24h Nürburgring: Nieuws voorafgaand aan de start
Om 15.30 uur start de 48e editie van het ADAC Total 24h-Rennen Nürburgring. De wedstrijd is ondermeer live te volgen via de website van de organisatie (www.24h-rennen.de), via diverse kanalen van fabrikanten (waarover verderop meer) en op de Duitse televisiezender RTL Nitro. Voorafgaand aan de wedstrijd zet AUTOSPORT.NL het nodige nieuws op een rij.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR
Net als gisteren in de Top Qualifying eindigde de nummer 4-HRT-Mercedes (Christodoulou/Engel/Stolz/Metzger) ook in de warm-up voor de 24-uursrace bovenaan, maar de tijd van 9.47 minuten maakt duidelijk dat de nadruk niet op snelle rondetijden lag. Veel teams kozen er vanwege de natte en lastige omstandigheden dan ook voor, om de 60 minuten durende sessie, waaraan de deelname niet verplicht is, te laten voor wat die was teneinde geen onnodige risico's te nemen, indachtig de uitspraak van de Britse teambaas Hugh Chamberlain: "Nothing good ever came out of warm-up". De nummer 9-GetSpeed-Mercedes (Schiller/Götz/Buhk/Marciello) werd als tweede geklasseerd, voor de nummer 31-Frikadelli-Porsche (Kern/Jaminet/Martin/Arnold).
In tegenstelling tot berichten die gisteren via allerlei (al dan niet sociale) kanalen de ronde deden, rijdt de nummer 7-Car Collection-Audi (Dontje/Konopka/Niederhauser/Ortmann, foto boven) uiteindelijk toch, maar zonder Miro Konopka, die na meerdere snelheidsovertredingen bij gele vlaggen zijn 'DMSB Permit Nordschleife' moest inleveren. In één geval werd van hem een snelheid van 215 km/u vastgesteld terwijl er dubbel gezwaaid geel was... "Naast het feit dat hij niet mag rijden hebben we twee straffen gekregen", zei Milan Dontje. "De eerste is dat we vanuit de pitstraat moeten starten, de tweede is dat we een tijdstraf van drie minuten moeten uitzitten, in combinatie met een pitstop, op enig moment in de race." Hoe dan ook, dat is altijd nog beter dan helemaal niet starten.
De Porsches in de SP9-klasse hebben gisteravond voor de Top Qualifying in het kader van een aanpassing van de balance of performance een gewichtsvermindering van tien kilogram gekregen en mogen nu met een minimum van 1295 kg rijden.
Porsche is traditioneel goed vertegenwoordigd in de lange-afstandsklassieker in de Eifel en de editie van dit jaar vormt daarop geen uitzondering, al moesten zoals gemeld de fabrieksrijders die in Le Mans waren, vanwege drie positieve coronatests verstek laten gaan. Daardoor ontbreekt ook de bij de fans zeer populaire 'Grello'-Porsche van het team Manthey Racing in het veld. Niettemin staan er 30 Porsches aan de start, bijna een derde van het veld. De bandbreedte loopt uiteen van de 911 GT3 R in de klasse SP9 tot aan het kleinste model 718 Cayman S in de productiewagenklassen V3T en SP4T. Ook de Clubsport-modellen van de Cayman en de 911 GT3 in Cup-versie zijn traditioneel populair.
BMW heeft de race in de Eifel al 19 keer gewonnen, vanaf de overwinning voor Hans-Joachim Stuck en Clemens Schickentanz in de Koepchen-BMW 2002 TI in de eerste editie in 1970 tot aan het meest recente succes in 2010 voor Augusto Farfus, Jörg Müller, Uwe Alzen en Pedro Lamy in de M3 GT2 van het Schnitzer-team. Die rijke racehistorie van BMW is visueel weergegeven op de M2 CS Racing met het startnummer 36, waarin Tom Coronel samen met Dirk Adorf, Christian Gebhardt van het maandblad 'Sport Auto' en rallyspecialist en tv-presentator Nikki Schelle aan de start verschijnt. De auto draagt de namen van alle BMW-winnaars van de 24-uursrace, onder wie natuurlijk ook Duncan Huisman, die de klassieker in 2005 won.
Audi, met de R8 vijf keer winnaar van de 24-uursrace op de Nürburgring, heeft een speciale versie van de R8 onder de naam 'Green Hell' uitgebracht. Aangedreven door een atmosferische V10-motor, goed voor 620 pk, uitgevoerd in Tiomangrün, een speciale kleur groen, die ook te vinden is op de raceauto met het startnummer 1 van Nico Müller, Dries Vanthoor, Frank Stippler en Fred Vervisch. Desgewenst kunnen klanten voor een exemplaar uit de gelimiteerde serie van 50 stuks ook kiezen voor Ibisweiß, Daytonagrau of Mythosschwarz.
Het merk met de vier ringen heeft ook een eigen onlineplatform in het leven geroepen, waarop fans de race van huis uit kunnen volgen. Op de site Audi On Track zijn er ondermeer live-onboard-beelden, regelmatige talkshows met John Hindhaugh en Le Mans-winnaars Frank Biela en Allan McNish en diverse andere elementen te vinden.
Ook Mercedes-AMG, dat dit jaar het tienjarig bestaan van de Customer Racing-afdeling viert, biedt een eigen videoplatform, te vinden via deze link.
Ten behoeve van de berichtgeving over de race op deze website zorgde AUTOSPORT.NL (zoals we dat al jaren bij grote races doen) voor een WhatsApp-groep met alle rijders, waarin die op een moment dat het hun uitkomt nieuws, ervaringen en commentaren kunnen delen. Dat werkt in de praktijk uitstekend, al zijn er altijd een paar mensen die het belang van media-aandacht niet inzien, niets van zich laten horen en dan soms achteraf klagen dat er over anderen meer geschreven wordt... Deze week op de Nürburgring blijkt ook weer dat zo'n groep het onderlinge contact tussen de Nederlandse coureurs bevordert. Zeker in tijden van corona, waarin de contactmogelijkheden minder zijn, en op de Nürburgring, waar het altijd al lastig is om mensen te vinden die je zoekt, worden er zelfs onderling afspraken gemaakt om samen te rijden!