GT4: Overwinningen voor Aston Martin en McLaren in GT4 Germany Lausitzring
De twee voorlaatste ADAC GT4 wedstrijden op de Lausitzring leverden twee verrassende winnaars op. De eerste werd afgelopen zaterdag bij invallende duisternis verreden. De eerste wedstrijd leverde een overwinning op voor de combinatie Tim Heinemann/Moritz Oestreich in de ProSport Aston Martin Vantage GT4. Beiden werkten overigens een gaststart af. De tweede wedstrijd op zondag leverde een overwinning op voor Aleksey Sizov en Christopher Dreyspring in de Dörr McLaren 570 S GT4

Lange-afstandssfeer in de GT4 Germany. De laatste maal dat we zoiets zagen was DTM 2003 op de Nürburgring.
Tekst Willem J. Staat
Foto's ADAC Motorsport
Overwinningen voor Aston Martin en McLaren in GT4 Germany Lausitzring
Bij de eerste wedstrijd die afgelopen zaterdag rondom de klok van vijf van start ging heerste bij invallende duisternis met fel blinkende koplampen en gloeiende remschijven lange-afstandssfeer. Na bijna een jaar afwezigheid keerde Tim Heinemann afgelopen zaterdag met een overwinning terug. Achter de combinatie Heinemann/Oestreich volgde de Porsche Cayman 718 GT4 van de Jan Kasperlik/Nicolai Moller Madsen(Team Allied Racing) en de Zakspeed Mercedes AMG GT4 van Jan Marschalkowski/Henrik Still.
Heinemann mocht vanaf pole vertrekken en reed continue zeer sterke rondetijden. Bij de verplichte rijderswissel beschikte men al over een voorsprong van meer dan acht seconden op de Zakspeed Mercedes AMG GT4 van Jan Marschalkowski. Tim Heinemann: "Ik had een goede start maar in de eerste bocht lagen we al met drie/vier man naast elkaar. Ik wist de leiding te behouden en een gat te slaan. Voor de verplichte pitstop gingen we erg conservatief te werk. Het was voldoende om vooraan te blijven rijden."
Een tweede McLaren-overwinning voor Dörr Motorsport dit seizoen.
Kort nadat alle pitstops waren afgewerkt moest de safetycar voor de eerste maal uitrukken omdat de Ginetta G55 GT4 van Cedric Piro naast de baan tot stilstand was gekomen. Niet de eerste maal dit seizoen overigens. Op dat moment had de Zakspeed Mercedes AMG GT4 van Henrik Still de leiding in handen. Kort daarna geraakte Still van de baan en viel naar de negende plek terug terwijl Moritz Oestreich inmiddels aan de Porsche 718 Cayman GT4 voorbij was gegaan en op deze wijze de leiding in handen had gekregen. Met verschil van 1.773 secs. Ging Moritz Oestreich als eerste over de streep. Voor de tweede wedstrijd op zondag was er andermaal een podiumklassering voor ProSport Aston Martin Vantage GT4 weggelegd. Achter de combinaties Aleksey Sizov/Christopher Dreyspring en Hugo Sasse/William Tregurtha in T3 HRT Motorsport Audi R8 LMS wisten zij als derde te eindigen.
Direct na de start nam Marvin Dienst in de DLV Team Schütz Motorsport Mercedes AMG GT4 de leiding maar er moest in de eerste ronde al direct geneutraliseerd worden nadat Henrik Still met de Zakspeed AMG GT4 Mercedes achterstevoren was gegaan en raakte vervolgens de McLaren van Phil Dörr die door Reinhold Kofler in de KTM X-Bow GT4 niet meer ontweken kon worden. Er werd voor de eerste maal met een Code Rood afgebroken.
Na de herstart nam Nicolai Moller Madsen in de Team Allied Porsche 718 Cayman GT4 de leiding maar het duurde niet lang of de volgende neutralisatie diende zich voor de gestrande Alesia Kreutzpointner aan. Vervolgens ging vrijwel het gehele startveld voor de verplichte rijderswissel naar binnen. En daarbij was Aleksey Sizov eigenlijk de grote winnaar omdat hij als eerste voor de Team Allied Porsche van Dennis Fetzer naar binnen ging. Met nog 18 resterende minuten bleef de Dörr McLaren 570 S GT4 aan de leiding. Nadat vervolgens wederom de nodige auto's van de baan gleden werd er definitief met de rode vlag afgebroken.

Podium voor T3 HRT Motorsport.
Christopher Dreyspring: " Ik was op regenbanden vertrokken maar gedurende de rodevlag situaties zijn wij naar slicks overgestapt. Zeker omdat er in de derde sector zich al een droge lijn bevond was dit een juiste beslissing.
Aleksey Sizov: " Onze pitstop was gewoon perfect. We hebben geen tijd verloren en reden exact op de limiet. Het team van Dörr Racing heeft goed werk verricht en dit was de sleutel naar de overwinning. Ik moest in mijn stint wel geconcentreerd rijden omdat ik slicks de droge lijnen moest weten te vinden." Ook was er voor Sizov P1 in het Junior klassement weggelegd.

Lange-afstandssfeer in de GT4 Germany. De laatste maal dat we zoiets zagen was DTM 2003 op de Nürburgring.
Tekst Willem J. Staat
Foto's ADAC Motorsport
Overwinningen voor Aston Martin en McLaren in GT4 Germany Lausitzring
Bij de eerste wedstrijd die afgelopen zaterdag rondom de klok van vijf van start ging heerste bij invallende duisternis met fel blinkende koplampen en gloeiende remschijven lange-afstandssfeer. Na bijna een jaar afwezigheid keerde Tim Heinemann afgelopen zaterdag met een overwinning terug. Achter de combinatie Heinemann/Oestreich volgde de Porsche Cayman 718 GT4 van de Jan Kasperlik/Nicolai Moller Madsen(Team Allied Racing) en de Zakspeed Mercedes AMG GT4 van Jan Marschalkowski/Henrik Still.
Heinemann mocht vanaf pole vertrekken en reed continue zeer sterke rondetijden. Bij de verplichte rijderswissel beschikte men al over een voorsprong van meer dan acht seconden op de Zakspeed Mercedes AMG GT4 van Jan Marschalkowski. Tim Heinemann: "Ik had een goede start maar in de eerste bocht lagen we al met drie/vier man naast elkaar. Ik wist de leiding te behouden en een gat te slaan. Voor de verplichte pitstop gingen we erg conservatief te werk. Het was voldoende om vooraan te blijven rijden."
Kort nadat alle pitstops waren afgewerkt moest de safetycar voor de eerste maal uitrukken omdat de Ginetta G55 GT4 van Cedric Piro naast de baan tot stilstand was gekomen. Niet de eerste maal dit seizoen overigens. Op dat moment had de Zakspeed Mercedes AMG GT4 van Henrik Still de leiding in handen. Kort daarna geraakte Still van de baan en viel naar de negende plek terug terwijl Moritz Oestreich inmiddels aan de Porsche 718 Cayman GT4 voorbij was gegaan en op deze wijze de leiding in handen had gekregen. Met verschil van 1.773 secs. Ging Moritz Oestreich als eerste over de streep. Voor de tweede wedstrijd op zondag was er andermaal een podiumklassering voor ProSport Aston Martin Vantage GT4 weggelegd. Achter de combinaties Aleksey Sizov/Christopher Dreyspring en Hugo Sasse/William Tregurtha in T3 HRT Motorsport Audi R8 LMS wisten zij als derde te eindigen.
Direct na de start nam Marvin Dienst in de DLV Team Schütz Motorsport Mercedes AMG GT4 de leiding maar er moest in de eerste ronde al direct geneutraliseerd worden nadat Henrik Still met de Zakspeed AMG GT4 Mercedes achterstevoren was gegaan en raakte vervolgens de McLaren van Phil Dörr die door Reinhold Kofler in de KTM X-Bow GT4 niet meer ontweken kon worden. Er werd voor de eerste maal met een Code Rood afgebroken.
Na de herstart nam Nicolai Moller Madsen in de Team Allied Porsche 718 Cayman GT4 de leiding maar het duurde niet lang of de volgende neutralisatie diende zich voor de gestrande Alesia Kreutzpointner aan. Vervolgens ging vrijwel het gehele startveld voor de verplichte rijderswissel naar binnen. En daarbij was Aleksey Sizov eigenlijk de grote winnaar omdat hij als eerste voor de Team Allied Porsche van Dennis Fetzer naar binnen ging. Met nog 18 resterende minuten bleef de Dörr McLaren 570 S GT4 aan de leiding. Nadat vervolgens wederom de nodige auto's van de baan gleden werd er definitief met de rode vlag afgebroken.
Podium voor T3 HRT Motorsport.
Christopher Dreyspring: " Ik was op regenbanden vertrokken maar gedurende de rodevlag situaties zijn wij naar slicks overgestapt. Zeker omdat er in de derde sector zich al een droge lijn bevond was dit een juiste beslissing.
Aleksey Sizov: " Onze pitstop was gewoon perfect. We hebben geen tijd verloren en reden exact op de limiet. Het team van Dörr Racing heeft goed werk verricht en dit was de sleutel naar de overwinning. Ik moest in mijn stint wel geconcentreerd rijden omdat ik slicks de droge lijnen moest weten te vinden." Ook was er voor Sizov P1 in het Junior klassement weggelegd.