Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
TCR Series

WTCR: Eerste seizoenszeges Vernay, Azcona en Björk op Motorland Aragón

201101 WTCR Vernay R1
Jean-Karl Vernay (Alfa Romeo) won de eerste race

Alledrie de racewinnaars tijdens het vijfde en voorlaatste raceweekeinde van het seizoen in de FIA WTCR op Motorland Aragón behaalden hun eerste overwinningen van het seizoen: Jean-Karl Vernay (Mulsanne-Alfa Romeo) in de eerste, Mikel Azcona (Zengö-Cupra) in de tweede en Thed Björk (Lynk & Co) in de derde race. De overwinning van Azcona was zelfs de eerste WTCR-zege voor de nieuwe Cupra Léon Competición, en dat in Spanje. Tom Coronel, bij afwezigheid van Nicky Catsburg de enige Nederlander in het veld, kende een lastige racedag. Zowel in de eerste als in de tweede wedstrijd viel hij uit als gevolg van technische defecten, achtereenvolgens een losgeraakte bout van de versnellingsbak en een afgebroken bout van het rechter achterwiel. In de derde race finishte hij wel en scoorde als negende nog punten.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA WTCR

Race 1:
Bij de start kwam Jean-Karl Vernay in de Mulsanne-Alfa vanaf de derde plaats op de grid goed weg, in tegenstelling tot de voor hem startende pole-sitter Norbert Michelisz en Gilles Magnus. Zo leidde Vernay het veld op weg naar de eerste bocht. Verderop in het veld waren er de nodige incidenten. Daarvan profiteerde vooral Lynk & Co-rijder Santiago Urrutia, die als zevende startte, maar na de eerste ronde al op de tweede plaats reed, terwijl Michelisz verder en verder terugviel. Vernay reed onbedreigd zijn eerste overwinning met Alfa Romeo naar huis, Urrutia en Audi-rijder Gilles Magnus vergezelden hem op het podium. Daarachter eindigden Mikel Azcona (Cupra), Gabriele Tarquini en Norbert Michelisz (beide Hyundai), Yvan Muller (Lynk & Co), Luca Engstler (Hyundai), Bence Bánki (Cupra) en Nestor Girolami (Honda). Tom Coronel strandde in de voorlaatste ronde als gevolg van een motorprobleem. "Er was een bout losgeraakt van de versnellingsbak, waardoor de motor in de noodloop schakelde", zei Coronel.

201101 WTCR Azcona R2
Mikel Azcona zorgde voor de eerste WTCR-zege van de nieuwe Cupra Leon Competición

Race 2:

Mikel Azcona startte met de Zengö Motorsport-Cupra vanaf de pole-position voor de 'reversed grid'-race en nam direct bij de start de leiding, die hij vervolgens ook niet meer afstond. Yvan Muller, gestart als vierde, passeerde in de eerste bocht de beide Hyundai-rijders Tarquini en Engstler, terwijl in zijn kielzog ook Lynk & Co-merkgenoot Urrutia mee naar voren reed en aan het eind van de eerste ronde al op de derde plaats reed. Zo bleef de volgorde in de top drie tot aan de finish. Nathanaël Berthon eindigde met zijn Comtoyou-Audi als vierde, voor Tarquini, Engstler, Yann Ehrlacher, Thed Björk (beide Lynk & Co), Gilles Magnus (Audi) en Esteban Guerrieri (Honda). Jean-Karl Vernay, winnaar van de eerste race, viel ditmaal al vroegtijdig uit vanwege een technisch defect. Ook Tom Coronel haalde de eindstreep niet, ditmaal was de reden een afgebroken bout aan de rechter achterwielophanging.

201101 WTCR R3 Bjoerk
Thed Björk won de derde race voor Lynk & Co

Race 3:
Thed Björk kwam vanaf de tweede plaats op de grid goed weg en passeerde pole-sitter Gilles Magnus nog voor de eerste bocht. Aan het einde van de eerste ronde kwamen Luca Engstler en Néstor Girolami met elkaar in botsing, wat leidde tot een interventie van de safety-car. De strijd werd hervat in de vierde ronde. Björk behield de leiding, terwijl Magnus meer en meer onder druk kwam van Urrutia, die in de zevende ronde de tweede plaats wist over te nemen. Later passeerden ook Tarquini en Berthon de Belgische Audi-rijder. Björk behaalde zijn eerste overwinning van het seizoen, terwijl Urrutia de 1-2 voor Lynk & Co completeerde. Tarquini behaalde de laatste podiumplaats, voor Berthon en Magnus. De eerdere racewinnaars van de dag, Jean-Karl Vernay en Mikel Azcona, eindigden respectievelijk als zesde en zevende, voor Catsburg-vervanger Josh Files (Hyundai), Tom Coronel en Esteban Guerrieri.

De finale van het seizoen vindt over twee weken plaats, opnieuw op Motorland Aragón, nadat een reconstructie op Adria Raceway niet op tijd gereed is. Yann Ehrlacher, die een lastig weekeinde kende, blijft aan de leiding in de tussenstand, 26 punten voor Guerrieri. Daarachter volgen Muller en Vernay, ex-aequo op de derde plaats, 42 punten achter Ehrlacher.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet