V8 Supercars: Holden stopt verkoop. Merk blijft tot 2021 in de Supercars actief
Holden Australië maakte vandaag bekend dat men gaat stoppen met de verkoop van de ZB Commodore die in principe gebaseerd is op de Opel Insignia. Teleurstellende verkoopresultaten hebben tot deze beslissing geleid. De verkopen blijven nog even doorgaan totdat de voorraad is uitverkocht. Wel blijft het merk tot eind 2021 in de Supercars actief.
Eind 2021 definitief een beeld uit het verleden. De imposante Holdens verdwijnen voor goed.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Red Bull/Holden/archief autosport.nl
Holden stopt verkoop. Merk blijft tot 2021 in de Supercars actief
Een bericht dat vanmorgen als een bom insloeg. De verkoop van de ZB Commodore wordt beëindigd. Gelukkig blijft de ZB Commodore tot eind 2021 in de Supercars actief. Dan wordt het nieuwe Gen3 reglement van kracht.
Daniel Cotterill van Holden GM Communications: "Holden heeft zich recentelijk aan tot 2021 aan de Supercars geconfirmeerd en daar houden wij ons met de huidige ZB Commodore aan. Autosport behoort tot de "brand identity" van het merk en aangezien de Supercars zich op de volgende generatie voorbereid zullen wij onze opties voor de toekomst overwegen." (Mogelijk een Camaro waardoor de Supercars in principe het zoveelste GT kampioenschap worden. WS)
Juist vorige week doorliepen zowel de Holden ZB Commodore als de Mustang een vernieuwd homologatieproces. Bij Triple Eight is men verantwoordelijk voor de fabrieksinschrijvingen van Shane van Gisbergen en Jamie Whincup. Verder bestaat uit kampioenschap uit nog eens 13 Holdens die door de teams van Walkinshaw Andretti, Erebus Motorsport, Brad Jones Racing. Team 18, Matt Stone Racing en Tekno Autosports worden ingezet.
De legendarische Peter Brock die het merk zo enorm groot maakte.
Triple Eight teameigenaar Roland Dane noemde het een zwarte dag. Sinds de introductie van de Holden Commodore in 1978 behaalde het merk ontelbaar veel successen tot in het oude wereldkampioenschap toerwagens toe.
Roland Dane: "De Holden Commodore maakt onderdeel uit van de Australische geschiedenis en cultuur maar dingen komen en gaan. Er zijn grote herinneringen die we moeten koesteren maar ook nieuwe die we moeten creëren." Het populaire kampioenschap voelt de hete adem.
Recentelijk beëindigde het team van Kelly Racing haar Nissan Alma programma en trok het team van Gary Rogers Motorsport de stekker uit haar programma om zich volledig op de TCR Australia te kunnen concentreren. Een klasse die vanwege de lage kosten in vergelijking met de Supercars Down Under snel aan populariteit wint.
Zelfs de onlangs overleden Jeroen Hin maakt voor een klein stukje deel uit van de Holden geschiedenis in Europa.
Maar omdat het een mondiale eenheidsklasse is heeft het niet de unieke eigen identiteit zoals de Supercars of de DTM. Resumerend kunnen wij wel zeggen dat beide kampioenschappen zich momenteel niet echt in een gemakkelijke positie bevinden.
Eind 2021 definitief een beeld uit het verleden. De imposante Holdens verdwijnen voor goed.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Red Bull/Holden/archief autosport.nl
Holden stopt verkoop. Merk blijft tot 2021 in de Supercars actief
Een bericht dat vanmorgen als een bom insloeg. De verkoop van de ZB Commodore wordt beëindigd. Gelukkig blijft de ZB Commodore tot eind 2021 in de Supercars actief. Dan wordt het nieuwe Gen3 reglement van kracht.
Daniel Cotterill van Holden GM Communications: "Holden heeft zich recentelijk aan tot 2021 aan de Supercars geconfirmeerd en daar houden wij ons met de huidige ZB Commodore aan. Autosport behoort tot de "brand identity" van het merk en aangezien de Supercars zich op de volgende generatie voorbereid zullen wij onze opties voor de toekomst overwegen." (Mogelijk een Camaro waardoor de Supercars in principe het zoveelste GT kampioenschap worden. WS)
Juist vorige week doorliepen zowel de Holden ZB Commodore als de Mustang een vernieuwd homologatieproces. Bij Triple Eight is men verantwoordelijk voor de fabrieksinschrijvingen van Shane van Gisbergen en Jamie Whincup. Verder bestaat uit kampioenschap uit nog eens 13 Holdens die door de teams van Walkinshaw Andretti, Erebus Motorsport, Brad Jones Racing. Team 18, Matt Stone Racing en Tekno Autosports worden ingezet.
De legendarische Peter Brock die het merk zo enorm groot maakte.
Triple Eight teameigenaar Roland Dane noemde het een zwarte dag. Sinds de introductie van de Holden Commodore in 1978 behaalde het merk ontelbaar veel successen tot in het oude wereldkampioenschap toerwagens toe.
Roland Dane: "De Holden Commodore maakt onderdeel uit van de Australische geschiedenis en cultuur maar dingen komen en gaan. Er zijn grote herinneringen die we moeten koesteren maar ook nieuwe die we moeten creëren." Het populaire kampioenschap voelt de hete adem.
Recentelijk beëindigde het team van Kelly Racing haar Nissan Alma programma en trok het team van Gary Rogers Motorsport de stekker uit haar programma om zich volledig op de TCR Australia te kunnen concentreren. Een klasse die vanwege de lage kosten in vergelijking met de Supercars Down Under snel aan populariteit wint.
Zelfs de onlangs overleden Jeroen Hin maakt voor een klein stukje deel uit van de Holden geschiedenis in Europa.
Maar omdat het een mondiale eenheidsklasse is heeft het niet de unieke eigen identiteit zoals de Supercars of de DTM. Resumerend kunnen wij wel zeggen dat beide kampioenschappen zich momenteel niet echt in een gemakkelijke positie bevinden.