Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

GT: Kelvin van der Linde zorgt voor anticlimax. Engelhart/Ammermüller GT Masters kampioenen

Met een vierde plek op Oschersleben stelde de combinatie Michael Ammermüller(34) en Christian Engelhart(33) voor het gloednieuwe SSR Porsche team de prestigieuze ADAC GT Masters titel veilig. Vanaf pole zegevierde de KNAUS HTP-Team Winward Mercedes AMG GT3 van de combinatie Philipp Ellis(28/GB)/Raffaele Marciello(25/I). De tweede plek was weggelegd voor de WRT Audi R8 LMS van de combinatie Rolf Ineichen(42/CH) en Mirko Bortolotti(30/I). Daarachter volgde de Precote Herberth Porsche 911 GT3 van de combinatie Robert Renauer(35/D)/Mathieu Jaminet. Voor de regerende titelverdedigers Patric Niederhauser/Kelvin van der Linde eindigde de wedstrijd in een anticlimax.


2020 Start Oschersleben
Regerend kampioen Kevlin van de Linde zorgt met deze chaos voor een teleurstellende anti-climax en werd later door de DMSB met 10.000 Euro boete bestraft voor het veroorzaken van dit incident.

Tekst Willem J. Staat
Foto's ADAC Motorsport


2020 Kampioenen 2
Müller Engelhardt direct kampioen in hun eerste jaar met SSR.


Kelvin van der Linde zorgt voor anti-climax. Engelhart/Ammermüller GT Masters kampioenen
De basis voor een horror scenario werd eigenlijk al aan het einde van de kwalificaties verricht toen Kelvin van der Linde kort voor het afvlaggen kort bij het opkomen van het rechte stuk van de baan kwam en op de monitoren van P1 naar P11 dook. Zijn uiteindelijke startplek. De Rutronics Audi crew werd door velen als grote titelfavoriet gedoodverfd. Zeker omdat zij in de ADAC GT Masters geschiedenis de eersten zouden kunnen zijn om voor de eerste maal de titel in het tweede achtereenvolgende jaar te prolongeren. Vanaf een startplek probeerde Van der Linde zoveel mogelijk plekken goed te maken. Het ging faliekant fout en het leidde tot een "pile-up" waarbij meerdere auto's werden uitgeschakeld waaronder de beide Rutronik Racing Audi's, de GRT Lamborghini van Tim Zimmermann waardoor Steijn Schothorst niet meer aan rijden toekwam. Wel had Zimmermann in de tussenstand van het Junior kampioenschap voldoende punten verzameld om de titel veilig te stellen. Een schrale troost. Tot een echte titelstrijd in de wedstrijd kwam het jammer genoeg niet meer.

2020 Start 2 De tweede start verliep wat beter.

Net voordat er na Code Rood werd overgeschakeld beleefde Christian Engelhart in de SSR Porsche ook nog even een momentje toen hij van achteren door de GRT Lamborghini Huracan van Alberto Costa Balboa in de rondte werd gedraaid maar kon zonder schade zijn weg vervolgen totdat er werd afgebroken. Daarbij beschikte het SSR Team toch wel over een beetje geluk. Wel bood Costa Balboa op de grid zijn excuses aan Engelhardt aan. Het was niet zijn bedoeling geweest. Balboa kreeg er later alsnog een drive-through voor opgelegd.

2020 Kampioenen Start
Ammermüller/Engelhart op weg naar de titel.

Na een lang oponthoud werd er opnieuw gestart en nam Raffaele Marciello in de HTP Winward Mercedes AMG GT3 direct de leiding en stond tot aan de pitwindow onder flinke druk van zijn landgenoot Mirko Bortolotti in de WRT Audi R8 LMS. Aan de kop veranderde niets. Achter de beide leiders draaide Engelhart met regelmaat zijn rondjes. Nadat Philipp Ellis van Marciello de HTP Winward Mercedes AMG GT3 had overgenomen wist deze zijn voorsprong op Rolf Ineichen tot 17.699 secs. te vergroten en ging als eerste over de streep. Voor Marciello was het de eerste verdiende zege in de ADAC GT Masters. Voor Ellis de tweede sinds de openingswedstrijd op Oschersleben 2018.

2020 WRT
Sterk optreden van WRT.

Voor de combinatie Bortolotti/Ineichen in de WRT Audi R8 LMS betekende het hun tweede seizoenspodium. Tevens zegevierde Ineichen in het Pirelli Trophy-klassement. De derde plek ging naar de Precote Herberth Porsche 911 GT3 R van de combinatie Renauer/Jaminet, die in de slotfase nog aan de kersverse kampioenen Ammermüller/Engelhart voorbij gingen. In de eindstand van het kampioenschap bedraagt het verschil met Robert Renauer slechts negen punten. Bovendien behaalde het SSR Team tevens de teamtitel. Ook leken de sportcommisarissen even actie te gaan ondernemen tegenover Engelhart vanwege een niet goed gemaakte veiligheidsgordel. Uiteindelijk bleef die uit.

2020 Langeveld
Geen succesvolle afsluiter voor Niels Langeveld.

De combinatie Luca Stolz(25/D)/Maro Engel(MC/35) eindigde met de Toksport WRT Mercedes) als vijfde en dit was genoeg voor P3 in de eindstand van de titelstrijd.Philipp Ellis: " Ik had eigenlijk een weinig spectaculaire wedstrijd. Ik kon direct van de Audi afstand nemen en het ding naar huis rijden. Het was belangrijk om geen fouten te maken en de Track Limits in de gaten te houden. Raffaele heeft een groot deel van het werk verricht. Ik kan hem alleen maar bedanken. P3 gisteren bevrijdde ons eigenlijk al een beetje. Eindelijk beleefden we een keer een probleemloos weekend."

2020 Dontje
Negende plek voor Indy Dontje.

Raffaele Marciello: "Ik had een goede start en een mooi duel met Miro Bortolotti. Omdat inhalen in Oschersleben nogal vrij moeilijk is konden we onze positie goed verdedigen en de overwinning behalen. Zonder grote voorvallen beleefden we een zuiver weekend zonder grote voorvallen of controversiële situaties. De sleutel voor het succes lag in een probleemloos weekend."

In een persconfrontatie voorafgaande aan de GT Masters kondigde men vanwege de huidige economische situatie geen verhoging van de inschrijfgelden aan. Wel dat de samenwerking met Pirelli ook in 2021 wordt voortgezet. Tevens is er een prijzenpot van ruim 500.000 Euro. Ook de TCR, GT4 en Formule 4 blijven van het ADAC GT Masters pakket deel uitmaken. Ook het eSports kampioenschap wordt gecontinueerd.

2020 Marciello 1
Eindelijk een overwinning voor Marciello/Ellis.





Uitslag 
1. Raffaele Marciello/Philip Ellis – HTP WINWARD Motorsport – Mercedes-AMG GT3 42 ronden 1.23.55.182 gem 110.6 kph 2. Mirko Bortolotti/Rolf Ineichen – Team WRT – Audi R8 LMS GT3 + 17.699 secs.
3. Mathieu Jaminet/Robert Renauer – Precote Herberth Motorsport – Porsche 911 GT3 R + 20.609 secs.
4. Christian Engelhart/Michael Ammermüller – SSR Performance – Porsche 911 GT3 R + 22.752 secs.
5. Maro Engel/Luca Stolz – Toksport WRT – Mercedes-AMG GT3 + 25.447 secs.
6. Dorian Boccolacci/Mick Wishofer – Team Zakspeed BKK Mobil Oil Racing – Mercedes-AMG GT3 + 28.242 secs.
7. Dries Vanthoor/Charles Weerts – Team WRT – Audi R8 LMS GT3 + 29.111 secs.
8. David Jahn/Jannes Fittje – KÜS Team75 Bernhard – Porsche 911 GT3 R + 30.628 secs.
9. Maximilian Götz/Indy Dontje – HTP WINWARD Motorsport – Mercedes-AMG GT3 + 35.555 secs
10. Stefan Müller/Ricardo Feller – BWT Mücke Motorsport – Audi R8 LMS GT3 + 35.861 secs.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet