24h Nürburgring: Geen verbeteringen in natte slotkwalificatie, Frijns ziek naar huis, nieuw chassis Buurman
De nummer 4-HRT-Mercedes reed de snelste tijd in de natte laatste kwalificatie
Regenachtig weer zorgde ervoor dat er in de derde en afsluitende kwalificatie voor het ADAC Total 24h-Rennen Nürburgring ten opzichte van gisteren geen tijdverbeteringen waren. Zo blijft de volgorde dus onveranderd, met de nummer 21-Konrad-Lamborghini (Jefferies/Perera/Mapelli/Di Martino) voor de nummer 5-Phoenix-Audi (Schramm/Beretta/Gounon/Stippler), de nummer 4-HRT-Mercedes (Christodoulou/Engel/Stolz/Mezger) en de nummer 18-KCMG-Porsche (Bamber/Bernhard/Bergmeister/Olsen). De beide KCMG-Porsches, naast de 18 ook de 19 (Imperatori/Liberati/Burdon/Olsen), waren in de afsluitende kwalificatie ook het productiefst en legden elk 23 ronden af. De snelste tijd in de sessie was voor de nummer 4-HRT-Mercedes, maar had dus verder geen relevantie. De startvolgorde aan de kop van het veld wordt vanavond tussen 17.50 en 20.10 uur bepaald in de Top Qualifying, die uit twee manches bestaat.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR
Yelmer Buurman beleefde gisteren een zware crash met de nummer 2-HRT-Mercedes (Haupt/Buurman/Bastian/Ellis). "Gelukkig heb ik zelf niks", zei de coureur tegen AUTOSPORT.NL. "Ik zou eerst op regenbanden uitgaan, maar op het laatste moment kreeg ik van het team via de radio te horen: 'Het is droog, je staat op intermediates'. Na een paar bochten op het Grand Prix-circuit, toen ik in de Dunlopkehre reed, kreeg ik al de volgende melding, dat ze het niet helemaal zeker wisten, omdat het op de beelden vanuit de andere auto's lastig te zien was. Ik heb het dus echt heel rustig aan gedaan, maar in één keer begon de auto te glijden alsof ik op ijs reed. Er was geen houden aan! Ik heb in ieder geval geprobeerd om niet onder een rechte hoek de vangrail te raken, maar het was desondanks een zware klap. Ik rijd al jaren op de Nordschleife, maar tot nu toe heb ik nooit echt een grote crash gehad. Dat was dit wel, maar zoals gezegd, zelf heb ik helemaal niks."
De nummer 2 staat met een ander chassis inmiddels weer in de pitbox
Vanuit het hoofdkwartier van Mercedes-AMG in Affalterbach bij Stuttgart werd nog in de nacht een chassis van een testauto naar de Eifel vervoerd, waar die in de werkplaats van het Haupt Racing Team op het industrieterrein in Meuspath, op slechts twee kilometer vanaf de Nürburgring, voor de race werd opgebouwd met de onderdelen die van de gecrashte auto nog bruikbaar waren. Het is de bedoeling dat de auto vanavond in de Top Qualifying 1 vanaf 17.50 uur in actie kan komen.
De andere auto die gisteren zwaar crashte, de nummer 44-Falken-Porsche (Bachler/Müller/Dumbreck/Ragginger), rijdt weer. "Gelukkig waren alleen carrosseriedelen beschadigd, vanmorgen om 5 uur was de reparatie klaar", verklaarde teammanager Sebastian Stadler.
De nummer 3-Car Collection-Audi zal het dit weekeinde verder zonder Robin Frijns moeten stellen
Robin Frijns is ondertussen officieel teruggetrokken voor de 24-uursrace. Zoals we gisteren al meldden, is Frijns sinds het afgelopen DTM-weekeinde niet helemaal gezond. Hij blijkt last te hebben van een griep, maar de organisatie maakte bekend dat een Covid-19-test bij de Limburger negatief uitviel. De afmelding van Frijns betekent dat de nummer 3-Car Collection-Audi door drie in plaats van vier rijders bestuurd zal worden: de overgebleven coureurs zijn Mirko Bortolotti, Christopher Haase en Markus Winkelhock.
Vanmorgen is ook al de eerste race van het weekeinde afgewerkt (de RCN-competitie van gisterochtend was officieel een regelmatigheidswedstrijd), de drie uur durende ADAC 24h-Classic. De overwinning ging naar Andreas Gülden, in het dagelijks leven hoofdinstructeur bij de Nürburgring Academy, die met zijn Porsche Turbo 16 ronden aflegde en daarmee met een ronde voorsprong op het als tweede geklasseerde duo Nick en Edgar Salewski met een Porsche RSR als winnaar werd afgevlagd.
Andreas Gülden won met zijn Porsche Turbo met een ronde voorsprong de 24h Classic-race