VLN: 25e zege Land Motorsport in spectaculair slot
De ROWE 6h ADAC Ruhr Pokal Rennen bleef tot het slot uiterst spectaculair. Nauwkeuriger kunnen we het niet omschrijven. Aan het slot bezorgde de combinatie Mattia Drudi, Christopher Mies en Kelvin van der Linde het team van Wolfgang Land de 25e VLN/NLS zege. Na zes uur racen bedroeg de voorsprong op hun Audi Car Collection merkgenoten Mirko Bortolotti, Christopher Haase, Robin Frijns en Markus Winkelhock 3,988 secs. Met een risicovolle pitstopstrategie eindigde de Octane 126 Ferrari 488 van Nico Ludwig en Björn Grossmann als derde.
Start van een spectaculaire zes uurswedstrijd van begin tot einde.
Tekst Willem J. Staat
Foto's VLN Presse
25e zege Land Motorsport in spectaculair slot
Al direct in de openingsfase een zware crash van Patrick Assenheimer die in de derde ronde op de snelle Döttinger Höhe over de kop ging. Assenheimer kon het Mercedes wrak zonder een schrammetje verlaten. De GetSpeed Mercedes van Jules Szymkowiak werd door de wedstrijdleiding voor dit incident met een tijdstraf van drie minuten bestraft. Een woorvoerder van het Haupt Racing Team prees de hoge veiligheidsstandaard van deze auto's maar weigerde verder commentaar over het incident met Mercedes merkencollega GetSpeed.
De Octane 126 Ferrari reed in totaal veertien ronden aan de leiding maar in de slotfase moest het team wel eventjes voor hun goede uitgangspositie vrezen.. Net een minuut voor het verstrijken van de tijd kwam Ludwig na een achtronden stint rollend over de finish. Luca Ludwig: "Vanaf de derde ronde in mijn stint moest ik brandstofbesparend rijden en in de laatste ronde kon ik ook niet meer pushen en moest de beide Audi's laten gaan. Op het einde is een derde plek mij liever dan ergens langs de baan zonder brandstof te staan."
De Land Motorsport Audi R8 LMS op weg naar de zege. Een 25e voor het team trouwens.
Overigens werden de beide Audi Teams volledig verrast door de plotseling strijdloze Ferrari. Christopher Mies: "Het was gewoon te gemakkelijk om Luca op deze manier te passeren. Maar ik verheug mij over deze overwinnng. Van de laatste ronden heb ik bijzonder genoten, zeker om met Mirko in formatie over de Nordschleife te jagen.
Matteo Drudi: "Dit is mijn allereerste Nordschleife seizoen en dan is een overwinning natuurlijk fantastisch." Met een tijd van 7.56.253 pakte Mies de pole en overigens de snelste Nordschleife ronde dit seizoen. Bovendien mocht het als tweede geëindigde kwartet zich ook nog eens over de snelste wedstrijd ronde verheugen. Overigens met 7.57.777 nauwelijks langzamer dan de pole. Markus Winkelhock: "Het was zeker niet de bedoeling om op buigen of barsten te rijden want ons doel was om beide auto's veilig over de streep te brengen. Over het resultaat zijn we tevreden. Voor de 24U beschikken we over voldoende snelheid. Dan willen we bovenaan staan.
Wederom een sterk Ferrari Octane 128 optreden.
Strijd om de kop wisselt 16 maal.
De strijd om de kop wisselde maar liefst zestienmaal. Behalve de Top3 verzamelden ook de teams AMG HRT, GetSpeed Performance, Frikadelli, Konrad Motorsport(Lamborghini) en Manthey Racing waardevolle kilometers aan de kop.
Met de combinatie Raffaele Marciello, Maximilian Schiller, en Maximilian Götz eindigde de GetSpeed Mercedes als vierde. De ROWE Racing #99 BMW M6 van de combinatie Philipp Eng, Alexander Sims Nick Catsburg en Nick Yelloly eindigde in hun "thuiswedstrijd" als vijfde. De Schnitzer BMW M6 met de combinatie Agusto Farfus, Jens Klingmann, Martin Tomczyk, Sheldon van der Linde eindigde als zevende. De tweede Frikadelli Porsche van de combinatie Jeroen Bleekemolen, Michael Christensen, Kevin Estre, Maxime Martin kwam als elfde over de finish maar de Manthey Grello Porsche die als vierde eindigde werd later bes.traft wegens te snel rijden onder geel bij Code 120, zodat de Frikadelli Porsche een plekje in de eindslag kon opschuiven.
Nog veel kinderziektes voor de Glickenhaus SCG004c
De twee debutanten, de FFF Racing Group Lamborghini Huracan GT3 en de 10Q Racing Team Merceds AMG GT3 kwamen als 17e en 19e over de streep. De nieuwe Glickenhaus SCG004c legde uiteindelijk 33 ronden af en werd als 98e geklasseerd. Maar hier ging het duidelijk om zoveel mogelijk ervaring en data verzamelen. In de Cup5 klasse ging de overwinning naar Heiko Eichenberg en Moritz Oberheim in de Team AVIA Sorg Rennsport BMW 240i Racing. In de Cup X klasse ging de zege naar de combinatie Georg Griesemannn, Reinhard Kofler en Yves Volte.
Succesvolle verdediging tussenstand kampioenschap
Rink, Brink en Leisen blijven aan de leiding van het kampioenschap.
De huidige leiders in de tussenstand van het kampioenschap, Christopher Rink, Danny Brink en Philipp Leisen, pakten met hun Pixum CFN Team Adrenalin Motorsport BMW 325i hun vijfde overwinning in vijf wedstrijden. De tweede plek wordt onveranderd door Thorsten Jung uitkomend in de Cup 3 klasse met een Mühlner Porsche. Na zes uur racen werd hij samen met Peter Terting en Oskar Sandberg door de combinatie Horst Baumann, Ivan Jacoma en Kai Riemer verslagen.
In de ROWE Speed Trofee staat de Walkenhorst # 34 BMW M6 GT3 boven gevolgd door AMG GetSpeed Mercedes. De Car Collection #32 bevindt zich in de tussenstand op P3. De volgende VLN wedstrijd vindt op zaterdag 24 oktober plaats. Tijdens het weekend van 24-27 september vindt de 24U plaats.
Vlnr. Van der Linde, Mies en Drudi.
Uitslag
1. Mattia Drudi/Christopher Mies/Kelvin van der Linde – Audi Sport Team Land-Motorsport – Audi R8 LMS GT3
2. Mirko Bortolotti/Robin Frijns/Christopher Haase/Markus Winkelhock – Audi Sport Team Car Collection – Audi R8 LMS GT3
3. Luca Ludwig/Björn Grossmann – Octane 126 – Ferrari 488 GT3
4. Raffaele Marciello/Fabian Schiller/Maximilian Götz/Maximilian Buhk – GetSpeed Performance – Mercedes-AMG GT3
5. Philipp Eng/Nick Yelloly/Nick Catsburg/Alexander Sims – ROWE Racing – BMW M6 GT3
6. Hubert Haupt/Philip Ellis/Gabriele Piana/Nico Bastian – Haupt Racing Team – Mercedes-AMG GT3
7. Augusto Farfus/Jens Klingmann/Martin Tomczyk/Sheldon van der Linde – BMW Team Schnitzer – BMW M6 GT3
8. David Pittard/Jordan Pepper – Walkenhorst Motorsport – BMW M6 GT3
9. Romain Dumas/Dennis Olsen/Patrick Pilet/Richard Lietz – KCMG – Porsche 911 GT3 R
10. Michael Christensen/Kevin Estre/Maxime Martin/Jeroen Bleekemolen Frikadelli Porsche 911 GT3 R
Start van een spectaculaire zes uurswedstrijd van begin tot einde.
Tekst Willem J. Staat
Foto's VLN Presse
25e zege Land Motorsport in spectaculair slot
Al direct in de openingsfase een zware crash van Patrick Assenheimer die in de derde ronde op de snelle Döttinger Höhe over de kop ging. Assenheimer kon het Mercedes wrak zonder een schrammetje verlaten. De GetSpeed Mercedes van Jules Szymkowiak werd door de wedstrijdleiding voor dit incident met een tijdstraf van drie minuten bestraft. Een woorvoerder van het Haupt Racing Team prees de hoge veiligheidsstandaard van deze auto's maar weigerde verder commentaar over het incident met Mercedes merkencollega GetSpeed.
De Octane 126 Ferrari reed in totaal veertien ronden aan de leiding maar in de slotfase moest het team wel eventjes voor hun goede uitgangspositie vrezen.. Net een minuut voor het verstrijken van de tijd kwam Ludwig na een achtronden stint rollend over de finish. Luca Ludwig: "Vanaf de derde ronde in mijn stint moest ik brandstofbesparend rijden en in de laatste ronde kon ik ook niet meer pushen en moest de beide Audi's laten gaan. Op het einde is een derde plek mij liever dan ergens langs de baan zonder brandstof te staan."
De Land Motorsport Audi R8 LMS op weg naar de zege. Een 25e voor het team trouwens.
Overigens werden de beide Audi Teams volledig verrast door de plotseling strijdloze Ferrari. Christopher Mies: "Het was gewoon te gemakkelijk om Luca op deze manier te passeren. Maar ik verheug mij over deze overwinnng. Van de laatste ronden heb ik bijzonder genoten, zeker om met Mirko in formatie over de Nordschleife te jagen.
Matteo Drudi: "Dit is mijn allereerste Nordschleife seizoen en dan is een overwinning natuurlijk fantastisch." Met een tijd van 7.56.253 pakte Mies de pole en overigens de snelste Nordschleife ronde dit seizoen. Bovendien mocht het als tweede geëindigde kwartet zich ook nog eens over de snelste wedstrijd ronde verheugen. Overigens met 7.57.777 nauwelijks langzamer dan de pole. Markus Winkelhock: "Het was zeker niet de bedoeling om op buigen of barsten te rijden want ons doel was om beide auto's veilig over de streep te brengen. Over het resultaat zijn we tevreden. Voor de 24U beschikken we over voldoende snelheid. Dan willen we bovenaan staan.
Wederom een sterk Ferrari Octane 128 optreden.
Strijd om de kop wisselt 16 maal.
De strijd om de kop wisselde maar liefst zestienmaal. Behalve de Top3 verzamelden ook de teams AMG HRT, GetSpeed Performance, Frikadelli, Konrad Motorsport(Lamborghini) en Manthey Racing waardevolle kilometers aan de kop.
Met de combinatie Raffaele Marciello, Maximilian Schiller, en Maximilian Götz eindigde de GetSpeed Mercedes als vierde. De ROWE Racing #99 BMW M6 van de combinatie Philipp Eng, Alexander Sims Nick Catsburg en Nick Yelloly eindigde in hun "thuiswedstrijd" als vijfde. De Schnitzer BMW M6 met de combinatie Agusto Farfus, Jens Klingmann, Martin Tomczyk, Sheldon van der Linde eindigde als zevende. De tweede Frikadelli Porsche van de combinatie Jeroen Bleekemolen, Michael Christensen, Kevin Estre, Maxime Martin kwam als elfde over de finish maar de Manthey Grello Porsche die als vierde eindigde werd later bes.traft wegens te snel rijden onder geel bij Code 120, zodat de Frikadelli Porsche een plekje in de eindslag kon opschuiven.
Nog veel kinderziektes voor de Glickenhaus SCG004c
De twee debutanten, de FFF Racing Group Lamborghini Huracan GT3 en de 10Q Racing Team Merceds AMG GT3 kwamen als 17e en 19e over de streep. De nieuwe Glickenhaus SCG004c legde uiteindelijk 33 ronden af en werd als 98e geklasseerd. Maar hier ging het duidelijk om zoveel mogelijk ervaring en data verzamelen. In de Cup5 klasse ging de overwinning naar Heiko Eichenberg en Moritz Oberheim in de Team AVIA Sorg Rennsport BMW 240i Racing. In de Cup X klasse ging de zege naar de combinatie Georg Griesemannn, Reinhard Kofler en Yves Volte.
Succesvolle verdediging tussenstand kampioenschap
Rink, Brink en Leisen blijven aan de leiding van het kampioenschap.
De huidige leiders in de tussenstand van het kampioenschap, Christopher Rink, Danny Brink en Philipp Leisen, pakten met hun Pixum CFN Team Adrenalin Motorsport BMW 325i hun vijfde overwinning in vijf wedstrijden. De tweede plek wordt onveranderd door Thorsten Jung uitkomend in de Cup 3 klasse met een Mühlner Porsche. Na zes uur racen werd hij samen met Peter Terting en Oskar Sandberg door de combinatie Horst Baumann, Ivan Jacoma en Kai Riemer verslagen.
In de ROWE Speed Trofee staat de Walkenhorst # 34 BMW M6 GT3 boven gevolgd door AMG GetSpeed Mercedes. De Car Collection #32 bevindt zich in de tussenstand op P3. De volgende VLN wedstrijd vindt op zaterdag 24 oktober plaats. Tijdens het weekend van 24-27 september vindt de 24U plaats.
Vlnr. Van der Linde, Mies en Drudi.
Uitslag
1. Mattia Drudi/Christopher Mies/Kelvin van der Linde – Audi Sport Team Land-Motorsport – Audi R8 LMS GT3
2. Mirko Bortolotti/Robin Frijns/Christopher Haase/Markus Winkelhock – Audi Sport Team Car Collection – Audi R8 LMS GT3
3. Luca Ludwig/Björn Grossmann – Octane 126 – Ferrari 488 GT3
4. Raffaele Marciello/Fabian Schiller/Maximilian Götz/Maximilian Buhk – GetSpeed Performance – Mercedes-AMG GT3
5. Philipp Eng/Nick Yelloly/Nick Catsburg/Alexander Sims – ROWE Racing – BMW M6 GT3
6. Hubert Haupt/Philip Ellis/Gabriele Piana/Nico Bastian – Haupt Racing Team – Mercedes-AMG GT3
7. Augusto Farfus/Jens Klingmann/Martin Tomczyk/Sheldon van der Linde – BMW Team Schnitzer – BMW M6 GT3
8. David Pittard/Jordan Pepper – Walkenhorst Motorsport – BMW M6 GT3
9. Romain Dumas/Dennis Olsen/Patrick Pilet/Richard Lietz – KCMG – Porsche 911 GT3 R
10. Michael Christensen/Kevin Estre/Maxime Martin/Jeroen Bleekemolen Frikadelli Porsche 911 GT3 R