Indycar: In de sporen van Arie…….
Vandaag de grote dag en onze laatste bijdrage in de opbouw naar de Indy 500. Rinus VeeKay was al de snelste jongste rookie tijdens de kwalificaties van de Indy 500. Het zou een unicum zijn indien hij bij zijn debuut als winnaar van de Indy 500 in de sporen van Arie Luyendijk zou treden. De Indy 500 is een onvoorspelbare wedstrijd waar het op verschillende strategieën aankomt. En ook al staan de Penske Dallara's niet in de Top 10. Er moet terdege rekening met ze gehouden worden, zelfs vanuit kansloze positie zoals we in 2006 met Sam Hornish Jr. zagen.

Dertig jaar geleden zegevierde Arie Sr in zijn Provimi Lola Chevrolet voor de eerste maal. Een mijlpaal in de Nederlandse autosportgeschiedenis.
Tekst Willem J.Staat
Foto's Indycar
In de sporen van Arie
Vandaag een bijzondere dag. De Indy 500 vindt vanwege de Corona pandemie zonder toeschouwers toch doorgang. En dat zelfs niet op Memorial Day. Zelfs gedurende WWI ging de Indy 500 nog enkele jaren door. Zo ook dit jaar zodat de teams alsnog een lifeline hebben. Wat speelt ook een belangrijke rol voor alle kampioenschappen. Zolang men kan blijven racen heeft elk team in deze tijden een bestaansrecht.
Arie Luyendijk won dertig jaar geleden zijn eerste Indy 500. Zeven jaar later behaalde hij zijn tweede overwinning, hetgeen hem toch wel tot een legende maakte. Daarna heeft het jaren geduurd voordat er weer Nederlandse rijders op de Speedway verschenen. Ze waren of niet goed genoeg voor dit spel of beschikten niet over het juiste materiaal.
Arie Jr. in 2006.
Als eerste probeerde Arie Jr. in 2006 in de sporen van zijn vader te treden. Het werd helaas geen succes en na 54 ronden moest hij zijn Panoz Honda al aan de kant zetten. Robert Doornbos kwam drie jaar voor het team van Newman Haas Lanigan, dat eigenlijk al op zijn retour was, op de Speedway uit.

Robert Doornbos deed het in 2009 zeker niet onaardig. Hier in gevecht met Ed Carpenter en Sebastien Bourdais. Geen kleine jongens.
Robert kwalificeerde zich als 23e en werd in de einduitslag als 28e opgenomen. Toch harkte Doornbos met dit resultaat nog even U$ 305.555 binnen. In de voor hem te korte wedstrijd vocht hij zelfs nog een aardig duel met Ed Carpenter uit. Die start vandaag voor de 17e maal in de Indy 500 en moet gezien zijn enorme factor aan ervaring zeker niet voor een goede klassering uitgesloten worden.

Het einde van Ho Pin's Indycar avontuur in 2011.
Dramatisch
KNAF talent Ho Pin Tung gebruikte in 2011 de Chinese nationaliteit om met het team van Schmidt Dragon Motorsports zijn debuut op de Speedway te maken. Tijdens zijn vierde ronde brak zijn Dallara uit en raakte de muur. Schmidt Dragon Motorsports beschikte niet over een reserve-auto en daarmee kwam er een voortijdig einde aan zijn debuut op de Speedway. Noch Robert Doornbos noch Ho Pin Tung kwamen ooit nog op de Speedway terug.

Ho Pin Tung liet wel een mooie handtekening achter overigens.
En dan hebben we dus vandaag VeeKay op de tweede startrij. Wat in zijn voordeel spreekt is dat hij het Road to Indy programma in aanloop naar een Indycar-carrière heeft afgelegd. Dan maak je duidelijk betere kansen dan een "one-off" deal. Voor een succesvol resultaat op de Brickyard zijn die eigenlijk kansloos zoals de geschiedenis bewezen heeft.

2020 VeeKay man van de toekomst.

Dertig jaar geleden zegevierde Arie Sr in zijn Provimi Lola Chevrolet voor de eerste maal. Een mijlpaal in de Nederlandse autosportgeschiedenis.
Tekst Willem J.Staat
Foto's Indycar
In de sporen van Arie
Vandaag een bijzondere dag. De Indy 500 vindt vanwege de Corona pandemie zonder toeschouwers toch doorgang. En dat zelfs niet op Memorial Day. Zelfs gedurende WWI ging de Indy 500 nog enkele jaren door. Zo ook dit jaar zodat de teams alsnog een lifeline hebben. Wat speelt ook een belangrijke rol voor alle kampioenschappen. Zolang men kan blijven racen heeft elk team in deze tijden een bestaansrecht.
Arie Luyendijk won dertig jaar geleden zijn eerste Indy 500. Zeven jaar later behaalde hij zijn tweede overwinning, hetgeen hem toch wel tot een legende maakte. Daarna heeft het jaren geduurd voordat er weer Nederlandse rijders op de Speedway verschenen. Ze waren of niet goed genoeg voor dit spel of beschikten niet over het juiste materiaal.

Als eerste probeerde Arie Jr. in 2006 in de sporen van zijn vader te treden. Het werd helaas geen succes en na 54 ronden moest hij zijn Panoz Honda al aan de kant zetten. Robert Doornbos kwam drie jaar voor het team van Newman Haas Lanigan, dat eigenlijk al op zijn retour was, op de Speedway uit.

Robert Doornbos deed het in 2009 zeker niet onaardig. Hier in gevecht met Ed Carpenter en Sebastien Bourdais. Geen kleine jongens.
Robert kwalificeerde zich als 23e en werd in de einduitslag als 28e opgenomen. Toch harkte Doornbos met dit resultaat nog even U$ 305.555 binnen. In de voor hem te korte wedstrijd vocht hij zelfs nog een aardig duel met Ed Carpenter uit. Die start vandaag voor de 17e maal in de Indy 500 en moet gezien zijn enorme factor aan ervaring zeker niet voor een goede klassering uitgesloten worden.

Het einde van Ho Pin's Indycar avontuur in 2011.
Dramatisch
KNAF talent Ho Pin Tung gebruikte in 2011 de Chinese nationaliteit om met het team van Schmidt Dragon Motorsports zijn debuut op de Speedway te maken. Tijdens zijn vierde ronde brak zijn Dallara uit en raakte de muur. Schmidt Dragon Motorsports beschikte niet over een reserve-auto en daarmee kwam er een voortijdig einde aan zijn debuut op de Speedway. Noch Robert Doornbos noch Ho Pin Tung kwamen ooit nog op de Speedway terug.

Ho Pin Tung liet wel een mooie handtekening achter overigens.
En dan hebben we dus vandaag VeeKay op de tweede startrij. Wat in zijn voordeel spreekt is dat hij het Road to Indy programma in aanloop naar een Indycar-carrière heeft afgelegd. Dan maak je duidelijk betere kansen dan een "one-off" deal. Voor een succesvol resultaat op de Brickyard zijn die eigenlijk kansloos zoals de geschiedenis bewezen heeft.

2020 VeeKay man van de toekomst.