Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Uitstekende strategie helpt Max Verstappen aan eerste seizoenszege

200810 F1 VER Wing
Eenzame klasse: Max Verstappen op weg naar zijn negende overwinning in zijn 107e Grand Prix

Een uitstekende strategie van Hannah Schmidt (voorheen McMillen) en William Courtney van
Aston Martin Red Bull Racing hielp Max Verstappen op Silverstone aan zijn negende Grand Prix-zege en de eerste van het seizoen. Verstappen startte als enige uit de kopgroep met harde banden, die uitstekend functioneerden, reed een relatief korte tweede stint, waarin hij de leiding kon verdedigen en reed vervolgens na de tweede ronde pitstops de overwinning naar huis. Mercedes-rijders Hamilton en Bottas moesten genoegen nemen met de tweede en derde plaats in de 'Formula 1 70th anniversary Grand Prix'.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Red Bull Content Pool, Mercedes AMG Petronas F1-Team


Verstappen, Vettel, Kvyat, Sainz en Räikkönen starten op harde banden, de rest rijdt op medium. Hülkenberg start voor het eerst sinds 252 dagen weer eens in een Grand Prix. Bottas neemt de leiding voor Hamilton, Verstappen passeert de matig gestarte Hülkenberg en is daarmee derde. Hamilton plaatst nog in de eerste ronde een aanval, maar Bottas verdedigt goed en behoudt de leiding. Verderop gaat Vettel geheel zelfstandig in de rondte en valt terug tot de staart van het veld. Sainz heeft geluk dat de spinnende Vettel hem niet ernstig raakt.

In de eerste twee ronden rijdt Verstappen al ruim een seconde weg bij Hülkenberg, die zijn teamgenoot Stroll in zijn kielzog heeft, nadat de Canadees Ricciardo voorbijgestoken is. Na een ronde of vier zijn de posities betrokken, er is alleen wat strijd tussen Norris, Albon en Leclerc op de plaatsen acht tot en met tien.

De eerste pitstop komt in de zevende ronde op naam van Alex Albon, die harde banden laat monteren, iets wat bij Verstappen op de derde plaats immers ook heel goed functioneert, want onze landgenoot is duidelijk sneller dan Bottas en Hamilton op mediums voor hem. Gasly volgt in de achtste ronde, ook hij kiest voor harde Pirelli's. In ronde 10 stoppen Latfifi en Magnussen.

Gasly en Albon strijden beide met harde banden om de 15e plaats. Verstappen krijgt via de radio de instructie om het iets rustiger aan te doen om de banden niet te zeer te belasten, maar dient zijn team als altijd zeer gevat van repliek: "Het is mijn enige kans om iets te doen tegen de Mercedessen en er niet als een oude oma uit te zien!" Bij de Mercedessen tekenen zich inderdaad de eerste blaren op de banden af, Verstappen rijdt snel het gat naar Hamilton op de tweede plaats dicht.

In de twaalfde ronde laat Norris nieuwe banden monteren, een ronde later stopt Bottas als leider in de wedstrijd, waarmee het duel tussen Hamilton en Verstappen nu om de leiding gaat. Aan het eind van de 14e ronde stopt Hamilton, waarmee Verstappen leidt voor Hülkenberg, Stroll, Bottas, Leclerc en Hamilton. Ook Ricciardo stopt. Albon en Räikkönen strijden wiel aan wiel om de 15e plaats. Hülkenberg stopt in de 16e ronde, Grosjean in de 18e ronde.

Stroll en Leclerc stoppen in de 19e ronde. Leclerc kent een dramatisch slechte stop en valt ver terug. Vertappen leidt voor Bottas, Hamilton, Sainz, Hülkenberg, Stroll, Ocon en Ricciardo. Interessant is de strijd tussen Leclerc en Norris om de tiende plek. In de 21e ronde strijden Hülkenberg en Sainz om de vierde plaats. Geruststellend nieuws van Verstappen in de 23e ronde: "Mijn banden zijn goed", meldt onze landgenoot. In dezelfde ronde stoppen Sainz, Räikkönen en Vettel, waarbij Sainz in de pits vol in de remmen moet om een aanrijding te voorkomen.

200810 F1 VER Pitstop
Verstappen stopt in ronde 27 voor de eerste keer

Hamilton klaagt over blaren op de achterbanden, hij heeft halverwege de race als derde ruim 23 seconden achterstand op Verstappen. Bottas heeft 19 seconden achterstand op Verstappen die aan het eind van de 27e ronde de pits in rijdt en mediumbanden laat monteren. Verstappen komt vlak achter Bottas weer de baan op en passeert de Fin bij Brooklands met een prachtige actie, die in de Red Bull-pitbox met applaus beloond wordt. Daarmee rijdt Verstappen ook na de stop aan de leiding. Magnussen krijgt vijf seconden tijdstraf voor een botsing met Latifi in Stowe.

Albon en Norris strijden om de zevende plaats, maar dan rijdt Norris aan het eind van de 30e ronde de pits in. Verstappen krijgt de aanwijzing, niet meer aan het huishouden met de banden te denken, hij mag voluit rijden. Hülkenberg en Albon rijden in de 31e ronde de pits in. In de 32e ronde is er een gele vlag als Ricciardo bij Club in de rondte gaat en terugvalt naar de twaalfde plaats. Verstappen rijdt ondertussen de snelste ronde. In de 32e ronde stoppen Verstappen en Bottas beide voor de tweede keer. Verstappen blijft voor Bottas, Hamilton heeft nu de leiding in handen, maar moet nog een keer de pits in. Bovendien meldt de Brit via de radio dat de auto "iets raars" doet.

In de 34e ronde stopt Vette, die kort daarvoor via de boordradio keiharde kritiek uitte op zijn team. Ook Giovinazzi stopt. Kvyat en Ricciardo maken hun pitstop in ronde 35. Hamilton vraagt voor alle zekerheid na of zijn band niet ploft en krijgt als antwoord dat het alleen maar blaren zijn... Hamilton heeft inmiddels 25 ronden op zijn banden, in vergelijking met de zeven ronden voor Verstappen en Bottas. Verstappen krijgt de instructie om te pushen voor het – vrij onwaarschijnlijke – geval dat Hamilton de race met één pitstop wil uitrijden. Dat gebeurt dus ook niet: aan het eind van ronde 41 komt Hamilton de pits in. De Brit komt achter Leclerc als vierde weer de baan op. Verstappen leidt daarmee weer voor Bottas en Leclerc.

200810 Mercedes
Paar keer stuivertje wisselen tussen Bottas en Hamilton

In de 44e ronde rijdt Hamilton de snelste raceronde, maar zijn achterstand op Verstappen is nog steeds tien seconden. Een ronde later rijdt Hülkenberg voor de derde keer de pits in, omdat er sprake is van oneffenheden in zijn linker achterband, waarop hij twee plaatsen aan Stroll en Albon verliest. Magnussen parkeert zijn auto in de pits en valt uit. De beide Mercedes-rijders krijgen drie ronden voor het einde de instructie 'free to race, but keep it clean'.

Hamilton, met negen ronden versere banden, valt in de 49e ronde Bottas aan in de strijd om de tweede plaats en gaat er zonder teveel plichtplegingen in Stowe voorbij. Vooraan rijdt Verstappen zonder problemen zijn negende overwinning naar huis, en dat in zijn 107e Grand Prix, waarin hij op gelijke hoogte komt met vader Jos. Voor Honda is het de vierde overwinning in Silverstone. Hamilton wordt tweede voor Bottas, Leclerc, Albon, Stroll, Hülkenberg, Ocon, Norris en Kvyat.

Een uitstekende strategie van Hannah Schmidt (voorheen McMillen) en William Courtney hielpen Max Verstappen op Silverstone aan zijn negende Grand Prix-zege en de eerste van het seizoen. Verstappen startte als enige uit de kopgroep met harde banden, die uitstekend functioneerden, reed een relatief korte tweede stint, waarin hij de leiding kon verdedigen en reed vervolgens na de tweede ronde pitstops de overwinning naar huis. Mercedes-rijders Hamilton en Bottas moesten genoegen nemen met de tweede en derde plaats in de 'Formula 1 70th anniversary Grand Prix'.

Verstappen, Vettel, Kvyat, Sainz en Räikkönen starten op harde banden, de rest rijdt op medium. Hülkenberg start voor het eerst sinds 252 dagen weer eens in een Grand Prix. Bottas neemt de leiding voor Hamilton, Verstappen passeert de matig gestarte Hülkenberg en is daarmee derde. Hamilton plaatst nog in de eerste ronde een aanval, maar Bottas verdedigt goed en behoudt de leiding. Verderop gaat Vettel geheel zelfstandig in de rondte en valt terug tot de staart van het veld. Sainz heeft geluk dat de spinnende Vettel hem niet ernstig raakt.

In de eerste twee ronden rijdt Verstappen al ruim een seconde weg bij Hülkenberg, die zijn teamgenoot Stroll in zijn kielzog heeft, nadat de Canadees Ricciardo voorbijgestoken is. Na een ronde of vier zijn de posities betrokken, er is alleen wat strijd tussen Norris, Albon en Leclerc op de plaatsen acht tot en met tien.

De eerste pitstop komt in de zevende ronde op naam van Alex Albon, die harde banden laat monteren, iets wat bij Verstappen op de derde plaats immers ook heel goed functioneert, want onze landgenoot is duidelijk sneller dan Bottas en Hamilton op mediums voor hem. Gasly volgt in de achtste ronde, ook hij kiest voor harde Pirelli's. In ronde 10 stoppen Latfifi en Magnussen.

Gasly en Albon strijden beide met harde banden om de 15e plaats. Verstappen krijgt via de radio de instructie om het iets rustiger aan te doen om de banden niet te zeer te belasten, maar dient zijn team als altijd zeer gevat van repliek: "Het is mijn enige kans om iets te doen tegen de Mercedessen en er niet als een oude oma uit te zien!" Bij de Mercedessen tekenen zich inderdaad de eerste blaren op de banden af, Verstappen rijdt snel het gat naar Hamilton op de tweede plaats dicht.

In de twaalfde ronde laat Norris nieuwe banden monteren, een ronde later stopt Bottas als leider in de wedstrijd, waarmee het duel tussen Hamilton en Verstappen nu om de leiding gaat. Aan het eind van de 14e ronde stopt Hamilton, waarmee Verstappen leidt voor Hülkenberg, Stroll, Bottas, Leclerc en Hamilton. Ook Ricciardo stopt. Albon en Räikkönen strijden wiel aan wiel om de 15e plaats. Hülkenberg stopt in de 16e ronde, Grosjean in de 18e ronde.

Stroll en Leclerc stoppen in de 19e ronde. Leclerc kent een dramatisch slechte stop en valt ver terug. Vertappen leidt voor Bottas, Hamilton, Sainz, Hülkenberg, Stroll, Ocon en Ricciardo. Interessant is de strijd tussen Leclerc en Norris om de tiende plek. In de 21e ronde strijden Hülkenberg en Sainz om de vierde plaats. Geruststellend nieuws van Verstappen in de 23e ronde: "Mijn banden zijn goed", meldt onze landgenoot. In dezelfde ronde stoppen Sainz, Räikkönen en Vettel, waarbij Sainz in de pits vol in de remmen moet om een aanrijding te voorkomen.

Hamilton klaagt over blaren op de achterbanden, hij heeft halverwege de race als derde ruim 23 seconden achterstand op Verstappen. Bottas heeft 19 seconden achterstand op Verstappen die aan het eind van de 27e ronde de pits in rijdt en mediumbanden laat monteren. Verstappen komt vlak achter Bottas weer de baan op en passeert de Fin bij Brooklands met een prachtige actie, die in de Red Bull-pitbox met applaus beloond wordt. Daarmee rijdt Verstappen ook na de stop aan de leiding. Magnussen krijgt vijf seconden tijdstraf voor een botsing met Latifi in Stowe.

Albon en Norris strijden om de zevende plaats, maar dan rijdt Norris aan het eind van de 30e ronde de pits in. Verstappen krijgt de aanwijzing, niet meer aan het huishouden met de banden te denken, hij mag voluit rijden. Hülkenberg en Albon rijden in de 31e ronde de pits in. In de 32e ronde is er een gele vlag als Ricciardo bij Club in de rondte gaat en terugvalt naar de twaalfde plaats. Verstappen rijdt ondertussen de snelste ronde. In de 32e ronde stoppen Verstappen en Bottas beide voor de tweede keer. Verstappen blijft voor Bottas, Hamilton heeft nu de leiding in handen, maar moet nog een keer de pits in. Bovendien meldt de Brit via de radio dat de auto "iets raars" doet.

In de 34e ronde stopt Vettel, die kort daarvoor via de boordradio keiharde kritiek uitte op zijn team. Ook Giovinazzi stopt. Kvyat en Ricciardo maken hun pitstop in ronde 35. Hamilton vraagt voor alle zekerheid na of zijn band niet ploft en krijgt als antwoord dat het alleen maar blaren zijn... Hamilton heeft inmiddels 25 ronden op zijn banden, in vergelijking met de zeven ronden voor Verstappen en Bottas. Verstappen krijgt de instructie om te pushen voor het – vrij onwaarschijnlijke – geval dat Hamilton de race met één pitstop wil uitrijden. Dat gebeurt dus ook niet: aan het eind van ronde 41 komt Hamilton de pits in. De Brit komt achter Leclerc als vierde weer de baan op. Verstappen leidt daarmee weer voor Bottas en Leclerc.

200810 F1 VER rear
Verstappen rijdt een korte middelste stint met de gele (medium) banden

In de 44e ronde rijdt Hamilton de snelste raceronde, maar zijn achterstand op Verstappen is nog steeds tien seconden. Een ronde later rijdt Hülkenberg voor de derde keer de pits in, omdat er sprake is van oneffenheden in zijn linker achterband, waarop hij twee plaatsen aan Stroll en Albon verliest. Magnussen parkeert zijn auto in de pits en valt uit. De beide Mercedes-rijders krijgen drie ronden voor het einde de instructie 'free to race, but keep it clean'.

Hamilton, met negen ronden versere banden, valt in de 49e ronde Bottas aan in de strijd om de tweede plaats en gaat er zonder teveel plichtplegingen in Stowe voorbij. Vooraan rijdt Verstappen zonder problemen zijn negende overwinning naar huis, en dat in zijn 107e Grand Prix, waarin hij op gelijke hoogte komt met vader Jos. Voor Honda is het de vierde overwinning in Silverstone. Hamilton wordt tweede voor Bottas, Leclerc, Albon, Stroll, Hülkenberg, Ocon, Norris en Kvyat.

200810 F1 Podium
Winnaar Verstappen krijgt de felicitaties van wereldkampioen Hamilton
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet