rijder van Red Bull heeft wel wat te bewijzen, en doet dat nu. Albon gaat Vettel ook direct voorbij, iets waar zijn teamgenoot eerder in de race en de wereldkampioen zojuist niet in slaagden.
Verstappen vs. Perez
Max Verstappen zit inmiddels al weer enige tijd op de staart van Perez, maar net als in de openingsfase vindt de Nederlander voorlopig geen gaatje bij misschien wel zijn volgende teamgenoot. Verstappen wordt een beetje te gretig en ongeduldig, helemaal als Perez een klein foutje maakt. Verstappen duikt vol in een gat wat er eigenlijk niet is, en komt op de kletsnatte uitloopstrook terecht. Verstappen spint, houdt na twee 360's zijn auto wel aan de praat, maar vergooit hier zelf zijn kansen. Hij wordt ingehaald oor Albon, Vettel en Hamilton, heeft een flatspot, komt de pits in en valt terug naar p8. Was hij gisteren al gefrustreerd, dat zal vandaag zeker niet minder zijn.

Tot overmaat van ramp rijdt Verstappen bij het uitkomen van de pitstraat over de witte lijn, wat hem na de race nog een onderzoek oplevert.
Het woord is aan Albon
Alex Albon is door velen al afgeschreven, maar kan vandaag zijn talent laten zien. Hij is nu de teamleider en rijdt vrij gemakkelijk naar Perez toe. De twee zijn bovendien sneller dan raceleider Stroll, dus Albon kan de overwinning bijna ruiken. Maar hoe langer Albon vast zit, hoe boeiender het gevecht wordt. Want Vettel en Hamilton sluiten ook aan achter Albon. Elk van deze vijf kan de race zomaar winnen. En dan zijn we pas halverwege deze race.
Wanneer naar slicks?
De meeste mensen zijn inmiddels over het hoogtepunt van hun intermediates heen. Het moment om naar slicks te gaan komt steeds dichterbij, maar omdat dit asfalt zo enorm glad is en de baan zo traag opdroogt, duurt dat moment veel langer dan normaal. Hamilton vraagt zelfs te overwegen om gewoon een nieuwe set intermediates te halen. "Ik denk niet dat het omslagpunt ooit komt", aldus de Brit.
Om het zaakje een beetje up te spicen, geeft de wedstrijdleiding dan DRS vrij.
Charles Leclerc op p9 is de eerste die knippert. Hij komt binnen voor ... nieuwe intermediates. Ricciardo is de volgende, al wordt hij extra aangemoedigd door een foutje, waardoor hij wordt ingehaald door Sainz. Dit gebeurt voor de neus van Verstappen, die met de stop van Renault dus weer een plaatsje wint: p7. Ricciardo komt achter Leclerc op p9 terug. Vettel en Sainz stoppen de volgende ronde; Verstappen wint er twee plekken mee.
Teamgenoot Albon laat zien wat vergane intermediates opleveren: hij spint en wordt ingehaald door Hamilton. Albon stopt de volgende ronde en komt ook achter Vettel terecht.
Stroll naar binnen
Lance Stroll heeft de helft van de race aan de leiding gelegen, en trekt de opdracht van zijn team om te stoppen voor nieuwe inters in twijfel. Maar het team overrulet hem en haalt Stroll binnen. Hij komt als vierde weer naar buiten, achter Verstappen.
Hamilton toont zijn klasse
Er zijn wel eens wereldkampioenen die het verwijt krijgen alleen te presteren als ze vooraan rijden. Maar Lewis Hamilton laat ook in deze race weer zien wat hem zo'n groot rijder maakt. Na zijn foutje in de eerste ronde, rijdt hij precies binnen de marges en maakt hij geen fouten. Hij schuift door de fouten van anderen door naar p3, is snel wanneer hij snel moet zijn, en heeft de leider in het vizier. En waar Vettel voor hem stopt, roept Hamilton zelf "laat me even doorrijden." Als Stroll stopt rijdt Hamilton tweede. Hij laat zich niet gek maken zoals Verstappen, pakt het moment als het er is en haalt Perez in. Hamilton aan de leiding. Op weg naar zijn zevende wereldtitel. Hij laat er ook geen gras over groeien, hij rijdt razendsnel weg bij Perez. Bovendien zijn Hamiltons banden maar een paar rondjes ouder dan die van Perez en Verstappen.

Hamiltons klasse wordt nog eens extra benadrukt door teamgenoot Bottas, die ontelbare keren spint vandaag en op een rondje wordt gezet door zijn teamgenoot en hem daarbij ook nog behoorlijk hindert.
Stroll ziet de race door zijn vingers glippen
Lance Stroll kan op zijn nieuwe intermediates het tempo van Verstappen niet volgen. De voormalig raceleider valt in de klauwen van de Ferrari's en delft het onderspit. Vettel haalt Stroll in, die verdedigt zich, maar wordt hierdoor ook gepasseerd door Leclerc. Albon haakt aan, kan niet meteen profiteren, maar gaat de volgende ronde ook langs Stroll. Als even later Sainz ook volgt, tekent dit de jammerlijke ondergang van Stroll, die de race aanvankelijk knap en foutloos aanvoerde, maar op deze nieuwe set over zijn eigen benen struikelt.
Nu zijn de Ferrari's snel
Op de nieuwe intermediates gaan de Ferrari's als de brandweer. Leclerc dicht eenvoudig het gat naar Verstappen en heeft ook weinig moeite om hem in te halen. Verstappen komt direct weer binnen en valt weer terug naar p7, achter Sainz, die daarna een plaats wint als hij Albon inhaalt.
Leclerc rijdt dan ook met zevenmijlslaarzen naar Perez toe, maar een flinke fout van Leclerc werpt hem weer een paar seconden terug.

Verstappen zit op nieuwere banden achter Albon, maar het team deelt geen orders uit. Als Räikkönen voor de neus van Albon spint, moet Albon van het gas, waardoor Verstappen moet remmen en ook spint. Hij verliest niet veel tijd, maar het illustreert wel de race van Verstappen. Verstappen kan snel door, rijdt weer meteen naar de staart van Albon en haalt hem nu wel in.
Komt er nog regen?
In de slotfase hangt er continu een dreiging van regen boven het circuit. Vettel krijgt zelfs te horen dat er een zware bui gaat vallen in de laatste ronde. Gaat dat voor een laatste verrassing zorgen? Het maakt Mercedes in ieder geval benauwd, want Hamilton heeft wel erg oude intermediates om nog een bui aan te kunnen. Het team staat klaar met een nieuwe set, maar Hamilton overrulet zijn team. Hij gaat door op deze banden. En dat blijkt de juiste beslissing. De regen blijft uit, Hamilton maakt natúúrlijk geen fout en pakt zijn zevende wereldtitel. En wat een manier om die te bekronen.
Leclerc tuimelt van het podium
In de slotronde lijkt Charles Leclerc nog de tweede plaats te grijpen. Perez maakt een klein foutje en de Monegask profiteert en pakt de tweede plek. Maar Leclerc moet daarvoor wel buiten de lijn en dat komt hem de volgende bocht duur te staan. Leclerc verremt zich, Perez pakt die plek weer terug én Vettel gaat zijn teamgenoot voorbij. Zo gaat Leclerc in plaats van naar de tweede plek naar de vierde, en valt hij van het podium. Voor Vettel is het een welverdiend podium, na eindelijk weer eens een niet-teleurstellend resultaat in de Ferrari. Het maakt het podium des te bijzonderder. Een record-wereldkampioen, een oud-wereldkampioen in zijn nadagen bij Ferrari, en een rijder zonder stoeltje voor volgend seizoen.
Achter Leclerc, eindigt Carlos Sainz als vijfde. Met teamgenoot Norris op p8, haalt McLaren weer belangrijke punten binnen in de strijd om de vierde plek in het kampioenschap. Wie had dat voorafgaand aan de race gedacht, met beide McLarens achteraan op de grid. Verstappen en Albon halen met p6 en p7 niet uit het vat wat er voor Red Bull in leek te zitten. De negende plek van Stroll is erg treurig, nadat hij de halve race fier aanvoerde. Het laatste puntje is nog voor Daniel Ricciardo.

Hamilton hevig geëmotioneerd
Lewis Hamilton kan al in de uitloopronde zijn tranen niet bedwingen. Wie denkt dat het na zeven wereldtitels wel gaat wennen, heeft het mis. "Ik word er echt stil van. Ik ben zo trots. Als kind keek ik naar de tv en droomde ik ervan om ooit zoiets te bereiken. Maar die zeven titels van Michael voelden altijd zo onbereikbaar. Eén, twee of drie titels voelde al als onhaalbaar, maar zeven is eigenlijk niet te bevatten. Het is dan ook een les voor de kinderen van nu. Durf te dromen. Laat je niet vertellen wat niet kan. Geef nooit op. Twijfel niet aan jezelf. En werk keihard."
"Het gekke is dat ik het gevoel heb dat ik pas net begonnen ben. Fysiek en mentaal voel ik me zo fit. Voor veel mensen is dit een enorm zwaar jaar, en ook ikzelf heb nog nooit zoveel moeten opgeven als dit jaar. Ik heb het hele jaar niet buiten de deur gegeten, zit praktisch elke dag met room service op mijn kamer en probeer in mijn eigen bubbel te blijven. Ik ben Team LH en mijn familie enorm dankbaar voor alle steun, waardoor ik de focus en goede mindset vast kon houden. Vanavond wordt ook geen wilde avond, misschien een flesje wijn thuis en de race terugkijken."
"De race van vandaag was tekenend voor hoe we als team werken. We waren na gisteren niet eens extreem teleurgesteld. We doen niet aan verwijten, maar we proberen continu te leren, samen beter te worden en vooruit te kijken. Ook de race begon niet geweldig, met mijn foutje in de eerste ronde en toen ik een tijd vast zat achter Vettel. Ik zag Albon wegrijden en had het gevoel dat de race me uit de handen glipte. Maar ik bleef geloven en hopen en later kwam de race me weer tegenmoet. Toen Seb stopte wist ik dat ik door wilde rijden. De intermediates werden langzaam slicks en dat was in deze omstandigheden precies wat ik nodig had. Ik verloor in 2007 in de pitstraat in China de wereldtitel en in Monaco 2015 verloor ik de wedstrijd door een late stop. Al die ervaring nam ik vandaag mee, om de juiste beslissingen te maken."
Open sollicitatie Perez
Sergio Perez hoopt nog steeds op het tweede zitje bij Red Bull, en bewees zichzelf vandaag een dienst. Eerst door Verstappen achter zich te houden, daarna door Albon niet voorbij te laten, en uiteindelijk door beide Ferrari's achter zich te houden. "Mijn banden waren helemaal op. Nog een ronde meer en ze waren ontploft denk ik. De vibraties waren extreem. Bij de actie met Max, kreeg ik niet helemaal mee wat er gebeurde. Mijn spiegels waren beslagen, dus het team hield me op de hoogte van mijn voorsprong. Toen zag ik hem plotseling naast me en daarna was hij weg. In de slotfase had ik nog een mooi gevecht met Leclerc. Eerst haalde hij me in, daarna kwam ik weer terug. Het maakte de race wel af."
Vettel geniet
Sebastian Vettel is bezig het hoofdstuk Ferrari af te sluiten, maar doet dat zo met nog een spaarzaam hoogtepunt. "Het was behoorlijk intens vandaag, behoorlijk lang, maar heel erg leuk. Het is een behoorlijke verrassing nog op het podium te eindigen. Ik wist dat Sergio het zwaar had met zijn banden, dus ik zorgde ervoor dat ik dichtbij bleef. Toen daarna de actie met Leclerc kwam, kon ik profiteren. De omstandigheden waren verraderlijk. We zaten de laatste twintig ronden continu te kijken wanneer we naar slicks konden, maar uiteindelijk durfde niemand, zeker niet toen er nog wat regen werd voorspeld."
Verstappen wil snel weg
"De start was al waardeloos", verzucht Verstappen. "Daarna wilde ik dicht bij Perez blijven, maar ik kwam buiten de baan, spinde, had een grote flatspot en toen was het klaar. Zowel in het droog als op de natte baan was er eigenlijk maar één lijn, waardoor inhalen heel moeilijk was. Aan het einde haalde ik de mannen voor me nog wel bij, maar toen waren mijn banden weer op. Al met al een enorm frustrerende race, eentje om snel te vergeten."
Uitslag Grand Prix Turkije
1. Lewis Hamilton, 58 ronden
2. Sergio Perez, op 31.633
3. Sebastian Vettel, op 31.960
4. Charles Leclerc, op 33.858
5. Carlos Sainz, op 34.363
6. Max Verstappen, op 44.873
7. Alex Albon, op 46.873
8. Lando Norris, op 1:01.259
9. Lance Stroll, op 1:12.353
10. Daniel Ricciardo, op 1:35.460
11. Esteban Ocon, op 1 ronde
12. Daniil Kvyat, op 1 ronde
13. Pierre Gasly, op 1 ronde
14. Valtteri Bottas, op 1 ronde
15. Kimi Räikkönen, op 1 ronde
16. Kevin Magnussen
Romain Grosjean
Nicholas Latifi
Antonio Giovinazzi