Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formula Regional

Formule Renault: Eurocup fuseert in 2021 met Formula Regional European

race1

Na een strijd van twee jaar zonder winnaars hebben Renault en WSK/ACI besloten om hun eenzitterkampioenschappen samen te voegen. Dat betekent dat de Formule Renault en Formula Regional volgend seizoen doorgaan als één Europees kampioenschap, met ongetwijfeld aanzienlijk meer auto's dan beide series de afgelopen seizoenen afzonderlijk op de baan konden brengen.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto: Renault Sport Series

De fusie werd vandaag op het circuit van Mugello overeengekomen na overleg tussen beide partijen en de FIA, en wordt waarschijnlijk later in oktober officieel bekendgemaakt. De samensmelting komt tot stand na een opmerkelijke beslissing van de FIA twee jaar geleden. De aanbesteding voor het nieuwe Formula Regional European Championship werd toen gewonnen door kartorganisator WSK Promotion en de Italiaanse bond ACI. De FIA liet daarmee de kans lopen om de al 20 jaar oude Eurocup Formule Renault om te vormen tot de nieuwe internationale FIA-klasse tussen Formule 3 en Formule 4. (Of beter gezegd: wat eigenlijk Formule 4 had moeten zijn als de FIA zo verstandig was geweest om Formule 4 vanaf het begin Formule 5 te noemen.)

Formule 3 zou toen immers naar het voorprogramma van de Formule 1 verhuizen, terwijl Formule 4 als instapklasse op nationaal niveau dient te worden verreden. Dat zou een te groot gat openlaten op de formuleladder, een gat dat in de ogen van de FIA niet kon worden gedicht door initiatieven als het Britse F3-kampioenschap, dat zichzelf opnieuw had uitgevonden als een soort 'opgepompte' F4-klasse. Formula Regional was de FIA-oplossing die de kloof zou dichten.

Het nieuwe kampioenschap dat de combi van WSK/ACI vervolgens op poten zette, kwam nooit echt van de grond: het aantal inschrijvingen kwam zelden boven de 12 uit, terwijl de kalender erg op Italië georiënteerd bleef. De oorzaak was duidelijk: Renault gaf zich na de beslissing van de FIA niet gewonnen en ging op eigen kracht door. De Eurocup leek aanvankelijk niet te lijden onder de concurrentie, maar in 2020 heeft ook Renault te kampen onder een teruglopend aantal auto's. De optelsom is eenvoudig: met 12 Regional-auto's en 18 Eurocup-auto's zou er weer een gezonde Europese monopostoklasse kunnen ontstaan.

Het nieuwe kampioenschap wordt een FIA-gesanctioneerd kampioenschap (met ongetwijfeld het navenante aantal superlicentiepunten dat met een titel te verdienen valt) en krijgt dus ook de FIA-naam Formula Regional. Beide kampioenschappen maken nu al gebruik van Tatuus-chassis, maar de keuze valt naar verluidt op het Regional-chassis T-318 (ook gebruikt in de W Series) in plaats van de iets nieuwere FR19. De Alfa Romeo-krachtbron uit de Formula Regional maakt echter plaats voor de Renault-motor uit de Eurocup. De klasse gaat door met de Pirelli-banden uit de Formula Regional in plaats van het Hankook-rubber van de Formule Renault. Het maximumaantal inschrijvingen wordt 36, ofwel 12 teams met elk drie auto's. Bij die teams zouden twee Nederlandse teams kunnen horen: MP Motorsport is momenteel actief in de Eurocup Formule Renault, Van Amersfoort Racing in de Formula Regional European.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet