GT4: ADAC GT4 Germany titel in Oschersleben naar Piana/Schrey
De GT4 finale bood als afsluiter van het seizoen 2020 op Oschersleben voldoende drama. Met een zesde plek stelde de combinatie Gabriele Piana(34/I Hofor Racing by Bonk Motorsport)/Michael Schrey(37/I) met een BMW M4 GT4 de titel veilig. De overwinning in de wedstrijd ging naar de combinatie Jan Kasperlik(41)/Nicola Moller Madsen(27 DK/Team Allied Racing) met de Porsche Cayman GT4.
Laatste seizoenstart van de GT4 Germany.
Tekst Willem J.Staat
Foto's ADAC Sport
ADAC GT4 Germany titel in Oschersleben naar Piana/Schrey
Vanaf een zesde plek wist Nicolai Moller Madsen in een turbulente openingsfase snel terrein goed te maken en bevond zich al snel in tweede positie voordat hij de KTM X-Bow Reinhard Kofler(35/A True Racing) van de eerste plek wist te verdringen. Daarna was het nog maar een kwestie van tijd en naar 17 minuten bevond de Porsche zich eigenlijk definitief aan de leiding.
Moller Madsen: "Bij de start was het wel een beetje krap. Ik voelde mij in een sandwich maar ik ben er goed doorheen gekomen. Daarna heb ik de KTM X-Bow voor mij goed bestudeerd en op het juiste moment gepasseerd. Voor mij was het duidelijk dat we alleen met een overwinning nog over titelkansen beschikten. Op het einde was het echter P2 in de eindstand. Maar ik ben toch tevreden dat we vier wedstrijden wisten te winnen." Kasperlik nam na de verplichte stop de Porsche over en kwam als eerste over de streep. Achter de winnende Porsche zorgden de collega's Joël Sturm(D/18)/Dennis Fetzer(19/D) voor Allied Racing met een dubbelzege. De derde plek was weggelegd voor de T3/HRT Motorsport Audi R8 LMS GT4 van de combinatie Hugo Sasse(16/D)/William Tregurtha(20/D).

Met een overwinning op zaterdag werd de basis voor de titel gelegd door de combinatie Piana/Schrey,
Een zesde plek was voor de combinatie Schrey/Piana voldoende om de titel veilig te stellen. Vanaf een twaalfde startplek wist Michael Schrey zes posities te winnen waarmee hij de basis voor de titel legde. Michael Schrey: " Ik moest met regelmaat oppassen dat er niets gebeurde en tegelijk posities goed maken. Een behoorlijke uitdaging maar het is mij gelukt. Qua snelheid kon ik het enigszins bijhouden. Door P1 van Kasperlik/Moller Madsen was het duidelijk dat mijn teamcollega Gabriele Piana niet slechter als zevende moest eindigen om de titel in de wacht te slepen. En exact op P7 nam Piana de BMW na de verplichte pitstop over.
Piana: "Voor mij lag een McLaren die ik snel kon inhalen. Daarna vertelde mijn ingenieur dat dit voldoende was. Daarna heb ik gas terug genomen. Op het einde was ik toch wel een beetje nerveus. Ik hoorde in de auto zoveel geluiden die er niet waren. Alles verliep gewoon super."

De kersverse kampioenen.
Overigens behaalde de combinatie Piana/Schrey tijdens de eerste wedstrijd op zaterdag overigens ook hun allereerste seizoenszege maar namen tevens de leiding in de tussenstand van het kampioenschap. De tweede plek ging naar het Oostenrijkse KTM X-Bow duo Florian Janits(22)/Reinold Kofler(35) terwijl de Allied Racing Porsche van de combinatie Kasperlik/Moller Madsen als derde eindigde. De combinatie Apotheloz/Trefz verloor na een aanrijding de leiding in de tussenstand van het kampioenschap en zou als 14e geklasseerd worden.Uiteindelijk verloren zij hierdoor ook het kampioenschap. Twintig minuten voor het einde reed Trefz tegen de McLaren 570 S van Robin Dörr en kreeg daarvoor een kostbare "drive-through" opgelegd.

Tekst Willem J.Staat
Foto's ADAC Sport
ADAC GT4 Germany titel in Oschersleben naar Piana/Schrey
Vanaf een zesde plek wist Nicolai Moller Madsen in een turbulente openingsfase snel terrein goed te maken en bevond zich al snel in tweede positie voordat hij de KTM X-Bow Reinhard Kofler(35/A True Racing) van de eerste plek wist te verdringen. Daarna was het nog maar een kwestie van tijd en naar 17 minuten bevond de Porsche zich eigenlijk definitief aan de leiding.
Moller Madsen: "Bij de start was het wel een beetje krap. Ik voelde mij in een sandwich maar ik ben er goed doorheen gekomen. Daarna heb ik de KTM X-Bow voor mij goed bestudeerd en op het juiste moment gepasseerd. Voor mij was het duidelijk dat we alleen met een overwinning nog over titelkansen beschikten. Op het einde was het echter P2 in de eindstand. Maar ik ben toch tevreden dat we vier wedstrijden wisten te winnen." Kasperlik nam na de verplichte stop de Porsche over en kwam als eerste over de streep. Achter de winnende Porsche zorgden de collega's Joël Sturm(D/18)/Dennis Fetzer(19/D) voor Allied Racing met een dubbelzege. De derde plek was weggelegd voor de T3/HRT Motorsport Audi R8 LMS GT4 van de combinatie Hugo Sasse(16/D)/William Tregurtha(20/D).

Met een overwinning op zaterdag werd de basis voor de titel gelegd door de combinatie Piana/Schrey,
Een zesde plek was voor de combinatie Schrey/Piana voldoende om de titel veilig te stellen. Vanaf een twaalfde startplek wist Michael Schrey zes posities te winnen waarmee hij de basis voor de titel legde. Michael Schrey: " Ik moest met regelmaat oppassen dat er niets gebeurde en tegelijk posities goed maken. Een behoorlijke uitdaging maar het is mij gelukt. Qua snelheid kon ik het enigszins bijhouden. Door P1 van Kasperlik/Moller Madsen was het duidelijk dat mijn teamcollega Gabriele Piana niet slechter als zevende moest eindigen om de titel in de wacht te slepen. En exact op P7 nam Piana de BMW na de verplichte pitstop over.
Piana: "Voor mij lag een McLaren die ik snel kon inhalen. Daarna vertelde mijn ingenieur dat dit voldoende was. Daarna heb ik gas terug genomen. Op het einde was ik toch wel een beetje nerveus. Ik hoorde in de auto zoveel geluiden die er niet waren. Alles verliep gewoon super."

De kersverse kampioenen.
Overigens behaalde de combinatie Piana/Schrey tijdens de eerste wedstrijd op zaterdag overigens ook hun allereerste seizoenszege maar namen tevens de leiding in de tussenstand van het kampioenschap. De tweede plek ging naar het Oostenrijkse KTM X-Bow duo Florian Janits(22)/Reinold Kofler(35) terwijl de Allied Racing Porsche van de combinatie Kasperlik/Moller Madsen als derde eindigde. De combinatie Apotheloz/Trefz verloor na een aanrijding de leiding in de tussenstand van het kampioenschap en zou als 14e geklasseerd worden.Uiteindelijk verloren zij hierdoor ook het kampioenschap. Twintig minuten voor het einde reed Trefz tegen de McLaren 570 S van Robin Dörr en kreeg daarvoor een kostbare "drive-through" opgelegd.