GT: Sven Müller/Robert Renauer winnen ADAC GT Masters R2 Nürburgring. Steijn Schothorst 10e
Voor de tweede wedstrijd van het ADAC GT Masters weekend op de Nürburgring behaalde oorspronkelijk de T3 HRT Motorsport Bentley Continental GT3 met Jordan Pepper de pole. Maar omdat het team een te hoge turbodruk had gebruikt werd de Bentley naar de laatste startplek terugverwezen en speelde in het verder wedstrijdverloop geen rol van betekenis meer. Daardoor ging de Pirelli Pole Position Award naar Kelvin van der Linde. De WRT Audi R8 LMS van Charles Weerts/Dries Vanthoor mocht vanaf P2 vertrekken.

Start van het enorme sterke 35 auto's tellende ADAC GT Mastersveld op de Nürburgring.
Tekst en Foto's Willem J. Staat
Sven Müller/Robert Renauer winnen ADAC GT Masters R2 Nürburgring. Steijn Schothorst 10e
Ook in de tweede ADAC GT Masters wedstrijd op de Nürburgring aan vele positiewisselingen geen gebrek. Direct bij de start nam de KÜS Team 75 Bernhard Porsche van Jannes Fitje de leiding gevolgd door de Rutronik Audi R8 LMS van de regerend kampioen Patric Niederhauser maar vanwege een voltreffer van Jordan Pepper belandde de Mücke Motorsport Audi R8 LMS van Stefan Mücke in de grindbak en moest er al na één ronde geneutraliseerd worden.
Niederhauser gaat al vroeg bij de KÜS Team 75 Bernhard Porsche in de aanval maar die werd fraai afgeslagen.
Snel daarna vormde zich een kopgroepje bestaande uit de KÜS Team 75 Bernhard Porsche 911 GT3 van Jannes Fitje, de Rutronik Audi R8 LMS van Patric Niederhauser en de Callaway Corvette C7R van Jeffrey Schmidt. Dit groepje slaagde erin om zich enigszins los te rijden van hun achtervolgers. Regerend kampioen Niederhauser ging als één van de eerste voor zijn reguliere stop naar binnen maar het Rutronik Team profiteerde hier niet van. Vanwege een niet conforme pitstop kreeg Kelvin van der Linde een "drive-through" opgelegd en speelde in het verdere wedstrijdverloop geen rol van betekenis meer.

Een fraaie vechtende kopgroep in de beginfase.
Na dit voorval kwam de Precote Herberth Porsche 911 GT3 R aan de leiding en zou die niet meer afstaan. De Precote Herberth Porsche 911 GTR3 R kon het tempo nog enigszins bijhouden. Uiteindelijk bedroeg het verschil op de de streep ruim 3,7 seconden met de KÜS Team 75 Bernhard Porsche. De WRT Audi R8 LMS van de combinatie Charles Weerts/Dries Vanthoor eindigde stabiel als derde. Daarachter volgde de No 63 GRT Lamborghini van de combinatie Alberto Costa Bilboa/Franck Perrera. Na sterk wedstrijdbegin wist de Callaway Corvette C7R Corvette van Markus Pommer/Jeffrey Schmidt zijn Top 3 positie niet te handhaven en viel naar de zesde plek terug.

Niederhauser had een perfecte pitstrategie maar deze werd verknald door een "drive-through"
Voor de combinatie Michael Ammermüller/Christian Engelhart, die de eerste wedstrijd op zaterdag won zat er geen herhaling in. Omdat Engelhart tijdens de safetycarperiode op zaterdag nogal onregelmatig rijgedrag op de baan had vertoond werden zij na de kwalificaties op zondag vijf startplaatsen teruggezet. Ze kwamen er eigenlijk nog goed mee weg. Voor SSR zat er niet meer dan een 17e plek vandaag in.

Mooi resultaat voor Steijn Schothorst.
10e plek voor Steijn Schothorst
Voor de tweede wedstrijd had de GRT Lamborghini van de combinatie Steijn Schothorst/Tim Zimmermann zich als 11e geklasseerd. Ondanks de nodige positiewisselingen in de Top 15 behaalden Steijn en zijn Duitse collega Tim Zimmermann een uitstekende tiende plek. De HTP Winward Mercedes AMG GT3 van de combinatie Indy Dontje/Maxmilian Götz eindigde als 15e na zich als 19e gekwalificeerd te hebben. Tijdens de zaterdagwedstrijd werd Götz door merkencollega Philipp Frommenwiler in de rondte gedraaid.

Het vaste bestanddeel van de ADAC GT Masters, de Callaway Corvette kon zich niet in de top 3 handhaven en eindigde als zesde overall.
Indy Dontje: "Voorlopig zit er niet meer dan een 10e plek met deze auto in. Dit is het maximaal haalbare. Na de Lausitzring zijn we op de Sachsenring wezen testen en waren we het snelst en hier staan we weer in het middenveld. Ook Rafaelle Marciello heeft met de zusterauto hetzelfde probleem terwijl hij in de World Challenge vooraan rijdt. Die auto's zijn gloednieuw dus we zullen nog het één en ander moeten vinden terwijl TOKsport WRT met dezelfde gloednieuwe auto deze problemen niet heeft. Het blijft in ieder geval nog even zoeken."

Moeilijke dag voor Maximilian Paul en Niels Langeveld vandaag.
Voor BMW werd overigens de BOP qua turbodruk van de zaterdag op zondag aangepast. Het maakte weinig verschil. De snelste Schubert BMW M6 van Joel Eriksson/Aidan Read kwam als 19e over de eindstreep.

Lachende derde de Precote Herberth Porsche van winnaars Sven Müller/Robert Renauer.
Uitslag
1. Sven Müller/Robert Renauer – Precote Herberth Motorsport – Porsche 911 GT3 R 1.02.36. 542
2. David Jahn/Jannes Fittje – KÜS Team75 Bernhard – Porsche 911 GT3 R + 3.734 secs.
3. Dries Vanthoor/Charles Weerts – Team WRT – Audi R8 LMS GT3 + 7.948 secs.
4. Alberto Costa/Frank Perrera - Grasser Racing Team Lamborghini Huracan GT3 Evo + 9.557 secs.
5. Mirko Bortolott/Rolf Ineichen Team WRT Audi R8 LMS + 10.350 sec
6. Jeffrey Schmidt/Markus Pommer – Callaway Competition – Corvette C7 GT3-R+ 10.666 secs
7. Christopher Haase/Max Hofer – Montaplast by Land-Motorsport – Audi R8 LMS GT3 + 11.075 secs.
8. Luca Stolz/Maro Engel – Toksport WRT – Mercedes-AMG GT3 + 12.141 secs.
9. Raffaele Marciello/Philip Ellis – HTP-Winward Motorsport – Mercedes-AMG GT3 + 12.936 secs.
10. Tim Zimmermann/Steijn Schothorst – Grasser Racing Team – Lamborghini Huracan GT3 + 13.787 secs.
Start van het enorme sterke 35 auto's tellende ADAC GT Mastersveld op de Nürburgring.
Tekst en Foto's Willem J. Staat
Sven Müller/Robert Renauer winnen ADAC GT Masters R2 Nürburgring. Steijn Schothorst 10e
Ook in de tweede ADAC GT Masters wedstrijd op de Nürburgring aan vele positiewisselingen geen gebrek. Direct bij de start nam de KÜS Team 75 Bernhard Porsche van Jannes Fitje de leiding gevolgd door de Rutronik Audi R8 LMS van de regerend kampioen Patric Niederhauser maar vanwege een voltreffer van Jordan Pepper belandde de Mücke Motorsport Audi R8 LMS van Stefan Mücke in de grindbak en moest er al na één ronde geneutraliseerd worden.
Snel daarna vormde zich een kopgroepje bestaande uit de KÜS Team 75 Bernhard Porsche 911 GT3 van Jannes Fitje, de Rutronik Audi R8 LMS van Patric Niederhauser en de Callaway Corvette C7R van Jeffrey Schmidt. Dit groepje slaagde erin om zich enigszins los te rijden van hun achtervolgers. Regerend kampioen Niederhauser ging als één van de eerste voor zijn reguliere stop naar binnen maar het Rutronik Team profiteerde hier niet van. Vanwege een niet conforme pitstop kreeg Kelvin van der Linde een "drive-through" opgelegd en speelde in het verdere wedstrijdverloop geen rol van betekenis meer.
Een fraaie vechtende kopgroep in de beginfase.
Na dit voorval kwam de Precote Herberth Porsche 911 GT3 R aan de leiding en zou die niet meer afstaan. De Precote Herberth Porsche 911 GTR3 R kon het tempo nog enigszins bijhouden. Uiteindelijk bedroeg het verschil op de de streep ruim 3,7 seconden met de KÜS Team 75 Bernhard Porsche. De WRT Audi R8 LMS van de combinatie Charles Weerts/Dries Vanthoor eindigde stabiel als derde. Daarachter volgde de No 63 GRT Lamborghini van de combinatie Alberto Costa Bilboa/Franck Perrera. Na sterk wedstrijdbegin wist de Callaway Corvette C7R Corvette van Markus Pommer/Jeffrey Schmidt zijn Top 3 positie niet te handhaven en viel naar de zesde plek terug.
Niederhauser had een perfecte pitstrategie maar deze werd verknald door een "drive-through"
Voor de combinatie Michael Ammermüller/Christian Engelhart, die de eerste wedstrijd op zaterdag won zat er geen herhaling in. Omdat Engelhart tijdens de safetycarperiode op zaterdag nogal onregelmatig rijgedrag op de baan had vertoond werden zij na de kwalificaties op zondag vijf startplaatsen teruggezet. Ze kwamen er eigenlijk nog goed mee weg. Voor SSR zat er niet meer dan een 17e plek vandaag in.
Mooi resultaat voor Steijn Schothorst.
10e plek voor Steijn Schothorst
Voor de tweede wedstrijd had de GRT Lamborghini van de combinatie Steijn Schothorst/Tim Zimmermann zich als 11e geklasseerd. Ondanks de nodige positiewisselingen in de Top 15 behaalden Steijn en zijn Duitse collega Tim Zimmermann een uitstekende tiende plek. De HTP Winward Mercedes AMG GT3 van de combinatie Indy Dontje/Maxmilian Götz eindigde als 15e na zich als 19e gekwalificeerd te hebben. Tijdens de zaterdagwedstrijd werd Götz door merkencollega Philipp Frommenwiler in de rondte gedraaid.
Het vaste bestanddeel van de ADAC GT Masters, de Callaway Corvette kon zich niet in de top 3 handhaven en eindigde als zesde overall.
Indy Dontje: "Voorlopig zit er niet meer dan een 10e plek met deze auto in. Dit is het maximaal haalbare. Na de Lausitzring zijn we op de Sachsenring wezen testen en waren we het snelst en hier staan we weer in het middenveld. Ook Rafaelle Marciello heeft met de zusterauto hetzelfde probleem terwijl hij in de World Challenge vooraan rijdt. Die auto's zijn gloednieuw dus we zullen nog het één en ander moeten vinden terwijl TOKsport WRT met dezelfde gloednieuwe auto deze problemen niet heeft. Het blijft in ieder geval nog even zoeken."
Moeilijke dag voor Maximilian Paul en Niels Langeveld vandaag.
Voor BMW werd overigens de BOP qua turbodruk van de zaterdag op zondag aangepast. Het maakte weinig verschil. De snelste Schubert BMW M6 van Joel Eriksson/Aidan Read kwam als 19e over de eindstreep.
Lachende derde de Precote Herberth Porsche van winnaars Sven Müller/Robert Renauer.
Uitslag
1. Sven Müller/Robert Renauer – Precote Herberth Motorsport – Porsche 911 GT3 R 1.02.36. 542
2. David Jahn/Jannes Fittje – KÜS Team75 Bernhard – Porsche 911 GT3 R + 3.734 secs.
3. Dries Vanthoor/Charles Weerts – Team WRT – Audi R8 LMS GT3 + 7.948 secs.
4. Alberto Costa/Frank Perrera - Grasser Racing Team Lamborghini Huracan GT3 Evo + 9.557 secs.
5. Mirko Bortolott/Rolf Ineichen Team WRT Audi R8 LMS + 10.350 sec
6. Jeffrey Schmidt/Markus Pommer – Callaway Competition – Corvette C7 GT3-R+ 10.666 secs
7. Christopher Haase/Max Hofer – Montaplast by Land-Motorsport – Audi R8 LMS GT3 + 11.075 secs.
8. Luca Stolz/Maro Engel – Toksport WRT – Mercedes-AMG GT3 + 12.141 secs.
9. Raffaele Marciello/Philip Ellis – HTP-Winward Motorsport – Mercedes-AMG GT3 + 12.936 secs.
10. Tim Zimmermann/Steijn Schothorst – Grasser Racing Team – Lamborghini Huracan GT3 + 13.787 secs.