GT: Keert Spyker terug in de autosport?

De Spyker C8 Aileron GT had in 2012 moeten debuteren, maar kwam er nooit
Eerder deze week waren er negatieve verhalen te lezen over het faillissement van Spyker Services, maar Victor Muller toverde vandaag toch weer een konijn uit de hoge hoed. De Spyker-groep gaat samenwerken met SMP Racing, BR Engineering, Milan Morady en R-Company GmbH. Een terugkeer in de autosport staat ook op de planning, aldus Spyker.
Tekst: Marcel ten Caat (Twitter: @marceltencaat) Foto's: PR, Rebocar/R. de Boer
Sinds het faillissement van Saab in 2011 is regelmatig gesproken over een terugkeer van Spyker en ook deze keer blijft het natuurlijk koffiedik kijken of de plannen ook werkelijkheid worden. Dat Muller juist in dit geval bij de bedrijven van Boris Rotenberg uitkomt is opvallend. De Russische ondernemer en zijn broer staan op een sanctielijst van de Verenigde Staten en de Amerikaanse overheid heeft meerdere onderzoeken lopen waarbij de Rus betrokken is. Rotenberg werd enige jaren geleden ook genoemd in de Panama Papers.

De samenwerking van Muller met Rotenberg en diens zakenpartner Michail Pessis moet er voor zorgen dat vanaf 2021 de nieuwe Spyker C8 Preliator, de Spyker D8 Peking-to-Paris SSUV en de Spyker B6 Venator dan eindelijk worden gebouwd. De aftersales afdeling en servicefaciliteiten van Spyker verhuizen (ook) naar Duitsland. De timing van het nieuws is opvallend aangezien RTL Nieuws gisteren nog liet weten dat uit het faillissementsverslag van Spyker Services zou blijken dat de curator tegen een flinke lijst met problemen was aangelopen. Een 'verdwenen' C8 Preliator zou volgens het bericht bij Milan Morady staan. Muller liet als reactie daarop al weten dat de situatie niet zo erg was als geschetst.
De samenwerking met BR Engineering en SMP Racing, dat eerder in het FIA World Endurance Championship te zien was met de BR01 en de BR1, zou volgens het persbericht van Spyker ook een terugkeer op het circuit kunnen betekenen. "Het spreekt voor zich dat Spyker van plan is om via de samenwerking met SMP Racing het internationale racecircuit opnieuw te betreden en opnieuw een sterke voet aan de grond te krijgen in de autosport", zo lezen we in het vandaag verspreide bericht. Spyker zou volgend jaar een eerste flagship store in Monaco willen openen voor de verkoop van de nieuwe modellen.

Victor Muller (foto boven) is in ieder geval positief. "De samenwerkingsovereenkomst die we vandaag hebben ondertekend, is het hoogtepunt van onze maandenlange inspanningen om een solide Spyker-bedrijf op te bouwen dat beschikt over zowel technische als financiële middelen om zijn bedrijfsdoelstellingen te bereiken. Mijn dank gaat uit naar Boris Rotenberg en Michail Pessis voor het vertrouwen dat zij beiden in ons hebben gesteld", aldus Muller.