Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 3

Formule 3: Bent Viscaal: “We hebben hier laten zien dat we het ook op droog kunnen”

SIL GP SR-9124

Bent Viscaal zorgde er gisteren op Silverstone voor dat het Wilhelmus twee keer klonk. Voorafgaand aan de mooie overwinning van Max Verstappen schreef de coureur van MP Motorsport met een grandioze laatste ronde de tweede F3-race van het weekend op zijn naam. AUTOSPORT.NL belde met Viscaal en vroeg hem hoe hij het weekend had ervaren.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Dutch Photo Agency

Het is het tweede jaar voor Viscaal in de Formule 3, nadat hij vorig jaar bij HWA Racelab weinig potten kon breken. Na de overstap naar MP Motorsport gaat het een flink stuk beter. Inmiddels is teamgenoot Richard Verschoor niet meer de enige Nederlander die in de Formule 3 voor krantenkoppen zorgt. Viscaal won al eerder op de Hungaroring, maar die magistrale zege in de stromende regen werd hem door tijdstraffen – die niet allemaal even terecht waren – afgenomen. Nu kon de 20-jarige coureur uit Albergen wél het hoogste treetje van het podium beklimmen, na een wedstrijd waarin hij zich opnieuw van zijn beste kant liet zien.

SIL GP DL-0434

De overwinning van Viscaal kwam tot stand na een goede start vanaf de tweede rij, die hem meteen naar de tweede plaats tilde. Tot aan de laatste ronde bleef de Nederlander koploper Lirim Zendeli schaduwen tot hij in Copse – niet de makkelijkste plek op het circuit – met een mooie actie voorbijging aan de Duitser. Daarna kreeg hij op Hangar Straight de Duitser opnieuw om zijn oren waarna de twee naast elkaar door Stowe gingen. Bij het aanremmen van Vale nam Zendeli even het voortouw, zodat Viscaal de route buitenom moest nemen. Daar kon de MP-coureur echter eerder op het gas, waarna hij zich in Club alsnog langs Zendeli katapulteerde en de zege naar zich toetrok.

SIL GP DL-1319-2

Het was voor de toeschouwers geweldig om te zien, maar hoe maakte je zelf die laatste ronde mee?
Viscaal: "Het was natuurlijk één groot tactisch steekspel. We wisten van tevoren dat bandenslijtage een rol zou gaan spelen. Niet alleen in de F3, we zagen hetin de F2 ook al. Vooral linksvoor en linksachter zouden een probleem gaan vormen. Dus ik spaarde mijn banden zodanig dat ik aan het eind precies genoeg zou overhebben. In de laatste ronde kon ik mijn kans in Copse grijpen. Ik zag dat zijn banden steeds slechter werden. En toen hij bij het uitkomen van de bocht ervoor een foutje maakte, kon ik zijn slipstream pakken. Dan weet je wel dat het daarna op Hangar Straight lastig wordt om tegen zijn DRS te verdedigen. Dus die laatste honderden meters reden we meer naast elkaar dan achter elkaar!"

SIL GP SR-4536

Wat dacht je toen Zendeli in de voorlaatste bocht toch weer de kop nam?
"Je hebt niet zo veel tijd om na te denken! Wat je wel weet na zo'n switchback-manoeuvre: dat hij de binnenkant gaat verdedigen. Dus buitenom in Club was mijn enige kans. Gelukkig is het gelukt."

In het eerste weekend op Silverstone kwam je in de races niet echt uit de verf. Waar heb je in het tweede weekend de snelheid gevonden?
"Om eerlijk te zijn: eigenlijk was ik dat weekend ook al erg snel. Maar ik maakte een fout in de kwalificatie en dat heeft me zeker tien plekken gekost. Het was dit weekend dus zaak om het wél voor elkaar te krijgen en in de kwalificatie foutloos te rijden."

SIL GP SR-7314

Maakt dit het verlies van de Hungaroring goed?
"Ja, absoluut! Goed maken is een groot woord, maar het is zeker mooi. Wat het voor mij persoonlijk nog mooier maakt, is dat dit op droog was. We hebben hier laten zien dat het niet aan de regen lag, maar dat de snelheid gewoon in de auto zit."

Hoe komt het dat het dit jaar zo veel beter gaat? Is het simpelweg de ervaring uit je debuutseizoen die je nu meeneemt? Of helpt het ook dat je bent teruggekeerd op het oude nest, waar je in de Formule 4 ook al reed?
"Sowieso het oude nest van MP. Bij HWA kwam ik het hele jaar gewoon niet uit de voeten met de auto. Daarom heb ik met MP het hele voorseizoen eraan gewerkt om me comfortabel te laten voelen in de auto – en dat betaalt zich nu uit."

SIL GP SR-8129

Speelt het feit nog een rol dat MP deze winter diverse nieuwe technici heeft gerekruteerd?
"Ja, dat maakt zeker een verschil. Zowel in de F2 als in de F3 heeft MP een reorganisatie doorgevoerd die van groot belang voor het team is geweest. Je ziet meteen dat we kunnen winnen en poles kunnen pakken."

Hoe is de samenwerking met Richard Verschoor?
"Die is eigenlijk heel goed, we hebben er net weer samen een simulatorsessie op zitten. We weten ook dat we elkaar nodig hebben als we MP – en daarmee onszelf – naar een hoger plan willen tillen."

SIL GP DL-1085

Nu is het doel om deze vorm vast te houden en constant in de top-tien te zitten?
"Ja, absoluut. Ik weet gewoon dat er in mezelf nog wat verbetering zit, en met het team kan ik de auto ook nog net iets beter maken. Als we daaraan werken, kunnen we steevast die top-tien in de kwalificatie halen. En dat maakt de rest van het weekend een stuk makkelijker."

En zo'n raar 'kort' seizoen, met alles achter elkaar, na zo'n lange tijd wachten – hoe is dat?
"Natuurlijk is het anders, maar je zit op een gegeven moment gewoon in een flow. Je hoeft nu in ieder geval niet steeds weken te wachten totdat je weer aan de bak mag! Nee, met volgend jaar ben ik nog helemaal niet bezig, ik richt me helemaal op dit seizoen. Het was een goede simulatorsessie net, woensdag vlieg ik alweer naar Barcelona. Ik heb er alle vertrouwen in."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet