GT: Audi en Lamborghini boeken GT World Challenge zeges op Zandvoort
Het circuit van Zandvoort was dit weekeinde het decor voor de vijfde ronde van de GT World Challenge Europe Powered by AWS. 22 GT3 auto's kwamen in actie tijdens een stormachtig weekeinde op het Zandvoortse asfalt. Overwinningen waren er uiteindelijk voor Belgian Audi Club Team WRT en Emil Frey Racing.
Tekst: Marcel ten Caat (Twitter: @marceltencaat) Foto's: SRO Motorsports Group
In verband met de geplande deelname van een flink aantal coureurs aan de 24 Uur van de Nürburgring werden beide wedstrijden van de Sprint Cup op één dag gehouden. Belgian Audi Club Team WRT's Ryuichiro Tomita besloot - in tegenstelling tot zijn tegenstanders op de eerste startrij - op regenbanden te vertrekken en die gok pakte goed uit.
Tomita had op de natte baan veel meer grip en pakte vrijwel direct de leiding, gevolgd door de vanaf de 10e plek vertrokken Emil Frey Racing Lamborghini van Giacomo Altoè. De Italiaan had echter kort voor zijn geplande pit stop pech, toen zijn Lamborghini een klapband kreeg en hij bijna een volledige ronde op drie wielen moest afleggen.
Tijdens de pit window gaf Tomita het stuur over aan Kelvin van der Linde, die in zijn stint geen enkele fout maakte en uiteindelijk met een voorsprong van 30 seconden als winnaar over de streep kwam. Achter de Audi met nummer 31 vochten Hugo Chevalier (CMR Bentley) en Simon Gachet (Sainteloc Racing Audi) om de tweede plaats, een gevecht dat met nog 20 minuten op de klok in het voordeel van Chevalier werd beslist. Het leverde CMR naast een overall tweede plaats ook de overwinning in de Silver Cup op. Rik Breukers en zijn WRT teamgenoot Rolf Ineichen eindigden als 21e.
Rik Breukers kon geen potten breken op Zandvoort
In de tweede race van het weekeinde was er meer geluk voor Giacomo Altoè en teamgenoot Albert Costa. Net als tijdens de eerste race werd de Emil Frey Racing Lamborghini bij de start voorbij gereden door de WRT Audi met startnummer 31 met Kelvin van der Linde achter het stuur.
Van der Linde zat vervolgens vast achter de andere Emil Frey Lamborghini van Norbert Siedler en verslikte zich tijdens een poging de Oostenrijker te passeren. De Zuid-Afrikaan ging van de baan en kwam achter Costa terug. Costa zelf wist teamgenoot Siedler wel te passeren en zo de leiding te pakken.
Een snelle pitstop van WRT leverde echter Charles Weerts in Audi met nummer 32 de leiding op. Niet veel later bestrafte de wedstrijdleiding Weerts echter met een drive-through, die werd omgezet in een tijdstraf van 30 seconden. Hoewel Weerts als eerste over de streep kwam, ging de overwinning daardoor naar Altoè en Costa. Na de finish werden ook de Emil Frey Lamborghini van Grenier/Siedler en de Audi van Tomita/Van der Linde bestraft. Hierdoor schoof de Sainteloc Racing Audi van Rougier en Haase door naar plaats twee en werden Fraga en Boguslavskiy met de AKKA ASP Mercedes derde. Rik Breukers eindigde als 17e.