VLN: AMG HRT Team behaalt eerste Nordschleife overwinning
De tweede wedstrijd van het Nürburgring Lange Afstandskampioenschap ging vandaag naar het gloednieuwe Mercedes -AMG Team HRT van Hubert Haupt. Maro Engel, Manuel Metzger, Adam Christodoulou en Luca Stolz drukten duidelijk hun stempel op de 60e ADAC Reinoldus Langstreckenrennen. Met een voorsprong van ruim 34,244 secs. versloegen zij de Walkenhorst BMW M6 GT3 van de combinatie David Pittard en Mikkel Jensen. Eveneens voor de tweede maal op het podium deze zaterdag, de Mercedes AMG Team GetSpeed van de combinatie Fabian Schiller en Maximilian Buhk.
Start van de 60e Reinoldus Rennen zonder publiek. Wat een triestheid.
Tekst Willem J. Staat
Foto's VLN/Mercedes Motorsport
AMG HRT Team behaalt eerste Nordschleife overwinning
Vanaf een derde startplek nam Luca Stolz al direct de leiding. In totaal reed het HRT kwartet in de 28 ronden tellende wedstrijd er ruim 18 aan de leiding. Manuel Metzger: "Veel beter kan het seizoen eigenlijk niet beginnen. Luca had een sensationele start en ik kon een goede voorsprong opbouwen." Luca Stolz: " Al gisteren bij de tests merkten we dat we sterk waren. Het resultaat is de eerste overwinning voor het Mercedes-AMG Team HRT en tevens ook de allereerste zege voor het Evolutie Model van de Mercedes AMG GT3. Wij gaan ons inspannen om morgen weer bovenaan op het podium te staan. Maro Engel: "Twee wedstrijden gedurende het weekend dat is natuurlijk Mega. Wij gaan nu nog een beetje wielrennen en morgen beginnen we weer opnieuw." De tweede auto van het Mercedes AMG Team HRT met Hubert Haupt, Yelmer Buurman en Gabriele Piana kwam als elfde over de streep.
Eerste overwinning voor de Evo versie van de Mercedes AMG GT3 op de Nordschleife.
Mikkel Jensen was met de tweede plek niet 100 procent tevreden. "De start heb ik verknald. Het was mijn eerste start bij een wedstrijd op de Nordschleife en ik heb gewoon op het verkeerde licht gelet. Martin Tomczyck had naast mij plotseling gas gegeven en ik kon alleen maar reageren. Verder was het een perfecte race" aldus de Deen. Pittard zag het resultaat realistisch: "De Mercedes met de vier fabriekscoureurs was gewoon te sterk. Met een tweede plek kunnen we als Customer Team gewoon tevreden zijn. Maar dit is niet ons doel. Morgen willen de wedstrijd een plek beter beëindigen."
Ook de als derde geklasseerde Buhk was met de start niet tevreden. "In de eerste bocht heb ik voor de verkeerde kant gekozen en heb dit tot aan de Querspange betreurd. Daardoor verloor ik enige plekken. Daarna vond ik overigens wel een goed ritme. In vergelijking tot de eerste wedstrijd was de auto veel en veel beter. Vooral op de snelle gedeeltes had ik meer vertrouwen in de auto en kon veel meer pushen. Fabian Schiller: "Dit is een goed resultaat. Morgen duimen we voor onze teamgenoten Maximilain Götz,Raffaele Marcielo die het tweede gedeelte met Startnummer 2 voor hun rekening zullen nemen."
Het winnende fabriekskwartet van Mercedes.
De kwalificatie werd door een groot aantal gele vlaggen gekenmerkt en Agusto Farfus wist als enige onder de 8 minuten te rijden. Hij liet voor de pole een ronde van 7.59.580 registreren. Samen met Martin Tomczyck en Sheldon van der Linde behaalde de Braziliaan een vierde plek. De ROWE BMW M6 GT3 van Alexander Sims en Nick Yelloly eindigden als vijfde voor de Frikadelli Porsche 911 GT3 R van Michael Christensen, Kevin Estre en Felipe Fernandez Laser.
Catastrofe bei Falken
Voor het team van Falken Motorsport was het deze zaterdg een drama op de Nordschleife. Al tijdens de outlap kwam het tot een aanrijding tussen de GetSpeed Mercedes van John Schoffner en Martin Ragginger. Beiden waren eigenlijk nog niet eens aan een hun vliegende ronde begonnen en bij het naderen van het baangedeelte Tiergarten/Hohenrain stuitten beiden op een file van auto's die nog aan hun outlap moesten beginnen. Het verraste Schoffner volledig en ging met ruim 250 de vangrails in en sleepte ook nog eens de Porsche van Ragginger mee. Die kon nog op tijd gerepareerd worden. De Mercedes echter niet. Of deze zondag aan de wedstrijd deelneemt is nog niet zeker. De Porsche No 3 van Thomas Preining en Dirk Werner vatte zelfs in de pitlane met een gescheurde olieleiding vlam. Het is niet zeker of Falken met deze auto morgen van de partij is
Twee Nordschleife legendes. Volker Strycek en Johannes Scheid.
Volker Strycek schrijft geschiedenis
Volker Strycek schreef vandaag geschiedenis en stootte op de eeuwig durende ranglijst oermonument Johannes Scheid definitief van de troon. Hij won vandaag tweemaal zijn klasse en heeft nu 131 klasse-overwinningen op zijn naam staan. Volker Strycek: "Ik verheug me enorm. Johannes stond bij ons in de box en heeft mij direct gefeliciteerd." Johannes Scheid: " Ik gun Volker dit succes vanuit de grond uit mijn hart." Strycek won samen met zijn zoon Robin en dochter Lena de Opel OPC klasse. In de H2 klasse zegevierde Volker ook nog eens samen met Olaf Beckmann en Peter Hass in de tradtionele Opel Manta. "Fantastisch en deze dag zal ik mij nog lang blijven herinneren. Vanavond een beetje feest. Morgen staat de derde wedstrijd op het programma. Kijken wat we kunen doen." aldus Volker Strycek.
Het team van Adreanalin Motorsport zegevierde in de SP10 klasse met de combinatie Fübrich/Griessner/Naumann (BMW M4 GT4), in de V4 klasse met Rink/Brink/Leisen(BMW 325i). In de V5 klasse met de combinatie Fischer/Zils/Sandberg(Porsche Caymann) en in de VT2 klasse met de combinatie Stahlschmidt/Rink(BMW 330i) De combinatie Rink/Brink/Leisen hebben na hun klasse-overwinning in de tussenstand van het kampioenschap de leiding overgenomen.
Overtuigende zege voor het team van Hubert Haupt.
Start van de 60e Reinoldus Rennen zonder publiek. Wat een triestheid.
Tekst Willem J. Staat
Foto's VLN/Mercedes Motorsport
AMG HRT Team behaalt eerste Nordschleife overwinning
Vanaf een derde startplek nam Luca Stolz al direct de leiding. In totaal reed het HRT kwartet in de 28 ronden tellende wedstrijd er ruim 18 aan de leiding. Manuel Metzger: "Veel beter kan het seizoen eigenlijk niet beginnen. Luca had een sensationele start en ik kon een goede voorsprong opbouwen." Luca Stolz: " Al gisteren bij de tests merkten we dat we sterk waren. Het resultaat is de eerste overwinning voor het Mercedes-AMG Team HRT en tevens ook de allereerste zege voor het Evolutie Model van de Mercedes AMG GT3. Wij gaan ons inspannen om morgen weer bovenaan op het podium te staan. Maro Engel: "Twee wedstrijden gedurende het weekend dat is natuurlijk Mega. Wij gaan nu nog een beetje wielrennen en morgen beginnen we weer opnieuw." De tweede auto van het Mercedes AMG Team HRT met Hubert Haupt, Yelmer Buurman en Gabriele Piana kwam als elfde over de streep.
Eerste overwinning voor de Evo versie van de Mercedes AMG GT3 op de Nordschleife.
Mikkel Jensen was met de tweede plek niet 100 procent tevreden. "De start heb ik verknald. Het was mijn eerste start bij een wedstrijd op de Nordschleife en ik heb gewoon op het verkeerde licht gelet. Martin Tomczyck had naast mij plotseling gas gegeven en ik kon alleen maar reageren. Verder was het een perfecte race" aldus de Deen. Pittard zag het resultaat realistisch: "De Mercedes met de vier fabriekscoureurs was gewoon te sterk. Met een tweede plek kunnen we als Customer Team gewoon tevreden zijn. Maar dit is niet ons doel. Morgen willen de wedstrijd een plek beter beëindigen."
Ook de als derde geklasseerde Buhk was met de start niet tevreden. "In de eerste bocht heb ik voor de verkeerde kant gekozen en heb dit tot aan de Querspange betreurd. Daardoor verloor ik enige plekken. Daarna vond ik overigens wel een goed ritme. In vergelijking tot de eerste wedstrijd was de auto veel en veel beter. Vooral op de snelle gedeeltes had ik meer vertrouwen in de auto en kon veel meer pushen. Fabian Schiller: "Dit is een goed resultaat. Morgen duimen we voor onze teamgenoten Maximilain Götz,Raffaele Marcielo die het tweede gedeelte met Startnummer 2 voor hun rekening zullen nemen."
Het winnende fabriekskwartet van Mercedes.
De kwalificatie werd door een groot aantal gele vlaggen gekenmerkt en Agusto Farfus wist als enige onder de 8 minuten te rijden. Hij liet voor de pole een ronde van 7.59.580 registreren. Samen met Martin Tomczyck en Sheldon van der Linde behaalde de Braziliaan een vierde plek. De ROWE BMW M6 GT3 van Alexander Sims en Nick Yelloly eindigden als vijfde voor de Frikadelli Porsche 911 GT3 R van Michael Christensen, Kevin Estre en Felipe Fernandez Laser.
Catastrofe bei Falken
Voor het team van Falken Motorsport was het deze zaterdg een drama op de Nordschleife. Al tijdens de outlap kwam het tot een aanrijding tussen de GetSpeed Mercedes van John Schoffner en Martin Ragginger. Beiden waren eigenlijk nog niet eens aan een hun vliegende ronde begonnen en bij het naderen van het baangedeelte Tiergarten/Hohenrain stuitten beiden op een file van auto's die nog aan hun outlap moesten beginnen. Het verraste Schoffner volledig en ging met ruim 250 de vangrails in en sleepte ook nog eens de Porsche van Ragginger mee. Die kon nog op tijd gerepareerd worden. De Mercedes echter niet. Of deze zondag aan de wedstrijd deelneemt is nog niet zeker. De Porsche No 3 van Thomas Preining en Dirk Werner vatte zelfs in de pitlane met een gescheurde olieleiding vlam. Het is niet zeker of Falken met deze auto morgen van de partij is
Twee Nordschleife legendes. Volker Strycek en Johannes Scheid.
Volker Strycek schrijft geschiedenis
Volker Strycek schreef vandaag geschiedenis en stootte op de eeuwig durende ranglijst oermonument Johannes Scheid definitief van de troon. Hij won vandaag tweemaal zijn klasse en heeft nu 131 klasse-overwinningen op zijn naam staan. Volker Strycek: "Ik verheug me enorm. Johannes stond bij ons in de box en heeft mij direct gefeliciteerd." Johannes Scheid: " Ik gun Volker dit succes vanuit de grond uit mijn hart." Strycek won samen met zijn zoon Robin en dochter Lena de Opel OPC klasse. In de H2 klasse zegevierde Volker ook nog eens samen met Olaf Beckmann en Peter Hass in de tradtionele Opel Manta. "Fantastisch en deze dag zal ik mij nog lang blijven herinneren. Vanavond een beetje feest. Morgen staat de derde wedstrijd op het programma. Kijken wat we kunen doen." aldus Volker Strycek.
Het team van Adreanalin Motorsport zegevierde in de SP10 klasse met de combinatie Fübrich/Griessner/Naumann (BMW M4 GT4), in de V4 klasse met Rink/Brink/Leisen(BMW 325i). In de V5 klasse met de combinatie Fischer/Zils/Sandberg(Porsche Caymann) en in de VT2 klasse met de combinatie Stahlschmidt/Rink(BMW 330i) De combinatie Rink/Brink/Leisen hebben na hun klasse-overwinning in de tussenstand van het kampioenschap de leiding overgenomen.
Overtuigende zege voor het team van Hubert Haupt.