Formule 4: Succesvolle afsluiter voor VAR. Jonny Edgar kampioen. Crawford vice-kampioen
Spanning tot het einde in het Duitse F4 kampioenschap. Met de Brit Jonny Edgar en de Amerikaan Jak Crawford behaalde het team van Frits van Amersfoort zowel de titel als het vice-kampioenschap evenals de teamtitel!De allerlaatste seizoenswedstrijd leverde een overwinning op voor ADAC rookie Tim Tramnitz(US Racing) terwijl Edgar vanaf een zevende startplek een schitterende wedstrijd reed en met een tweede plek de titel wist veilig te stellen.

Jak Crawford en Jonny Edgar. Van beide Red Bull-ondersteunde coureurs bij VAR gaan we in de toekomst nog heel veel horen.
Tekst Willem J. Staat
Foto's ADAC Motorsport
Succesvolle afsluiter voor VAR. Jonny Edgar kampioen. Crawford vice-kampioen
De eerste wedstrijd op zaterdag was een absolute thriller tussen de VAR teamgenoten Jonny Edgar en Jak Crawford. En met een teamintern duel tussen de VAR-coureurs was de spanning dan ook te snijden. Nadat de beide VAR-coureurs de eerste wedstrijd vrijwel geheel domineerden kwam het in de slotfase tot het onvermijdelijke contact tussen beiden waarbij Edgar de pits moest opzoeken en zonder punten bleef. Het betekende dat de Amerikaan in de tussenstand van het kampioenschap over twee punten voorsprong op zijn naaste rivaal en teamgenoot beschikte.
Aan het slot van de eerste wedstrijd kwam het tot ene onvermijdelijke confrontatie tussen de beide VAR-coureurs. Crawford had zich al meermaals voor de drievoudige linker S-bocht in het infield aan de buitenkant gepositioneerd. Edgar wilde zijn teamgenoot afblokken maar reed daarbij over Crawfords voorvleugel heen en liep daarbij een langzaam rechterachterband op. Ook Crawford's voorvleugel liep de nodige schade op maar kon zonder problemen doorrijden.
VAR haalde een flinke buit binnen dit seizoen.
Jak Crawford: "Wij beschikten aan het begin van de wedstrijd over dezelfde snelheid maar kennelijk werden zijn banden minder. Ik zat dicht achter hem en moest gewoon geduldig zijn. Ik moest wat anders proberen maar had eenvoudig weg geen plek." Edgar was duidelijk teleurgesteld. "Het was slechts een licht contact maar het is natuurlijk jammer dat zoiets gebeurt." Hoe langer de wedstrijd duurde des te meer afstand konden beiden VAR-rijders van hun concurrenten nemen. Tegen de eerste aanval van Crawford wist Edgar zich uitstekend te verdedigen. En bij de Hasseröder bocht slaagde Crawford er steeds meer in om zich beter voor de beslissende aanval te positioneren. Met bekend resultaat. Crawford schreef de eerste wedstrijd op zijn naam met achter zich Bernier en Seppänen.
Met een overtuigende zege in de laatste wedstrijd met omgedraaide startgrid stelde VAR-coureur Edgar de Duitse F4 titel veilig. Vanaf een zevende startplek werkte Edgar zich snel naar voren en zou als tweede eindigen. Na de eerste wedstrijd op zaterdag schreef Jak Crawford eerder op de zondag ook de tweede weekendwedstrijd op zijn naam en dit betekende zijn vijfde seizoensoverwinning waardoor hij over een voorsprong van negen punten op zijn teamgenoot beschikte. Voor de laatste wedstrijd met omgedraaide startgrid moesten beide VAR-coureurs vanaf startplek P7 en P8 vertrekken. Edgar had een superstart maar Crawford bleef een beetje in "het verkeer" hangen.

Teamkampioen!
Edgar bevond zich snel op P4 terwijl Crawford niet verder dan P7 kwam. Eigenlijk was het voldoende maar toen Edgar de Fransman Victor Bernier passeerde kwam hij in de tussenstand van het kampioenschap virtueel aan de leiding. Na een safetycarfase ging de Brit ook nog aan de Fin Seppänen voorbij waardoor Crawford onder enorme druk stond. Ook een "off-road" excursie van de Brit Oliver Bearman hielp hem ook niet verder in de tussenstand van het kampioenschap. Het verschil tussen beide teamgenoten bedroeg aan het eind van het seizoen slechts twee punten. 300 voor Edgar en 298 voor Crawford.
Grote vreugde bij Tim Tramnitz die aan het einde van zijn allereerste eenzitter seizoen alsnog een overwinning wist te behalen. Ondanks een safetycarfase werd de door ADAC Stiftung Sport ondersteunde rijder nauwelijks meer bedreigd. "Dit is mega ik ben enorm blij. Eindelijk is het in de laatste wedstrijd gelukt. In de eerste wedstrijd op zondag behaalde Tramnitz een matig resultaat. Hij kwam niet verder dan een achtste plek. Vorige week kroonde Tramnitz zichzelf al op de Lausitzring als rookie van het jaar. In de eindstand van het kampioenschap eindigde hij als vierde. De Fin Elias Seppänen(US Racing) eindigde als derde. Ook in de eindstand van het kampioenschap eindigde hij op P3. En ook in de eerste wedstrijd op zondag leverden de beide VAR-rijders een adembenemend teamduel. Daarbij eindigde de Brit Oliver Bearman als derde, gevolgd door de US Racing teamgenoten Lomko en Seppänen.
Kampioen, Vicekampioen en Teamkampioenschap. Meer kon het team van Frits van Amersfoort zich voor dit seizoen niet wensen. Vorig jaar ging het teamkampioenschap overigens naar US Racing.

Tim Tramnitz won de allerlaatste wedstrijd van het seizoen 2020.

Jak Crawford en Jonny Edgar. Van beide Red Bull-ondersteunde coureurs bij VAR gaan we in de toekomst nog heel veel horen.
Tekst Willem J. Staat
Foto's ADAC Motorsport
Succesvolle afsluiter voor VAR. Jonny Edgar kampioen. Crawford vice-kampioen
De eerste wedstrijd op zaterdag was een absolute thriller tussen de VAR teamgenoten Jonny Edgar en Jak Crawford. En met een teamintern duel tussen de VAR-coureurs was de spanning dan ook te snijden. Nadat de beide VAR-coureurs de eerste wedstrijd vrijwel geheel domineerden kwam het in de slotfase tot het onvermijdelijke contact tussen beiden waarbij Edgar de pits moest opzoeken en zonder punten bleef. Het betekende dat de Amerikaan in de tussenstand van het kampioenschap over twee punten voorsprong op zijn naaste rivaal en teamgenoot beschikte.
Aan het slot van de eerste wedstrijd kwam het tot ene onvermijdelijke confrontatie tussen de beide VAR-coureurs. Crawford had zich al meermaals voor de drievoudige linker S-bocht in het infield aan de buitenkant gepositioneerd. Edgar wilde zijn teamgenoot afblokken maar reed daarbij over Crawfords voorvleugel heen en liep daarbij een langzaam rechterachterband op. Ook Crawford's voorvleugel liep de nodige schade op maar kon zonder problemen doorrijden.

Jak Crawford: "Wij beschikten aan het begin van de wedstrijd over dezelfde snelheid maar kennelijk werden zijn banden minder. Ik zat dicht achter hem en moest gewoon geduldig zijn. Ik moest wat anders proberen maar had eenvoudig weg geen plek." Edgar was duidelijk teleurgesteld. "Het was slechts een licht contact maar het is natuurlijk jammer dat zoiets gebeurt." Hoe langer de wedstrijd duurde des te meer afstand konden beiden VAR-rijders van hun concurrenten nemen. Tegen de eerste aanval van Crawford wist Edgar zich uitstekend te verdedigen. En bij de Hasseröder bocht slaagde Crawford er steeds meer in om zich beter voor de beslissende aanval te positioneren. Met bekend resultaat. Crawford schreef de eerste wedstrijd op zijn naam met achter zich Bernier en Seppänen.
Met een overtuigende zege in de laatste wedstrijd met omgedraaide startgrid stelde VAR-coureur Edgar de Duitse F4 titel veilig. Vanaf een zevende startplek werkte Edgar zich snel naar voren en zou als tweede eindigen. Na de eerste wedstrijd op zaterdag schreef Jak Crawford eerder op de zondag ook de tweede weekendwedstrijd op zijn naam en dit betekende zijn vijfde seizoensoverwinning waardoor hij over een voorsprong van negen punten op zijn teamgenoot beschikte. Voor de laatste wedstrijd met omgedraaide startgrid moesten beide VAR-coureurs vanaf startplek P7 en P8 vertrekken. Edgar had een superstart maar Crawford bleef een beetje in "het verkeer" hangen.

Teamkampioen!
Edgar bevond zich snel op P4 terwijl Crawford niet verder dan P7 kwam. Eigenlijk was het voldoende maar toen Edgar de Fransman Victor Bernier passeerde kwam hij in de tussenstand van het kampioenschap virtueel aan de leiding. Na een safetycarfase ging de Brit ook nog aan de Fin Seppänen voorbij waardoor Crawford onder enorme druk stond. Ook een "off-road" excursie van de Brit Oliver Bearman hielp hem ook niet verder in de tussenstand van het kampioenschap. Het verschil tussen beide teamgenoten bedroeg aan het eind van het seizoen slechts twee punten. 300 voor Edgar en 298 voor Crawford.
Grote vreugde bij Tim Tramnitz die aan het einde van zijn allereerste eenzitter seizoen alsnog een overwinning wist te behalen. Ondanks een safetycarfase werd de door ADAC Stiftung Sport ondersteunde rijder nauwelijks meer bedreigd. "Dit is mega ik ben enorm blij. Eindelijk is het in de laatste wedstrijd gelukt. In de eerste wedstrijd op zondag behaalde Tramnitz een matig resultaat. Hij kwam niet verder dan een achtste plek. Vorige week kroonde Tramnitz zichzelf al op de Lausitzring als rookie van het jaar. In de eindstand van het kampioenschap eindigde hij als vierde. De Fin Elias Seppänen(US Racing) eindigde als derde. Ook in de eindstand van het kampioenschap eindigde hij op P3. En ook in de eerste wedstrijd op zondag leverden de beide VAR-rijders een adembenemend teamduel. Daarbij eindigde de Brit Oliver Bearman als derde, gevolgd door de US Racing teamgenoten Lomko en Seppänen.
Kampioen, Vicekampioen en Teamkampioenschap. Meer kon het team van Frits van Amersfoort zich voor dit seizoen niet wensen. Vorig jaar ging het teamkampioenschap overigens naar US Racing.

Tim Tramnitz won de allerlaatste wedstrijd van het seizoen 2020.