Formule 1: Hamilton wint op drie wielen na bizarre ontknoping

Lewis Hamilton is met een lekke voorband als winnaar over de streep gekomen in Silverstone. Een uiterst saaie race in de voorhoede kende een bizar einde. Mercedes domineerde en leek een zorgeloze dubbelzege binnen te halen, voor een eenzame Verstappen. Tot twee ronden voor het einde Bottas' voorwiel eraan ging. Verstappen pakte de tweede plek, maar Red Bull koos voor veilig en haalde Verstappen binnen voor een extra stop. Dat bleek een dure fout, toen in de laatste ronde ook Hamiltons voorband eraan ging. De wereldkampioen sukkelde op drie wielen naar de finish, maar Verstappen kon in één ronde die halve minuut niet goedmaken. Op 6 seconden achterstand finishte de Nederlander als tweede. Daar had hij drie ronden voor het einde voor getekend, maar met voortschrijdend inzicht had hij deze race zomaar kunnen winnen.
Tekst: Daan Jeuken
Treurig nieuws Hülkenberg
Nico Hülkenbergs verrassingscomeback krijgt een uur voor de start een treurige wending. Racing Point krijgt zijn bolide niet aan de praat en het lukt niet om dat voor de start nog te fixen. De Duitser moet teleurgesteld uitstappen en hopen op meer geluk volgende week.
Start enige kans? Gezien de dominantie van Mercedes bij de kwalificatie, lijkt voor Max Verstappen de start de enige kans om te voorkomen dat de zwarte bolides er samen vandoor gaan. Op de racelijn heeft hij in theorie iets meer grip dan Bottas op p2, maar dat zet niet genoeg zoden aan de dijk. Sterker nog, Bottas is het beste weg en Hamilton kan hem maar ternauwernood achter zich houden. Als Hamilton Bottas een klein beetje blokt, moet Verstappen ook even van het gas en dat geeft Leclerc de kans om voor de Red Bull te duiken. Verstappen zit dan wel aan de goede kant en weet in bocht 3 en 4 weer voor de Ferrari te komen, die daarna Sainz van zijn lijf moet houden. De Spanjaard heeft twee plekken gewonnen, evenals Ricciardo achter hem. Norris en Stroll hebben twee plekken verloren.
De start verloopt zonder schade, maar dat duurt tot het einde van de eerste ronde. Alex Albon duikt in de laatste bocht in de binnenbocht bij Kevin Magnussen, maar die gooit de deur dicht. Albon beukt met zijn voorwiel tegen het achterwiel van de Haas en die eindigt in de grindbak. De safetycar moet op Silverstone praktisch elk jaar aan de bak, en nu al na de eerste ronde.
De herstart levert geen actie in de voorhoede, wel daarachter. Lance Stroll probeert op een wat vreemd punt iets bij Lando Norris, maar valt daardoor bijna ten prooi aan Ocon.
En weg zijn ze
Het gevreesde scenario ontvouwt zich na in de ronden na de safetcyar. Hamilton en Bottas rijden met speels gemak weg bij Verstappen en die doet hetzelfde bij Leclerc. Het dreigt een eenzame middag te worden voor Verstappen en zorgeloze dubbelzege voor Mercedes. Tenzij er wat onverwachts gebeurt.
Tweede safetycar
Dat onverwachte komt op naam van Daniil Kvyat. Die verliest in Maggots de controle over zijn Alpha Tauri, en dat gebeurt op hoge snelheid. Hij vliegt de grindbak in en eindigt met een flinke klapper in de bandenstapel. De Rus is woedend op zichzelf, maar het lijkt erop dat een kapotte rechterachterband de oorzaak was.
De safetycar komt de baan op om het Alpha Tauri-wrak op te ruimen en iedereen duikt de pits in. Hamilton, Bottas en Verstappen zijn die pits echter al voorbij, en moeten dus een ronde door. Levert dit een verrassende wending op? Nee, ook een ronde later behouden ze gewoon hun leidende posities. Leclerc blijft ook vierde. Grosjean is de enige die geen stop maakt, en sluit aan als vierde, voor hetzelfde treintje als voor de safetycar: Sainz, Ricciardo, Norris en Stroll. Achter Stroll is Vettel Ocon voorbij gegaan, op p10.
Als de baan weer schoon is, wordt het veld weer losgelaten en herhaalt het scenario zich weer. De Mercedessen zijn weg, Verstappen loopt weg bij Leclerc. Achter hen is wel veel actie, en niet eens met de niet gestopte Grosjean. Ricciardo jaagt op Sainz, maar geeft Norris daarmee de kans om hem aan te vallen. De Brit passeert de Renault, zet daarna door bij zijn teamgenoot, maar die slaat de aanval af. De andere Renault doet het beter: Ocon pakt p10 terug van Vettel.
Grosjean te agressief
Je zou verwachten dat Grosjean op zijn verouderde mediums snel terug zou vallen, maar dat valt reuze mee. Sainz passeert de Fransman, die voor zijn agressief verdedigen de zwart/witte waarschuwingsvlag krijgt. Norris kan er wat gemakkelijker voorbij. Maar daarna blijft de Haas zevende, en hij blijft ook dicht bij Norris. Ricciardo komt lang niet tot een aanval, maar als die eindelijk komt is hij wel meteen geslaagd. Grosjean komt na 37 dan toch naar binnen. Hij valt terug naar de laatste plaats, mede doordat hij een paar seconden te lang stilstaat.
Verstappen verveelt zich
Max Verstappen rijdt een eenzame wedstrijd en niets lijkt erop dat dat nog gaat veranderen. Hij maakt duidelijk dat hij zich verveelt, als hij zich meldt op de boardradio: "Vergeten jullie niet te drinken?"
De tegenvallers
De saaie strijd (of eigenlijk ontbrekende strijd) voorin, vestigt de aandacht op andere mensen. Deze race, maar eigenlijk dit hele weekend al, heeft twee grote tegenvallers: Sebastian Vettel en Alex Albon. Beide kunnen niet uit de voeten met het materiaal dat ze hebben gekregen. Terwijl Verstappen zorgeloos derde rijdt, zit Albon continu in de achterhoede – de aanrijding in de eerste ronde en de daarbij opgelopen 5 seconden tijdstraf, helpen niet. En waar Leclerc ook vrij comfortabel vierde ligt, moet Vettel eerst Ocon en dan Gasly voorbij laten en ligt hij buiten de punten.
Maar Albon komt in de slotfase tot leven. Hij heeft een tweede stop gemaakt en is nu snel, waar de rest aan het einde van zijn harde banden zit. Hij rijdt de snelste raceronde, rijdt met rasse schreden naar Vettel toe en passeert de Ferrari. Daarna klimt hij naar de vandaag ook wel tegenvallende Lance Stroll. Hij heeft in de race niet de snelheid van gisteren in zijn roze Mercedes-kopie en valt langzaam buiten de punten.
Bizarre ontknoping
Het totale gebrek aan actie in de voorhoede lijkt aan te houden tot de finish. Maar twee ronden voor het einde gebeurt toch nog het onverwachte: Bottas heeft een lekke linkervoorband. De crash van Kvyat was eigenlijk net te vroeg voor een stint op de harde band, en Bottas weet zijn banden niet goed genoeg te onderhouden. Het rubber loopt van de velg net na start/finish en de Fin moet een lange ronde door op drie wielen. Hij valt als een baksteen terug door de ranglijst en Verstappen pakt zo de tweede plek.

Dure fout Red Bull
Bottas valt buiten de punten, maar haalt de pits. Dat doet ook Max Verstappen, die achter hem genoeg ruimte heeft voor een vrije stop. Daarmee kan de Nederlander in de laatste ronde de snelste raceronde rijden.
Maar dat blijkt een dure fout van Red Bull, want de bandenproblemen van Bottas staan niet op zich. Eerst ondergaat Carlos Sainz hetzelfde lot, maar dan heeft ook leider Lewis Hamilton een lekke band. Op drie wielen sukkelt hij naar de finish, en Max Verstappen moet in één ronde de halve minuut van zijn pitstop goedmaken. Dat blijkt net te veel van het goede. Verstappen komt dichtbij, maar komt 6 seconden tekort. Op drie wielen haalt Lewis Hamilton de finish. Een overwinning die hem, door het puntloze einde van Bottas, ook nog eens 30 punten voorsprong oplevert. Verstappen had de race kunnen winnen, maar dat is met voortschrijdend inzicht.
Wie profiteren er van het spektakel in de laatste ronden? Leclerc schuift door naar de derde plek, voor toch weer zijn tweede podiumfinish van het jaar. Ricciardo gaat Norris nog voorbij en eindigt als vierde. Met Ocon op p6 is het een prima resultaat voor Renault. Gasly eindigt als zevende, voor de opgekrabbelde Albon. Stroll en Vettel halen tegen verwachting in toch nog punten binnen.
Met hart in de keel over de meet
Lewis Hamilton won al 87 keer eerder een Formule 1-race, maar nog nooit op drie wielen. "Tot die laatste ronde was het eigenlijk smooth sailing. Valtteri pushte de hele race, ik had het idee dat hij nergens zijn banden spaarde, terwijl ik dat wel deed. Dus toen ik hoorde van zijn problemen keek ik naar mijn banden en voorzag ik geen problemen. Ik nam nog wat gas terug, maar zag toen op het rechte stuk toch plotsklaps de band leeglopen. Mijn hart zat in mijn keel. Ik moest de snelheid precies hoog genoeg houden om de band toch nog op de velg te houden, maar wel de finish te halen. Gelukkig stuurde hij nog goed, dat hielp. Ik hoorde over de radio dat het gat met Max steeds kleiner werd. In de laatste bochten was het bidden en volgas richting de finish. Dat ik nog moest remmen was een zorg voor later."
Verstappen toch wel tevreden
Had ik maar ... met de wijsheid achteraf had Verstappen de race gewonnen. Maar hij is niet teleurgesteld. "We hadden geluk en pech tegelijk. In de race waren de Mercedessen gewoon te snel. Mijn banden waren ook al even niet meer goed en tien ronden voor het einde hadden wij het ook al over een pitstop. Toen Bottas de lekke band had, werd ik ook binnengehaald. Dat Hamilton het daarna ook had is jammer, maar ik ben wel tevreden met de tweede plaats. Dat had ik niet verwacht. Verder was het een behoorlijk eenzame race."
Leclerc profiteert
Charles Leclerc kan dit jaar niet om overwinningen strijden, maar raapt wel alle kruimels op die hem voorgeworpen worden. Een podium in Oostenrijk, en nu een podium op Silverstone. "Toen ik hoorde van Valtteri's problemen nam ik zelf ook gas terug. Dat bleek de goede keuze, getuige Carlos en Lewis. De auto is nog lang niet waar we willen, maar vandaag hebben we elke kans gegrepen."
Uitslag Grand Prix Groot-Brittannië
1. Lewis Hamilton, 52 ronden
2. Max Verstappen, op 5.856
3. Charles Leclerc, op 18.474
4. Daniel Ricciardo, op 19.650
5. Lando Norris, op 22.277
6. Esteban Ocon, op 26.937
7. Pierre Gasly, op 31.188
8. Alex Albon, op 32.670
9. Lance Stroll, op 37.311
10. Sebastian Vettel, op 41.857
11. Valtteri Bottas, op 42.167
12. George Russel op 52.004
13. Carlos Sainz, op 53.370
14. Antonio Giovinazzi, op 54.205
15. Nicholas Latifi, op 54.549
16. Romain Grosjean, op 55.050
17. Kimi Räikkönen, op 1 ronde
Daniil Kvyat
Kevin Magnussen
Nico Hülkenber (DNS)