Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
VLN

24h Nürburgring: Tweede achtereenvolgende 24h-pole voor Maro Engel

200925 24h Quali Engel pole
Voor het tweede jaar op rij reed Maro Engel naar de pole-position

In de voor het eerst uit twee sessies bestaande Top Qualifying werden de startplaatsen vooraan het veld voor de 48e editie van het ADAC Total 24-Rennen Nürburgring bepaald. In totaal 13 teams hadden hun plek voor Top Qualifiyng 2 al verdiend door hun prestaties in de NLS-races van eerder dit seizoen. In de eerste sessie waren er nog vier extra 'slots' te verdienen. Een van de rijders die dat deed, was Maro Engel met een tijd van 9.18,553 minuten de snelste man. Vervolgens herhaalde de Duitse rijder met de nummer 4-Mercedes-AMG GT3 van het Haupt Racing Team (Cristodoulou/Engel/ Stolz/Metzger) dit kunststukje in de beslissende tweede kwalificatie. Met een super-ronde van 8.57,884 minuten bleeef Engel als enige onder de negen minuten en pakte hij in het tweede kwalificatiegedeelte de pole-position en de daarmee verbonden Glickenhaus Trophy. Voor Engel was het de tweede pole op rij bij de klassieker in de Eifel en de derde in zijn carrière.

Tekst: Willem J. Staat en René de Boer
Foto's: ADAC Nordrhein, PR

24U Nürburgring: Tweede achtereenvolgende 24U Pole voor Maro Engel
Voor het tweede achtereenvolgende jaar mocht Maro Engel de Glickenhaus Trophy in ontvangst nemen. Traditioneel heerste het wisselvallige Eifelweer in beide sessies, wat de bandenkeuze voor de beide kwalificaties niet gemakkelijk maakte.

In het eerste segment zette de Noor Dennis Olsen als eerste met de KCMG-Porsche 911 GT3 R een richttijd van 9.18.791 minuten. Kort daarop dook Maro Engel met de HRT-Mercedes onder die tijd en kwalificeerde zich daarmee eveneens voor de beslissende tweede heat, evenals Frank Stippler in de nummer 5-Phoenix-Audi en Dani Juncadella in de Mercedes van het nieuw geformeerde 10Q Racing team.

Aanvankelijk leek het erop dat het voor de tweede heat misschien iets zou opdrogen. BMW-rijders Farfus (#42) en Krognes (#101) alsmede Audi-rijder Mies (#29) en Porsche-rijder Olsen (#18) gokten in Top Qualifying 2 door op gesneden slicks uit te gaan, maar kwamen op Olsen na, die onderweg al strandde met een technisch defect, allemaal na een ronde binnen om alsnog regenbanden te laten monteren.
Bij het begin van de tweede sessie liet Nordschleife expert Engel zich kortstondig even terugvallen waardoor hij mogelijk de basis voor zijn zeer snelle tijd aan het einde van zijn tweede vliegende ronde legde. Voor het Noorse Porsche Talent Dennis Olsen ontaardde het tweede gedeelte in een zware teleurstelling. De KCMG Porsche kwam onderweg met een technisch defect tot stilstand.

Het betekende dat ROWE BMW rijder Nick Yelloly als eerste een maatstaf kon zetten. Met de vijfde tijd was de Brit uiteindelijk de snelste BMW-rijder. Ook zijn BMW-collega Agusto Farfus was behoorlijk snel onderweg maar een verkeerde bandenkeuze (intermediates) verhinderden een snellere tijd.
Onder de wisselvallige omstandigheden was Nordschleife-expert Luca Ludwig eveneens behoorlijk snel onderweg en kwalificeerde zich met de Octane 126-Ferrari F488 verrassend als tweede.

2020 Ferrari
Wordt het morgen het duel Mercedes-Ferrari- BMW?

Luca Ludwig zei: "Alles klopte en ik heb geen enkele fout gemaakt en reed een zuivere ronde. In de tweede ronde kon ik flink pushen. Wij besloten dan ook om voor Intermediates te kiezen."

Een uitstekende derde plek was er voor de combinatie Schiller/Götz/Buhk/Marciello in de GetSpeed-Mercedes. De Italiaan Raffaele Marciello begint zich bij Mercedes eveneens steeds meer tot een Nordschleife-expert te ontwikkelen. Marciello: "Ik denk dat de deelnemers uit de eerste kwalificatie voordeel houden vanwege hun baankennis hier. Plaats drie betekent wel een goede uitgangspositie voor de wedstrijd van morgen."

Ook het gloednieuwe team van 10Q Racing deed het met Daniel Juncadella uitstekend. De Spanjaard die sinds de DTM-finale in Hockenheim 2019 niet meer geracet had, was vanaf het begin supersnel en leek eveneens een potentiële pole kandidaat. Het team bestaande uit Kenneth Heyer, Sebastian Asch en Mercedes GT-ontwikkelingsrijder Thomas Jäger wist zich dankzij Juncadella als vierde te kwalificeren.

Polesitter Maro Engel is supergelukkig met zijn tweede achtereenvolgende pole voor de 24U. Maro Engel: " Tamelijk moeilijke omstandigheden buiten maar het team heeft de juist beslissing genomen. Onderweg kreeg ik via de boordradio te horen dat de Ferrari behoorlijk snel onderweg was. Toen ben ik op het gas gegaan. Heb hem in Tiergarten laten gaan en hoopte dat alles klopte. Ik ben mega-gelukkig. Mijn complimenten aan het team.

Nog meer pech voor Car Collection
Vanwege het negeren van een aantal Code 60 Zones besloot de DMSB de licentie van de Tsjech Miroslav Konopka in te trekken. Daarop besloot het team van Car Collection haar auto uit de wedstrijd terug te trekken. Een reden werd niet opgegeven. Het betekende wel dat Milan Dontje, Patric Niederhauser en David Ortmann voortijdig konden vertrekken.

Na het wegvallen van de KCMG Porsche kwalificeerde het Eifel-cult-team van Frikadelli zich met Alex Müller als 14e. Verder bestaat de bezetting uit teameigenaar Klaus Abbelen, Norbert Siedler en Robert Renauer. Overigens meer dan 30 seconden langzamer dan de Top 4, maar daar gaat het in de kwalificatie van lange-afstandswedstrijden overigens niet om.

2002 Maro Engel 1
Voor de tweede achtereenvolgende maal winnaar van de Glickenhaus Trophy: Maro Engel

De nummer 2-HRT-Mercedes met ondermeer Yelmer Buurman start na de nachtelijke chassiswissel als 20e. Jules Szymkowiak, ingescheven als Zwitser, reed naar de 25e startplaats met de Hella Pagid-racing one-Ferrari. De 40e startplaats algemeen en de vierde plek in de SP7-klasse is er voor Marco van Ramshorst uit Nijkerk en zijn teamgenoten in de bont gekleurde nummer 63-Porsche. Ricardo van der Ende en zijn teamgenoten starten met de Allied Racing-Porsche Cayman als 46e algemeen en als eerste in de SP10-klasse. Tom Coronel kwalificeerde zich samen met Dirk Adorf, Nikki Schelle en Christian Gebhardt als 65e algemeen met de BMW M2 CS Racing, waarvoor een aparte klasse is uitgeschreven. Morgen is er van 11.15 tot 12.15 uur nog een warm-up als laatste functietest, de race start om 15.30 uur.

200925_24h_Kwalificatie_totaal.pdf
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet