Formule 1: Russell blijft toch bij Williams, Pérez moet hopen op Red Bull
Na weken van speculatie over zijn toekomst heeft Williams vandaag bekendgemaakt dat het contract voor George Russell voor 2021 gewoon wordt gehonoreerd. Daarmee maakt het team een einde aan de geruchten dat Sergio Pérez met zijn pesos de plek naast Nicholas Latifi zou overnemen. Het nieuws betekent dat Pérez alleen nog kan hopen op Red Bull.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Williams Racing, BWT Racing Point F1 Team
Het verhaal dat Pérez de plek van Russell zou innemen, was op zichzelf begrijpelijk. Het F1-circus zit net als de rest van de wereld in zwaar weer en kan elke cent gebruiken om überhaupt te overleven – en dat geldt zeker voor de onderste helft van de grid. Met Pérez en Latifi had Williams twee coureurs met een flink budget gehad, waarbij Pérez het voordeel heeft dat hij ook niet de langzaamste is. Tegelijk heeft Russell dit seizoen diverse malen zijn uitzonderlijke talent laten zien en was hij in het bezit van een geldig contract voor 2021. Het uitkopen van Russell zou Williams daarom ook weer geld hebben gekost.
Door de beslissing van Williams kan Pérez nu eigenlijk alleen nog hopen op Red Bull. Samen met Nico Hülkenberg moet de Mexicaan nu wachten totdat Red Bull een beslissing heeft genomen over de toekomst van Alex Albon. Mocht het team uit Milton Keynes besluiten om niet door te gaan met de Thai, dan staat het nog voor de keuze tussen de twee voormalige Force India-teamgenoten Pérez en Hülkenberg. De laatstgenoemde lijkt de voorkeur van Max Verstappen te hebben, maar het budget van Pérez kan zelfs voor een topteam als Red Bull interessant zijn – ook met het oog op 2022 en de kosten die Red Bull dan mogelijk gaat krijgen aan het onderhoud van de ex-Honda-motoren.
De enige andere optie voor Pérez was het team van Haas, maar het lijkt een formaliteit voordat het Amerikaanse team bekendmaakt dat het verdergaat met F2-coureurs Mick Schumacher en Nikita Mazepin. Als lijstaanvoerder in het F2-kampioenschap en lid van de Ferrari Driver Academy wordt de jonge Schumacher bij Haas geplaatst door Ferrari, terwijl Mazepin zijn plek verovert op basis van diverse F2-overwinningen in 2020 én het megabudget dat vader Dmitry meeneemt via zijn bedrijf Uralkali.