Dragracing: NHRA-seizoen op Pomona weer van start
Komend weekend gaat op Auto Club Raceway at Pomona met de Lucas Oil NHRA Winternationals de 24 wedstrijden tellende titelstrijd in de NHRA Mello Yello Drag Racing Series van start. Uiteraard waren er in de aanloop naar het nieuwe seizoen weer de nodige wijzigingen die de aandacht trokken. Bij de afgelopen weekend gehouden NHRA pre-season test kon alvast kennis worden gemaakt met de diverse nieuwe kleurstellingen, terwijl het ook een voorzichtige indicatie gaf van de krachtsverhoudingen.
Tekst: Remco Scheelings
Foto's: NHRA, Competition Plus, PR
Steve Torrence pakte vorig jaar de titel in de Top Fuel klasse en als eigen teambaas kon het motto 'never change a winning team' snel in de praktijk worden gebracht. Zijn vader en teamgenoot binnen het door het eigen familiebedrijf Capco Contractors gesteunde Capco Racing/Torrence Motorsports, Billy Torrence, eiste vorig jaar de vijfde plaats in de eindstand voor zich op en zal ook dit jaar weer bij een flink aantal races van de partij zijn. De regerend kampioen behoort ook in 2020 weer tot de favorieten.
Steve Torrence
Gisteren kwam echter het gerucht naar buiten dat Torrence in Pomona niet aanwezig zou zijn, hetgeen gesterkt werd door het feit dat zijn naam nog altijd ontbreekt op de inschrijflijst van de openingsronde.
Shawn Langdon
De tweede plaats in de Top Fuel klasse ging in 2019 naar Doug Kalitta en daarmee zijn we meteen bij een van de grote teams binnen het NHRA-circus. Bij Kalitta Motorsports echter wel een paar wijzigingen. Doug Kalitta mag opnieuw rekenen op de steun van MacTools, maar Richie Crampton heeft hier het veld moeten ruimen. Zijn plaats in de door DHL gesponsorde tweede dragster van Kalitta Motorsports wordt ingenomen door Shawn Langdon. Global Electronic Technology stapte als sponsor namelijk over naar Antron Brown en daarmee viel de financiering van de Funny Car van Langdon weg, waarop de teambaas besloot Langdon over te plaatsen naar de dragster van Kalitta Motorsports. Met de DHL Toyota van J.R. Todd brengt Kalitta dit seizoen nog maar één Funny Car op de baan.
Tommy Johnson Jr.
Enkele wijzigingen zijn er ook bij de tweede grote speler, Don Schumacher Racing. Bij de Funny Cars geen schokkende zaken want opnieuw brengt het team vier Dodges Charger SRT Hellcat aan de start. Ron Capps verdedigt weer de kleuren van NAPA Auto Parts en Matt Hagan Mopar en Pennzoil. Op de met privégeld gefinancierde auto's van Jack Beckman en Tommy Johnson Jr. wordt weer aandacht gevraagd voor goede doelen, waarbij de Dodge van Beckman opnieuw Infinite Hero vertegenwoordigt. Bij Johnson Jr. is Make-A-Wish echter vervangen door het MD Anderson Cancer Center. Het contract dat Terry Chandler kort voor haar dood in 2017 afsloot met DSR loopt naar verluid dit jaar af en het is afwachten of de erfgenamen ook na dit seizoen nog de middelen ter beschikking stellen om twee auto's op de baan te brengen voor fondsenwerving voor goede doelen.
Leah Pruett
Bij de Top Fuelers van DSR wel een paar wijzigingen. Leah Pritchett gaat na haar scheiding weer als Leah Pruett door het leven en heeft als een van de hoofdsponsors Mopar/Dodge. Ongetwijfeld zal de dragster van Pruett tijdens bepaalde wedstrijden ook in andere sponsorkleuren te bewonderen zijn.
Antron Brown
Een wat ingewikkelde constructie is er bij Antron Brown, jarenlang vaste rijder van Don Schumacher Racing. De voormalig kampioen had altijd al de wens om een eigen team te beginnen en met de komst van Global Electronic Technology als persoonlijk sponsor, en de goedkeuring van Don Schumacher, kon deze droom worden gerealiseerd. AB Motorsports opereert dit jaar nog onder de vlag van DSR met als sponsors Matco Tools en het genoemde Global Electronic, om dan in principe in 2021 helemaal op eigen benen te gaan staan.
Robert Hight
Dan meteen maar door naar de volgende grootmacht in het NHRA-circuit, John Force Racing. Het team van Funny Car legende John Force komt opnieuw met twee Chevrolets Camaro SS Funny Cars en twee Top Fuelers aan de start. De 16-voudig kampioen verdedigt opnieuw de kleuren van PEAK, terwijl bij regerend kampioen Robert Hight met Auto Club of Southern California ook niets veranderde. Terug van een jaar weggeweest is Monster Energy op de Top Fueler van Brittany Force.
Brittany Force
Minimaal tien races zal de auto van Force echter gehuld zijn in de kleuren van Flav-R-Pac, een nieuwe sponsor van JFR. Helemaal nieuw is echter iets teveel gezegd want het bedrijf is eigendom van Frank Tiegs, die tevens eigenaar is van Montana Brand Tools/Rocky Mountain Twist, de sponsors van de tweede Top Fueler van JFR die opnieuw bestuurd zal worden door Austin Prock.
Austin Prock