GT: Ammermüller/Engelhart winnen vanaf pole op de Nürburgring. Niels Langeveld 12e.
Het gloednieuwe team van SSR Performance behaalde met de GT-veteranen Michael Ammermüller/Christian Engelhardt vanaf pole hun eerste seizoensoverwinning. Polesitter Michael Ammermüller nam direct de leiding en alleen tijdens de pitwindowfase moest het team visueel kortstondig de leiding afstaan. De Toksport WRT Mercedes AMG GT3 van de combinatie Engel/Stolz eindigde als tweede.

De SSR Porsche 911 GT3 R en de Toksport WRT Mercedes nemen direct het commando.
Tekst en Foto's Willem J. Staat
Ammermüller/Engelhart winnen vanaf pole op de Nürburgring. Niels Langeveld 12e
Tijdens de ochtendkwalificatie liet Michael Ammermüller met zijn Porsche 911GT3 R bouwserie 991.2 met 1.26.913 de snelste tijd noteren. Ammermüller was overigens de enige rijder die onder de 1.27 bleef. Voor Ammermüller betekende het een perfecte kwalificatie nadat op vrijdag niet alles perfect verlopen was hebben wij nog iets aan de auto veranderd. Het team heeft werkelijk een super timing verricht." De Toksport WRT Mercedes AMG GT3 EVO van Maro Engel was slechts 94.000e langzamer. Daarachter volgde verrassenderwijs de KÜS Team 75 Bernhard Porsche 911 GT3 R van de combinatie Klaus Bachler/Simona de Silvestro. De T3 HRT Motorsport Audi R8 LMS van de combinatie Maxmilian Paul/Niels Langeveld kwalificeerde zich als negende. De combinatie Indy Dontje/Maxmilian Götz kwalificeerde zich met de HTP Winward Mercedes AMG GT3 Evo als 17e en Steijn Schothorst/Tim Zimmermann met de GRT Lamborghini Huracan GT3 Evo als 20e.

Het Porsche Mercedes duel duurde 39 ronden.
Ammermüller/Engelhart en Engel/Stolz domineren de wedstrijd
Michael Ammermüller had in de SSR Performance Porsche 911 GT3 R een perfecte start gevolgd door de Toksport WRT Mercedes AMG GT3 Evo en Klas Bachler in de KÜS Team 75 Bernhard Porsche 911 GT3 R. Ondanks een safetycar in de beginfase voor de gestrande Bentley Continental GT3 van Christian Schöll bepaalden Ammermüller, Engelhart en Bachler gedurende lange tijd de Top 3. Daarachter volgden de Schütz Motorsport Mercedes AMG GT3 van Marvin Dienst, de Zakspeed Mercedes AMG GT3 van Max Wishofer en de regerende kampioenen Niederhauser/Van der Linde in de Rutronik Audi R8 LMS. Vooral in de beginfase ging het er in de Mercedes-Arena vrij heftig aan toe Met vier breed werd er door om de 16e plek gevochten waarbij het z.g. trading paint niet geschuwd werd...... Al in de beginfase liep de WRT Audi R8 LMS van Charles Weerts een lekke band op en moest direct de pits opzoeken.
De Bentley was de eerste uitvaller.
Vooral in het middenveld telde de wedstrijd vele positiewisselingen terwijl de Top 3 vrijwel onveranderd bleef. Het ging er heftig aan toe, Kim Luis Schramm toucheerde de WRT R8 LMS van Rolf Ineichen die op zijn beurt Schramm's teamcollega torpedeerde. Schramm kreeg hiervoor bij de regulier stop een tijdstraf van vijf seconden opgelegd. In de slotfase werd Indy Dontje's teampartner Maxmilian Götz door de Mercedes AMG GT3 van Philipp Frommenwiler in de rondte gedraaid. Voor Indy Dontje was een teleurstellende 26e plek het resultaat.Een safetycar kort voor het einde van de wedstrijd voor de gestrande AUST Motorsport Audi R8 LMS van Hendrik von Danwitz op de z.g. "Kurzanbindung" kon geen verandering meer in de kopposities brengen.

Simona de Silvestro wist in de laastste ronde geen stand te houden en verspeelde een podiumplek voor KÚS 75 Team Bernhard.
Grote verliezer was eigenlijk Simona de Silvestro. Nadat zij de KÜS Team 75 Bernhard op P3 had van Klaus Bachler had overgenomen wist zij in de allerlaatste ronde tegenover de aanvallen van Alberto Costa Balboa in de Lamborghini Huracan GT3 Evo en Kelvin van der Linde in de Rutronik Audi R8 LMS totaal geen stand te houden en werd in de allerlaatste ronde door beiden volledig in de sandwich genomen. Van der Linde ging rechts aan haar voorbij terwijl de Spanjaard dit op hetzelfde moment aan de linkerzijde deed. Van iemand die in de Australische Supercars gereden heeft hadden we in deze situatie toch iets meer weerstand verwacht. Uiteindelijk werd de KÜS Team 75 Bernhard Porsche als vierde geklasseerd.

Er werd in het middenveld flink om de posities gevochten.
Van de Nederlandse delegatie was Niels Langeveld de best geklasseerde Nederlander. In het sterke startveld miste Niels nipt een Top 10 klassering en eindigde als 12e. Op een 15e plek volgde de GRT Lamborghini Huracan van Steijn Schothorst/Tim Zimmermann. Een aantal acties is nog "under investigation en de uitslag is provisional"

De druk op de 12e plek van Niels Langeveld was enorm. De Nederlander wist stand te houden.

15e plek voor Steijn Schothorst.
Uitslag
1. Michael Ammermüller/Christian Engelhart – SSR Performance – Porsche 911 GT3 R 39 ronden 1.02.38.938.
2. Maro Engel/Luca Stolz – Toksport WRT – Mercedes-AMG GT3 + 07.717 secs.
3. Patric Niederhauser/Kelvin van der Linde – Rutronik Racing – Audi R8 LMS GT3 + 5.299 secs.
4. Klaus Bachler/Simona de Silvestro – KÜS Team75 Bernhard – Porsche 911 GT3 R + 6.111 secs.
5. Mick Wishofer/Dorian Boccolacci – Team Zakspeed BKK Mobil Oil Racing – Mercedes-AMG GT3
6. Philip Ellis/Raffaele Marciello – HTP-Winward Motorsport – Mercedes-AMG GT3 + 7048 secs.
7. Robert Renauer/Sven Müller – Precote Herberth Motorsport – Porsche 911 GT3 R + 8.043 secs.
8. Dennis Marschall/Carrie Schreiner – Rutronik Racing – Audi R8 LMS GT3
9. Marvin Dienst/Philipp Frommenwiler – DLV-Team Schütz Motorsport – Mercedes-AMG GT3 + 10. 315 secs.
10. Franck Perera/Albert Costa – Grasser Racing Team – Lamborghini Huracan GT3 EV0 + 11.661 secs.
De SSR Porsche 911 GT3 R en de Toksport WRT Mercedes nemen direct het commando.
Tekst en Foto's Willem J. Staat
Ammermüller/Engelhart winnen vanaf pole op de Nürburgring. Niels Langeveld 12e
Tijdens de ochtendkwalificatie liet Michael Ammermüller met zijn Porsche 911GT3 R bouwserie 991.2 met 1.26.913 de snelste tijd noteren. Ammermüller was overigens de enige rijder die onder de 1.27 bleef. Voor Ammermüller betekende het een perfecte kwalificatie nadat op vrijdag niet alles perfect verlopen was hebben wij nog iets aan de auto veranderd. Het team heeft werkelijk een super timing verricht." De Toksport WRT Mercedes AMG GT3 EVO van Maro Engel was slechts 94.000e langzamer. Daarachter volgde verrassenderwijs de KÜS Team 75 Bernhard Porsche 911 GT3 R van de combinatie Klaus Bachler/Simona de Silvestro. De T3 HRT Motorsport Audi R8 LMS van de combinatie Maxmilian Paul/Niels Langeveld kwalificeerde zich als negende. De combinatie Indy Dontje/Maxmilian Götz kwalificeerde zich met de HTP Winward Mercedes AMG GT3 Evo als 17e en Steijn Schothorst/Tim Zimmermann met de GRT Lamborghini Huracan GT3 Evo als 20e.
Het Porsche Mercedes duel duurde 39 ronden.
Ammermüller/Engelhart en Engel/Stolz domineren de wedstrijd
Michael Ammermüller had in de SSR Performance Porsche 911 GT3 R een perfecte start gevolgd door de Toksport WRT Mercedes AMG GT3 Evo en Klas Bachler in de KÜS Team 75 Bernhard Porsche 911 GT3 R. Ondanks een safetycar in de beginfase voor de gestrande Bentley Continental GT3 van Christian Schöll bepaalden Ammermüller, Engelhart en Bachler gedurende lange tijd de Top 3. Daarachter volgden de Schütz Motorsport Mercedes AMG GT3 van Marvin Dienst, de Zakspeed Mercedes AMG GT3 van Max Wishofer en de regerende kampioenen Niederhauser/Van der Linde in de Rutronik Audi R8 LMS. Vooral in de beginfase ging het er in de Mercedes-Arena vrij heftig aan toe Met vier breed werd er door om de 16e plek gevochten waarbij het z.g. trading paint niet geschuwd werd...... Al in de beginfase liep de WRT Audi R8 LMS van Charles Weerts een lekke band op en moest direct de pits opzoeken.
Vooral in het middenveld telde de wedstrijd vele positiewisselingen terwijl de Top 3 vrijwel onveranderd bleef. Het ging er heftig aan toe, Kim Luis Schramm toucheerde de WRT R8 LMS van Rolf Ineichen die op zijn beurt Schramm's teamcollega torpedeerde. Schramm kreeg hiervoor bij de regulier stop een tijdstraf van vijf seconden opgelegd. In de slotfase werd Indy Dontje's teampartner Maxmilian Götz door de Mercedes AMG GT3 van Philipp Frommenwiler in de rondte gedraaid. Voor Indy Dontje was een teleurstellende 26e plek het resultaat.Een safetycar kort voor het einde van de wedstrijd voor de gestrande AUST Motorsport Audi R8 LMS van Hendrik von Danwitz op de z.g. "Kurzanbindung" kon geen verandering meer in de kopposities brengen.
Simona de Silvestro wist in de laastste ronde geen stand te houden en verspeelde een podiumplek voor KÚS 75 Team Bernhard.
Grote verliezer was eigenlijk Simona de Silvestro. Nadat zij de KÜS Team 75 Bernhard op P3 had van Klaus Bachler had overgenomen wist zij in de allerlaatste ronde tegenover de aanvallen van Alberto Costa Balboa in de Lamborghini Huracan GT3 Evo en Kelvin van der Linde in de Rutronik Audi R8 LMS totaal geen stand te houden en werd in de allerlaatste ronde door beiden volledig in de sandwich genomen. Van der Linde ging rechts aan haar voorbij terwijl de Spanjaard dit op hetzelfde moment aan de linkerzijde deed. Van iemand die in de Australische Supercars gereden heeft hadden we in deze situatie toch iets meer weerstand verwacht. Uiteindelijk werd de KÜS Team 75 Bernhard Porsche als vierde geklasseerd.
Er werd in het middenveld flink om de posities gevochten.
Van de Nederlandse delegatie was Niels Langeveld de best geklasseerde Nederlander. In het sterke startveld miste Niels nipt een Top 10 klassering en eindigde als 12e. Op een 15e plek volgde de GRT Lamborghini Huracan van Steijn Schothorst/Tim Zimmermann. Een aantal acties is nog "under investigation en de uitslag is provisional"
De druk op de 12e plek van Niels Langeveld was enorm. De Nederlander wist stand te houden.
15e plek voor Steijn Schothorst.
Uitslag
1. Michael Ammermüller/Christian Engelhart – SSR Performance – Porsche 911 GT3 R 39 ronden 1.02.38.938.
2. Maro Engel/Luca Stolz – Toksport WRT – Mercedes-AMG GT3 + 07.717 secs.
3. Patric Niederhauser/Kelvin van der Linde – Rutronik Racing – Audi R8 LMS GT3 + 5.299 secs.
4. Klaus Bachler/Simona de Silvestro – KÜS Team75 Bernhard – Porsche 911 GT3 R + 6.111 secs.
5. Mick Wishofer/Dorian Boccolacci – Team Zakspeed BKK Mobil Oil Racing – Mercedes-AMG GT3
6. Philip Ellis/Raffaele Marciello – HTP-Winward Motorsport – Mercedes-AMG GT3 + 7048 secs.
7. Robert Renauer/Sven Müller – Precote Herberth Motorsport – Porsche 911 GT3 R + 8.043 secs.
8. Dennis Marschall/Carrie Schreiner – Rutronik Racing – Audi R8 LMS GT3
9. Marvin Dienst/Philipp Frommenwiler – DLV-Team Schütz Motorsport – Mercedes-AMG GT3 + 10. 315 secs.
10. Franck Perera/Albert Costa – Grasser Racing Team – Lamborghini Huracan GT3 EV0 + 11.661 secs.