GT: Total 24 Hours of Spa
Op het Circuit de Spa-Francorchamps wordt deze week de 72e editie van de 'Total 24 Hours of Spa' verreden. Zoals de Ronde van Vlaanderen, afgelopen zondag, als de hoogmis van de wielerklassiekers betiteld wordt, mag de race op het 7,004 kilometer lange circuit in de Ardennen als de hoogmis van de GT3-racerij worden beschouwd. In totaal 55 GT3's gaan er van start, met zes Nederlandse deelnemers in het veld. Naast de GT World Challege Europe Powered by AWS telt de race in Francorchamps ook mee voor de Intercontinental GT Challenge Powered by Pirelli. Daarnaast zijn op Spa ook de GT4 European Series, Lamborghini Super Trofeo, Formule Renault Eurocup en de TCR Europe aanwezig. Vanwege de coronasituatie is AUTOSPORT.NL slechts in beperkte vorm ter plekke vertegenwoordigd, maar in een combinatie vanuit 'media centre' en 'home office' zullen we toch proberen zo goed mogelijk verslag te doen.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer) en Marcel ten Caat (Twitter: @marceltencaat)
Foto's: SRO (Patrick Hecq, Dirk Bogaerts, Brecht Decancq, Kevin Pecks e.a.), PR
15.05 uur: Als eerste team sinds Phoenix in 2012 wint ROWE Racing dit jaar zowel de 24 Uur van de Nürburgring als de 24 Uur van Spa, maar als eerste team met twee verschillende merken. Na het succes met BMW in de Eifel zorgde het team van Hans-Peter Naundorf nu met rijders Earl Bamber, Nick Tandy en Laurens Vanthoor voor de achtste overwinning van Porsche in de historie van de 24 Uur van Spa en de tweede zege van het merk op rij, nadat vorig jaar het GPX-team in de Ardennen zegevierde.
Dat Nick Tandy de ROWE-Porsche als winnaar over de eindstreep kon sturen, was een klein wonder. Anderhalve ronde voor het einde was er sprake van een technisch defect, waardoor de Porsche een oliespoor over het 7,004 kilometer lange circuit legde. De snelheid lag opeens een stuk lager en via de onboard-camera was duidelijk hoorbaar dat de auto klonk als een roestige koffiemolen...
Niettemin bracht Tandy de auto als winnaar aan de finish. Patric Niederhauser eindigde met de nummer 66-Attempto-Audi (Drudi/Niederhauser/Vervisch) op de tweede plaats, terwijl ook de derde en vierde plaats naar Porsches gingen, met respectievelijk de nummer 54-Dinamic-Porsche (Cairoli/Engelhart/Müller) en de nummer 12-GPX-Porsche (Campbell/Pilet/Jaminet). Daarachter volgde de nummer 25-Saintéloc-Audi (Winkelhock/Boccolacci/Haase) en de nummer 4-HRT-Mercedes (Engel/Stolz/Abril) als best geplaatste Mercedes-AMG. De Honda met Renger van der Zande, Mario Farnbacher en Dane Cameron eindigde op de negende plaats.
14.45 uur: Prachtig duel om de derde plaats tussen twee Italianen, Matteo Cairoli in de Dinamic-Porsche en Alessandro Pier Guidi in de AF Corse-Ferrari. Naast elkaar, deur aan deur van La Source naar Eau Rouge, waar Cairoli bij het opgaan van de Raidillon aan de binnenkant langer op het gas blijft en de plek pakt.
14.22 uur: Groene vlag met nog 38 minuten op de klok, Tandy in de ROWE-Porsche aan de leiding, Patric Niederhauser in de Attempto-Audi op de tweede plaats. Wint ROWE Racing na de 24 Uur van de Nürburgring nu ook de 24 Uur van Spa-Francorchamps?
14.08 uur: Full-course yellow nadat Benjamin Lesennes in de art-car-BMW van Boutsen Ginion Racing in de grindbak is beland bij het uitkomen van 'Pif-Paf'.
14.04 uur: Herstart met nog 54 minuten op de klok en de nummer 98-ROWE-Porsche aan de leiding, voor de nummer 25-Saintéloc-Audi en de nummer 54-Dinamic-Porsche. Tandy gaat de race uitrijden.
13.56 uur: Met nog een uur en vier minuten te gaan rijdt de nummer 51-AF Corse-Ferrari de pits uit, waarmee dit de eerste auto is die theoretisch zonder extra stop de race kan uitrijden. Een tactische manoeuvre van het team, dat de auto zeven minuten na een eerdere pitstop nog een keer naar binnen haalde onder geel, om zodoende binnen de maximale stintlengte te komen. Er loopt echter nog wel een onderzoek naar een eerdere pitstop van het team, zodat er hier mogelijk nog sprake is van een straf. Een minuut later komt ook de nummer 25-Saintéloc-Audi binnen. Boccolacci blijft aan boord en gaat met vers rubber weer de baan op. Die kan dus ook de race uitrijden.
13.46 uur: Interessant: zowel Niederhauser als leider in de wedstrijd als Tandy in de ROWE-Porsche komen de pitstop in. Het is voor beide niet de laatste stop, ze moeten elk in ieder geval nog één keer naar binnen, mede vanwege de maximaal toegestane stinttijd van 65 minuten. Tandy kreeg alleen brandstof, Niederhauser kreeg ook een set verse Pirelli-regenbanden, waardoor Tandy vóór de Audi-rijder weer de baan op kan.
13.42 uur: Full-course yellow om de nummer 163-Emil Frey-Lamborghini (Perera/Altoè/Costa) te kunnen bergen, die met een afgebroken linker achterwiel langs de baan staat. Nick Tandy heeft het gat naar Dorian Boccolacci in de Saintéloc-Audi op de tweede plaats volledig dicht gereden, wat ongetwijfeld voor een spannende situatie bij de herstart gaat zorgen. Patric Niederhauser rijdt in de Attempto-Audi aan de leiding en heeft een paar achterblijvers achter zich als buffer.
13.30 uur: Nick Tandy in de regen: een genot om naar te kijken, al had de Brit ook wel ongelooflijk geluk. Eerst passeerde hij aan de buitenkant bij Fagnes Alessandro Pier Guidi in de nummer 51-AF Corse-Ferrari en nam zo de derde plaats over, achter de beide Audi's van Saintéloc en Attempto. Vijf minuten later ging het voor Tandy bijna mis op de Raidillon: hij gleed op de spiegelgladde baan op hoog tempo naar de buitenkant, maar wist contact met de bandenstapels te voorkomen en kon via de geasfalteerde uitloopstrook zijn auto weer tussen de lijnen terugbrengen.
13.05 uur: Met nog twee uur te gaan zijn de omstandigheden weer echt zoals je in Spa in de herfst verwacht: veel regen, maar dat maakt het in ieder geval constant. "Een tijdje geleden was het lastiger, met slicks toen de regen inzette", zei Fred Vervisch, die net uit de Attempto-Audi stapte. Hij berichtte ook over elektronicaproblemen.
De nummer 25-Saintéloc-Audi (Winkelhock/Boccolacci/Haase, foto boven in een natte La Source) rijdt aan de leiding, voor de nummer 51-AF Corse-Ferrari (Pier Guidi/Nielsen/Galado) en de nummer 98-ROWE-Porsche (Tandy/Bamber/Vanthoor). De nummer 4-HRT-Mercedes (Engel/Stolz/Abril) rijdt op de vierde plaats, maar kreeg zojuist een tijdstraf van tien seconden vanwege een aanrijdig met een andere deelnemer. Ook de nummer 54-Dinamic-Porsche (Cairoli/Engelhart/Müller) rijdt nog in dezelfde ronde als de leiders. Renger van der Zande zit momenteel achter het stuur van de Honda, die op de achtste plaats rijdt.
11.30 uur: Renger van der Zande stapt over twee ronden weer in de Honda, maar stuurde net daartvoor nog even een update: "We hadden in de nacht een paar verkeerde bandenkeuzes. Ik lag op de vijfde plek, maar die konden we helaas niet vasthouden. Met regenbanden zijn we niet supersnel, maar in de regen met slicks ging ik erg goed. Winnen gaan we vandaag niet meer, we moeten afwachten of andere teams nog fouten maken waarvan wij eventueel kunnen profiteren."
11.20 uur: Is dit een beslissend moment? Het is weer harder gaan regenen, terwijl Fred Vervisch in de Attempto-Audi al op regenbanden reed, terwijl Markus Winkelhock in de Saintéloc-Audi nog op slicks onderweg was. Aan het eind van de ronde besloot Winkelhock dat het te nat was om door te gaan op slicks, dus hij reed de pits in, waardoor Vervisch zijn voorsprong als leider in de wedstrijd kon uitbouwen.
10.45 uur: De andere Nederlandse rijder in de Silver Cup is Rik Breukers, die de nummer 33-Audi (foto boven) van het Belgian Audi Club Team WRT deelt met de Brit Stuart Hall en de Duitser Benjamin Goethe. Na een lastige start rijdt het team nu op de vierde plaats in de klasse.
Breukers meldt het volgende: "We hebben heel veel pech gehad. In het eerste deel van de race hadden we een 'stop and go' gehad, daarna nog een 'stop and go' van 30 seconde en twee 'drive-throughs', allemaal vanwege 'fuelling infringements'. Ik weet niet helemaal precies wat, maar het team had iets fout gedaan, dus toen lagen we helemaal achteraan, volgens mij al met vier ronden achterstand. Toen liep er een wiel af dat er niet goed was opgezet. Dat had wat schade veroorzaakt, wat zo'n tien minuten kostte. Daarmee lagen we tien ronden achter, ik geloof de elfde of twaalfde plaats in de klasse. Sindsdien gaat het echter goed. De tijden zijn goed, ook van de andere coureurs en we rijden nu op de vierde plaats in de klasse. Wel bijzonder dat we nog zover opgeklommen zijn! Het is geen gemakkelijke race, want het is constant half droog, half nat. Soms is er alleen maar één droge lijn. Inhalen is dan lastig, omdat het buiten de lijn natuurlijk nog vochtig is. Nu rijdt Stuart Hall, dan gaat Benjamin Goethe erin en ik finish dan de race. Een podium zit er waarschijnlijk niet meer in, tenzij we nog heel veel geluk hebben."
10.00 uur: Natuurlijk gaat de meeste aandacht uit naar de strijd om de overwinning in het algemeen klassement, maar daarachter is er bijvoorbeeld ook competitie om de Silver Cup, waarin onze landgenoot Indy Dontje een van de deelnemers is. Hij deelt de Mercedes-AMG GT3 van het team HTP-Winward Motorsport (foto boven) met de Brit Philipp Ellis en de Amerikaan Russell Ward. Het trio doet goed mee in de strijd om de podiumplaatsen in de klasse.
Dontje meldde: "De nacht was echt heel, heel lang. Ik heb twee keer een dubbele stint gereden. Aan het eind van de nacht was het weer opnieuw heel wisselvallig. Dat maakte het erg lastig, vooral voor wat betreft de bandenkeuze. Op een bepaald moment was alleen de ideale lijn droog, maar ernaast was het echt lastig om de auto onder controle te houden. We zijn in een goede positie in de strijd om het podium in de Silver Cup. Afgezien van wat kleinigheden doet de auto het prima, maar we moeten voorzichtig blijven."
9.00 uur: Met nog zes uur te gaan rijdt de nummer 25-Saintéloc-Audi (Winkelhock/Boccolacci/Haase) aan de leiding, op minimale afstand gevolgd door de nummer 66-Attempto-Audi (Drudi/Niederhauser/Vervisch). De beide Audi's kwamen naar voren doordat ze slechts kort stopten tijdens de tiende neutralisatie, die het gevolg was van een crash van Louis Machiels in de nummer 27-AF Corse-Ferrari (Hommerson/Machiels/Bertolini/Serra) bij Courbe Paul Frère, waardoor met Niek Hommerson nog een Nederlander voortijdig uit de race is.
In totaal zijn er nog acht auto's in dezelfde ronde aan de kop van het veld, waaronder ook de Honda Racing-Honda NSX (Cameron/Farnbacher/Van der Zande), waar Van der Zande zojuist is uitgestapt om plaats te maken voor Mario Farnbacher. De baan is weer grotendeels droog
6.55 uur: Full-course yellow omdat Martin Tomczyk in de nummer 35-Walkenhorst-BMW (Tomczyk/Pittard/Yelloly) bij Blanchimont van de baan is geraakt. Het is weer gaan regenen en zo te zien aan de schade aan de BMW is het een harde impact in de bandenstapels geweest. Daarmee is de totale uitval van het Walkenhorst-team een feit.
6.30 uur: Goedemorgen, terug bij de 72e editie van de Total 24 Hours of Spa. De belangrijkste gebeurtenis gedurende de nacht is de uitval van de nummer 88-AKKA ASP-Mercedes (Marciello/Boguslavskiy/Fraga) die gedurende de eerste helft van de race zo lang aan de leiding reed. Kort voor 3.00 uur (na het terugzetten van de klok) brak het linker voorwiel af bij Les Combes met Felipe Fraga achter het stuur. Die kon weliswaar langzaam rijdend nog de pits bereiken, maar daar was het snel duidelijk dat reparatie geen optie meer was.
Rond die tijd zette ook de zware regenval in, die iedereen op enig moment in deze race wel vreesde. De nummer 51-AF Corse-Ferrari (Pier Guidi/Nielsen/Calado) reed halverwege de race aan de leiding en scoorde daarmee de punten na twaalf uur in de race, maar in de uren daarna waren het vooral de nummer 98-ROWE-Porsche (Bamber/Tandy/Vanthoor) en de nummer 69-Orange1 FFF-Lamborghini (Lind/Caldarelli/Mapelli) die het tempo aan de kop van het veld bepaalden.
Natuurlijk geldt ook dit jaar in de race weer de verplichting van een vijf minuten durende 'technical pit stop' voor het wisselen van de remmen, dus dat heeft een flinke invloed op de tussentijdse posities. Inmiddels is het weer droog en rijdt de ROWE-Porsche nog steeds aan de leiding, gevolgd door de Orange 1 FFF-Lamborghini, de nummer 12-GPX Racing-Porsche (Campbell/Pilet/Jaminet) en de twee Ferrari's van AF Corse en SMP Racing (nummer 72, Molina/Rigon/Sirotkin). De nummer 3-K-PAX-Bentley (Soulet/Gounon/Pepper) is zesde.
De beste Mercedes is de nummer 4-HRT-Mercedes (Engel/Stolz/Abrill) op de zevende plaats, voor de beste Audi, de nummer 66-Attempto-R8 (Drudi/Niederhauser/Vervisch), maar de beide grote Duitse merken lijken dit jaar niet voor de overwinning in aanmerking te komen. Datzelfde geldt voor BMW, waar de Walkenhorst-M6 met Nicky Catsburg na de aanrijding met Charles Weerts niet meer in de race is. Beste auto met Nederlandse inbreng is nog steeds de nummer 29-Honda (Cameron/Van der Zande/Farnbacher) met Renger van der Zande, die op de 15e plaats rijdt.
23.30 uur: De verschuivingen aan de kop van het klassement zijn met name het gevolg van uiteenlopende pitstopstrategieën, waardoor ook Renger van der Zande in de Honda even aan de leiding reed. Wij houden voor vandaag de berichtgeving voor gezien en gaan nu onze eigen nachtstint in. Morgenochtend vroeg zijn we weer terug.
23.05 uur: Nog meer ellende voor WRT: de enige nog resterende WRT-Audi in de race, de nummer 33 van Rik Breukers, Stuart Hall en Benjamin Goethe, is met Goethe achter het stuur in langzaam tempo op weg terug naar de pits met een lekke band en ogenschijnlijk schade aan de rechter achterwielophanging. De Audi reed op de 32e plaats algemeen en vijfde in de Silver Cup.
22.55 uur: En weer een 'full course yellow', nadat Andrea Rizzoli in de nummer 56-Dinamic-Porsche (Rizzoli/de Leener/Pedersen/Sbirazzuoli) in de Busstop van de baan is geraakt. De neutralisatie duurt echter slechts een paar minuten, waarna de race weer kan worden hervat. Inmiddels rijdt de nummer 88-AKKA-ASP weer aan de leiding.
22.40 uur: Het is weer zo'n typische zaterdagavond bij de 24 Uur van Spa, waar het ene incident volgt op het andere, want we hebben net weer een 25 minuten durende safety-car-fase achter de rug, nadat de JP Motorsport-Mercedes (Krupinski/Klien/Lauda/Liebhauser) gecrasht was. Nu is de race net weer vrijgegegven, en de nummer 98-ROWE Racing-Porsche (Tandy/Bamber/Vanthoor, foto boven), die een andere pitstop-strategie dan de meeste andere auto's in de kopgroep volgt, rijdt aan de leiding met Earl Bamber achter het stuur.
22.00 uur: Om tien uur, na zes uur in de wedstrijd, rijdt de nummer 88-AKKA ASP-Mercedes (Marciello/Boguslavskiy/Fraga) aan de leiding en incasseerde daarmee de punten voor de Endurance Cup van de GT World Challenge Europe, die in Spa na zes, twaalf en 24 uur worden verdeeld. Fraga had 139 ronden afgelegd en had een seconde voorsprong op Andrea Calderelli in de nummer 63-Orange1-FFF-Lamborghini (Lind/Caldarelli/Mapelli).
Daarachter rijdt de nummer 12-GPX-Porsche (Campbell/Pilet/Jaminet) op de derde plaats, gevolgd door de nummer 51-AF Corse-Ferrari (Pier Guidi/Nielsen/Calado) en de enig overgebleven Audi in de groep vooraan het veld, de nummer 66-Attempto-Audi (Drudi/Niederhauser/Vervisch).
Best geplaatste Nederlander is Renger van der Zande, die met de nummer 29-Honda Racing-NSX (Van der Zande/Cameron/Farnbacher) op de zevende plaats rijdt.
De RAM Racing-Mercedes kwam in het zesde uur met de Nederlander Remon Vos achter het stuur tot stilstand tegen de muur bij het uitkomen van La Source, terwijl de nummer 33-WRT-Audi met Rik Breukers (Breukers/Hall/Goethe) eerder in de race al tijdverlies opliep door een drive-through vanwege te lang bijtanken tijdens een pitstop.
De Walkenhorst-BMW van Nicky Catsburg staat nog steeds in de pits na de aanrijding met Charles Weerts, terwijl kort daarna de andere Walkenhorst-BMW, de nummer 35 (Tomczyk/Pittard/Yelloly) ook schade opliep.
21.55 uur: Drama voor Audi: de nummer 31-WRT-Audi (Mies/Van der Linde/Vanthoor), die een uur geleden nog meestreed om de eerste plaats, totdat het team een drive-through opliep vanwege 'track limits', is bovenop de Raidillon tot stilstand gekomen. Er komt rook uit de achterkant van de auto, de uitval is definitief. Daarmee is al de tweede WRT-Audi uit de wedstrijd.
21.45 uur: Opnieuw een 'full-course yellow', ditmaal na een crash van Christophe Cresp in de nummer 26-Saintéloc-Audi, die in de muur gereden is.
19.50 uur: Inderdaad was het Catsburg die de aanrijding met de nummer 32-WRT-Audi en daarmee de uitval van de Audi veroorzaakte. Het Walkenhorst-BMW-team krijgt een 'drive-through penalty' voor het incident.
19.20 uur: Na twee ronden achter de safety-car is de race weer vrijgegeven. De nummer 32-WRT-Audi (foto boven) is een officiële uitvaller. "Charles werd geraakt door een BMW, waardoor de ophanging brak. Daardoor zijn we uit de race", verklaarde teamgenoot Frank Stippler.
Op het scherm van de tijdwaarneming is de Walkenhorst-BMW met Nicky Catsburg ook teruggevallen tot aan de staart, dus we nemen aan dat Catsburg degene was die met Weerts in botsing kwam.
19.00 uur: De tweede 'full course yellow' nadat Charles Weerts met de nummer 32-WRT-Audi (Weerts/Stippler/Mortara) bij Bruxelles van de baan ging. De gestrande Audi moet op de 'flat bed' worden afgevoerd. Bij de laatste pitstops nam de Lamborghini, nu met Marco Mapelli aan boord, de leiding over van Marciello in de nummer 88-AKKA ASP-Mercedes.
18.20 uur: "The track has been declared wet", meldde wedstrijdleider Alain Adam via de boordradio aan alle deelnemers. Inderdaad is het weer gaan regenen, terwijl het nu ook al vrijwel donker is.
18.05 uur: Na twee uur rijdt de nummer 88-AKKA ASP-Mercedes (Marciello/Boguslavskiy/Fraga, foto) nog steeds aan de leiding. Marciello is bezig aan een driedubbele stint en heeft 50 ronden afgelegd. Op de tweede plaats rijdt de nummer 63-Orange 1-FFF-Lamborghini (Lind/Caldarelli/Mapelli), waarin Lind mooi opklom en na rondenlang aandringen er uiteindelijk in slaagde, Patric Niederhauser in de nummer 66-Saintéloc-Audi (Drudi/Niederhaser/Vervisch) te passeren. Net voor 18.00 uur verloor Niederhauser ook de derde plaats aan Thomas Preining in de nummer 40-GPX-Porsche (Dumas/Deletraz/Preining). Achter Niederhauser rijdt Maro Engel in de nummer 4-HRT-Mercedes (Engel/Stolz/Abril) op de vierde positie, gevolgd door de nummer 47-KCMG-Porsche met de winnende rijders van vorig jaar (Christensen/Lietz/Estre).
De hoogst rijdende auto met Nederlandse inbreng is de nummer 34-Walkenhorst-BMW (Farfus/Catsburg/Eng), die net als alle andere BMW's buiten de top 20 startte, maar met Philipp Eng aan het stuur inmiddels op de twaalfde plaats rijdt.
16.45 uur: De nummer 19-Orange1 FFF-Lamborghini ging met Hiroshi Hamaguchi in de rondte en raakte achterwaarts de vangrails, waarbij de versnellingsbak beschadigd raakte. De auto staat in de pits voor reparatie, maar het is nog onzeker of het team nog terugkeert in de race, zo verklaarde teamgenoot Phil Keen.
16.37 uur: Wat regen bij Pouhon zorgt voor de nodige actie: Audi-rijder Mattia Drudi in de nummer 66-Attempto-R8 passeerde in de 14e ronde eerst Maro Engel in de nummer 4-HRT-Mercedes voor de derde plaats en ging vervolgens merkgenoot Christopher Mies voorbij, waarmee hij tweede was.
16.22 uur: Aan het begin van de achtste ronde wordt de race weer vrijgegeven, Marciello blijft aan de leiding voor Mies en Engel.
16.15 uur: De full-course yellow is inmiddels omgezet in een safety-car-fase, zodat rijders hun banden wat meer kunnen opwarmen voor de herstart.
De schade aan de nummer 55-Attempto-Audi (Aka/Schöll/Hutchinson/Schramm) is ontstaan door een aanrijding met een Lamborghini, die een lekke band veroorzaakte. Hutchinson moest nog bijna een ronde rijden, maar bracht de auto uiteindelijk wel terug naar de pits voor reparatie, die zo te zien nog wel even gaat duren.
Ondertussen staat ook de nummer 20-SPS Mercedes (Kurtz/Pierburg/Baumann/Braun) in de pits voor reparatie.
16.10 uur: En de eerste full-course-yellow is al een feit in de derde ronde van de race, omdat er op twee plaatsen flarden van geklapte banden op de baan liggen. Er zijn al meerdere auto's binnen geweest voor bandenwissels, waaronder een van de de KCMG-Porsches, de Rinaldi-Ferrari en een van de Attempto-Audi's.
16.05 uur: We zijn onderweg voor de 72e editie van de Total 24 Hours of Spa. Kelvin van der Linde leidde het veld gedurende de opwarmronde over het 7,004 kilometer lange circuit in de nieuwe Audi e-tron GT, waarna het veld van 56 auto's werd losgelaten. Raffaele Marciello, die vanaf pole startte in de nummer 88-AKKA-ASP-Mercedes, was de eerste die door Eau Rouge en de Raidillon op ging, gevolgd door Christopher Mies in de WRT-Audi.
15.00 uur: Volgens de collega's van Sportscar365.com is Lamborghini Super Trofeo-rijder Guzman overgebracht naar het medican centre en van daar naar het ziekenhuis voor behandeling aan een vermoedelijke verwonding aan zijn been. Cecotto en Gilardoni hebben naar verluidt geen vewondingen aan de crash overgehouden.
Vanwege de noodzakelijke reparatie aan de vangrails tussen La Source en Eau Rouge, in rijrichting aan de linker kant van de baan, is de start van de 24-uursrace uitgesteld van 15.30 naar 16.00 uur.
13.45 uur: De race in de Lamborghini Super Trofeo werd met nog iets minder dan een kwartier te gaan afgebroken met de rode vlag en niet meer hervat, nadat de auto's van Raul Guzman en Jonathan Cecotto zwaar crashten op het rechte stuk naar beneden richting Eau Rouge. Na de herstart na een interventie van de safety-car reden de twee gedrieën met Kevin Gilardoni zij aan zij , wat voor Guzman en Cecotto met een enorme crash in de vangrails eindigde.
De winst ging naar het VS Racing-duo Kangas/Nemoto, voor de winnaars van gisteren, Basz/Lewandowski, eveneens uitkomend voor VS Racing. Bonaldi Motorsport-solorijder Dean Stoneman won de Pro-klasse als derde algemeen, voor Max Weering names Johan Kraan Motorsport.
Net als gisteren eindigde Tom Coronel (l.) ook vandaag als tweede achter Mikel Azcona
12.30 uur: Opnieuw was er geen kruid gewassen tegen Mikel Azcona in de Volcano-Cupra in de TCR Europe. Net als in de eerste race gisteren reed de Spanjaard vanaf de 13e plaats wederom met ogenschijnlijk gemak naar voren, kon na de herstart na een safety-car-interventie snel de leiding overnemen en reed vervolgens met overmacht de overwinning naar huis.
Ook Tom Coronel kwam met de DHL-Honda van het Belgische team Boutsen Ginion Racing opnieuw sterk voor de dag. In de beginfase moest hij nog wat terrein prijsgeven, maar hij wachtte rustig af en kon al twee plaatsen opklimmen toen Lloyd en Sapag bij Stavelot met elkaar van de baan gingen, de reden voor de safety-car-fase van vier ronden. Na de herstart schoof Coronel in het kielzog van John Filippi door naar de derde plaats. Vervolgens zette hij de Fransman rondenlang onder druk, waarop hij dankzij een geslaagde manoeuvre in de 'Double Gauche' in de tiende en laatste ronde de tweede plaats kon overnemen. Die bracht hij daarna zonder problemen aan de finish, waarmee racewinnaar Azcona en Coronel hun klasseringen van gisteren herhaalden. Filippi moest genoegen nemen met de derde plaats, voor Peugeot-rijder Teddy Clairet en Nicolas Baert in de Comtoyou-Audi.
Dat bij de huldiging voor Tom Coronel de Nederlandse vlag weer eens op zijn kop hing, is een slordigheidje dat we maar met de mantel der liefde bedekken. Mooi is het om te zien dat Coronel dit jaar toch weer regelmatig op het podium kan rijden.
Track limits: een groot discussiepunt in Spa
12.00 uur: De vermaledijde 'track limits' zijn al twee dagen lang een groot discussiepunt in Spa. Vanwege de coronasituatie zijn er, zo de officiële lezing, te weinig baanposten beschikbaar om het naleven van de 'track limits' goed in de gaten te kunnen houden. De wedstrijdleiding besloot daarom eventuele overtredingen maar niet meer te bestraffen, met uitzondering van 'Turn 3': bovenop de Raidillon. Natuurlijk een zeer merkwaardige situatie die de afgelopen dagen, zeker ook in combinatie met de door regen natte en gladde baan, al voor de nodige gevaarlijke momenten zorgde. Vele coureurs uitten op sociale media hun ongenoegen en hun bezorgdheid.
Gisteravond gaf ook Nathalie Maillet, directrice van het circuit, een reactie via de website van het dagblad 'La Dernière Heure'. Ze deed een klemmend beroep op de wedstrijdleiding om ervoor te zorgen dat er binnen de lijnen gereden wordt, zoals het circuit gehomologeerd is. "Ik ben bezorgd over de reputatie van ons circuit en van het evenement", aldus Maillet.
Naar we begrepen zal er tijdens de 24-uursrace nu toch wat strenger op de naleving van 'track limits' worden toegezien.
11.25 uur: Een 1-2 voor het Britse Arden-team in de Formule Renault Eurocup-race. Na 14 ronden kwam Alex Quinn als winnaar over de eindstreep, op 11,871 seconden gevolgd door zijn Belgische teamgenoot Ugo de Wilde. De Fransman Grégoire Saucy eindigde als derde, voor ART-teamgenoot Victor Martins. MP Motorsport-coureur Kas Haverkort deed het opnieuw prima met de vijfde plaats. Tijmen van der Helm wird als zevende afgevlagd, waarmee er twee Nederlanders in de top tien geklasseerd werden. De overige MP-rijders Franco Colapinto en David Hadrien sloten de race respectievelijk als twaalfde en 14e af.
zaterdag 10.30 uur: Het Frans/Belgische duo Gaël Castelli/Stéphane Lémeret zorgde voor de eerste overwinning van de Toyota Supra GT4 in de GT4 European Series. Castelli nam bij de start van de race de leiding en bouwde een comfortabele voorsprong op, waarna coureur-journalist Lémeret in de tweede helft van de race de overwinning naar huis kon rijden. In de slotfase van de race klonk de auto niet optimaal meer, maar anders dan in de race van gisteren, toen de CMR-Toyota al vroegtijdig strandde als gevolg van een technisch probleem, kwam de zege nu niet meer in gevaar. Ook inzettende regen in de laatste drie van de in totaal 21 ronden leverde geen problemen meer op.
Beste Nederlander in het eindklassement was Willem Meijer, die samen met de Belg Esteban Muth in de Mercedes-AMG GT4 van Selleslagh Racing als tweede eindigde. Meijer kon de derde plaats overnemen nadat de AGS-Aston Martin van Théo Nouet en Valentin Hasse-Clot eenmaal extra de pits in moest voor een 'stop-and-go' van één seconde als gevolg van een te korte pitstop. Vervolgens passeerde Meijer de andere AGS-Aston Martin van Nicolas Gomar en Gilles Vannelet en stelde zo de tweede plaats veilig. Na de derde plaats van gisteren stonden Meijer en Muth daarmee voor de tweede keer dit weekeinde op het podium. Gomar en Vannelet eindigden op de derde plaats.
Duncan Huisman, een van de weinigen die de race op een toch wel flink natte baan op slicks begon, sloot de wedstrijd samen met zijn Spaanse teamgenoot Jorge Cabezas in de V8 Racing-Chevrolet Camaro als tiende af, een plaats voor de solo rijdende Bob Herber in de andere Selleslagh-Mercedes. Tijmen Nabuurs en Jop Rappange haalden in de andere V8 Racing-Camaro de eindstreep niet nadat Rappange al in de eerste ronde door een concurrent in de rondte werd getikt.
Raffaele Marciello behaalde met de nummer 88-AKKA ASP-Mercedes de Super Pole
19.00 uur: Nadat Maro Engel enkele weken geleden de snelste was in de Top Qualifying voor de 24-uursrace op de Nürburgring start er nu ook bij de Total 24 Hours of Spa een Mercedes-AMG GT3 vanaf de pole-position. Raffaele Marciello reed in de nummer 88-AKKA-ASP-Mercedes (Marciello/Boguslavskiy/Fraga) een tijd van 2:32,166 minuten en was daarmee 0,220 seconden sneller dan Kelvin van der Linde in de snelste Audi, de nummer 31-WRT-Audi (Mies/Van der Linde/Vanthoor) die gisteren al bovenaan eindigde in de kwalificatie.
Daarachter volgde Maro Engel in de nummer 4-HRT-Mercedes (Engel/Stolz/Abril) met de derde tijd, voor nog eens twee Audi-rijders: Frédéric Vervisch in de nummer 66-Attempto-Audi (Drudi/Niederhauser/Vervisch) en Christopher Haase in de nummer 25-R8 van het Franse Saintéloc-team (Winkelhock/Boccolacci/Haase). Porsche, dat ook met zeven auto's in de sessie vertegenwoordigd was, kwam iets tekort: de snelste 911-rijder is Thomas Preining in de nummer 40-auto van het GPX-team (Dumas/Deletraz/Preining) op de zesde plaats, voor Alessandro Pier Guidi met de nummer 51-AF-Corse-Ferrari (Pier Guidi/Nielsen/Calado) en de beste Lamborghini, de nummer 63-Orange 1 FFF-auto (Lind/Caldarelli/Mapelli). Teams met Nederlandse inbreng waren niet vertegenwoordigd in de Super Pole, waarin de snelste 20 teams uit de kwalificatie van gisteren in actie kwamen.
vrijdag 12.10 uur Verrassende uitslagen in de kwalificatie voor de GT4 European Series. De Allied Racing Porsches die gisteren domineerden komen er in de kwalificatie niet aan te pas. Theo Nouet kwalificeert zijn Aston Martin Vantage AMR GT4 op pole voor de eerste race (vanmiddag om 15.25 uur). Willem Meijer is met een vierde plaats de beste Nederlander. Thijmen Nabuurs is zevende, Bob Herber is elfde.
In de tweede kwalificatie valt de beslissing op het laatste moment. CMR Toyota-rijders Gael Castelli en Antoine Potty bezorgen het Franse team een 1-2, Silver Cup leider Valentin Hasse-Clot kwalificeert zich als derde. Bob Herber is opnieuw elfde, terwijl Jop Rappange niet verder komt dan de dertiende plaats. De jonge Deen Bastian Buus, winnaar van de vorige drie races en gisteren twee keer het snelste, eindigt op P15.
vrijdag 11.00 uur Tom Coronel noteerde in de tweede vrije training van de TCR Europe de elfde tijd. De Boutsen Ginion Racing Honda was bijna twee seconden langzamer dan de Honda van Halder. Gezien de natte baan zeggen de tijden deze ochtend echter weinig. Max Weering was in de Lamborghini Super Trofeo twee keer goed bezig. Weering kwalificeerde de door Johan Kraan Motorsports geprepareerde Huracan als derde in de eerste kwalificatie en als tweede in de tweede kwalificatie.
vrijdag 9.00 uur Welkom terug vanaf een nat Spa-Francorchamps. Het is negen uur en het licht staat op groen voor de deelnemers van de TCR Europe. Tom Coronel is de enige Nederlander in het 22 auto's tellende startveld. In de eerste vrije training gisteren was Coronel met zijn Honda Civic Type R FK7 TCR 16e. Merkgenoot Dan Lloyd was met zijn Honda het snelste.