GT4: Eerste McLaren-overwinning in GT4 Germany. Tweede seizoenszege voor Kasperlik/Moller Madsen R2
In de eerste wedstrijd op zaterdag behaalde het team van Dörr Motorsport op de Red Bull Ring een dubbel podium en de allereerste zege in de GT4 Germany. De combinatie Fred Martin Dye(GB) en Phil Dörr behaalden met hun McLaren 570 S de allereerste McLaren-overwinning dit seizoen. Hun teamgenoten Aleksey Sizov(17 USSR)/Alexander Dreyspring(D 22) eindigden als derde op het podium. De tweede plek ging naar het Mercedes AMG GT4 duo Jan Marschalkowski/Hendrik Still(Zakspeed).

McLaren party bij de start op de Red Bull Ring.
Tekst Willem J. Staat
Foto's ADAC Motorsport
Eerste McLaren-overwinning in GT4 Germany. Tweede seizoenszege voor Kasperlik/Moller Madsen R2
Vanaf pole nam Fred Martin-Dye in de Dörr Motorsport McLaren 570 S direct de leiding gevolgd door de zusterauto van Aleksey Sizov. De derde McLaren met Christer Jöns aan het stuur verloor in de openingsronde al drie plekken. Jöns wist zich echter uitstekend te herstellen en nam alweer spoedig P3 in. De vreugde was van korte duur want de T3 HRT Audi R8 LMS van de Brit William Tragurtha(20) ging alweer snel aan de Duitser voorbij. Juist toen Fred Martin Dye over een voorsprong van meer dan acht seconden beschikte moest de safetycar in actie komen om de gestrande BMW M4(Hofor by Bonk Motorsport) BMW M4 GT4 van Gabriele Piana te bergen.

Sterk optreden van AMG GT4 Mercedes
Overigens profiteerde het gehele startveld van deze situatie want vrijwel iedereen ging direct voor een rijderswissel naar binnen. Fred Martin-Dye: "De safetycar had onze mooie voorsprong natuurlijk teniet gedaan waardoor ik Phil geen voordeel kon bezorgen. Maar met zijn stint heeft hij uitstekend werk verricht en Dörr Motorsport de allereerste overwinning in de ADAC GT4 Germany bezorgd. Achter Phil Dörr volgden de zuster McLarens van Mads Siljehaug en Christopher Dreyspring die de auto's van hun teamcollega's hadden overgenomen. Beiden moesten echter snel zwichten voor de aanstormende Zakspeed AMG GT4 van Henrik Still die het in de slotfase Phil Dörr nog behoorlijk lastig wist te maken. Dörr hield echter het hoofd koel en kwam met een voorsprong van meer dan 1.603 secs als eerste over de eindstreep.

Leerjaar voor de Kreutzpointner tweeling.
Phil Dörr ik moest het brandstofverbruik in de gaten houden en alles goed managen. Met de AMG Mercedes in de rug betekende het om koel en rustig te blijven. Dit is mij gelukt. De stemming binnen het team is nu natuurlijk fantastisch. Als je wint dan klopt alles. Ook in het Junior klassement eindigde Dörr als eerste. Joel Sturm(D 18)/Dennis Fetzer(D 19) kwamen met hun Team Allied Racing Porsche 718 Cayman GT4 als vierde over de streep. Daarachter volgde de Schütz Motorsport Mercedes AMG GT4 van de combinatie Markus Suabo(D 51) en Marvin Dienst(D 23).Laatstgenoemde had de auto vanuit laatste positie overgenomen en wist zich in de tweede wedstrijdhelft spectaculair naar voren te werken. Vanwege een opgelopen straf moest Moller/Madsen vanaf een achttiende startplek aan de wedstrijd beginnen. Maar binnen een tijdsbestek van drie ronden bevond de Deen zich al in zevende positie. Op dat moment bepaalde Christopher Dreyspring in de Dörr McLaren vooraan het tempo.
Moller Madsen: "Ik heb in mijn stint met vol risico gereden omdat ik toch niets te verliezen had om in het verkeer niet al teveel tijd op de leiders te verliezen." En tot aan de reguliere pitstop bevond de Porsche Cayman 718 GT4 zich in vierde positie.

Van P18 naar P1. Respect.
Na de verplichte rijderswissel bevond Kasperlik zich al in tweede positie en begon flink veel druk te maken Aleksey Sizov in de leidende Dörr McLaren 570 S. Vijf minuten voor het einde van de wedstrijd moest er vanwege de gestrande BMW van Claudia Hürtgen geneutraliseerd worden. Nadat de wedstrijd opnieuw vrijgegeven werd drama bij Sizov die vanwege een tekort aan brandstof gruwelijk langzamer werd en langzaam naar de tiende plek terugzakte. Een gouden kans voor Kasperlik/Moller Madsen. Martin Dye ging in de allerlaatste ronde nog aan de BMW M4 GT4 van Gabriele Piana voorbij. De tweede Dörr McLaren van Christer Jöns en Mads Siljehaug kwam als vierde over de streep. Aan spanning ontbrak het in beide GT4 Germany wedstrijden zeker niet.

McLaren party bij de start op de Red Bull Ring.
Tekst Willem J. Staat
Foto's ADAC Motorsport
Eerste McLaren-overwinning in GT4 Germany. Tweede seizoenszege voor Kasperlik/Moller Madsen R2
Vanaf pole nam Fred Martin-Dye in de Dörr Motorsport McLaren 570 S direct de leiding gevolgd door de zusterauto van Aleksey Sizov. De derde McLaren met Christer Jöns aan het stuur verloor in de openingsronde al drie plekken. Jöns wist zich echter uitstekend te herstellen en nam alweer spoedig P3 in. De vreugde was van korte duur want de T3 HRT Audi R8 LMS van de Brit William Tragurtha(20) ging alweer snel aan de Duitser voorbij. Juist toen Fred Martin Dye over een voorsprong van meer dan acht seconden beschikte moest de safetycar in actie komen om de gestrande BMW M4(Hofor by Bonk Motorsport) BMW M4 GT4 van Gabriele Piana te bergen.

Sterk optreden van AMG GT4 Mercedes
Overigens profiteerde het gehele startveld van deze situatie want vrijwel iedereen ging direct voor een rijderswissel naar binnen. Fred Martin-Dye: "De safetycar had onze mooie voorsprong natuurlijk teniet gedaan waardoor ik Phil geen voordeel kon bezorgen. Maar met zijn stint heeft hij uitstekend werk verricht en Dörr Motorsport de allereerste overwinning in de ADAC GT4 Germany bezorgd. Achter Phil Dörr volgden de zuster McLarens van Mads Siljehaug en Christopher Dreyspring die de auto's van hun teamcollega's hadden overgenomen. Beiden moesten echter snel zwichten voor de aanstormende Zakspeed AMG GT4 van Henrik Still die het in de slotfase Phil Dörr nog behoorlijk lastig wist te maken. Dörr hield echter het hoofd koel en kwam met een voorsprong van meer dan 1.603 secs als eerste over de eindstreep.

Leerjaar voor de Kreutzpointner tweeling.
Phil Dörr ik moest het brandstofverbruik in de gaten houden en alles goed managen. Met de AMG Mercedes in de rug betekende het om koel en rustig te blijven. Dit is mij gelukt. De stemming binnen het team is nu natuurlijk fantastisch. Als je wint dan klopt alles. Ook in het Junior klassement eindigde Dörr als eerste. Joel Sturm(D 18)/Dennis Fetzer(D 19) kwamen met hun Team Allied Racing Porsche 718 Cayman GT4 als vierde over de streep. Daarachter volgde de Schütz Motorsport Mercedes AMG GT4 van de combinatie Markus Suabo(D 51) en Marvin Dienst(D 23).Laatstgenoemde had de auto vanuit laatste positie overgenomen en wist zich in de tweede wedstrijdhelft spectaculair naar voren te werken. Vanwege een opgelopen straf moest Moller/Madsen vanaf een achttiende startplek aan de wedstrijd beginnen. Maar binnen een tijdsbestek van drie ronden bevond de Deen zich al in zevende positie. Op dat moment bepaalde Christopher Dreyspring in de Dörr McLaren vooraan het tempo.
Moller Madsen: "Ik heb in mijn stint met vol risico gereden omdat ik toch niets te verliezen had om in het verkeer niet al teveel tijd op de leiders te verliezen." En tot aan de reguliere pitstop bevond de Porsche Cayman 718 GT4 zich in vierde positie.

Van P18 naar P1. Respect.
Na de verplichte rijderswissel bevond Kasperlik zich al in tweede positie en begon flink veel druk te maken Aleksey Sizov in de leidende Dörr McLaren 570 S. Vijf minuten voor het einde van de wedstrijd moest er vanwege de gestrande BMW van Claudia Hürtgen geneutraliseerd worden. Nadat de wedstrijd opnieuw vrijgegeven werd drama bij Sizov die vanwege een tekort aan brandstof gruwelijk langzamer werd en langzaam naar de tiende plek terugzakte. Een gouden kans voor Kasperlik/Moller Madsen. Martin Dye ging in de allerlaatste ronde nog aan de BMW M4 GT4 van Gabriele Piana voorbij. De tweede Dörr McLaren van Christer Jöns en Mads Siljehaug kwam als vierde over de streep. Aan spanning ontbrak het in beide GT4 Germany wedstrijden zeker niet.