VLN: Nederlandse invasie op de Nordschleife a.s zaterdag
Oranje Boven in de vierde Nürburgring Lange-afstandswedstrijd a.s.zaterdag? Het zou zo maar kunnen, een "legioen" van actieve autosporters komt zaterdag in de vierde wedstrijd uit. Met de 24U in het vooruitzicht blijft ook de Nordschleife nog steeds een magische aantrekkingskracht te hebben.
Gaat Walkenhorst weer voor de overwinning dit weekend?
Tekst Willem J. Staat
Foto's VLN
Nederlandse invasie op de Nordschleife a.s zaterdag
Eerder deze week vermeldde autosport.nl al de deelname van Nick Catsburg en Stef Dusseldorp bij ROWE Racing alsmede de aanwezigheid van Jeroen Bleekemolen bij Frikadelli Racing. Vandaag kwamen daar de namen van Tom Coronel, Milan Dontje, Marco van Ramshorst en Job van Uitert nog bij.
Met het oog op de WTCR wedstrijd in het kader van 24U Nürburgring heeft Tom Coronel onderdak gevonden bij het team van Max Kruse Racing en vormt in de VW Golf GTI TCR een combinatie met Benjamin Leuchter. Tom Coronel trok voor zijn deelname een mooie spreuk uit de kast.
"In het leven heb je alleen maar water, brood en de Nordschleife nodig. Dat is voldoende. Ik verheug me enorm om met Benny Leuchter en Max Kruse Racing te mogen starten." aldus Coronel die overigens in het verleden eigenlijk alleen maar in de GT's op de Nordschleife actief was. Milan Dontje komt voor het team van Cor Collection Motorsport met een Audi R8 LMS GT3 uit terwijl Marco van Ramshorst in een Porsche 911 GT3 Cup in de SP7 klasse van de partij is.Job van Uitert komt voor het team van Walkenhorst met Chris Rothoff in een BMW 325i in de V4 klasse uit.
"Halbzeit Meister" is een kreet die wij in Nederland niet kennen maar je zou het kunnen omschrijven als wie er halverwege het seizoen "kampioen" is of de tussenstand in het kampioenschap leidt. Iets waar wij nuchtere Nederlanders eigenlijk weinig waarde aan hechten.
Het algemeen klassement wordt aangevoerd door de kampioenen uit 2018, Christopher Rink, Danny Brink en Philipp Leisen. Zij behaalden met de BMW 325i van het Pixum CFN Team Adrenalin Motorsport in de sterk bezette V4 klasse drie overwinningen. In de Cup 3 klasse behaalde de combinatie Torsten Krantz, Moritz Krantz en Peter Terting met hun Porsche Cayman 718 GT4 CS eveneens drie overwinningen. Krantz en Terting reden zelfs op twee auto's maar hebben eigenlijk op het verkeerde paard gewed. Omdat ze op twee auto's actief waren moeten ze a.s. zaterdag beslissen met welk voertuig ze voor de punten gaan. Mercedes fabriekscoureur Maro Engel bezet de derde plek want in de sterk bezette SP 9 GT3 klasse behaalde hij twee overwinningen en een tweede plek.

De kampioenen van 2018 voeren weer de titelstrijd aan.
De VLN Junior Trofee wordt door de Noor Sindre Setsaas aangevoerd. De 22-jarige behaalde met de BMW 240i Racing van het Pixum CFN Adrenalin Team twee tweede plaatsen en een klasse-overwinning in de Cup 5 klasse. De twee plek wordt bezet door Timo Hochwind met een Volkswagen Scirocco R van Mathilda Racing die eigenlijk constant in de punten reed. De derde plek wordt bezet door Marcel Marcewicz die in de Cup 5 klasse voor het team van Schnitzelalm uit.
In de ROWE Speed Trofee by VLN voor de topauto's van het Nürburgring Lange Afstandskampioenschap gaat het team van Walkenhorst met de BMW M6 GT3 aan kop. De combinatie David Pittard, Mikkel Jensen, Christian Krognes eindigden in alle races tot nu toe in de Top 3. Daarachter volgen de Mercedes Teams van GetSpeed en HRT.
Bij de 43e RCM DMW Grenzland Rennen is de V4 klasse met 19 auto's het sterkst bezet. De VT2 klasse(VLN Productie-auto's tot 2L met Turbo) heeft 17 inschrijvingen. In de SP9 klasse zijn er a.s. zaterdag 16 inschrijvngen. De Cup-klasses Cayman GT4 by Manthey Racing en de BMW M240i Cup beschikken elk over 12 inschrijvingen.
Premiere in de TCR klasse. Mathilda start met nieuwe Cupra
Het team van Mathilda Racing was het eerste team dat in 2016 een Cupra op de Nordschleife inzette. Het team van Michael Paatz uit Keulen wist direct bij de 24U de TCR klasse te winnen. Met de nieuwe Cupra Leon Competicion hoopt men dit jaar dit succes te herhalen.
Michael Paatz: " Wij zijn er trots op dat wij als eerste team, overigens één van de weinigen, die de nieuwe racer kunnen inzetten. Het project wordt door twee fabrieksingenieurs ondersteund en ook fabrieksrijder Mikel Azcona is voor het team met een Mathilda Scirocco in de VT2 klasse van de partij zodat hij de fel begeerde Nordschleife Permit kan behalen.
Bij de nieuwe Cupra werd het uitlaatsysteem gemodificeerd zodat men aan de geluidseisen kan voldoen. Bij de eerste races moeten de rijders het nog zonder ABS stellen. Die komt pas later in het seizoen ter beschikking.

Krantz, Krantz en Terting zijn eveneens zeer sterke titelkandidaten.
De nieuweling kan in de TCR-klasse op sterke concurrentie rekenen zoals de Audi RS3 LMS van Bonk Motorsport, de Opel Astra van Lubner Motorsport en de Hyundai i30 van Engstler Motorsport. In deze klasse zijn alle auto's van Goodyear banden voorzien.De 43e RCM DMV Grenzlandrennen begint a.s. zaterdag om 12.00u. Van 08.30u tot 10.00 vindt traditioneel de kwalificatie plaats.

Tekst Willem J. Staat
Foto's VLN
Nederlandse invasie op de Nordschleife a.s zaterdag
Eerder deze week vermeldde autosport.nl al de deelname van Nick Catsburg en Stef Dusseldorp bij ROWE Racing alsmede de aanwezigheid van Jeroen Bleekemolen bij Frikadelli Racing. Vandaag kwamen daar de namen van Tom Coronel, Milan Dontje, Marco van Ramshorst en Job van Uitert nog bij.
Met het oog op de WTCR wedstrijd in het kader van 24U Nürburgring heeft Tom Coronel onderdak gevonden bij het team van Max Kruse Racing en vormt in de VW Golf GTI TCR een combinatie met Benjamin Leuchter. Tom Coronel trok voor zijn deelname een mooie spreuk uit de kast.
"In het leven heb je alleen maar water, brood en de Nordschleife nodig. Dat is voldoende. Ik verheug me enorm om met Benny Leuchter en Max Kruse Racing te mogen starten." aldus Coronel die overigens in het verleden eigenlijk alleen maar in de GT's op de Nordschleife actief was. Milan Dontje komt voor het team van Cor Collection Motorsport met een Audi R8 LMS GT3 uit terwijl Marco van Ramshorst in een Porsche 911 GT3 Cup in de SP7 klasse van de partij is.Job van Uitert komt voor het team van Walkenhorst met Chris Rothoff in een BMW 325i in de V4 klasse uit.
"Halbzeit Meister" is een kreet die wij in Nederland niet kennen maar je zou het kunnen omschrijven als wie er halverwege het seizoen "kampioen" is of de tussenstand in het kampioenschap leidt. Iets waar wij nuchtere Nederlanders eigenlijk weinig waarde aan hechten.
Het algemeen klassement wordt aangevoerd door de kampioenen uit 2018, Christopher Rink, Danny Brink en Philipp Leisen. Zij behaalden met de BMW 325i van het Pixum CFN Team Adrenalin Motorsport in de sterk bezette V4 klasse drie overwinningen. In de Cup 3 klasse behaalde de combinatie Torsten Krantz, Moritz Krantz en Peter Terting met hun Porsche Cayman 718 GT4 CS eveneens drie overwinningen. Krantz en Terting reden zelfs op twee auto's maar hebben eigenlijk op het verkeerde paard gewed. Omdat ze op twee auto's actief waren moeten ze a.s. zaterdag beslissen met welk voertuig ze voor de punten gaan. Mercedes fabriekscoureur Maro Engel bezet de derde plek want in de sterk bezette SP 9 GT3 klasse behaalde hij twee overwinningen en een tweede plek.

De kampioenen van 2018 voeren weer de titelstrijd aan.
De VLN Junior Trofee wordt door de Noor Sindre Setsaas aangevoerd. De 22-jarige behaalde met de BMW 240i Racing van het Pixum CFN Adrenalin Team twee tweede plaatsen en een klasse-overwinning in de Cup 5 klasse. De twee plek wordt bezet door Timo Hochwind met een Volkswagen Scirocco R van Mathilda Racing die eigenlijk constant in de punten reed. De derde plek wordt bezet door Marcel Marcewicz die in de Cup 5 klasse voor het team van Schnitzelalm uit.
In de ROWE Speed Trofee by VLN voor de topauto's van het Nürburgring Lange Afstandskampioenschap gaat het team van Walkenhorst met de BMW M6 GT3 aan kop. De combinatie David Pittard, Mikkel Jensen, Christian Krognes eindigden in alle races tot nu toe in de Top 3. Daarachter volgen de Mercedes Teams van GetSpeed en HRT.
Bij de 43e RCM DMW Grenzland Rennen is de V4 klasse met 19 auto's het sterkst bezet. De VT2 klasse(VLN Productie-auto's tot 2L met Turbo) heeft 17 inschrijvingen. In de SP9 klasse zijn er a.s. zaterdag 16 inschrijvngen. De Cup-klasses Cayman GT4 by Manthey Racing en de BMW M240i Cup beschikken elk over 12 inschrijvingen.
Premiere in de TCR klasse. Mathilda start met nieuwe Cupra
Het team van Mathilda Racing was het eerste team dat in 2016 een Cupra op de Nordschleife inzette. Het team van Michael Paatz uit Keulen wist direct bij de 24U de TCR klasse te winnen. Met de nieuwe Cupra Leon Competicion hoopt men dit jaar dit succes te herhalen.
Michael Paatz: " Wij zijn er trots op dat wij als eerste team, overigens één van de weinigen, die de nieuwe racer kunnen inzetten. Het project wordt door twee fabrieksingenieurs ondersteund en ook fabrieksrijder Mikel Azcona is voor het team met een Mathilda Scirocco in de VT2 klasse van de partij zodat hij de fel begeerde Nordschleife Permit kan behalen.
Bij de nieuwe Cupra werd het uitlaatsysteem gemodificeerd zodat men aan de geluidseisen kan voldoen. Bij de eerste races moeten de rijders het nog zonder ABS stellen. Die komt pas later in het seizoen ter beschikking.

Krantz, Krantz en Terting zijn eveneens zeer sterke titelkandidaten.
De nieuweling kan in de TCR-klasse op sterke concurrentie rekenen zoals de Audi RS3 LMS van Bonk Motorsport, de Opel Astra van Lubner Motorsport en de Hyundai i30 van Engstler Motorsport. In deze klasse zijn alle auto's van Goodyear banden voorzien.De 43e RCM DMV Grenzlandrennen begint a.s. zaterdag om 12.00u. Van 08.30u tot 10.00 vindt traditioneel de kwalificatie plaats.