Formule 1: Charles Leclerc is de toekomst van Ferrari

Charles Leclerc heeft twee dagen te vroeg een prachtig kerstcadeau gekregen. De revelatie van het seizoen 2019 heeft zijn contract met vijf jaar verlengd. Met zijn contract tot 2024 is duidelijk waar Ferrari de toekomst in ziet.
Tekst: Daan Jeuken
Het contract is een beloning voor een geweldig eerste jaar voor Leclerc. 2 overwinningen, 7 polepositions, 4 snelste ronden en 10 podiums leverden de vierde plaats in het kampioenschap op – achter Hamilton, Bottas en Verstappen.
"Ik ben erg blij bij Ferrari te blijven", was het niet heel verrassende commentaar van de Monegask. "Het afgelopen jaar was een droom; rijden voor het beroemdste team in de Ferrari 1. 2019 was intens en spannend, ik kan niet wachten om een nog nauwere relatie met het team aan te gaan. Ik ben benieuwd wat de toekomst brengt en kan niet wachten tot het volgend seizoen begint."
Teambaas Mattia Binotto sprak vergelijkbare woorden. "Met elke race die we afgelopen jaar hebben gereden, werd duidelijker dat we het contract met Charles wilden verlengen. Dit bewijst dat de toekomst van Charles en de Scuderia samen gaat. Samen gaan we geschiedenis schrijven."
Eerste pion voor 2021
Volgend jaar (2020) wordt het laatste van een tijdperk. Met de grootschalige reglementswijzigingen van 2021 worden de kaarten opnieuw geschud. De teams moeten vooraan beginnen met tekenen en door de budgetlimiet moeten de onderlinge verschillen veel kleiner worden. Omdat er in 2020 nog ongelimiteerd met geld gesmeten kan worden, is de verwachting dat in 2021 de huidige topteams nog steeds de topteams zullen zijn – er worden in 2020 gewoon simultaan twee auto's ontwikkeld. Maar dat neemt niet weg dat Mercedes, Ferrari en Red Bull een verse start maken.
Ook de rijdersmarkt ligt voor 2021 nog volledig open. Hamilton wordt aan een laatste avontuur met Ferrari gelinkt en Verstappen flirt met Mercedes. De deal van Leclerc bewijst op welk paard het Italiaanse team in het nieuwe tijdperk wedt. Zou Leclerc met deze vroege deal ook meteen enig zeggenschap hebben gehad over zijn teamgenoot? Geen Hamilton of Verstappen bijvoorbeeld?
Voor Sebastian Vettel zegt de deal ook veel. De viervoudig wereldkampioen begon 2019 nog als kopman, maar eindigde het jaar als vijfde in het kampioenschap, 24 punten achter zijn teamgenoot. De achterstand was nog niet het ergste, zijn persoonlijke fouten werden hem zwaarder aangerekend. Maar het waren met name de vele interne conflicten – zoals het negeren van teamorders en de aanrijding in Brazilië – die hem werden aangerekend. De Duitser heeft nog één seizoen de tijd om te bewijzen een teamspeler te zijn, anders zou het wel eens zijn laatste jaar in Italiaanse dienst kunnen zijn.