Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Voodoo Hemi Racing nieuwsupdate

Afbeelding1

En toen was het raceseizoen over voordat het begonnen was. Het is een vreemd jaar waarin niets is zoals het was, of nog beter, had moeten zijn. COVID-19 schopt al sinds maart van dit jaar alles in de war. Ook voor Marck Harteveld en Voodoo Hemi Racing.


Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: pr

Bizarre tijden
Nadat in 2019 het Motorsport UK Pro Modified Championship in de wacht werd gesleept, was het team volop in voorbereiding om voor het eerst het volledige FIA Europees Pro Modified Kampioenschap te gaan rijden. Vijf races in drie verschillende landen in de meest competitieve titelstrijd voor Pro Mods in Europa. Totdat corona toesloeg. De ene na de andere wedstrijd werd uitgesteld dan wel afgelast en het eind van het liedje was dat de FIA een streep moest zetten door het gehele kampioenschap. Zonder een meter gereden te hebben kwam er een einde aan het seizoen van Voodoo Hemi Racing. Nu is stilzitten niet bepaald het sterkste punt van Marck Harteveld en zijn team en dus werd er ook in de afgelopen maanden hard doorgewerkt.

tweedemotor

Een tweede motor

Het was al langere tijd de wens van het team om een tweede motor paraat te hebben staan. Als er tijdens een wedstrijd iets misgaat met de motor, dan zijn reparaties weliswaar mogelijk, maar niet iedere schade kan ter plaatse snel worden hersteld. Zeker in de strijd om het FIA Europees Kampioenschap kun je het je als rijder niet veroorloven om een run te missen. Soms is het dan sneller en makkelijker om de motor te wisselen. Alleen moet je die dan wel in de trailer gereed hebben staan. Vanaf nu is dat bij Voodoo Hemi Racing dus het geval. Via Post & Dros kon het team aan een motorblok met toebehoren komen en met de vele reserveonderdelen die Voodoo Hemi Racing al had, is nu een tweede motor opgebouwd. Als zich onverhoopt de situatie dus voordoet dat er iets kapot gaat, dan kan er nu snel worden gewisseld en de wedstrijd worden voorgezet. De lijst met reserveonderdelen is verder uitgebreid met een extra set cilinderkoppen, ook zo'n essentieel deel van de motor dat je voor onvoorziene omstandigheden maar beter in de trailer kunt hebben liggen.

motorupdate

Motor update

Voodoo Hemi Racing mag dan nu wel over een tweede motor beschikken, dat wil niet zeggen dat de motor die al enige tijd trouwe dienst doet in de '70 Plymouth Superbird geen aandacht heeft gekregen. De motor is onder handen genomen door Joeri Woudenberg en voorzien van diverse updates en nieuwe onderdelen. Daarbij is alles ook weer goed op elkaar afgestemd. Woudenberg heeft niet alleen een schat aan ervaring op het gebied van (race)motoren, ook begeleidde hij al diverse Europese Pro Modified-rijders naar nieuwe persoonlijke records. Eind vorig seizoen diende Woudenberg Voodoo Hemi Racing al een paar keer op en naast de baan van advies en hij zal dit als alles meezit volgend seizoen ook doen.

blower

Blower weer als nieuw

De blower is een minstens zo belangrijk onderdeel van de motor en ook aan slijtage onderhevig als de volle 3.500 pk wordt aangesproken. Ook de blower is dan ook voor een revisie en update door Joeri Woudenberg onder handen genomen en kan er dus weer even tegen. 

motorupdate.2

Maar zelfs dan is de lijst met werkzaamheden nog lang niet volledig. De complete Superbird is van onder tot boven nagelopen, opgefrist en waar nodig zijn onderdelen vervangen. Daarmee staat de Pro Mod er weer als nieuw bij, net als alle gereedschappen en andere teambenodigdheden.

trailer.01

Trailer als blikvanger

De Voodoo Hemi trailer waarmee het team en de Superbird naar de circuits wordt vervoerd, was altijd al een blikvanger, maar is dat nu nog meer. Op de zijkant stond tot voor kort de vorige auto van het team. Het werd dus tijd voor een update en dat is recent dan ook gebeurd. Jeroen Ritz van Mooi Reclamewerk maakte met als basis de huidige'70 Plymouth Superbird een nieuw design. Dit werd vervolgens geprint door Kees van der Kruijk van Sunproof Glasfolie die de trailer daarna ook heeft gewrapt. Michel Tooren en Pro Dutch Racing stelden de ruimte ter beschikking waar deze zorgvuldig uit te voeren klus kon worden geklaard. Voodoo Hemi Racing wil iedereen die aan deze metamorfose heeft bijgedragen hartelijk bedanken, want het resultaat mag gezien worden.

trailer.02

FIA Europees Kampioenschap

Na het in 2019 winnen van de Britse Pro Modified-titel had Voodoo Hemi Racing voor 2020 deelname aan alle wedstrijden van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap op de agenda staan. Helaas ging dit door de coronapandemie niet door. Van uitstel komt zeker geen afstel want Voodoo Hemi Racing heeft de plannen nu doorgeschoven naar het seizoen 2021. Het FIA Europees Kampioenschap telt zoals het er nu naar uitziet volgend jaar opnieuw vijf wedstrijden. Gelukkig begint de titelstrijd pas eind mei. Tegen die tijd zal er waarschijnlijk veel meer duidelijk zijn over wat er in Europa kan op het gebied van reizen en evenementen. Hopelijk heeft een vaccin dan inmiddels de grootste problemen en beperkingen opgelost. Het wedstrijdschema zal er zoals het er nu naar uitziet niet afwijken van dat van dit jaar. Er wordt dus begonnen op Santa Pod Raceway in Engeland, om vervolgens via twee wedstrijden op Tierp Arena in Zweden richting Hockenheim in Duitsland te gaan, om dan begin september voor de afsluitende ronde terug te keren naar Santa Pod Raceway.

Partners van Voodoo Hemi Racing
Voodoo Hemi Racing wordt gesteund door 6Pack Speed Shop, CL Coatings, Breed Advies, Baro Services B.V., PPG, Aviboor, Qrien van Vliet, Elno Installatietechniek, Peet Hulisz, P.P. Solutions, Peet Komen Autoherstelwerken, Sunproof, Tom Otten Elektrotechniek, District 010, Mooi Reclame Werk, Fred Barendse, Breedveld Transport Rotterdam, Rob vd Kruk Onderhoudsbedrijf, DW Hijsmiddelen en Gert en Leny Harteveld.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet