NASCAR: Denny Hamlin behaalt 43e Cup-zege in Dover
Een drievoudige JGR-Toyota zege op de Monster Mile in Dover. Met nog ronden te gaan nam Denny Hamlin definitief de leiding van zijn teamgenoot Martin Truex Jr. over en behaalde daarmee zijn zesde seizoensoverwinning. Evenveel als zijn naaste rivaal Kevin Harvick die er voor het team van Stewart Haas eveneens zes dit seizoen behaalde.

Eindelijk heeft Denny Hamlin het fel begeerde Monster binnen.
Tekst Willem J. Staat
Foto's NASCAR
Denny Hamlin behaalt 43e Cup-zege in Dover
Voor Hamlin's teamgenoot Martin Truex Jr. moet het evenals voor diverse andere tegenstanders een frustrerend gevoel geweest te zijn om kort voor het einde de leiding te moeten afstaan.Hamlin is dit jaar erg goed in het feit om kort voor de finish met zijn tegenstanders af te rekenen. In de eerste wedstrijd van de doubleheader op de Monster Mile was het niet anders. Ditmaal moest Hamlin's teamgenoot Martin Truex er negen ronden voor het einde aan geloven. Gedurende de vorige vijf wedstrijd was Truex Jr. vijfmaal als derde geeindigd. Diverse mensen hadden er weddenschappen op afgesloten dat de JGR-Toyota-coureur ook ditmaal als derde zou eindigen. Volgens de kansberekening bedroeg die 1 op de 23,5 miljoen.
Sterke wedstrijd van Jimmie Johnson. Hier in gevecht met Joey Logano en Kevin Harvick.
Na 29 starts op de Monster Mile in Dover won Hamlin hier eindelijk. Denny Hamlin: ''Ík hou best wel van deze baan maar eigenlijk ben ik hier nooit goed genoeg geweest kennelijk'' Teamgenoot Martin Truex Jr. : 'Ik dacht al dat de No 11 de gehele dag iets beter was.''
Chase Elliott mocht ditmaal vanaf pole vertrekken maar al na zeven ronde moest er voor de eerste maal geneutraliseerd worden nadat Kurt Busch na contact met Erik Jones spinde en ook Alex Bowman liep bij dit incident schade op. In de 25e ronde volgde de z.g.''Competition caution'' en Penske-coureur Joey Logano kwam als eerste weer terug de pits uit. Voor Kevin Harvick werd het een desastreuze stop omdat hij vanwege een niet goed bevestigd wiel tweemaal opnieuw naar binnen moest.
In de 32e ronde werd de wedstrijd hervat en nam Austin Dillon(die vorige week op Covid 19 positief getest werd) bij zijn ''comeback'' de leiding. In de 60e ronde ging Hamlin definitief aan Dillon voorbij en pakte in het eerste wedstrijd segment definitief de leiding. Dillon eindigde als tweede, gevolgd door Brad Keselowski, Clint Bowyer, Martin Truex Jr. en Joey Logano.

Chase Elliott mocht vanaf pole vertrekken.
Het tweede segment kwam eveneens op naam van Denny Hamlin. Ook hier reed hij het grootste gedeelte op kop maar ook Brad Keselowski, Matti DiBenedetto en William Byron reden enige tijd op kop. Tussen de beide wedstrijdsegmenten door werd Matt Kenseth bestraft voor te snel rijden in de pitlane. Aric Almirola werd tweemaal door een loszittend wiel geplaagd en William Byron's optie om voor twee banden te opteren mislukte volkomen omdat hij tweemaal naar binnen moest.
Voor het derde segment nam Martin Truex Jr. in de pitlane de leiding terwijl Austin Dillon eveneens voor te snel rijden bestraft werd. Negen ronden voor het einde nam Hamlin definitief de leiding van Martin Truex Jr. over. Ook Erik Jones reed nog een relatief goede resultaat alhoewel dit niet geheel in het eindresultaat tot uiting kwam. Hij eindigde als twaalfde. Vanwege de doubleheader dit weekend met omgedraaide startgrid voor R2 mag Matt DiBenedetto op zondag vanaf pole vertrekken.

Na 29 starts eindelijk een overwinning in Dover voor Denny Hamlin.
Drydene 311 Dover
1. Denny Hamlin Toyota 311 ronden
2. Martin Truex Jr. Toyota 311 ronden
3. Kyle Busch Toyota 311 ronden
4. Kevin Harvick Ford 311 ronden
5. Chase Elliott Chevrolet 311 ronden
6. Clint Bower Ford 311 ronden
7. Jimmie Johnson Chevrolet 311 ronden
8. Joey Logano Ford 311 ronden
9. Brad Keselowski Ford 311 ronden
10. Ricky Stenhouse Jr. Ford 311 ronden

Eindelijk heeft Denny Hamlin het fel begeerde Monster binnen.
Tekst Willem J. Staat
Foto's NASCAR
Denny Hamlin behaalt 43e Cup-zege in Dover
Voor Hamlin's teamgenoot Martin Truex Jr. moet het evenals voor diverse andere tegenstanders een frustrerend gevoel geweest te zijn om kort voor het einde de leiding te moeten afstaan.Hamlin is dit jaar erg goed in het feit om kort voor de finish met zijn tegenstanders af te rekenen. In de eerste wedstrijd van de doubleheader op de Monster Mile was het niet anders. Ditmaal moest Hamlin's teamgenoot Martin Truex er negen ronden voor het einde aan geloven. Gedurende de vorige vijf wedstrijd was Truex Jr. vijfmaal als derde geeindigd. Diverse mensen hadden er weddenschappen op afgesloten dat de JGR-Toyota-coureur ook ditmaal als derde zou eindigen. Volgens de kansberekening bedroeg die 1 op de 23,5 miljoen.

Na 29 starts op de Monster Mile in Dover won Hamlin hier eindelijk. Denny Hamlin: ''Ík hou best wel van deze baan maar eigenlijk ben ik hier nooit goed genoeg geweest kennelijk'' Teamgenoot Martin Truex Jr. : 'Ik dacht al dat de No 11 de gehele dag iets beter was.''
Chase Elliott mocht ditmaal vanaf pole vertrekken maar al na zeven ronde moest er voor de eerste maal geneutraliseerd worden nadat Kurt Busch na contact met Erik Jones spinde en ook Alex Bowman liep bij dit incident schade op. In de 25e ronde volgde de z.g.''Competition caution'' en Penske-coureur Joey Logano kwam als eerste weer terug de pits uit. Voor Kevin Harvick werd het een desastreuze stop omdat hij vanwege een niet goed bevestigd wiel tweemaal opnieuw naar binnen moest.
In de 32e ronde werd de wedstrijd hervat en nam Austin Dillon(die vorige week op Covid 19 positief getest werd) bij zijn ''comeback'' de leiding. In de 60e ronde ging Hamlin definitief aan Dillon voorbij en pakte in het eerste wedstrijd segment definitief de leiding. Dillon eindigde als tweede, gevolgd door Brad Keselowski, Clint Bowyer, Martin Truex Jr. en Joey Logano.

Chase Elliott mocht vanaf pole vertrekken.
Het tweede segment kwam eveneens op naam van Denny Hamlin. Ook hier reed hij het grootste gedeelte op kop maar ook Brad Keselowski, Matti DiBenedetto en William Byron reden enige tijd op kop. Tussen de beide wedstrijdsegmenten door werd Matt Kenseth bestraft voor te snel rijden in de pitlane. Aric Almirola werd tweemaal door een loszittend wiel geplaagd en William Byron's optie om voor twee banden te opteren mislukte volkomen omdat hij tweemaal naar binnen moest.
Voor het derde segment nam Martin Truex Jr. in de pitlane de leiding terwijl Austin Dillon eveneens voor te snel rijden bestraft werd. Negen ronden voor het einde nam Hamlin definitief de leiding van Martin Truex Jr. over. Ook Erik Jones reed nog een relatief goede resultaat alhoewel dit niet geheel in het eindresultaat tot uiting kwam. Hij eindigde als twaalfde. Vanwege de doubleheader dit weekend met omgedraaide startgrid voor R2 mag Matt DiBenedetto op zondag vanaf pole vertrekken.

Na 29 starts eindelijk een overwinning in Dover voor Denny Hamlin.
Drydene 311 Dover
1. Denny Hamlin Toyota 311 ronden
2. Martin Truex Jr. Toyota 311 ronden
3. Kyle Busch Toyota 311 ronden
4. Kevin Harvick Ford 311 ronden
5. Chase Elliott Chevrolet 311 ronden
6. Clint Bower Ford 311 ronden
7. Jimmie Johnson Chevrolet 311 ronden
8. Joey Logano Ford 311 ronden
9. Brad Keselowski Ford 311 ronden
10. Ricky Stenhouse Jr. Ford 311 ronden